Eindelijk, je kan met zeven man op pad in de Tesla Model Y die er nu als zevenzitter is.
Tesla is soms een beetje lastig te volgen qua aankondigingen. Uiteraard gooit Elon Musk nog het één of ander op Xwitter, maar het meeste hiervan is ‘komt binnenkort’, ‘gaan we doen’ of ‘we zijn ermee bezig’. En de daadwerkelijke aankondigingen zijn vaak met betrekking tot de Amerikaanse markt. Zo kondigde Musk in 2021 al aan dat er een zevenzits versie van de Tesla Model Y op komst is. Best slim, want de enige zevenzitter van het merk is de Model X en die is best prijzig tegenwoordig. Door de Y aan te bieden als zevenzitter breng je het naar een iets gunstigere prijsklasse. In 2021 werd al gemeld dat de VS deze versie kreeg, pas recent in augustus 2024 kwam er weer nieuws over deze versie van de Y, omdat de productie van de zevenzits Model Y was begonnen in de Gigafactory in China.
Tesla Model Y zevenzitter stilletjes aangekondigd
Engelse media melden nu dat de Tesla Model Y als zevenzitter te bestellen is in het land. In Nederland hebben we nog niet zo veel bombarie gezien over of wij ‘m ook mogen bestellen. De configurator geeft daarop al antwoord: de optie is gewoon beschikbaar.
En da’s best een mooie optie voor de Tesla Model Y. Zoals gezegd was je enige toevluchtsoord voor een zevenzits Tesla de Model X, die (met de zitrij incluis) 108.000 euro kost. Aangezien het dus ook gewoon past in de Model Y scheelt dat extra vruchtbare ouders gewoon erg veel. Bovendien zijn er nog niet heel veel zevenzits SUV’s die ook nog eens elektrisch zijn, dus de timing klopt. De enige alternatieven die wij kunnen bedenken zijn de Peugeot 5008, die er nog niet is, en de Kia EV9, die veel duurder is.
Er zijn maar twee ‘maren’. De Tesla Model Y als zevenzitter behoudt de dimensies van de vijfzits versie, geen lange wielbasis dus. De derde zitrij is dus erg krap en eigenlijk alleen geschikt voor kleine kinderen. Er is nog wel wat bagageruimte over, maar niet genoeg voor een flinke vakantie voor zeven man. Tevens is de optie niet gratis op twee manieren. De optie voor een derde zitrij zelf kost 2.500 euro, maar hij is enkel te bestellen op de Long Range AWD. Daarmee zit Tesla het idee van een zevenzitter voor minder dan 50.000 euro dwars, want nu kost een Tesla Model Y zevenzitter 55.500 euro. En dat is ook nog niet eens de versie met de beste actieradius, al heb je met 533 km daar niet zo veel over te klagen.
De Tesla Model Y zevenzitter is nu te bestellen en we zien geen alternatieve levertijd vanwege deze optie, dus dan heb je hem net zo snel als dat je een nieuwe Model Y überhaupt zou hebben. Het is een kleine verandering, maar we kunnen ons voorstellen dat het een mooi stukje markt bedient, hoe klein dan ook.
Allison Burgers zegt
Handig als je twee rompjes wilt vervoeren.
Jullie vergeten de Mercedes EQB als alternatief.
RutgerK zegt
Doelgroep van een ID Buzz als 7-zitter en Model Y is totaal anders. Tot 160cm prima te gebruiken en nee niet ideaal voor je vakantie naar het zuiden van Europa met 7 mensen.
De derder zitrij is voor als je niet permanent 7 mensen vervoert maar een paar momenten per week/maand een veilige extra zitrij nodig heb. Kan mij van vroeger herinneren dat ik naar uitwedstrijden in auto’s zat zoals een 740 of 240 met een derde zitrij of met je voebaltas achter je rug tegen de gastank aan. Het was vechten om wie helenaal achterin mocht zitten. Volvo bleef voortbestaan, de economie draaide gewoon door en er brak geen burgeroorlog uit.
Geen koper van dit model denkt dat de derde zitrij de ultieme zitplek is voor lange volwassenen.
mashell zegt
Zit je nou serieus een nagenoeg onbruikbare tweede achterbank in de lelijkste auto op de markt te verdedigen? Elon is trots op je.
DeWitteCondor zegt
Dat de doelgroep van die 2 totaal anders is ontgaat mij volledig. Het zijn allebei personenbusjes met een hip sausje. Qua prijs ligt het ook nog eens dicht bij elkaar.
RutgerK zegt
Serieus? Je ziet de gemiddelde consultant net zo goed met een ID Buzz als met model Y naar een klant rijden?
kniesoor zegt
Groepsvervoer voor het pupillenteam van de hockeyclub.
lekkerlinksrijden zegt
Het G-team dan wel te verstaan
tortuga zegt
Als de 2 personen graag kleermakerszit zitten moet dat lukken. Of je moest mensen kennen die geen benen hebben.
RutgerK zegt
Heb je gezien hoe je achterin kan zitten op de derde zitrij of gok je de kleermakerszit?
mashell zegt
Kijk naar de foto’s! 0 cm beenruimte tussen de zitting en de rugleuning van de eerste achterbank. Ofwel de tweede achterbank is onbruikbaar of dit zijn de domste persfoto’s allertijden.
RutgerK zegt
Dat is de ‘lounge’ setting. Nee,het zijn een beetje domme persfoto’s die hier bij het artikel staan. De achterbank staat in de achterste stand zodat de leuning en helemaal plat kunnen voor een foto van de 2e zitrij. De achterbank schuif je voor gebruik naar voren zodat er voldoende beenruimte is voor kinderen tot ongeveer 160cm.
DeWitteCondor zegt
VW IDBuzz 7 zitter: 54k. En die derde rij is wel bruikbaar, alsmede resterende bagageruimte.
Als je veel geld hebt: MB EQS
En volgens mij nog de Berlingo.
Best wel wat alternatieven dus.
arta zegt
Zonde van het geld.
Als je de stoelen echt nodig hebt moet je voor een grotere auto gaan en als je ze niet nodig hebt dan kun je ze dus achterwege laten.
Getest in de USA met zes man is het niet te doen. Enige dat wel goed is, is de verschuifbare achterbank.
romanzy zegt
De anti-Europese Elon Muskovite en de anti-Europese Chinezen kunnen beter hun auto’s op Mars gaan verkopen. Ik hoef geen brol van anti-Europees uitschot.
mashell zegt
Hoe kom je erbij dat de Chinezen anti-Europees zijn? Ze verkopen hun auto’s, electronica, kleding en het hele assortiment van de Action maar al te graag in Europa.
Stellantis rules the sky zegt
“De enige alternatieven die wij kunnen bedenken zijn de Peugeot 5008, die er nog niet is…….”
Hmmm…misschien niet op marktplaats, daar zoek ik nooit naar auto’s maar op andere sites staan al genoeg e5008 te koop. Heb er ook al in gereden, rijdt voortreffelijk. Niet zo snel als een Tesla, maar wel stiller, comfortabeler en luxer.