Terwijl het elektrische nieuws zich de laatste weken nagenoeg alleen op de Fisker Karma toespitste (inmiddels staan er al minimaal drie op gele platen), moeten we niet vergeten dat Tesla ook druk doorontwikkelt. Behalve de Model S zit er ook nog een SUV in de pijplijn, de Model X. Deze is vandaag bevestigd voor 9 februari.
Het nieuws werd ons gebracht door een uitzinnige Aldous (we roken hem al een minuutje aan komen), die zich had weten te los te maken van de redactiekelder, waar onze G7-bloggers altijd vrijwillig zitten (er staan gitaren, er ligt wiet, en er wordt standaard Janis Joplin, Barry McGuire, Jefferson Airplane, Jimi Hendrix en Strawberry Alarm Clock gedraaid).
Het vermoeden is dat de onthulling op de Chicago Motor Show zal plaats vinden. Vooralsnog heeft Tesla de SUV goed geheim weten te houden, want we hebben nog geen enkel beeldmateriaal ervan gezien. Lees alle details op Groen7!
bigcar zegt
Dus over 34 nachtjes komt een nachtmerrie ( of voor sommigen: een droom) uit..
jordy14 zegt
@bigcar: voor mij nachtmerrie, nooit van elektrische auto’s gehouden en ga dat denk ik ook nooit doen.
speedlimit zegt
@jordy14:
Probeer de tesla roadster eens een keer uit…wedden dat je n big smile op je face krijgt.
Heb er laatst mee gereden en moet zeggen dat t absoluut niet verkeerd is.
jordy14 zegt
@speedlimit: maar je kunt er geen lange afstanden mee rijden. Als dat nou kon dam vond ik ze best ver maar dat is het grote nadeel van accu’s, ze gaan snel leeg.
jordy14 zegt
@jordy14: sorry. Vet bedoel ik
speedlimit zegt
@jordy14:
380 km vind jij weinig?
jordy14 zegt
@speedlimit: ja, en niet echt de betrouwbaarste auto. Je kunt er nooit echt ver weg mee.
speedlimit zegt
@jordy14:
Niet echt betrouwbaar want???
En rij jij meer dan die 380 km op een dag?
De roadster is nou niet echt n bak voor dagelijks gebruik maar de specs zijn iig goed te noemen.
jordy14 zegt
@speedlimit: Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je 2 auto’s nodig hebt inclusief de tesla omdat je anders nooit ergens ver weg kunt.
speedlimit zegt
@jordy14:
Er zijn al oplaadpunten die binnen 40 min. de accu van de tesla roadster op 80% brengen ;)
Mairsil zegt
@speedlimit: Tsja, maar er zijn nog veel meer oplaadpunten die je diesel auto binnen 5 minuten naar 100% laden, en dan kan je weer 1000+ km.
Het gaat wel een keer op een bruikbaar niveau komen, maar het is er nog lang niet.
speedlimit zegt
@Mairsil:
380 vind ik al bruikbaar ook al is t een roadster.
meneersander zegt
Elektrische SUV? Vraag me af wie die dan wil hebben :p
kickass zegt
@meneersander:
Muesli-mensen!
hans75 zegt
@meneersander: Elektrische SUV? Vraag me af wie die dan wil hebben :p…
iedereen die nu een SUV wilt, en binnen een straal van 100km (realistische actieradius)/2 (je wilt ook nog naar huis rijden) van de PC hoofdstraat woont..
ik vind dat ze goed bezig zijn bij Tesla. Het bewijst dat electrisch rijden ook mooi en fun kan zijn.
meneersander zegt
@hans75: Dus? Gooische vrouwen? volgens mij zitten die prima in hun ML350 CDI :P
nielsjesauto zegt
Ik haaaaat electricheaangedreven auto’s
mattraket zegt
@nielsjesauto: i looooooove elektrisch aangedreven auto’s
Revvji zegt
@nielsjesauto: Het is zoooooo leuk om reacties te lezen van mensen die denken dat ze ook een eigen mening hebben.
OT: Tesla heeft blijkbaar grote ambities! Vind het wel leuk om weer eens bedrijven met een echte visie te zien :) Volgens mij wordt elektrisch rijden even leuk als het autorijden zoals we het nu kennen. Een derde pedaal zal waarschijnlijk het grootste gemis zijn.. Nu alleen nog hopen dat het ooit eens echt groen wordt: batterijen zonder allerlei vervuilende stoffen en groene elektriciteit. Niet dat gewone auto’s daarom nog steeds milieuvriendelijker zijn dan hun elektrische equivalenten, maar het maakt elektrisch rijden gewoon momenteel nog een beetje hypocriet.. :/
eduardovich zegt
@Revvji: wat een waardeloos verhaal.. Ik hoop dat het nooit zo zal worden.. Je hebt het nog steeds over elektriciteit, en dat gaat niet groener worden doordat er een paar accus duurzamer worden gebouwd.. Door de toename van de populatie over de wereld(en hun stuk gebruik) Zal je het niet meer kunnen bijbenen.. Atoom energie is volgens mij het antwoord..
Revvji zegt
@eduardovich: Qué? Atoomenergie? In auto’s? Atoomenergie om elektriciteit op te wekken, oké, maar dan moeten we ook af van de kernsplitsing zoals we die nu kennen (radioactief afval is niet erg proper, niet?) en overgaan naar kernfusie, maar dat staat nog niet op punt, dacht ik? Als dat zo is, dan is dat dus ook nog verre toekomstmuziek.
Inderdaad, “groener” gebouwde accu’s gaan geen al te groot verschil maken, daarom dat ik ook praatte van schonere manieren om elektriciteit op te wekken. Kernenergie is in veel aspecten inderdaad de milieuvriendelijkste manier om dat op grote schaal te doen, maar zoals ik al eerder zei zit je nog altijd met radioactief afval.
Als je het bedoelt zoals bekend is met de Ford Nucleon, dan heb je nog altijd het probleem met de groeiende bevolking, wederom dat afval; het moet ergens naartoe hé en dat wordt alleen maar moeilijker in grote hoeveelheden. En dan zwijg ik nog over de problemen met gewoon al een kernreactor in je auto te hebben, radioactieve straling dus.. Ik mag er niet aan denken wat er gebeurt als je een ongeval hebt :s
The360box zegt
@Revvji: Wat is er mis met dat afval, oja, die hippies van greanpeace die die trein blokkeren, als ze die trein gewoon lekker laten gaan komt het wel op een veilige plaats, maak je daar maar geen zorgen over.(stel dat zo een trein ontspoort gebeurt er niks).
Revvji zegt
@The360box: Veilig is relatief hoor.. Er is een zinnetje uit een artikel (een interview in feite) in Humo dat me altijd zal bijblijven: “Probeer maar eens een bordje te plaatsen dat hier 300 jaar (kan zelfs zijn dat het 1000 jaar was, het ging in elk geval om meer dan honderd jaar) niet mag gegraven of geboord worden.” Daar had die man 100% gelijk in. Zoals je wel weet kan er veel gebeuren in zoveel tijd. Dus is het geen sinecure om er zeker van te zijn dat de volgende generaties weten waar er zich opslagplaatsen van kernafval bevinden.
Dat er niet veel gebeurt als zo’n trein ontspoort, weet ik niet. Dat kan zijn. Volgens mij hangt het af van de ernst van het ongeval, daar kan je nooit volledig op voorzien zijn (kijk bvb. maar naar Pukkelpop deze zomer, dat was ook veilig genoeg bevonden). Ongeluk zit in een klein hoekje, weet je wel. En met zo’n schadelijke stoffen kun je niet voorzichtig genoeg zijn.
Luister voor de grap maar eens naar de intro hiervan: http://www.youtube.com/watch?v=kXD6Gtinvbc
Over de wetenschappelijke waarde daarvan ga ik het niet hebben, maar waar vuur is.. Radioactiviteit is gewoon uitzonderlijk gevaarlijk “spul” (bij gebrek aan een beter woord :P ). Punt.
The360box zegt
@Revvji: Leuk om te weten: “De transportcontainers zijn bestand tegen de zwaarste (trein-)ongelukken en blijven onder alle omstandigheden intact. Lekken is uitgesloten. Alle handelingen zoals het beladen, verplaatsen en uiteindelijk weer openen van de verpakkingen gebeurt onder streng toezicht.”
http://www.epz.nl/temp/1015733265/EPZ_fact_sheet_nucleaire_transporten.pdf
Revvji zegt
@The360box: Interessant document, ik lees het vanavond wel eens als ik gedaan heb met studeren.. ;) Maar ik blijf erbij dat kernenergie zware risico’s inhoudt, ongeacht de beveiliging.. De voorbeelden zijn legio, zoals ik al zei: Pukkelpop was ook georganiseerd conform alle wettelijke vereisten, maar die bleken ook niet genoeg te zijn. Jezelf voorbereiden op omstandigheden is allemaal goed en wel, maar er kan ALTIJD meer fout gaan dan waarop je geanticipeerd hebt, zeker als we het over opslag hebben, om de redenen die ik hiervoor al aanhaalde. En met kernafval heb ik geen zin om dat risico te lopen. Volgens mij is kernsplijting een iets waar we op termijn van af moeten, net als fossiele brandstoffen, en wel zo snel mogelijk. Maar natuurlijk niet zolang we geen betere manier(en) gevonden hebben die dat kunnen opvangen.
Maw, ik zie toekomst in elektriciteit en ik ben daar ook positief over, maar we mogen het proces evenwel niet overhaasten.
Revvji zegt
@eduardovich: Mocht het lukken, lijkt het me anderzijds ook wel leuk. Zeven jaar rijden zonder “tanken” :P
toon zegt
Wat een mooi design!
Carreza zegt
Elektrisch of niet, die Tesla’s zien er verdomd goed uit! Nissan Leaf, Toyota Prius plugin: eat this!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Carreza: ja hallo, da’s ook een andere klasse he… Is 3x zo duur. Enige concurrent is de Karma, en dan vind ik die toch écht wel mooier!
jelmer zegt
Grappig: de negatieve reacties hierboven komen van mensen die in 1995 of 1996 geboren zijn, de neutrale en positieve reacties komen allen van mensen die ouder zijn.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jelmer: yup, terwijl zij erin moeten rijden later! En dan kunnen wij ouwe sokken nog lekker mijmeren over de goeie ouwe benzine tijd… ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Oh, maar de lage leeftijd van sommigen is geen belemmering voor ze om ook te mijmeren over de goeie oude tijd hoor…
widodh zegt
@jelmer: Iets van een generatie kloof?
Ik ben verder Tesla fan (heb een Model S reservering), maar de Model X boeit me weinig. SUV’s vind ik gewoon lompe apparaten.
Esprit_de_Flandre zegt
@widodh: Nee, eerder iets van gebrek aan ervaring met de realiteit…
norge zegt
Electrische Van? Nee nou gaan ze te ver :mrgreen:
sirmustang zegt
Mij maakt het niet uit of er elektrische auto’s komen of niet, zolang er ook maar normale auto’s blijven bestaan
fiets zegt
zucht.. welke sukkel wil er nou een busje op elektriciteit. Zal je bakken met elektriciteit kosten om een zware lading door het land te rijden. Daarbij zal je actieradius 10 km zijn voor je hem weer moet opladen. kortom, onzuinig als wat.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@fiets: bedrijven die zich groen willen profileren natuurlijk!! Wordt een regelrechte hit, mark my words.
urtarget1992 zegt
Wel ik ben niet zo voor elektrische auto’s maar tesla heeft wel bewezen dat elektrisch niet meteen saai bedoeld dus geef ik ze zeker het voordeel van de twijfel.
syliaca zegt
Tesla zuigt.
BaRa zegt
Goed nieuws, maar waar blijft die Tesla cabrio!?
kickass zegt
Ik moet toegeven die lijnen van die cabrio zijn heel lekker. Jammer dat het maar een schets is…
jordy14 zegt
Dat 1ste plaatje van die sedan is net een Maserati.
Esprit_de_Flandre zegt
@jordy14: Nee hoor, het is net een Model S…
Esprit_de_Flandre zegt
Ben eigenlijk veel meer benieuwd naar de Van (Model V?)…
The360box zegt
@Esprit_de_Flandre: Eigenlijk heb je al ‘genoeg’ elektro bestelwagens, zelf even kunnen meerijden in een Citroën Berlingo ‘Venturi’. http://www.citroen.nl/citroen-business/auto/elektrisch-rijden/#/citroen-business/auto/elektrisch-rijden/
Ze moeten ze dan wel gelijk met de prijs optrekken als ze wat willen bereiken.
Esprit_de_Flandre zegt
@The360box: Ja, maar vraag me vooral af hoe die er zal uitzien. Aangezien het een Tesla is, zou het er wel vrij sexy moeten uitzien. En een sexy camionetteke, dat vind ik altijd interessant…
kwaliteituitturijn zegt
Elektrisch rijden is gewoon de toekomst, het zit in een ontwikkelingsfase.
Het zijn goede ontwikkelingen, kijk bijvoorbeeld naar de elektrisch aangedreven Smart, of de Vito E-Cell!
De actieradius wordt steeds groter en ook het snel laden van accu’s is in de toekomst mogelijk.
Ook ik hou van een dikke AMG V8 / V12 maar je moet verder kijken dan je neus lang is.
The360box zegt
@kwaliteituitturijn: Elektrisch is niet de toekomst, als we allemaal tegelijk elektrisch gaan rijden mogen ze eerst wel über-lange verlengsnoeren ontwikkelen. Onthoud dat stroom ergens gemaakt moet worden hè.
Sorcerer zegt
@The360box: Datzelfde zou je kunnen zeggen over tankstations. Er zijn echter meer stopcontacten dan tankstations ;)
Techniek wordt steeds zuiniger, accu’s en brandstofcellen worden steeds beter (let wel: de meeste waterstofmodellen wekken stroom op voor een elektromotor omdat dat veel efficiënter is)
The360box zegt
Je gaat toch niet als merk een SUV elektro ding bouwen, ja want die batterijen gaan al-oh-zo lang mee, dan rijdt je wel in een stoere SUV’er maar moet je elke 10 km tanken. :? Laten ze nou maar eerst goede batterijen met een long-range ontwikkelen.
kwaliteituitturijn zegt
@ The360box, waarom zet een concern als Daimler dan in op een technologie die volgens jou niet de toekomst is.
Daimler heeft trouwens ook een belang in Tesla, dat is niet voor niets.
Als elektrisch niet de toekomst is waarom wordt er dan zoveel in geïnvesteerd ?
Ze zijn over de hele wereld zeker gek geworden ?
The360box zegt
@kwaliteituitturijn: Wat ik probeer te zeggen is dat het volgens vele wel de toekomst moet worden maar kijk naar de mogelijkheden, vooralsnog wordt stroom voornamelijk door fossiele brandstof geproduceerd, die 4% aan duurzame energie zet niet bepaald zoden aan de dijk hè?
widodh zegt
@The360box: Heb je er ook wel eens over na gedacht hoe veel energie er in jouw benzine is gestoken alvorens het jouw auto bereikt?
Een elektrische auto die op stroom rijd uit een kolencentrale is nog altijd schoner dan jouw benzine auto (of diesel).
In een liter ruwe olie zit ongeveer 10kWh aan energie, tegenwoordig pompen wij er 6kWh aan energie in om het tot benzine te krijgen, dan moet het ook de weg tot de tank van jouw auto nog vinden..
Elektrisch rijden moet je breder zien dan alleen die accu en de auto. Het gaat om het energie verbruik wat we als mensheid moeten terug dringen.
The360box zegt
@widodh: Als je zo gaat kijken, een kolencentrale: de bouw ervan kost inmens veel energie, eenmaal staand kan je beginnen. Dan maak je stroom en stuur je het door stroomkabels, Die moeten ook worden aangelegd. Als het uiteindelijk jouw auto bereikt moet je niet denken dat van de bijv. 10KwH energie die er “gemaakt” is er ook echt 10KwH, ik weet niet precies hoe de cijfers liggen maar er gaat heel veel energie verloren tijdens het transport hoor. Misschien ligt dit wel lager dan 9, er gaat altijd stroom verloren met kabels, uiteindelijk zal het niet veel lager uitkomen dan Benzine of Diesel.
Revvji zegt
@The360box: Inderdaad. Maar, zoals ik hieronder stelde: in het geval van elektriciteit zit daar nog veel evolutie in. Elektriciteit opwekken kán nog VEEL schoner, in het geval van fossiele brandstoffen denk ik dat we dicht tegen de limiet zitten. Nagenoeg alle de kosten en moeite die jij aangeeft om elektriciteit tot bij ons te krijgen, gelden ook voor fossiele brandstoffen. Maar daar stopt het bij elektriciteit, terwijl fossiele brandstoffen nog extra vervuilen (vooral diesel dan toch).
Hoe het zit met efficiëntie (omzetten van die energie naar kinetische energie zonder energieverlies door warmte etc.) van benzine/diesel tegenover elektriciteit weet ik niet, en ik heb niet al te veel tijd om dat op te zoeken :( Doe jij het anders nog eens? :P Ik vermoed dat die twee dicht bij elkaar liggen..
Bovendien zijn er manieren om elektriciteit te blijven opwekken (vandaar het woord “hernieuwbare” energie), terwijl fossiele brandstoffen op termijn uitgeput zullen raken. Waarschijnlijk wel later dan de huidige voorspellingen, want na verloop van tijd zullen we ook dieper kunnen boren bvb.
kwaliteituitturijn zegt
Dat klopt, Maar ook in het opwekken van groene energie wordt enorm geïnvesteerd.
Niemand verwacht dat morgen de boel groen is.
Het is iets van de lange termijn en niet iets wat in 4 / 5 jaar compleet anders is / gaat worden.
Revvji zegt
@kwaliteituitturijn: Inderdaad. Cradle-to-cradle komt elektriciteit over het algemeen nog niet goed voor de dag, maar dat komen fossiele brandstoffen evenmin. En opwekking van elektriciteit kan nog sterk evolueren, terwijl we vandaag de dag al zodanig efficiënt met fossiele brandstoffen omspringen, dat we daarin bijgevolg niet zo sterk meer kunnen evolueren.
Althans, dat vermoed ik toch, want de wetenschap zit altijd vol verrassingen. Om komiek en fysicus Dara O’Briain te parafraseren: “Natuurlijk heeft de wetenschap niet alle antwoorden, anders zou de wetenschap er mee kappen.”