Het arriveren van dit nieuwe model is niet onopgemerkt gebleven. De Tesla Model Y staat in de top 10 best verkochte EV’s van Europa.
Hier in Nederland zie je ze nu steeds meer verschijnen op de wegen. Ook elders in Europa maakt de Model Y zijn intrede. Op zo’n niveau zelfs dat de Tesla Model Y een plekje heeft weten te bemachtigen als het gaat om de top 10 best verkochte EV’s van Europa. De elektrische crossover staat op plek acht.
Het heeft natuurlijk even geduurd voordat de Model Y hier voet aan wal zette. Er stonden dan ook veel orders open, nu Tesla is begonnen met het leveren van de auto. Op de lange termijn kunnen we pas echt concluderen of de EV een hit is. So far so good in elk geval. Tesla staat nu met twee modellen sterk in de top 10.
De lijst met Europese verkopen is afkomstig van JATO Dynamics en de cijfers zijn van augustus 2021. Estland, Letland, Litouwen en Luxemburg zijn als enige vier landen niet meegenomen in het geheel. De Model Y komt met 3.478 verkopen de lijst binnen. De volledige top 10 check je hieronder met de verkopen van augustus 2021. De Volkswagen ID3 blijft de best verkochte elektrische auto van Europa vooralsnog.
Elektrische auto verkopen Europa – augustus 2021
- Volkswagen ID3 – 7.904
- Tesla Model 3 – 7.824
- Volkswagen ID4 – 4.624
- Renault Zoe – 4.032
- Ford Mustang Mach-E – 3.621
- Kia e-Niro – 3.561
- Skoda Enyaq – 3.541
- Tesla Model Y – 3.478
- Volkswagen e-Up – 3.219
- Fiat 500e – 3.152
Pascal zegt
Dat doen ze toch netjes, zeker omdat ze behoorlijk de hoofdprijs vragen voor dit (niet al te mooie…) ding.
wimof zegt
En zeer middelmatig is op comfortniveau, zijn voordelen zijn al voldoende in de verf gezet.
Redrum zegt
Eigen ondervinding of “van horen zeggen” ?
In mijn ogen moet hij enkel de zeer goed uitgeruste, 3 Duitse merken laten voorgaan. En dan enkel de zeer goed uitgeruste. Met alles daaronder merk ik weinig verschil.
(Ok, hij is niet goedkoop maar daar zijn ook enkele redenen voor: tax, transport, tech etc)
Heb momenteel een 330i touring (laatste versie) met zowat alles op en aan als vervangwagen op de oprit staan.
(M pack, mooie velgen, heads up, alle veiligheiduitusting, dure stereo,….) met een range van 538km (ter info)
Kortom, uitgerust zoals je het zelf wss nooit zou doen wegens gruwelijk duur. (+78K) en toegegeven het is een leuke auto maar mijn vorige 420d met enkele opties was toch net iets anders qua ervaring en in niets te vergelijken.
dakarbemo zegt
tegelijkertijd valt t me ook beetje “tegen” aangezien ik zou verwachten dat Tesla t juist van deze eerste maanden moet hebben qua verkoop voor de TeslaFanboiiss die al lang de bestelling hebben uitstaan.
b00st zegt
Mogelijks konden er gewoon niet meer geleverd worden? Volgende leveringen blijkbaar pas in november/december.
flutterby zegt
@dakarbemo: de echte Tesla fan wachten op de Berlijnse Y.
stefan82 zegt
@dakarbemo: ik wil een Performance uitvoering…
lekkerlinksrijden zegt
Dat de Renault Zoe nog zo goed verkoopt na al die jaren
erce zegt
@lekkerlinksrijden: is dan ook na de facelift een prima aanbieding. Behoorlijke range voor een nette prijs.
koeberg zegt
Het model heeft een update gehad. Zit technisch wat beter in elkaar en heeft nu gewoon een CCS-aansluiting.
mashell zegt
En wat te denken van de eUp!, die stamt uit 2013!.
nautique206 zegt
@mashell: heeft wel een flinke upgraden gehad tussendoor, maar blijft apart
RAW zegt
In augustus 2021 zijn 725.000 nieuwe auto’s verkocht in Europa, dus doet de Model Y zo’n 0,48%. Is dat nieuwswaardig?
detroitv8 zegt
@RAW: ja want toekomst!1!1!!1
Hubert zegt
Van de top 10 is bijna 50% uit de VAG stal.
Dan doen ze ergens toch iets goed.
Ondanks alle VAG-haat hier op autoblog.
detroitv8 zegt
@Hubert: autoliefhebber (hier) rijden geen VAG. Da’s dus te verklaren.
nautique206 zegt
@detroitv8: denk dat je je daarin vergist. En nee ik rijd geen VAG, maar heb er verschillende gehad en sluit het ook in de toekomst niet uit. Maar misschien ben ik dan geen auto liefhebber…
flutterby zegt
@detroitv8: onze eGolf is gewoon een hele goede auto (voor de prijs) hoor. Als EV moet het bij je gebruik passen maar ben blij dat ik mijn 2021 V90 T8 weer kon inleveren. Ik rijd liever in de eGolf.
meneerdemeneer zegt
@Hubert: Hoge bomen vangen veel wind, VAG is een hele hoge boom omdat ze gewoon goede producten bouwen.
SpiderIV zegt
@Hubert: marketing technisch erg erg knap. “Het volk” blijft geloven dat VW en derivaten een goed product is. Onder de Autobloggers zijn wat minder goed gelovigen.
mashell zegt
Hier onder autoblog geloven de liefhebbers in BMW en sommigen zelfs nog in zelfs Alfa Romeo. Sommige geloven dat Mazda zuinige wagens maakt, wat technisch niet mogelijk is met hun atmosferische motoren. Sommigen geloven dat Toyota’s bijzonder betrouwbaar zijn maar dat kan evengoed mee een misinterpretatie van Duitse pechgevallen statistiek zijn dan werkelijkheid. Er is gewoon heel veel onzin rond auto’s. Ook als het om al dan niet vermeende goede of slechte kwaliteit van VAG producten gaat.
Pascal zegt
Natuurlijk bouwt VAG vele goede producten dus het is onterecht om ze als geheel af te fakkelen. Wel zijn er in de afgelopen +/- 6 jaar een aantal verstrekkende problemen geweest, waar met name de NL importeur bepaald niet in alle gevallen even sympathiek op heeft gereageerd. Het is daardoor wel begrijpelijk dat niet iedereen (meer) fan zal zijn.
pramm zegt
Verkopen van VAG zijn ook de auto’s die bij de dealer zijn neergezet (op kenteken). En dat zijn er vaak heel veel, Zeker richting het einde van het jaar. In Nederland staan er nog ruim 400 te koop bij de verschillende dealers. Dat aantal zal de komende maanden alleen maar oplopen.
Bij Tesla zijn alle auto’s daadwerkelijk geleverd aan de koper.
Redrum zegt
Goed voor VW maar ik betwijfel of dit iets zegt over hun EVs. Hun EVs zijn wel een stuk toegankelijker door hun prijs en dealer netwerk, Vele bij ons blijven bij wat ze kennen (merk) en wat vertrouwd is. (Dealer ipv online)…natuurlijk, als men Tesla lelijk vindt….
Heel eerlijk, als ik prive een wagen zou moeten kopen hebben, zou ik ook 2x hebben nagedacht over Tesla. Met alle gruwelverhalen die de ronde deden. Ook zou ik wss nog ICE gereden hebben ipv EVs van andere merken in overweging te hebben genomen. (De I4 wordt wel een kandidaat)
Achteraf bleek het allemaal een gigantische scheet in een fles te zijn en was dit helemaal mijn ding.
flutterby zegt
In Nederland zijn er in augustus niet zoveel Y’s geregistreerd als tot heden in september. Ik ben benieuwd of dat voor de rest van Europa ook geld.
Wel opvallend dat de Model 3 ook nog lekker mee gaat. Oh en om het nieuws vast voor te zijn verwacht geen geleverde Tesla’s in oktober omdat het de eerste maand van het kwartaal is en er geen auto’s op de boot gaan aan het eind van het kwartaal.
koeberg zegt
Dan kan Autoblog alvast een artikel voorbereiden voor november: Verkopen Tesla Model Y ingestort
Pascal zegt
En het artikel voor december: verkopen VW en Audi EV’s door het dak! Een maand later blijkt dan dat het gros nog bij de dealers te koop staat.
nautique206 zegt
@Pascal: denk dit jaar niet ivm chip tekorten. Overigens heeft bijvoorbeeld Hyundai vorig jaar december ook 3000 Kona’s op eigen naam gezet
Redrum zegt
Dat zal ook zo zijn aangezien de volgende levering in december is en de wagens, niet zoals bij de rest, pas als verkocht worden geregistreerd wanneer hij is afgeleverd en dus niet aan de importeur of dealer overhandigd werd.
Sempiternal zegt
@flutterby lol ik moest hard lachen. De Model Y wordt een klapper. Heb er in iedergeval een krat bier op gewed @frank2b 🍻
erce zegt
Heb hem nu een paar keer zien rijden en hij smoelt een stuk beter dan de model 3. Vooral de verhoudingen kloppen beter.
flatsix010 zegt
@erce: Na de vrijmibo? Of was je echt nuchter toen je deze conclusie trok?
Jaja, smaak is subjectief..
erce zegt
Smaak is zeker subjectief en wellicht had ik moeten zeggen dat ik de Model 3 echt spuuglelijk vind. De Model Y vind ik dus minder spuuglelijk.
kennone zegt
Denk dat we nog lang niet van die Corona af zijn, gezien hoeveel mensen er geen smaak hebben..
piedlourd zegt
Hahaha. Leuk
Redrum zegt
Werkt in alle richtingen he 😂
banderas zegt
Heb er mee gereden en reed ook wel echt top.. Interieur is stukken beter dan in 2019. Dikkere ramen, mooiere materialen (meer zacht) em de ruimte in de auto is echt top. Niet moeders mooiste maar dat is bv een Mustang EV ook niet.
berlinetta zegt
Nu is uiterlijk subjectief, maar die Mustang EV vind ik best geslaagd en toch zeker een heel stuk fraaier dan deze Model Y. Tesla heeft na de Model S geen enkel mooi model meer uitgebracht in mijn ogen.
cdlop01 zegt
Ondanks alle stimuleringsmaatregelen worden er toch ontzettend weinig EV’s verkocht, ongelooflijk. Id serie komt ook niet uit de startblokken.
nautique206 zegt
@cdlop01: de chip tekorten helpen ook niet echt mee, in NL in ieder geval
boomhauwer zegt
@cdlop01: het is te duur, zelfs met subsidies.
Redrum zegt
In Belgie zijn de meeste duurdere wagens op de weg salariswagens of zelfstandige. (Normaal)
Nu de overheid de bedrijven verplicht (serieus) te vergroenen, zullen er meer en meer in het straatbeeld komen.
Langs de andere kant rijden mensen ook langer met de wagen en als men nu vervangt is het veeleer nog eerst snel een plugin-hybride wat ik ook wel kan begrijpen. De volgende zal sowieso een EV zijn voor hen binnen x aantal jaar.
Prive blijft het nog erg duur
jelmer zegt
“Over heel 2020 waren elektrische auto’s goed voor 10,5 procent van alle nieuwe auto’s. Dat was in 2019 nog 3 procent.”
flutterby zegt
@cdlop01: een Model 3 LR uit 2019 met 50.000 op de teller wordt nog tegen de aankoopprijs aan te koop aangeboden. De huidige stimulans is lang niet zo interessant als het was.
SpiderIV zegt
Is top 10 halen zo knap? Er is nauwelijks een top 20 te maken bij gebrek aan deelnemers.
flatsix010 zegt
Ik zou nog even wachten op de EV6. Erg mooi, zeer scherp geprijsd en heb nog geen slechte review gezien.
mpgc zegt
Ik zag vorige week een een model Y in het wit rijden. Vond hem in real life een stuk beter te pruimen als ik op basis van de foto’s had gedacht.