Tesla kijkt apart per markt waar de Model Y facelift wordt gelanceerd.
Na de opfrisbeurt voor de Model 3 in 2023 kijken Tesla-fans en leaserijdend Nederland halsreikend uit naar de komst van de Model Y facelift dit jaar. De verwachting is dat de elektrische auto dezelfde upgrades krijgt als de Model 3.
Nieuwe koplampen, achterlichten, een opgefrist interieur. De Model 3 is goed opgeknapt van de update, dus laat maar komen voor de Model Y! Nu hoef jij je geen. zorgen te maken over Nederland. De verwachting is dat wij gewoon dit jaar de Tesla Model Y facelift kunnen verwachten. Maar dat is niet overal zo.
Geen Tesla Model Y facelift voor China in 2024
China, toch ook wel een belangrijke markt voor het merk, krijgt dit jaar niet de facelift van de elektrische crossover. Volgens CarNewsChina, die zich weer beroept op een lokale bron in China. In plaats daarvan kiest het merk voor een andere strategie in het Aziatische land. Namelijk het bestaande model met korting aanbieden.
Nu strooit het Amerikaanse automerk wel vaker met kortingen op de modellen. Deze strategie kun je zien als een soort uitverkoop. Uiteindelijk komt de facelift ook wel naar China, echter pas later in vergelijking met de rest van de wereld. De Chinezen moeten het nog even doen met de oude Model Y en daar staat een lagere aanschafprijs tegenover.
Het is niet uitgesloten dat ook hier in Europa nog wat prijsverlagingen komen voor de oude Model Y. De vraag is of je een oude Tesla Model Y met korting verkiest boven de straks aangekondigde facelift met een pittiger prijskaartje.
Prijsverlaging Model Y in Verenigde Staten
Dat gezegd hebbende. Elon Musk heeft bekendgemaakt dat de Model Y met een korting van 1.000 dollar wordt aangeboden in de Verenigde Staten. Dit zou echter een tijdelijke aanbieding zijn tot het einde van februari. Op X zegt Musk dat mensen niet graag een nieuwe auto kopen in de wintermaanden, de korting moet een duwtje in de rug zijn. In de VS begint een Model Y nu bij 42.990 dollar.
Robert zegt
Ik kan me zo voorstellen dat een groot deel van de prijsverlagingen wordt gegenereerd door het feit Tesla ook z’n eigen accu’s produceert én dat de kostprijs van lithium vorig jaar aan een gestage daling is begonnen, waarvan ‘de analisten’ verwachten dat deze nog wel even aanhoudt. Iets met vraag en aanbood.
gekketurbo zegt
Klopt deels, kost prijs was gedaald in q4 maar de verkoopprijs was 2 keer zo hard gedaald. Tesla heeft nu 1 van de laagste marges in de markt. Maar dat kunnen ze makkelijk doen doordat ze weinig schuld hebben en veel geld op de rekening…
por100 zegt
Krijgt deze facelift ook de 7-zits configuratie mogelijkheid?
JelmerS zegt
Dat gestuntel met de prijzen gaat Tesla toch een keertje opbreken zou je verwachten toch? Je weet niet meer wanneer je nou moet kopen, en wat de waarde van je auto is
mashell zegt
Niet weten wanneer je moet kopen weerhoudt mensen niet om aandelen of bitcoin te kopen… Als je die onzekerheid niet bevalt dan koopt je iets anders dan een Tesla.
Rokende Wielen zegt
Aandelen of crypto’s kopen kan een hoger rendement opleveren dan een auto voor de massa, want een ding is zeker; een auto voor de massa zal in waarde dalen. Crypto of aandelen kunnen dat ook doen, maar ook stijgen.
Maar hey, laat Tesla lekker d’r gang gaan met die prijzen, als de concurrentie meedoet is dat voor de consument alleen maar gunstig lijkt me. Ik zal d’r niet snel een gebruikt kopen omdat reparatiekosten bij een defect ook een beetje Russische roulette schijnt te zijn. En er schijnt nog wel eens iets kapot te kunnen. Ik ken een aantal personen met een Model S, de een heeft geen noemenswaardige klachten, de ander verbaast zich over de simpele basale dingen die kapot gaan en waarbij Tesla onduidelijk communiceert over de wijze van oplossen en wanneer. Tot op heden heeft die persoon z’n eerste afspraak met Tesla service altijd “met potlood” in z’n agenda gezet want er wijzigt elke keer wel wat.
schreute01 zegt
Dat gedoe met prijzen zie je toch bij elke fabrikant in meer of mindere mate. Tesla genereert echter heel veel aandacht en dat doen ze goed.
pignon zegt
Waar het om gaat is dat als je moet kiezen, en dus niet uitstelt, de keuze op Tesla valt vanwege de goede prijs/prestatieverhouding
TheMaster zegt
NL krijgt nog genoeg auto’s uit China, dus als Tesla China in 2024 niet upgrade, zie ik dit in Berlijn ook niet gebeuren. Die transitie moet namelijk enigszins tegelijk gebeuren, anders wordt dit een lastige verkoopmix.
En over prijsverlagingen…? Vandaag juist de update dat Model Y in Berlijn €2500 duurder is.
mashell zegt
China is met afstand Tesla’s grootste fabriek. Als Tesla de Chinese fabriek niet upgrade dan kan dat ook betekenen dat we in Europa gewoon geen Chinese modellen meer krijgen. Tesla kan zomaar bijvoorbeeld de standard range uit het programma nemen, zulke dingen hebben ze eerder gedaan.
Overigens is het raar om niet alle fabrieken in de wereld op hetzelfde moment de facelift te laten produceren, dat is voor de marketing een nachtmerrie. Tesla lijkt de onderdelen logistiek nog niet helemaal onder controle te hebben.
scrmeagle zegt
Wanneer komt er nu eens een facelift voor het wanstaltige interieur. Dat zie je meer dan je wrap en velgjes.