Een update van Model 3-esque proporties kan binnenkort de Tesla Model Y verbeteren.
Tesla gaf inmiddels al weer een ruim jaar geleden de Model 3 een flinke update die we kennen onder de onofficiële noemer ‘Highland’ (wat een verzonnen naam is en niet door Tesla). Daarmee kan de vijf jaar oude Model 3 met een frisse snuit, een iets veranderd interieur en wat marginale aanpassingen er weer tegenaan. Dat geeft de Model 3 een impuls, maar de Model Y doet je afvragen of het wel nodig was. De SUV-derivaat lijkt nog op de ‘oude’ Model 3, maar verkoopt als een tierelier. Samen met de EX30 voert de Model Y de verkooplijsten aan in Nederland, maar ook in andere markten. Als je er eentje wil: je bent niet de enige.
Nieuwe Model Y
Voordat je nu naar de Tesla-website snelt om er eentje te bemachtigen, wacht nog heel even. Net als bij de Highland-update voor de Model 3 gaat er nu een geluid door de wandelgangen dat de Tesla Model Y hetzelfde staat te wachten. Dit keer onder de codenaam ‘Juniper’, waarvan wederom niet duidelijk is hoe en waarom deze gekozen is. Los van dat kun je eigenlijk wel invullen wat die update gaat inhouden. Nieuwe specs voor de motoren, nieuwe batterijpakketten, styling om weer iets dichter bij de Model 3 te komen (een volledige LED-lichtbalk achter werd al genoemd, bijvoorbeeld), het geüpdatete interieur en natuurlijk een manier om de inmiddels vier jaar oude Y op te frissen. We houden immers van een frisse neus.
Update in januari!
Tesla is niet zo van het teasen en eindeloos uitsmeren van aankondigingen totdat er echt iets van substantie is. Meestal krijg je gewoon van de één op de andere dag een uitnodiging voor een keynote en wordt er iets aangekondigd. Volgens CarNewsChina kan dat nu weer gebeuren. Zij hebben redenen om te geloven dat de Tesla-fabriek in Shanghai zich klaarstoomt om in januari 2025 de nieuwe Y al te gaan bouwen. Daarmee zou een aankondiging nu elk moment kunnen gebeuren.
Is het waar? Er is één manier om daar achter te komen en dat is wachten. Enerzijds klinkt het wat vergezocht, Tesla is er immers goed in om al jaren van tevoren iets aan te kondigen en dan eindeloos te wachten (hallo Cybertruck). Bij een facelift ligt dat vaak anders en lukt het Tesla vaak wél om de productielijn direct om te schakelen. Dus als de ‘Juniper’ in 2025 wordt aangekondigd, is de kans groot dat ‘ie ook in 2025 al verschijnt.
Zeszitter
Daarnaast zou er nog een versie komen van de Tesla Model Y. Recent kon je namelijk pardoes een zevenzits Model Y bestellen, naast de reeds bekende vijfzits configuratie. Daar komt nu een gemiddelde van de twee bij: een zeszitter. Die is qua derde zitrij identiek aan de zevenzitter, maar dan met twee riantere stoelen op de tweede zitrij. Bovendien is dan de toegang tot de derde zitrij wat makkelijker. Deze wordt later in 2025 in productie genomen.
Johanneke zegt
Ik zou die richtingaanwijzer knoppen juist niet willen. Voor de rest is dit gewoon een bijzonder goede auto. Haters kunnen haten, maar je kan ook realistisch zijn. Dit ding kan makkelijk in het rijtje Golf 1, focus mk1, Volvo V40 first gen, Kadett, en zo kan ik nog wel even door gaan.
Overigens vind ik deze auto geen SUV, want daar is ie veel te gestroomlijnd voor, ground clearance stelt ook weinig voor, maar dat terzijde.
schuimbekje3 zegt
inderdaad, allemaal bagger auto’s die alleen door fanboys werden geadoreerd…
laatst sprak ik nog een golf rijder…. of die nooit problemen had… nee, gewoon onderhoud was het antwoord. maar als je dan doorvraagt hebben ze abs sensoren EN computer al 3 keer vervangen, is de brandstofleiding losgetrild, bobines 2 keer vervangen, is het rechterachterlicht al 8 keer vervangen, is de DSG koppeling na 20.000km al vervangen, en inmiddels geherprogrammeerd, gaat de adaptive cruisecontrol meerdere keren per rit vol in de noodstop, waterpomp al 2 keer vervangen, wiellagers achter, aircopomp al voor de 3de keer. enz enz…
als ik dan bedenk dat ik met mijn oude forester van 98 150.000km gereden heb voordat de bobine moest vervangen worden en nog steeds originele remmen, airco en wiellagers had… vraag ik me af wat voor waanbeelden vw rijders hebben om te zeggen, ‘gewoon onderhoud’…
a_buis zegt
Je bent nu wel heel erg aan het schuimbekken hè maar ik snap je punt!
mijnnaamishaas zegt
Een beetje stemmingmakerij van je. Ik rijd een Golf 1.6TDI met 410.000 km. op de teller. Behalve het roetfilter die ik heb laten verwijderen en een koppelingscilinder die lek was is alles nog origineel en en heeft me nooit laten staan. Het is maar net wat je wil horen als het niet je merk is.
mashell zegt
Nou nou. De Golf 1 is een briljant design van Giugiaro, de Focus 1 was een sterk design met een fantastisch weggedrag. Waarom je de eerste V40 on dat lijstje hebt gezet is me een raadsel. De Model Y heeft een fantastische prijs prestatie verhouding maar mag met zijn belabberde ergonomie en vooral het “Model 3 met een opgeblazen gevoel” design zeker niet in een lijstje met legendarische auto’s.
Johanneke zegt
Ik vond de v40 en s40 echt heel goed. Mooi design voor wat het was, Hoge kwaliteit (mix van Mitsubishi en Volvo), rijdt prima, was behoorlijk veilig voor zijn tijd. Ben ik de enige die dat model erg goed vind?
chrisvis zegt
Eigenlijk went dit verrassend snel. Zelfs op een rond punt weet ik nu al onbewust dat ik gewoon de onderste van de 2 knoppen moet hebben (lijkt wel een nieuwe Ferrari😉)
OT: die productielijnen aanpassen??? Het blijven binnenpanelen gewoon met een extra stekker voor de led zou ik dan denken, andere lichtunits en een gemotoriseerde koffer. Lijkt me nu niet dat ze heel de productielijn moeten om gooien….
rwdftw zegt
Dat eerste probleempje, die knoppen voor de richtingaanwijzers, is opgelost. Je kan nu al tesla stalks pre-orderen voor de 3 Highland. Ik wilde ook geen 3 zonder hendeltjes, eind februari heb ik ze. Meteen een S3XY knob erbij gedaan want alles was in de bonus.
Fernando zegt
Heb afgelopen maandag 700km met een Model Y gereden en moet eerlijk zeggen dat dat best meeviel. Als je al 40 jaar met auto´s 1.0 rijdt en dan overstapt is dat even een schok. 15 minuutjes in de menu bezig geweest om een idee te hebben hoe dat werkt en hopsa, weg was ik. Verschrikkelijke lelijke auto naar mijn smaak maar wat een ruimtewonder. Rijden zeer goed alleen op de snelweg komen oneffenheden raar binnen.
Begrijp dat veel mensen ervoor kiezen.
a_buis zegt
Gereden met hendel loze model 3 en I like it nie. Knipperlicht gaat nog (gebruik ik als ex bmw rijder toch niet) maar schakelen via touchscreen schuifknop is ronduit k#t! Ook onveilig. Hard remmen en snel achteruit is er niet meer bij. Bejaarden feature.
chrisvis zegt
Is maar juist swipen zoals tinder🤣🤣🤣…al bij al is er nu een update wanneer je op de rem drukt en stuurt gaat hij automatisch in achteruit…
PunicaOase zegt
Die nieuwe Y is al meerdere keren gespot.. Zat nog wel flink wat camouflage op. Inderdaad lijkt ie, geheel volgens de laatste mode, een rode lichtbalk te krijgen over de hele achterkant..
j05b zegt
Helaas net te laat voor de aflopende leasecontracten van de 3. Overigens kan wachten ook duurder uitpakken. De prijs kan zomaar stijgen. Bij Tesla weet je het nooit.