In China dan. Tesla verlaagt daar fors de prijs van de Model Y en de Model 3. Bijna de helft goedkoper dan een Tesla in de VS.
De enorme inflatiepercentages van december en heel 2022 vliegen ons om de oren. Alles wordt duurder. Niet alleen bij ons, maar in de hele wereld. Nou ja de hele wereld… niet in China. Tenminste, niet als je daar in de markt bent voor een Tesla Model Y of Model 3. Die worden namelijk goedkoper. En flink ook.
Daarmee staat de prijs van die modellen in de Volksrepubliek China op een laagterecord en kost een Tesla Model Y bijna de helft van wat dezelfde auto in thuismarkt de Verenigde Staten kost.
Tesla goedkoper
Koop je in China een Tesla Model Y dan wordt die ook daar gebouwd. De nieuwe prijs is dan zo’n 36.000 euro. In Amerika betaal je voor dezelfde auto ruim 62.000 euro. Dat is 72 procent meer. De Tesla Model 3 is na de prijsverlaging 30 procent voordeliger in China ten opzichte van Amerika.
Hoezo dan?
Tesla probeert meer grip te krijgen op de Chinese markt. Chinese merken timmeren natuurlijk ook flink aan de weg op hun thuismarkt. Als je ziet hoeveel van de Chinese Auto’s al naar Europa komen, kun je jezelf voorstellen hoe groot het aanbod daar is. En allemaal voor minder yuan dan een nieuwe Tesla.
Vorig jaar verlaagde Elon Musk en zijn kornuiten ook al de prijzen en doet het nu nog eens dunnetjes over. Nu scheelt het ook dat de Model Y en de Model 3 sinds 2019 in Shanghai (in China dus) produceert. Vorig jaar was die fabriek goed voor 700 duizend auto, 54 procent van de wereldwijde verkoop van het merk.
Duurdere modellen
De instappers Tesla zijn dus goedkoper. Maar ook in de Volksrepubliek zijn er mensen die van luxe houden. Speciaal voor die partijbonzen introduceert Tesla naast de uitverkoop ook een aantal duurdere modellen. De Tesla Model S en de Tesla Model X komen in een duurdere uitvoering beschikbaar.
Op die manier hoopt het Amerikaanse merk ook in het premium segment van de Chinese elektrische auto markt een graantje mee te pikken. Die luxere en duurdere modellen gaan dan over de toonbank voor zo’n 140 duizend euro.
Nederland
Nog even voor de volledigheid ook de Nederlandse prijzen. In ons kikkerlandje is Tesla geen koopje en stap je vanaf 49.990 euro in een Model Y met achterwielaandrijving. Met aandrijving op alle wielen kost die minimaal 65.990 euro.
De Tesla Model 3 kost je hier minimaal 51.990 euro. Wil je bij de 3 ook vier aangedreven wielen dan betaal je minimaal 59.990 euro.
De prijsverschillen tussen ons en China zijn dus een stuk kleiner, maar nog altijd fors. Toch zuur als je als Amerikaan voor een Amerikaanse auto wil kiezen en dan gewoon bijna het dubbele moet aftikken ten opzichte van die vermaledijde communisten in het verre Azië.
Via De Telegraaf
kniesoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
TheMaster zegt
Bron telegraaf én autoblog, gegarandeerd dat er dan volop onwaarheden over Tesla geschreven worden. In de US krijg je een Long range en China krijg je een “Standard range”. Dat is niet hetzelfde. Ook nog kleine overige zaken in de “Standard range” zoals andere speakers, geen mistlampen voor etc. In de US krijg je (als alle details eenmaal beetje normaal/aangepast zijn), ook $7500 tax credit. Daarom zijn de prijzen in de US kunstmatig hoog.
CYBRTRK zegt
Klopt inderdaad vrij weinig van die alinea. De model Y begint in China nu vanaf $37,800 voor de RWD versie. Maar die wordt niet geleverd in Amerika, daar worden alleen de AWD en Performance geleverd. En de AWD kost $65,990 in Amerika en $45,100 in China, een verschil van ongeveer 46% en dus niet 72%. Voor de Performance is het verschil ongeveer 34%. Bij de model 3 RWD is het verschil ongeveer 40% en voor de Performance 30%.
En als we toch bezig zijn de prijzen voor de model S en model X in China i.p.v. ‘ongeveer 140k’:
Model S: $115,000
Model S Plaid: $147,000
Model X: $128,000
Model X Plaid: $151,000
simonbv zegt
Er rijden in Europa toch ook veel Chinees gebouwde Tesla’s rond? Als de verkopen in China moeizaam gaan verkoopt Musk ze toch in Europa? Of zie ik iets over het hoofd
Flutterbear zegt
Nee, maar daar schrijf je geen sensatie artikel mee.. De fabriek in China groeit ook maar door en door. Ze hebben eerder al aangegeven dat groei voor gaat op marge. Tesla heeft haar ogen op de 20 miljoen auto’s per jaar. Shoot for Mars and land on the moon.
gezondverstand zegt
Voor dat bedrag zou ik mijn weerzin tegen dat eendenbekfront en armoedig interieur laten vallen.
Donstil zegt
Ik bezoek voor het eerst auto blog zonder Pi-hole maar dat is niet te doen zeg.
Banner boven in, banner onderin die beweegt en tussen het artikel ook nog toto reclame.
De tekst van het artikel is bijna niet te vinden.
Batterijlikker zegt
Ik lees vaak (ook hier weer) dat je de Y hebt voor € 49.990,-. Dat klopt niet. Er komen nog een kleine € 1.000,- aan verplichte afleveringskosten bij. Die zie je pas staan als je op de bestelknop drukt.
Adverteren met de prijs exclusief verplichte kosten is ook gewoon verboden.
TheMaster zegt
Tesla adverteert niet, dus waarom zou dit hier niet mogen staan? Er staat vaak veel onzin over Tesla, dus kunnen deze prijzen er ook wel bij. Alles voor de kliks/views en posts!
Joris24 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
wimof zegt
Mochten we de kostprijs van onze dingen kennen, ik denk dat we veel minder zouden kopen.
bischero zegt
Klopt, echter: 96% van de (Nederlandse) consumenten heeft geen enkel besef van Management Accounting, laat staan gevoel bij cost – marge – verkoop bedragen.
In 2 alinea’s kun je een economie les optekenen waarbij op een enkele lezer nar de eerste twee woorden afhaakt.
CYBRTRK zegt
In 2022 koste het Tesla gemiddeld $36.000 om een auto te produceren.
https://www.teslarati.com/tesla-vehicle-manufacturing-cost-84k-to-36k-per-car/
j05b zegt
Ik rij nu een model 3 standard range. Was destijds 52k. Nu heb je voor datzelfde geld een Y met meer range.
Toch wel een flink verschil.
bischero zegt
Zou je hem nu weer bestellen met de huidige bijtelling?