De Model Y is niet alleen de bestverkochte EV ter wereld, maar überhaupt de bestverkochte auto ter wereld.
Het was in 2019 toch een grote verrassing: een Tesla als bestverkochte auto van Nederland. Nu leven wij natuurlijk in een heel EV-vriendelijk land, wereldwijd ziet het plaatje er vast heel anders uit. Of toch niet…? Tesla is er nu ook in geslaagd om wereldwijd op nummer één te belanden, met de Model Y.
Geloof het of niet, maar de bestverkochte auto ter wereld in het eerste kwartaal was geen Toyota, het was de Tesla Model Y. Dit is toch wel een mijlpaaltje, want hiermee staat er voor het eerst een EV op nummer één in de wereldwijde verkoopstatistieken.
In totaal leverde Tesla maar liefst 267.171 Model Y’s af in het eerste kwartaal van 2023. Dit was vooral te danken aan China, waar er 94.469 stuks aan de man gebracht werden. De VS was goed voor 83.664 exemplaren, terwijl ons continent ook nog leuk meedeed met 71.114 exemplaren.
Hoewel Toyota een keer niet op nummer één stond het afgelopen kwartaal, hoeven ze in Japan ook niet ontevreden te zijn. De top vijf bestaat verder namelijk volledig uit de Toyota’s, met achtereenvolgens de Corolla, de Hilux, de RAV4 en de Camry.
Wat de Model Y betreft zat Nederland aardig in lijn met de rest van de wereld. Ook bij ons was het namelijk de bestverkochte auto van het eerste kwartaal. Met afstand zelfs. In Q1 kregen 3.506 Model Y’s een vers Nederlands kenteken, terwijl er verder geen een model boven de 3.000 uitkwam.
Bron: Reuters
PunicaOase zegt
Begin er langzaam aan te wennen.. Zo’n Y in een mooi metallic kleurtje met grote velgen ziet er ook wel aardig uit.. In ieder geval beter dan de genoemde Toyota’s..
1000bochten zegt
Eens. Zoals op de foto bij dit artikel vind ik hem best ok. Het wordt nooit een Alfa Romeo 8C, maar ik vind hem zo prima te pruimen.
Elise zegt
Pas op, zonder het te weten ontwikkel je het Stockholm syndroom!
kennone zegt
Dat ding klopt qua model aan alle kanten niet, echt bizar dat zo veel mensen voor dit verschrikkelijk lelijk hok gaan. Spaar dan door voor een Model S dat is de enige goed ogende Tesla.
Johanneke zegt
Flink doorsparen. Maarja de Y is een crossover, die ogen altijd raar en uit verhouding. Obesitas auto’s. Een 3 vind ik er goed uit zien. De Y absoluut niet.
Flutterbear zegt
De 3 was bij de introductie ook niet moeders mooiste, het went blijkbaar wel.
Johanneke zegt
Enige wat de 3 mist is een grille. Dat maakt het een beetje vreemd. Laatst een 3 gezien van een tuner, die hadden er een neppe grille op geplakt. Zag er verassend goed uit.
THSD zegt
Een Y ziet er wel aardig uit? Geen idee wat je gesnoven hebt maar ik blijf er uit de buurt vandaan.
Aon zegt
Het wordt tijd dat citroen met de nieuwe 2CV komt.
Aon zegt
https://www.deviantart.com/bhw2279/art/1965-Citroen-2CV-664291210
faalhaas zegt
Lopen we dan eigenlijk niet achter als ontwikkeld land omdat we in de pas lopen met de andere vaak minder ontwikkelde landen?
pivavar zegt
Zag dat er in China 3,3 miljoen electrische auto’s gebouwd/verkocht (niet goed opgelet) waren, in Japan 60.000.
Flutterbear zegt
De meeste elektrische “auto’s” in China noemen we hier in Amsterdam een Birò.
schuimbekje3 zegt
alleen toyota levert elke dag auto’s uit, en tesla wachte tot de shipments in het 1ste kwartaal vielen zodat productie van october t/m maart in 1 kwartaal viel.
marketing, je kunt niet met en je kunt niet met.
Flutterbear zegt
Wat een onzin, Tesla breekt kwartaal op kwartaal haar eigen record. Enige wat ze doen is eind van het kwartaal kunstmatig verkoop pushen. Hier willen ze vanaf maar de hoogste korting is nog steeds aan het eind van het kwartaal. Nieuwe modellen of uitvoeringen worden vaak na deze kortingacties aangekondigd.
willemveenstra zegt
Ze komen er vanzelf achter wat voor troep Tesla eigenlijk is.
janboel zegt
Na 2 exemplaren Model X in bezit, ben ik er nog steeds niet achter. Misschien komt dat na volgende week, wanneer ik overstap op een Model Y Performance ..
detroitv8 zegt
Da’s een beste downgrade. Lees je niet vaak! Lekker een nieuwe X halen joh.
johnny23 zegt
Dan heb je misschien mazzel gehad, maar hoop dat je single bent want om in zo’n gedrocht te stappen met de bouwkwaliteit van een Dacia en dan zoveel vermogen en afbrekende wielophangingen, sturen en weigerende remmen is een beetje een kamikaze-actie…
Overigens heb je niks aan dat vermogen. 50 kilometer verder rij ik je lachend voorbij omdat je accu leeg is. EV’s zijn leuk voor sneue mensen die niet verder komen dan het bekende rondje om de kerk, voor een beetje serieus werk heb je er niets aan, maar de rest moet er wel 100 voor rijden omdat EV-rijders anders helemaal voor snikkel zouden rijden op de rechterbaan…
Onehp zegt
Leuk verhaal.
Terug in de werkelijkheid, mijn BEV gaat dankzij krachtige regen nauwelijks omhoog in verbruik als ik wat leuk ga rijden. En mijn rallyauto verdubbelt dan makkelijk zijn verbruik. Op dat moment is de rijkwijdte korter dan van de BEV.
dondeboer zegt
Thanks voor je reactie, eerste keer dat ik vandaag hardop moest lachen :)
Je strijdt een verloren strijd Johnny. Ik ben nog steeds helemaal gek van ronkende motoren, en zolang ik mn Alfa in de lucht kan houden blijf ik genieten, maar rationeel gezien… elektrisch is zo ongeveer op elke meetbare manier beter dan fossiel.
bunnylebowski zegt
@johnny23 zo Johnny, last ?
maotje zegt
Vertel. Ben benieuwd naar je ervaring.
bunnylebowski zegt
@willemveenstra heb twee Model 3s gereden. Help me even. Waar zit de ‘troep’ precies ?
THSD zegt
2x model 3 gereden en mag ik weten waarom je ervan afgestapt bent?
bunnylebowski zegt
@THSD zeker, ik wilde graag nog een keer een zes in lijn rijden in vijf serie touring verpakking. Dat werd een 2016 F11.
Tweede auto des huizes is langzaam aan vervanging toe, dat wordt wss een tweedehands model3.
THSD zegt
@bunnylebowski
Alleen het oog wil ook wat en dan vind ik een 3 hondslelijk.Zou zeggen ga dan voor een S.
bunnylebowski zegt
@THSD tsja dat is jouw mening
dree16v zegt
Doen ze dan toch wel goed. Of je nou Tesla hater bent of niet zeg eens eerlijk wie had dit 15 jaar geleden gedacht?
mcaa zegt
15 jaar? Wat dacht je van 40 jaar geleden… 🤯
johnny23 zegt
Nee, ik had inderdaad niet verwacht dat we onder druk van achterlopende politici terug zouden grijpen op techniek uit 1846.
Dan weet je dus ook gelijk dat dit NOOIT goed kan komen!
scrmeagle zegt
Wordt de VW kever van de 21e eeuw.
Fruitcake zegt
Jammer dat Elon Musk nu een extreem rechtse conspiracy wappie is…
Johanneke zegt
Beetje als Ford dus.
ruisopdelijn zegt
Volgens mij had Henry Ford ook bijzondere ideeën over bepaalde bevolkingsgroepen…
jeroenm83 zegt
Die pandemie heeft echt grote gevolgen gehad zeg….
RAW zegt
Moet bij de Model Y altijd denken aan de 2e generatie Mazda 121, ook wel de ‘bolhoed’ genoemd. Zeker met kleine wielen is het een beetje vreemde auto, hoewel het model op de foto hierboven er wel beter uitziet. Wellicht kleur icm grote wielen? Begrijp wel dat veel mensen voor deze auto kiezen, functioneel gezien is er voor die prijs geen betere auto.
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, het is gewoon best een goeie aanbieding. Zeker wanneer je verplicht elektrisch moet leasen.
drtim zegt
Het moet wel een hele goede EV zijn, anders ga je niet vrijwillig in een model 3 met een waterhoofd rijden.
arta zegt
Zo vaak is er op fora geroepen dat Tesla bij om zou vallen, bijna ingehaald is door de concurrentie, bijna klaar is….
Vijf jaar later; best verkopende auto ter wereld met daarbij hoogste marge op elektrische auto.
Nu komen de Chinezen met concurrerende modellen en het enige dat de Europese merken er tegenin brengen is marktbescherming opwerken met importheffingen. Bouw dan gewoon betere auto’s!
Ik snap deze cijfers wel. SUV met hele goede prestaties, veel ruimte en super UI.
johnny23 zegt
Dat komt slechts door de hype die mede door autoblog in stand wordt gehouden.
De concurrentie heeft Tesla allang ingehaald, maar daar hoor je zo goed als niets over. Mercedes is tot nu toe het enige merk met één model wat legaal autonoom mag rijden, niet tesla. BMW heeft modellen die volkomen autonoom kunnen parkeren, niet tesla. Alle andere merken hebben systemen die kinderen wel zien en stoppen en die ook geen complete vrachtwagens over het hoofd zien en hun bestuurders de dood injagen.
Andere merken hebben remsystemen die het op het circuit wel gewoon volhouden en die zeggen ook niet “Dat is normale slijtage” als een wielophanging na 80.000 km afbreekt.
De nieuwe truc van tesla is de prijzen sterk verlagen, maar je betaald je straks blauw voor software-updates. Dat is het nieuwe verdienmodel.
Bovendien heeft tesla nog nooit een cent winst gemaakt op de verkoop van auto’s. Ze verdienden hun geld door de verkoop van hun emissierechten aan andere fabrikanten.
pramm zegt
Jeetje… Ik zou toch even kijken of je ergens met je frustraties naar toe kan gaan.
Op de inhoudelijke punten die je aandraagt, kan ik je alleen adviseren om even wat nieuwe informatie te vinden. Je loopt ondertussen wel enorm achter met de feiten. En indien je van mening bent dat jouw opmerkingen wel op recente feiten is gestoeld, dan plaats wat links naar de onderbouwing, want dan is de rest klaarblijkelijk foutief geïnformeerd.
Er zijn veel mensen die (blijkbaar incorrect) veronderstellen dat de model y best wel een veilige auto is:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2022/09/07/tesla-model-y-gets-highest-safety-score-ever-in-european-test/amp/&ved=2ahUKEwiji-6ti6L_AhVMn4QIHRGRBEYQFnoECAcQAQ&usg=AOvVaw1xFtGVpuksednOeQYQ7QAf
CYBRTRK zegt
Net zoals je andere reacties klopt hier ook weer niks van, in 2022 kwam 2.2% van de complete omzet van Tesla uit emissierechten ($1.8 miljard). En Tesla heeft in 2022 $12.6 miljard winst gemaakt.
johnny23 zegt
Wat mij het meest verbijsterd is dat blijkbaar NIEMAND valt over het feit dat gedrochten gebouwd worden over de ruggetjes van kindslaven van 4 jaar en bovendien ook nog eens zwaar vervuilend zijn bij zowel de productie als na hun levenseinde.
Ze zijn 50% vaker veroorzakers van ongevallen, onbetrouwbaar (volgens de ADAC 50% meer pech langs de weg), brandgevoelig (ook al zo lekker voor het milieu!) en peperduur voor verzekeraars. Volkomen onverkoopbaar zonder subsidie, dus alleen sloebers rijden elektrisch omdat ze geen echte auto kunnen betalen.
fanboy zegt
@johnny23: Dan moet je toch even wat concreter zijn.
Refereer je met kindslaven aan het kobalt uit Congo? Dan moet je eerst bewijzen dat Tesla ook zijn kobalt daar vandaan haalt, Tesla heeft juist veel meer in eigen beheer, waar andere gewoon accu’s (met veel hoger kobalt percentage!) afnemen.
Ten tweede, bij Tesla kun je auto’s kopen met een LFP accu. Daar zit helemaal geen kobalt in. Dus juist bij Tesla (en MG) kun je een auto kopen zonder kobalt erin.
Netto gezien zal er dan minder kobalt nodig zijn over de levensduur van de auto dan een benzine/diesel auto, waarin kobalt ook gebruikt wordt in de raffinage van brandstof, en ook in wat brandstofmotor onderdelen.
Waar komt die 50% meer pech gevallen vandaan?
Dat verhaal over sloebers is natuurlijk kansloos. Er wordt nu wereldwijd heel goed verkocht. Ongeacht precieze regeltjes.
En het is nog steeds geen goedkope auto, wel gewoon een goede deal.
johnny23 zegt
Er wordt in de VS al een tijdje een rechtszaak tegen onder meer tesla voorbereidt, dus die bewijzen zijn er.
De vraag naar cobalt is geëxplodeerd voor de fabricage van auto-accu’s. Het cobalt gebruikt voor onderdelen komt voornamelijk uit de productie van koper en nikkel. Niet als zuivere winning, wat nu wel het geval is in onder meer Congo.
Die 50% meer pechgevallen komt bij ADAC vandaan.
“Wel gewoon een goede deal”… Tja, dat zeiden de plantagehouders vroeger ook, dus het hele geleuter over “excuses voor ons slavernijverleden” kan gelijk weer de Amsterdamse afvalovens in, samen met het afval uit Italië :D
fanboy zegt
@johnny23: Je reageert niet op mijn opmerking dat je Tesla’s kunt kopen zonder kobalt. Ze lossen het probleem juist op.
johnny23 zegt
Nee, want die lossen het probleem niet op. Die zijn voor de grootste kerkrondjesrijders interessant, maar LFP accu’s hebben een lagere energiedensiteit en zijn dus zelfs voor Nederland amper interessant.
Ze zullen hooguit verkocht worden door mensen die gevallen zijn voor de hype en die de kinderen er mee naar school brengen of even boodschappen doen.
Heb ook een kennis met een i3. Gekocht voor zijn vrouw die de stad nooit uitkomt, maar zodra ze de stadsgrens over gaan pakken ze de diesel van hem.
En bovendien spreek je jezelf nogal tegen, want jouw tesla gaat zeker geen cobaltvrije accu krijgen.
“However, they have improved enough recently that it now makes sense to use cobalt-free batteries in lower-end and shorter-range vehicles.”
Enige voordeel is dat ze veiliger zijn.
fanboy zegt
@johnny23:
Je koopt nu een instap model 3 met 60kWh LFP accu, kobalt vrij. Daar kan je 400km mee rijden en door Westelijk Europa supersnel laden vanwege Tesla supercharger netwerk.
Kom niet aan met een i3, want die heeft veel kleinere accu’s (24 tot 40kWh) en is minder efficient.
Ik heb zelf overigens geen Tesla. Een EV met 60kWh en daar karren we heel Nederland prima mee door, daar hebben we hem ook voor.
johnny23 zegt
Die 400km claim heb ik al weerlegd, dus niet in herhaling vallen.
Flutterbear zegt
Lol, ik heb een eGolf met 35 kWh die 180 tot 220 km doet op een goeie dag. Prima gezinsauto en kom er heel Nederland mee door. Voor de vakantie huur ik liever een écht grote auto.
pramm zegt
Ik denk dat je niet wilt weten hoeveel rechtzaken er in de VS worden voorbereid en hoeveel er al langdurig worden voorbereid. Dat wil verder niet zeggen dat er feiten beschikbaar zijn. In ieder geval nog niet voldoende en niet onomstotelijk, anders was de rechtzaak al lang begonnen.
Flutterbear zegt
“Cobalt is used as a catalyst in refining operations. It helps remove sulfur (and maybe other impurities) from the hydrocarbon stream. In theory no cobalt is consumed in the reaction, but in practice some will be lost to erosion and flaws in the recycling process.
It takes about 1 pound of cobalt to remove the sulfur from 80,000 gallons of petroleum products, like gasoline. 80,000 gallons would power a car for about 2.4 million miles, but 98.8% of that cobalt is recoverable, meaning we permanently lose only a pound of cobalt for every 6.6 million gallons we refine.”
Nog steeds meer kobalt dan in een Tesla standard range model.
johnny23 zegt
Dus jij denkt dat een accu van tesla 2.4 million miles mee gaat?
CYBRTRK zegt
Tesla zorgt er juist voor doormiddel van (externe) audits dat er geen kinderen werken in de mijnen. Accu’s worden na hun levenseinde gerecycled dus zijn juist niet zwaar vervuilend. De Tesla model 3 is volgens de ADAC een van de meeste betrouwbare EV’s (https://insideevs.com/news/667690/tesla-model-3-reliability-adac-index-2022/). Bij Tesla’s is de kans dat de in de fik vliegen 11x kleiner dan een ICE auto (https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport). En de Tesla model Y is de best verkochte auto van Nederland in Q1 2023, en deze auto komt niet in aanmerking voor de overheidssubsidie.
Ik vind het best knap dat je een reactie geschreven hebt waarin bijna elke zin dus niet klopt.
kniesoor zegt
Vind het onooglijke voertuigen. Maar qua EV techniek in combi met de prijs zijn ze de biggest bang for the buck op dit moment. Dat verklaart voor 99 procent het succes, lijkt me.
johnny23 zegt
Kennis van mij heeft zo’n gedrocht door zijn strot geduwd gekregen van zijn baas, maar is ook qua techniek totaal niet te spreken.
En de bouwkwaliteit is in Duitsland bekeken: Vergelijkbaar met een Dacia, dus “biggest bang for the buck” lijkt meer op “biggest cat in the sack for the buck”
fanboy zegt
@johnny23: Waar is hij qua techniek niet over te spreken dan? Het is een van de snelste en snelst ladende elektrische auto’s die er zijn, met een heel goed snellaad netwerk.
Bouwkwaliteit is in Duitsland ook niet alles meer hoor.
johnny23 zegt
Kijk, hier zie je dus de hype. Als jij nu suggereert dat de bouwkwaliteit van een BMW, Mercedes of Audi van 150k vergelijkbaar is met die van een Dacia…
Sorry, maar dan sla je de plank dus echt mis.
Waar hij niet over te spreken is? De bekende “tesla-gap”, actieradius die in de praktijk zwaar tegenvalt, storingen.
En wat heb je aan een snelle auto als na 50 km je accu leeg is? En snel laden duurt altijd nog vele malen langer dan even tanken.
Dus sorry, maar je probeert nu iets goed te praten met argumenten die gewoon geen standhouden!
Onehp zegt
Je argumentatie wordt helemaal ongeloofwaardig met je ’50km accu leeg’.
Zeg dan gewoon ‘ik houd niet van EV’ en klaar.
fanboy zegt
@johnny23: Wat een hoop gel*l weer.
Ik zeg helemaal niet dat dat vergelijkbaar is. Wat ik wel weet is dat Duitse auto’s met een mooier interieur ook gewoon keihard kapot gaan. Fikse garage rekeningen, of dat interieur is helemaal niet netjes meer en beginnen dingetjes te falen na 10 jaar. Wat bij een 30 jaar oude Toyota gewoon nog werkt.
Ik kan vrij slecht tegen dat verhaal dat Duitse auto’s superieur zijn, want dat zijn ze absoluut niet. Is de afwerking soms beter? Vast. Maar jij blijft hangen bij de eerste Model 3’s van slechte kwaliteit, Tesla verbetert zich zo ongeveer ieder half jaar.
Hoe dan ook, dan heb je je Duitse wagen met een mooi interieur, en na een aantal jaar is er alweer een ventilatie roostertje kapot o.i.d. En ook technisch worden ze slecht oud.
Mercedes hybrides staan garant voor hele dikke garage rekeningen, terwijl Toyota al 20 jaar de hybride techniek onder controle heeft. Er gaan zeker dingen mis bij Tesla, maar de techniek hebben ze wel onder controle hoor.
De rest wat je uitkraamt is totale onzin. Je kan niet eens je accu in 50km leegrijden ook al zou je het willen, je hebt er helemaal niks van begrepen.
johnny23 zegt
Geen gelul.
Ik had voor mijn huidige auto en 20 jaar oude Mercedes. Enige wat kapot was, was een stukje bekleding bij de rechter A-stijl. Beetje lijm en opgelost :D
Rij nu in een 12 jaar oude BMW als daily driver. Interieur nog volledig heel op wat vage slijtageplekken op de bestuurdersstoel na.
Fikse garagerekeningen? Sorry, maar mijn ervaring is totaal anders. Enige wat mijn Duitsers nodig hebben is blijkbaar een stevige rijstijl en af en toe wat verse olie (Met een E39 reed ik 52.000 km tussen twee beurten :D)
Mercedes hybrides staan inderdaad bekend om hoge garagerekeningen… omdat de accu’s kapot gaan. En dan blijkt een 5 jaar oude Merc opeens economisch total loss te zijn. Wat met een tesla dus echt niet anders is, want die accu’s zijn nog veel duurder!
Heb nog nooit een kapot ventilatieroostertje gehad in een Duitse auto. En dan nog is dat niet te vergelijken met een “tesla gap”
Grappig dat je die 50 km letterlijk neemt. Die kennis van mij, en dat wordt bevestigt door een andere teslarijder die ik ken, heeft een actieradius van 250km terwijl hem 400 beloofd was, en dan moeten ze nog rustig rijden ook. Volgens hem zou ik met mijn rijstijl amper 150 km halen, terwijl ik wel probleemloos 1200 km op één tankje diesel haal (en dan na 3 minuten tanken weer vrolijk verder kan :) )
Zijn stelling: “Je moet je rijstijl aanpassen aan de auto”. Waarop mijn reactie dan is: “Sorry, ik dacht dat auto’s bedoeld waren om ons leven makkelijker te maken, niet moeilijker.” Mijn auto moet zich aanpassen aan mijn rijstijl, niet andersom!
Als hij een dag klanten moet bezoeken, dan plant hij zijn dag rond de laadmomenten van zijn auto. Lekker als je een telefoontje krijgt dat je kind in het ziekenhuis ligt. “Sorry, papa kon niet komen want het elektrisch gedrocht moest nog een uur laden…”
fanboy zegt
@johnny23: Mensen nemen ook blind die cijfers aan. En Europa pushte destijds de NEDC cijfers.
Allemaal superdom.
Maar veel vertegenwoordigers enzo rijden nu juist dit soort auto’s.
Ik heb zelf altijd Toyota gereden, en mijn ervaringen met Duits spul is niet altijd geweldig.
Laatste nog was mijn 4×4 Sprinter. Ik had de beste ooit gevonden, nog in nieuwstaat, super weinig kilometers. Ik zal nooit meer zo’n goede vinden (vertelde andere me ook).
Maar inlaatspruitstuk kapot en aandrijfas. Met maar 60.000km. Dan wordt mij verteld dat bij die motoren altijd het inlaatspruitstuk kapot gaat, ok fijn.
En mijn vader met zijn C klasse, daar is ook al zoveel extra geld in gegaan. Terwijl ik een Yaris naar de 3 ton heb gereden met maar 400 euro onverwachte kosten over de gehele levensduur.
Om maar niet te beginnen over VW Transporters enzo.
Het interieur in de C klasse is trouwens ook wat slechter oud geworden, en nu moet ik de C klasse verkopen en krijgen we er 3x niks voor. Het lelijkere hardere interieur in een Toyota of een Dacia wordt beter oud.
Mercedes heeft zijn accu techniek slecht voor elkaar. Zij trekken heel veel vermogen uit een kleine LFP accu en dat gaat allemaal kapot. Tesla maakt dat soort fouten niet.
BMW heeft zijn plug-in hybrid accu’s veel beter voor elkaar. Die zijn van Mercedes ook bijna niet te vinden (iedereen wil die meteen hebben voor in zijn kapotte Mercedes) en die van BMW zijn gewoon prima beschikbaar, omdat niemand ze nodig heeft want ze werken nog in de BMWs.
Je moet niet die ellende van Mercedes hybrides en elektrische smarts als uitgangspunt nemen voor elektrisch rijden. Korte garantie periodes en daarna economisch total loss bij de dealer.
Kijk dan naar Toyota, die maakt al 20 jaar super betrouwbare hybrides, die niet met dat soort rekeningen komen.
Bij Tesla en vele anderen krijg je tenminste 8 jaar garantie op je accu. Daarna ga je niet bij Tesla om een compleet nieuwe accu vragen als je een probleempje hebt, nee dan kun je gewoon een module vervangen bij een bedrijf die daarin gespecialiseerd is. Dat gebeurt nu al met hybrides.
Het is alsof je na 5 jaar met een lekke brandstofpomp staat en bij de Mercedes dealer een offerte krijgt voor een gehele nieuwe motor, slaat nergens op.
pramm zegt
Ben toch echt wel benieuwd waar jouw frustraties ten aanzien van BEV’s en specifiek Tesla vandaan komt.
En serieus, als je denkt dat je met een diesel 1200 km kan rijden, waar je met een model Y 150 km kan rijden, omwille van jouw rijstijl, dan moet er 200liter dieseltank in jouw auto zitten. Anders is het de grootste onzin.
johnny23 zegt
O ja, en goedkoper en – maar dat is voor de linkse aanhangers van de EV niet interessant – slaafvrij
fanboy zegt
@johnny23: EVs zullen over de levensduur altijd goedkoper rijden, afgelopen zondag kreeg je zelfs nog geld toe om je EV op te laden.
bassrt zegt
Het is gewoon knap hoe zo’n merk het doet. Zeker de EV aandrijflijn die in de auto’s zitten is nog steeds het beste wat je kan hebben.
Ben zelf geen fan van de looks van een X,Y of 3 op dit moment. Die gelekte foto van de facelift model 3 met die nieuwe voorkant vind ik wel mooi. Doet me toch overwegen in de toekomst een tesla te rijden.
gregorius zegt
Ik vind het knap wat Tesla doet.
Hoe ze 95000 stuks in China verkopen, snap ik niet; aangezien er zoveel EV’s zijn in China die goedkoper zijn; maar ja, de Chineze markt snappen is altijd lastig.
De 83000 US exemplaren zouden er geen 83000 zijn zonder verschillende subsidies en er is weinig concurrentie in de US voor EV’s uit die prijsklasse.
De 71000 exemplaren in Europa komen ook gedeeltelijk door subsidie, maar het is wel knap.
Uiteindelijk doet Tesla het slim. Ze hebben een product zonder veel punten die de massa afschrikt. De normale gebruiker krijgt een nieuwe Tesla; en het meeste werkt nog gewoon. Het is eenheidsworst die voor de normale gebruiker gewoon werkt en voor de normale gebruiker zit er genoeg op wat ze hiervoor vaak nog niet hadden.
Marketing van Tesla werkt ook gewoon: juiste info op de juiste tijden. Beetje liegen her en der, maar niet te veel.
En, Tesla heeft 2 EV’s, weinig keuze en ze zijn erg anders tov de EV van de traditionele makers, die allemaal erg op elkaar lijken.
Dus goed gedaan Tesla.
Ik hoef er geen echter.
sjeemsbond zegt
Zal ik het dan maar verklappen… Chinezen zijn status gevoelig.
johnny23 zegt
@fanboy: Kan niet meer reageren op je laatste reactie.
Je krijgt alleen geld toe om te laden als je een dynamisch energiecontract hebt en dat zijn (nog) maar een paar NL-ers. Ook handig. Ga jij tegen je klanten zeggen dat je niet kunt komen omdat het opladen van je elektrisch gedrocht zo duur is doordeweeks? Of werk je alleen op maandag in een rondje rond je woonplaats?
En over de levensduur goedkoper rijden?
Nog zo’n fabeltje…
“Elektrische auto’s zijn gemiddeld gezien duurder in onderhoud dan auto’s met een brandstofmotor. Dat concludeert data-analist WESP op basis van de onderhoudskosten van bijna 1,3 miljoen auto’s die afgelopen 12 maanden in de werkplaats van een garagebedrijf zijn geweest voor een beurt.”
Bron: BNR Nieuwsradio, maar er zijn veel meer artikelen over te vinden
fanboy zegt
@johnny23: Nee ik zeg tegen mijn klanten dat ze zo’n dynamisch contract moeten nemen. Dat kan namelijk iedereen nemen, en dat is veel goedkoper dan de standaard contracten. Ook als het wat duurdere uren zijn.
Verder gaan de warmte installaties juist energie inwinnen op die goedkope uren. Dat is mijn werk.
Ik laad overigens nu zoveel mogelijk op, op de zon. Daar redden we het meestal mee. En voor die ene lange rit gaat hij helemaal vol.
johnny23 zegt
@fanboy: ” mijn ervaringen met Duits spul is niet altijd geweldig.”
Mijne juist wel. Mijn laatste Duitser heb ik tijdens de coronawaanzin voor een prikkie op een Duitse veiling gekocht. Duitsers durfden blijkbaar niet te bieden, dus auto’s gingen voor een habbekrats weg :D
Stond 150k op de klok, nu ruim 180k. Wat preventief onderhoud gedaan omdat de onderhoudshistorie, op de twee weken oude TUV na, volledig ontbrak en verder geen enkel onderhoud gehad. Elke morgen starten, lopen en gaan met die banaan. En dat is mijn ervaring al bijna 35 jaar met BMW. Met Mercedes heb ik mindere ervaringen (al moet ik toegeven dat dat gescheurde rubber in de aandrijflijn mogelijk ook kwam door er 6 ton achter te hangen i.p.v. de toegestane 1800 kilo ;) )
Maar ook mijn latere poging om nog eens Mercedes te rijden was niet zo’n gelukkige. Dus ik blijf voorlopig lekker BMW rijden en heb qua smaak nou eenmaal voorkeur voor de wat oudere modellen in plaats van de eenheidsworsten van dit moment.
fanboy zegt
@johnny23: Ja Mercedes is ook geen kwaliteit meer, al heel lang niet.
BMW is ook wel hit en miss qua model.
Als je wat meer op Amerikaanse forums / nieuwsites / videokanalen rond hangt, dan zie je een wat realistischere mening. Die houden echt wel van Europese auto’s (hogere segment) maar staat ook altijd garant voor ellende met dure reparaties. Ik vind hun kijk op de zaak dan ook wat realistischer. Ook al is het Amerikaanse spul zelf ook niet altijd fantastisch.
Daarom heb ik altijd Toyota gehad. Maarja, nu wilde ik elektrisch.
bunnylebowski zegt
@johnny kak ben jij 53 jaar? Je lijkt wel een kleuter man. Wat een gefrustreerd gedram , allemaal op basis van onzin informatie.
je moet eens dat anti Tesla fuikje uitkomen jongen, je zit er vuistdiep in. Get a life.