Er is niet zo iets als een vaste prijs voor Musks Creaties. De Tesla Model Y is weer goedkoper geworden en flink ook.
Niets is zo veranderlijk als het weer, de geestdrift van mijn ex-vriendin en de prijzen van nieuwe Tesla’s (en dus ook de occasions). Tesla past namelijk geregeld de prijzen aan.
Er zijn tal van redenen om het te doen: vraag, aanbod, economie van de desbetreffende markt, het aantal uren dat Elon Musk heeft geslapen en natuurlijk bepaalde subisidiegrenzen.
Tesla Model Y goedkoper (ja, alweer)
En daarmee zijn we precies aangekomen bij de aangepaste prijzen van de Tesla Model Y. Die bestseller is goedkoper is dan voorheen. De prijs is nu zo vaak aangepast dat we er eigenlijk geen peil op kunnen trekken als iemand vraagt: wat kost een Model Y tegenwoordig? Het begon ooit met 56.000 euro voor de instapper, maar daalde naar naar 49.990 euro in 2022.
Maar de prijzen van de Model Y zijn dus verlaagd naar 44.990 euro. Die prijs is natuurlijk niet zomaar gekozen. Hiermee komt de populaire elektrische crossover in aanmerking voor de SEPP, je weet wel, de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren. Dit is een subsidie van de overheid om ervoor te zorgen dat wij sneller in een elektrische auto stappen.
Nog heel veel in het potje!
Op zich geen slecht idee, want elektrische auto’s worden telkens betaalbaarder en benzineauto’s duurder. Met die SEPP (2.950 euro) kun je dat verschil sneller overbruggen.Ja, die 2.950 euro gaat er dus nog vanaf. Tesla is niet zoals de meeste occasionhandelaren, die alvast de korting verrekenen voor je in hun vraagprijs. Dat siert ze.
De SEPP is geen vaste subsidie, maar een potje. Deze vult men elk jaar aan. Op dit moment zit er volgens de RVO nog 46% in het potje, dus zo’n 67.000.000 euro. Er kunnen nog 22.711 subsidies verleend worden.
Met dank aan Michael voor de tip!
Joris24 zegt
Het is dat het ding zo wanstaltig lelijk is, een grote inspiratieloze zetpil op wielen, maar voor de prijs kan ik niet anders zeggen dan dat je behoorlijk wat krijgt voor dat geld. Elektrisch rijden wordt zo toch behoorlijk bereikbaar, want de gemiddelde middenklasser op brandstof zit in dezelfde prijsklasse.
rwdftw zegt
De gemiddelde autokoper is of bejaard of heeft (veel/kleine) kinderen. Als de gemiddelde autokoper een jonge vrijgezelle petrolhead zou zijn dan zou de straat vol staan met coupeetjes met 6 cilinders en sportsedans als de Giulia.
Het resultaat van de markt is een vervoermiddel met hoge instap, liefts 7 zitplaatsen en liefst meer dan 500 liter bagageruimte. Het mag alleen geen busje zijn (op de ID.Buzz na). Wil je ook nog dat het efficient is dan krijg je deze vorm.
wimof zegt
Maar blijkbaar nog steeds te duur, met enige stimulans duwen ze de verkoopprijs (alweer) naar beneden.
Met andere woorden: we worden genaaid waar we bij staan
Edge zegt
Zou dit verband hebben met de recente prijsverhoging van de Model Y voor China, of zit er zo’n gigantische marge op de Model Y dat Tesla hem zomaar weer 10% goedkoper kan maken?
pramm zegt
Heb begrepen dat de marge nog altijd boven de 15% zit. Hoe sneller een fabriek tegen de maximale capaciteit draait hoe groter de marge. Dus… Groeien is het plan van Musk.
mashell zegt
In de laatste kwartaal cijfers kun je uittekenen dat de marge nog zo’n zes procent is. Tesla zit daarmee in het zelfde bereik als de andere fabrikanten. Maar Tesla weet dat met maar twee modellen (die technisch gelijk zijn) te bereiken waar zo weinig aan te configureren valt dat ze gewoon op voorraad geproduceerd kunnen worden en ondanks dat gewoon erg goed verkopen.
Flutterbear zegt
Klopt, en hoeveel groei realiseren die andere fabrikanten ook al weer?
Flutterbear zegt
Dat laatste. Tesla heeft een enorm deel volledige keten van grondstoffen tot consument in handen en kan daarom veel voordeliger produceren.
T A X M E N zegt
Long range niet aangepast zie ik. Dus alleen de goedkoopste versie is afgeprijsd
vopo zegt
Zou er bijna serieus over gaan nadenken met deze scherpe prijzen.
Flutterbear zegt
Het is ook enorm veel auto voor dat geld en omdat je standaard range probleemloos tot 100% kan laden en de Long Range voor dagelijks gebruik tot 90% is het verschil in bereik minimaal. Enkel voor de performance of buiten Nederland is de Long Range interessant.
Uiteindelijk kiezen consumenten toch met hun portemonnee.
Habanero zegt
Toch wel een beetje vreemd. Als iets goed verkoopt, stijgen de prijzen tot in het absurde. Wanneer ze in de etalage blijven staan gaan ze zakken. Er is geen van die fabrikanten die iets tegen kostprijs of mét verlies kan/mag verkopen, marge zal er nog wel zijn. M.a.w. je kan je afvragen wat er in autoland gebeurt – zelfs een simpele Peugeot 3008 hybride kost tegenwoordig meer. Zo gaat het met heel veel producten, ze worden tegen woekerwinsten verkocht terwijl een groot gedeelte van de ‘ingredienten’ heel goedkoop in het Oosten gemaakt worden.
mashell zegt
Als iets goed verkoopt komen er concurrenten die hetzelfde product maken voor dezelfde prijs. Venz Hagelslag kost immers geen €30.
Zo’n Peugeot 3008 hybride heeft heel veel meer onderdelen dan een Model Y. Eigenlijk is er voor de andere fabrikanten maar één optie, gecompliceerde verbrandingsmotoren schrappen. Simpele ruime elektrische wagens aanbieden die je voor weinig kan produceren en dan met net iets meer franje klanten van Tesla probeert weg te lokken.
hondafn2 zegt
@autoblog, we hebben het hier over de instapversie, ik zou zeggen laat dan ook de instapversie op de foto’s zien met de 19″ velgen met wieldoppen, en kleur wit. Deze auto’s op de foto’s (in ieder geval de zwarte) is de Performance versie met 21″ en wat platter ‘op zijn buik’, die ziet er toch wel een stuk dikker uit in mijn beleving.
MarcoM zegt
Alsof iedereen geld heeft voor een EV, gek he, blijkt wel uit het feit dat de subsidiepot nog heeeeel lang gevuld zal blijven. Wordt eens wakker overheid.
mashell zegt
Nee, niet iedereen heeft daar geld voor. Maar doordat EV’s steeds goedkoper worden worden ze daardoor meer verkocht, komen er later meer gebruikte modellen op de markt en kan over een paar jaar toch iedereen wel een EV rijden. De overheid hoeft nu eens een keer niks te doen.
Ik snap dat je ervan droomt goedkoop met subsidie een nieuwe EV te kunnen gaan rijden en heb er waardering voor dat je een steentje wilt bijdragen om het klimaat te redden maar goedkopere auto’s is gewoon niet realistisch. Ook niet wenselijk want als autorijden goedkoper wordt dan wordt het nog aantrekkelijker en komen er zoveel auto’s op de weg dat we niet meer kunnen rijden.
Degene met minder te besteden zal op een andere manier zijn steentje moeten bijdragen, minder kinderen verwekken, minder vlees en zuivel eten etc.