De Tesla Model Y gooit hele hoge ogen bij de Euro NCAP crashtests.
Elon Musk trekt alles uit de kast om auto’s veiliger te maken, maar toch komt Tesla vaak negatief in het nieuws op dit vlak. De weg naar volledig autonoom rijden is nu eenmaal niet zonder obstakels. Dat betekent niet dat Tesla geen veilige auto’s bouwt. Integendeel.
Vijf sterren
De Euro NCAP heeft weer eens een paar gloednieuwe auto’s tegen de muur gereden en daar was ook een Tesla Model Y bij. Wat bleek? Die scoorde bijzonder goed. Tesla’s nieuwste model mocht een score van vijf sterren noteren.
Extreem goed
Nu is dat niet zo bijzonder, want vijf sterren zijn eerder regel dan uitzondering. De Tesla Model Y scoorde echter op specifieke onderdelen extreem goed. Op het onderdeel ‘Safety Assist’ scoorde de Model Y bijvoorbeeld 98% en voor ‘Inzittende volwassene’ mocht de Tesla een score van 97% noteren.
Camera’s
Volgens de Euro NCAP blinkt de Model Y met zijn camera’s uit in het voorkomen van aanrijding met andere auto’s, fietsers en voetgangers. Michiel van Ratingen, de grote baas van de Euro NCAP, feliciteert Tesla met een “uitmuntende, recordbrekende score.” Hij voegt er aan toe: “Tesla heeft laten zien dat alleen het beste goed genoeg is voor hen en we hopen dat ze dat doel na blijven streven in de toekomst.”
Chinezen
De Tesla Model Y is dus de grote winnaar van deze ronde Euro NCAP crashtests, maar ook de Chinezen kwamen verrassend goed uit de verf. Namen als ORA Funky Cat en WEY Coffee 01 boezemen weinig vertrouwen in, maar deze auto’s sleepten gewoon vijf sterren in de wacht. Daarmee scoorden ze beter dan de nieuwe Kia Niro en de BMW i4, die maar vier sterren kregen. Wie had dat gedacht?
por100 zegt
In moderne auto’s is het zicht naar buiten veel slechter. De inzittenden zitten veiliger maar zeker kleine kinderen worden meer over het hoofd gezien. Jammer dat dat alleen met rijhulpsystemen in de ncap score wordt meegenomen
Mike zegt
Extreem veilig tot het moment dat het veiligheidssysteem en de bestuurder je even over het hoofd zien en de 2 ton massa door je heen vliegt
mashell zegt
Daaraan ga dan veel meer dood dan dat het gebeurt met 1500 kilo benzine auto?
Johanneke zegt
Ik zie bij crashtests vaak dat de auto frontaal ergens op knalt. En heel fijn dat auto’s steeds veiliger worden. Maar kijk dat ongeluk met die huurauto waar 2 vrouwen en 2 kinderen zijn omgekomen. Volgensmij reden ze in zo’n Prius MPV. Zal vast ook geen onveilige auto zijn, maar als er een auto met hoge snelheid je zijkant in knalt… Daar zit geen kreukelzone. Ik heb niet het idee dat daar heel veel tegen te doen is, zeker als je aan de kant van de aanrijding zit.
CYBRTRK zegt
De stevigheid van een auto bij een side-impact wordt wel getest door middel van de ‘side-pole’ zoals ook te zien is in de video
Johanneke zegt
Ja ik weet dat het getest wordt, maar ik vraag mij af wat er nog te behalen is zeg maar. Super mooi dat je een frontale crash van 100km/u overleefd, maar als iemand met 100 op jou deur in komt, volgensmij maakt het niet uit wat voor auto je hebt je bent er geweest.
mashell zegt
Goed is dat natuurlijk nooit. Maar wat je ziet is dan een auto die zijdelings geraakt wordt niet zijdelings de klep op vangt maar getorpedeerd wordt. Dat is opzich een prima manier om de energie kwijt te raken maar hangt er natuurlijk sterk vanaf waar je dan terecht komt.
kniesoor zegt
Was een Toyota Yaris Hybrid. FWIW.
flutterby zegt
Om de batterij te beschermen vangt een BEV juist z’n zijdelings impact goed op. Daarnaast helpt Autopilot in dat soort edge cases ook om met kleine correcties de impact te verkleinen.
kniesoor zegt
Iets zegt me, dat de Model Y erg populair gaat worden onder huismoedertjes 🙂
mashell zegt
Ben geen fan van Tesla en van de Model Y in het bijzonder niet, ik vind het een bijzonder lelijke auto.
Er valt best wat af te dingen op Tesla maar wat ze aan het voertuig echt bijzonder knap doen is het lage gewicht (dat is waarom ze zo efficiënt zijn) gecombineerd met een bijzonder goede crash veiligheid. Geen logische combinatie!
chrisvis zegt
Allemaal goed en wel…maar een ander onderzoek toonde dan weer aan dat bij een ongeval tussen een ev en een conventionele wagen het risico op levensbedreigende letsels voor de inzittenden van de wagen met verbrandingsmotor pakken groter is door het zwaardere gewicht van de ev’s en de plaatsing vd batterijen…
auto62 zegt
Hoop maar dat de chinezen niet te veel weekmakers in hun kunststof hebben gestopt