Milieuvriendelijk rijden is leuk, maar je mag niet met die mastodont over de brug rijden.
Over de nieuwe Tesla Model X is al veel gezegd en geschreven. Veelal negatief, mensen vinden hem niet zo mooi, druk ik me positief uit. Ook de achterste vleugeldeuren zijn een geval apart. Het duurt volgens onze Wouter bijna een halve minuut om ze te openen en te sluiten, wat best naar is als je een beetje haastig weg wil rijden. Verder vinden we hem vooral niet mooi, maar dat had ik al gezegd.
Maar nu is er nog een probleempje met de Tesla. Vanwege zijn formaat en dat enorme accupakket is hij zo zwaar, dat hij in elk geval in New York niet over de Brooklyn Bridge mag rijden. En da’s best een dingetje, want NY is een goede afzetmarkt. Er geldt namelijk een gewichtslimiet van 3 ton voor die brug, 3000 metrische kilo’s dus. En de Model X is zwaarder. Niet heel veel, maar toch. Kijk maar, op dit stickertje staat zijn gewicht.
En dit is het bewijs dat Elon dus met een andere auto naar zijn stulpje in the Big Apple moet.
Zo heeft ieder land zijn problemen. Bij ons heb je milieuzones, in de VS zijn ze ineens tegen obesitas. Maar goed, het is nog altijd beter dan in Singapore, waar je gewoon voor de uitstoot van je EV moet lappen!
UPDATE: het betreffende rijklaar gewicht van de Model X is ongeveer 2450 kg, de 3070 kg is z’n maximaal toelaatbaar gewicht inclusief “vracht” en alle passagiers. Daar kom je niet snel aan, misschien wel met vier corpulente Amerikanen en dito boodschappen. Maar goed, dat is niet waarschijnlijk.
Met dank aan David voor de tip!
papa zegt
Holy f*ck das hummer zwaar
mclarenf1lm zegt
@papa: Dat is zelfs zwaarder dan een Hummer H2 (van de eerste generatie dan) die weegt rond de 2960kg uit mijn hoofd
stanny zegt
@mclarenf1lm: dan mag een gemiddeld amerikaans gezin in een grote suv ook niet over de brug? Is inderdaad wel een hoog gewicht. Zal aan de 4 automatische deuren liggen?
stfu zegt
@stanny: Hij weegt ook geen 3.000kg.
Tekstenschrijvers op AB zijn lui en doen zelf geen onderzoek.
autoblogger zegt
@stfu: hoho, nu ben je zelf lui en doe je geen onderzoek!
Maar goed, we hebben inmiddels een update geplaatst. Thanks!
stfu zegt
@autoblogger: uh, ik wist het gewicht al hoor. Moet ik alles voorkauwen dan?
toshtie zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
klasse0klaas zegt
@autoblogger: Ik weet dat ‘onze wouter’ het onderzoek heeft verricht, maar de conclusie die autoblog over de deuren trekt klopt niet. De achterdeuren sluiten volgens wouters testje namelijk in ongeveer 8 seconde. (zie autoblog @ geneve XXL video op 11:00 minuten)
autoblogger zegt
@klasse0klaas: soms begrijpt men onze ‘humor’, soms ook niet.
pindakoning zegt
Dan zijn de Duitse SUV’s ineens lichtgewicht gebakjes :p
subaru555 zegt
Bij een botsing gaan ze dus zo ongeveer door een Peugeot 205 en dergelijke heen, 3 ton!!
gillesvda zegt
Ik snap niet dat mensen dit een SUV noemen. Dit is toch geen SUV? Ik zie er eerder een station in.
nicolasr zegt
@gillesvda: ik snap dat ook niet. In dit artikel inclusie de reacties tot nu toe is hij ook geen SUV genoemden ?
nicolasr zegt
@nicolasr: genoemd. Kudt iPhone.
imba zegt
@nicolasr: Waarom spel je kut fout?
gillesvda zegt
@nicolasr: Lees eens wat artikels, of nog beter, lees de beschrijving van de Model X op de officiële site van tesla. ;)
robert110 zegt
@gillesvda: Ik snap het ook niet, met zo’n gewicht zou je denken dat het een vrachtwagen is.
stfu zegt
@gillesvda: het is ook meer een crossover. Maar qua formaat ietsje ietsje kleiner dan een Q7.
trustmeiamanengineer zegt
Ook geen wonder, die Brooklyn Bridge is een stapel stenen met wat houten planken ertussen van honderd jaar oud…
Neemt niet weg dat die Model X toch wel een tegenvaller is; lelijk, lomp en zwaar. Hopelijk denken ze beter na over de model 3.
arjontje zegt
Is dat niet het maximaal toelaatbaar gewicht.
Als je jouw model x niet vol gooit moet het geen probleem zijn lijkt mij.
berlinetta zegt
En ik vond 1.770 kg voor de Macan al veel…
w0o0dy zegt
Gvwr is het maximale toegestane gewicht inclusief maximale belading. De auto op zich weegt een stuk minder.. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gross_vehicle_weight_rating
w0o0dy zegt
De auto (curb weight=rijklaar gewicht) weegt 2.440 kg. Ook zwaar maar lang geen 3 ton.
papa zegt
@w0o0dy: dan heb je dus 630 kilo laadvermogen, das 3 volwassen Amerikanen zonder bagage… Toch een misser van tesla
w0o0dy zegt
@papa: 630 is niet heel veel nee maar je overdrijft een beetje. Het gemiddelde gewicht van Amerikaanse burgers Is 80,7kg. Dan blijft er nog ongeveer 200kg over voor bagage als je 5 volwassenen aan boord hebt.
boerenkool zegt
@w0o0dy:
Dat is toch zo’n 200 kg zwaarder dan een Audi Q7, een auto die eigenlijk in een grotere klasse valt.
Ontopic: zal ook wel veel wegenbelasting in NL kosten. Prima opzich, want hoe minder van dit vreemde ding, hoe beter. Die deuren ook, snap het nog steeds niet. Als het nu praktisch was…
motoragent zegt
@boerenkool: Iets met elektrisch, dus geen MRB voor deze mastodont.
stfu zegt
@boerenkool: Hij is qua formaat vergelijkbaar met de Cayenne en Q7.
pomoek zegt
Wordt het niet eens tijd om autoblog en apparata gewoon jalopnik.nl en gizmodo.nl te noemen? De laatste tijd nemen jullie wel erg veel over van die sites…en dan nog 2 weken te laat..http://jalopnik.com/dear-cops-feel-free-to-arrest-any-tesla-model-x-driver-1761076556
stfu zegt
@pomoek: en tijd dat ze fatsoenlijk hun onderzoeken doen ipv zomaar wat roepen en alles van US sites te halen en hun eigen – vaak kortzichtige – conclusies trekken.
kapitein187 zegt
De auto zelf weegt helemaal geen 3 ton. Bij lange na niet. 3070kg is z’n maximaal toelaatbaar gewicht inclusief “vracht” en alle passagiers. Daar kom je niet aan. Oké wel met 4 corpulente Amerikanen en dito boodschappen maar dat is niet waarschijnlijk.
autoblogger zegt
@kapitein187: thanks, ik heb het aangepast!
kapitein187 zegt
@autoblogger: ik zie het. Ik zou tekstschrijver moeten worden. Mooi stukje.
baap zegt
3 ton? Dat zuipt een stroom en dat is, laten we eerlijk zijn, een belachelijk gewicht te noemen.
bramboogie zegt
sorry schoonmoe… aan de andere kant van de brug mag je terug instappen.. :D
Dutchdriftking zegt
3 ton….. ongelooflijk dat hij ondanks dat gewicht nog top presentaties levert!
baap zegt
@dutchdriftking: Staat de Model X voor een hele groep mensen een speech te houden of zijn de prestaties gewoon goed? ;)
Dutchdriftking zegt
@baap: haha, autocorrect van android grrrr…..
w0o0dy zegt
De vorige Land Rover Discovery heeft een GVWR van ruim 3200kg…
http://www.automobile-catalog.com/make/land-rover/discovery_4gen/discovery_4gen/2011.html
robert110 zegt
@w0o0dy: Ja, maar in een Discovery mag je bijna 1 Ton laden en 3,5 Ton trekken, bij de Model X mag je blij zijn als je met twee pakken hagelslag in de achterbak en de bolderkar met kinderen aan de trekhaak het laadvermogen niet overschrijd.
w0o0dy zegt
@robert110: minimum towing weight is 1587kg met 22inch wielen tot 2267kg voor de normale uitvoering.
robert110 zegt
@w0o0dy: ik blijf het vrij weinig vinden voor een auto die de zelfde specificaties ophoest als een Discovery (afgezien van het koppel dan).
w0o0dy zegt
@robert110: 0-100 in 3,4 seconden… Zie ik een Disco niet doen.
st220 zegt
@robert110: maar ik hoef geen 1 ton te laden en al helemaal niks te trekken. En je kan de Tesla er niet echt mee vergelijken, toch?
robert110 zegt
@st220: @w0o0dy: Natuurlijk is een Discovery een terreinwagen en is de Tesla opgehoogde station wagon maar toch, als de auto ongeveer het zelfde gewicht heeft, ongeveer even veel pk’s heeft maar twee keer zoveel koppel dan mag je toch verwachten dat er bijna net zo veel in en achter mag. Als het verschil minimaal zou zijn dan zou ik dacht echt geen probleem vinden maar het totaal verschil is 1,8 ton (600 kg laad en 1,2 ton trek), dat vind ik dus gewoon een flinke stap terug. En dan is het leuk dat ie in 3,4 seconden naar de 100 zoeft maar in de praktijk hebben daar net zo veel mensen wat aan als aan een trekgewicht van 3,5 ton.
w0o0dy zegt
Een Audi Q7 3.0 tfsi (nieuwe type) heeft een curb weight van 2 239kg..
schuimbekje3 zegt
dat doen ze expres want dan valt de auto onder amerikaans grijs kenteken en mag je 25.000 usd aftrekken van de prijs.
fit4fun zegt
Full size pick up trucks en bijvoorbeeld een Range Rover, of grote landcruiser, of een mercedes gls halen met gemak zulke gewichten van 2400 of 2500 kilo, en komen dan net als de Model X boven de 3000 kg totaal gewicht uit. Hummer H1 en H2 ook denk ik, en Chevy Suburban etc etc
ghost zegt
Lekker betalen in de wegenbelasting.
stfu zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
allesmetturbo zegt
Maar een hummer met 4 dikke obesitas amerikanen mag wel? Raar volk.. Weeg dan lekker elke auto voordat hij eroverheen rijdt
st220 zegt
En toch… Als ik het geld had liggen als ondernemer (leasen doe ik niet aan) en ik had de belastingdienst in de bijtellingsnek hangen, dan zou ik helemaal niet twijfelen en ‘m kopen. Ach, dromen…
phaeton zegt
Met de update mag ook de titel wel aangepast worden, dunkt me.
erwh zegt
Dus het gros van het Amerikaanse wagenpark mag niet over die brug.
marinepower zegt
De Amerikanen hebben uiteraard hun eigen meetstelsel, en wij hebben metrisch. Volgens mij is 1 ton (US) omgerekend ongeveer 907,2 metrische kg. Dus het bord 3 ton staat dan voor 2721,5 kg? Dan Mag model X de BB nog over.
Alfarobert zegt
Leeg gewicht 2450KG. Hij weegt dus ongeveer hetzelfde als een Phantom?
prod zegt
dat zijn geen metric maar US tons, 3 US tons = 2720kg
dus is de X ruim 300kg te zwaar
piebepost zegt
Ben ik de enige die niet zo op het design gesteld is?
Hij doet mij erg denken aan een ei en waarom dit voor een SUV door moet gaan snap ik ook al niet. Doe mij maar een Model S! Dat vind ik één van de mooiste wagens van dit moment.