De Tesla Model Y offroader kan wat ‘ie belooft.
Er is even een dingetje dat jullie autokenners moeten uitleggen. Waarom noemt Tesla de Model Y en de Model X een SUV? Daar is toch niets SUV aan? Sowieso, het zij officieel hooguit crossovers. Het zijn mer een soort MPV’s met marginaal meer bodemspeling. Omdat actieradius belangrijk is, zijn ze zeer ‘glad’ qua ontwerp, niet ruig en stoer. Of zoals mijn vriendin zegt: het is net een rijdende zetpil.” Wat is ze toch hilarisch.
Een Model Y is een goede aanbieding, maar gewoon geen SUV. Gelukkig hebben ze bij Delta4x4 oplossingen voor je in je zoektocht naar een offroader van Tesla.
Bij deze Duitse offroadspecliast maken ze een terreinwagen van bijna elke auto. Ja, ook van een Porsche 911 of – niet geheel ontoevallig – de Tesla Model 3. En in dit geval hebben wij voor jullie de Tesla Model Y offroader.
Liftkit
De modificaties zijn geen verrassing, maar het mist zijn uitwerking niet. Uiteraard is er een liftkit (van SDK) die de Model Y omhoog tilt, in totaal staat ‘ie ongeveer 35 millimeter hoger. Dan zijn er de beroemde Delta4x4-velgen (model Klassik B) met offroad-banden.
Het rubber is afkomstig van Continental: CrossContact in de maat 265/40. De velgen zijn hier matzwart, maar hoogglans zwart, gewoon grijs of glimmend chroom kan natuurlijk ook. Om deze wielen goed kwijt te kunnen, zijn er Audi Allroad-esque wielkastverbreders.
Tesla Model Y offroader heeft meer
Om met Amazing Discoveries te spreken, “Maar wacht Mike, er is meer!”. Check die voorzijde, daar zijn vier PIAA-verstralers. Ze zien er gewdldig stoer uit, maar zijn ook nog eens functioneel. Zeker als je te op de A12 te maken hebt met zo’n linksplakker of voorbumperklever. Seint toch net even wat beter. Als liter cocktailsaus op de kapsalon is er een dakdrager met imperiaal en enorme LED-bar. Bij Delta4x4 helpen ze je echt met mensen naar de rechterbaan dirigeren.
Het enige waar we benieuwd naar zijn is de actieradius. Een van de redenen dat Model Y zo ver komt op een lading, is de vormgeving. Met al deze modificaties zal de weerstand behoorlijk toenemen en de range dus afnemen. Maar ja, dan heb je wel een auto die in het echt kan wat de folder suggereert.
Meer lezen? Deze EV’s kun je in 2022 nog rijden!
grandvitara zegt
OHHHH wat word ik blij van deze modificaties. Zo komt de auto in mijn favo hoekje. Men neme een normale auto, extra plastic, verhogen en grove banden er onder. LOVE IT. Nee dit is geen sarcasme.
kennone zegt
Dan zou ik gewoon voor een XC70 gaan
kniesoor zegt
Benieuwd wat deze modificaties voor de range doen.
ferrari94tr zegt
Viel wel mee, hij stond ook op EMS22 en daar zag het er wel dik uit.
Robert zegt
Op de persfoto’s ziet het allemaal nog wel redelijk oké uit, maar IRL zal dit er al snel erg ‘Halfords’ uitzien, vrees ik.
Wolflow zegt
Elk elektrisch hok heeft van nature al een hoog Intertoys gehalte
ferrari94tr zegt
Viel wel mee, hij stond ook op EMS22 en daar zag het er wel dik uit.
jeroenm83 zegt
Rij elke Model Y maar over de A12 koersje west.Die eindigt in Den Haag toch? Hebben ze daar niet een Schilderswijk?
Oh wacht, jammer dat Marokko niet meer voetbalt. Maar goed, het moet nog een Jaarwisseling worden aldaar.
Habanero zegt
Het is tegenwoordig voortdurend vingerwijzen naar iedereen die een benzine of diesel heeft, maar elektrisch mag blijkbaar alles. Zeker met een T op de motorkap (nou ja, zo noemt het nog steeds) wordt dan ergens helemaal bovenaan in de maatschappelijke toren afgevinkt ‘OK want 100% CO2-neutraal’. Zelfs in de context van afschakelplannen alom in de EU, in het aanschijn van rokende gas en steenkoolcentrales.
steephh zegt
@habanero
Gelukkig worden kolencentrales óók afgeschakeld en zelfs verboden, althans in Nederland: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/05/18/kabinet-verbiedt-elektriciteitsproductie-met-kolen :-)
Gascentrales zijn best een schone vorm van het produceren van elektrische energie, dus die zullen pas als laatste uit gaan vermoed ik. Om wellicht achter de hand te houden om energie te produceren ten tijde van een dunkelflaute mbv uit de industrie geleende waterstof.
Habanero zegt
In grote delen van Europa zijn ze de laatste houvast in zeer bange elektrische tijden…?
steephh zegt
@habanero
Yep… Bestaande kerncentrales afschalen tbv. kolenenergie.. Ik snap daar dus hélemaal niets van.
c3po zegt
Ah eindelijk een elektrische auto waarmee je over de Belgische wegen kan rijden!
sanderkomnogeensergens zegt
😁🛻
tortuga zegt
Niemand die zich afvraagt hoe die 2 achterste deuren nu open moeten?