
De gelifte Tesla Model S en Tesla Model X komen minder snel uit de startblokken dan verwacht.
Als er een ding is waar EV’s goed in zijn, is het wel er als een speer vandoor spurten. Dankzij het instant-koppel van de elektromotor, laat je in een modale Model 3 veruit de meeste benzineverbranders in je elektro-stof bijten achter het stoplicht. Helaas gaat de productie van Tesla’s topmodellen niet zo snel van kiet als Elon Musk gewild had. De Tesla Model S en Tesla Model X laten namelijk op zich wachten.
Toen de vernieuwde dikste units van Tesla in januari werden voorgesteld aan het publiek, beloofde de Muskias dat de eerste exemplaren ‘binnen enkele weken’ geleverd zouden worden. Die weken zijn nu al maanden geworden. De eerste aflevering moet echter nog plaatsvinden. Zes weken geleden riep de grote leider zijn troepen zelfs nog op anderen te motiveren plaats te nemen in de loopgraven:
Model S/X production lines are almost done with the retooling and will be aiming for max production next quarter. There is high demand, so we are soon going to need to go back to two shifts. Please recommend friends for recruiting.
Elon Musk, generaal buiten dienst
Klanten die vlak na de aankondiging van de facelift een order hebben geplaatst, hebben inmiddels te horen gekregen dat ze langer moeten wachten op hun nieuwe wagg0l. Het lijkt er dus op dat Tesla tegen wat probleempjes is aangelopen in het productieproces. Kwaliteitspublicatie Electrek speculeert dat het wel eens aan de software kan liggen.
De nieuwe Model S en Model X krijgen immers een scherm dat in ‘Landscape’ modus boven de middenconsole prijkt. Dat is in de Model 3/Y ook zo, maar daarbij zit er niet nog een extra scherm voor de neus van de bestuurder (m/v). Bovendien krijgen de topmodellen nu ook een scherm voor de tweede zitrij, dat er voorheen niet was. Tesla moet hiervoor mogelijk de nulletjes en eentjes nog een beetje aanpassen. Dat kan vervelend zijn, dat kennen we bijvoorbeeld van de Volkswagen ID.3.
Voorlopig zijn de eerste leveringen uitgesteld tot ‘mei/juni’. We houden uiteraard scherp in de gaten of daar nog wat extra Elon-tijd bijkomt…
Dank Flyer Bunch voor de tip!
Model x is maar een gedrocht en onpraktisch lijkt me zo. Maar die model s is toch wel de mooiste als je het mij vraagt!
Totdat je de honda-e hebt gezien, dan vindt je die de mooiste.
Verbaasd mij niets, de range en acceleratiecijfers zijn meestal ook erg Amerikaans Musk optimistisch. Inmiddels is de concurrentie op volle toeren aan het afleveren (Taycan) en komt in de loop van het jaar de Mercedes EQS eraan. Meer keuze van EV kwaliteitsautomobielen is alleen maar beter!
@Charles Taycan 4S: volle toeren? Vorig jaar 30.000 Taycans wat uitstekend is voor een Porsche maar Tesla heeft capaciteit voor 100.000 S en X dus zullen waarschijnlijk meer aantallen verkopen dit jaar. De EQS is een mooie auto waar met nameLucid zich zorgen om mag maken. Een Tesla vergelijken met elektrische S klasse is onacceptabel. Ik denk niet dat gemiddelde S klasse rijder peinst over een Tesla, dat is echt een flinke stap terug.
@flutterby, klopt. Het gaat er alleen om dat er steeds meer keuze komt naast de Model S. Eerst de Taycan en straks de EQS…. Een Model S is ook niet vergelijkbaar met een duurdere Taycan, edoch zie ik dagelijks mensen overstappen vanuit een Model S en X naar een Taycan want er is NU ook geen alternatief en veel Tesla rijders willen ook weer eens wat anders en willen niet weer een 10 jaar oude Model S. Dus straks de EQS erbij zorgt alleen maar voor meer aanbod en diversiteit. Prima toch!
https://www.caradvice.com.au/941525/all-electric-porsche-taycan-becomes-australias-best-selling-luxury-sedan/
Dat ‘10 jaar oude Model S’ steeds slaat écht nergens op. Ding is totaal up to date en rijdt werkelijk elke Taycan eruit op zowel performance als range. Ik snap heel goed waarom veel mensen alsnog de Taycan kiezen, maar onzin verkondigen is gewoon niet nodig.
@pascal, onzin? Het model S IS 10 jaar oud! Heeft enkele facelifts gehad maar het Model is 10 jaar. En veel mensen die meer dan 1 ton uitgeven willen dan liever iets nieuws! Dus geen onzin vertellen hier!
@Charles Taycan 4S: tjah dat kan je van de 911 ook zeggen. Zoveel jaar dezelfde.
@erind, je zou t wellicht kunnen zeggen totdat je de 8 generaties naast elkaar ziet staan, ermee gaat rijden en de verschillende technische specs doorleest.
Porsche doet dat bij de succesvolle 911 ook niet voor niets…
60 jaar!!!! ofzo Ze hebben volgens mij niet eens meer een design afdeling daar! :D Maar ik heb toch echt liever de 911 dan een Tesla
@Charles Taycan 4S: met een Tesla krijg je elke maand OTA iets nieuws. Daarnaast is een Porsche of Mercedes misschien veel luxer, maar een Tesla is met zijn gadgets veel moderner. Zeker nu na de interieur refresh voelt het aan als een iPhone waar Porsche en Mercedes meer een Blackberry zijn. Om de analogie af te sluiten komen de Koreanen en Chinezen met Google software er ook aan. ;)
@flutterby, een Tesla moderner? In welk opzicht? OTA heeft Porsche ook, 800 Volt architectuur? 2 versnellingsbak? 3- kamerluchtvering? Ik heb het nog niet ontdekt.
Tesla is al rechts ingehaald, ga er maar eens mee rijden dan begrijp je waarom zoveel Tesla rijders switchen.
@Charles Taycan 4S: het infotainment en snelheid van bediening is van een stuk moderner. Heeft Porsche bijvoorbeeld iets zoals Easy Entree of stoelverwarming bedienbaar via de app? Een voorverwarmde stoel die automatisch in de juiste positie weg zakt tegelijk met het stuur op het moment dat je de rem intrapt met je gordel om is echt van een ander niveau. Met 29 voelde ik mij een ontzettende oude lul, maar wát een welkom.
Mijn Volkswagen daarintegen snapt nog niets eens dat wanneer ik hem voorverwarm het ook de bedoeling is dat spiegels en achterruit verwarmd worden, kansloos. Hopelijk kan de ID.x, Taycan en EQS minimaal ook binnen enkele secondes aansturen in plaats van minuten.
Plus natuurlijk het vermaak tijdens het laden en de rit. Kleine zaken zoals een scheet kussen of andere Easter Eggs maken de ervaring gewoon af. En dan kan ik enkel nog speculeren wat ze van plan zijn met een infotainment die in staat is om Cyberpunk 2077 te draaien.
@Charles Taycan 4S: doe het nou niet Charlie
, die onbezoldigde (of wie weet, misschien krijgen ze wel korting) Fansla’s krijg je niet overtuigd
. Het is het beste dat de wereld is overkomen, er komt nooit iets beters en ze hebben al een ticket voor de Mars-Express gereserveerd!
Krijg jij dan een nieuwe veiligheidsgordel via OTA?? Krijg je luchtvering via OTA??? Wtf software update dat is toch niets waard??? Navigatie systemen updaten toch al jaren, en je kunt software updates zelfs krijgen bij de dealer. Er is maar dan ook niets bijzonder of waardevol aan een software update dat is gewoon service.
En controleer je bij elke update of je nog steeds dezelfde capaciteiten hebt en het niet is teruggeschroefd? Want als er iets dreigt stuk te gaan in de garantie periode, dan korten ze daar bij Tesla je range, dat moet je er wel even bij vermelden he. Lekker die OTA functie.
@geen1234: nou als jij updaten bij de dealer een fatsoenlijke optie vind dan is je koffie thuis wel echt smerig. Ik mijd mijn dealer graag. De gemiddelde Mediamarkt verkoper weet nog meer van de producten die ze verkopen.
Als infotainment echt zo goed was dan was CarPlay en Android Auto nooit zo populair geworden. Of ben jij de uitzondering die in zijn auto liever het infotainment gebruikt dan zijn mobiele telefoon? En dan jncl CarPlay, Android Auto of Bluetooth streamen. Want Tesla werkt gewoon direct met Spotify, Google Maps en TuneIn. Gewoon op een daarvoor bedoelde 15” scherm ipv een 6-7 inch telefoontje.
Software updates, een nieuw tablet plaatsen en fouten corrigeren in het productie proces is nou niet echt een reden om het een model nieuw te noemen.
En ik zou ook niet iets anders verwachten op de korte termijn, want ik heb zo het idee dat we hier in Europa geïnvesteerd hebben in geavanceerde geautomatiseerde productie processen. Terwijl Tesla focust op massa productie (je weet wel zoveel mogelijk iphones produceren, en jan modaal het premium gevoel verkopen) . Dat kun je terug zien in dat BMW iets van 20(?) modellen verkoopt en Tesla maar 3, en dan hebben ze bij Tesla ook nog eens moeilijkheden met een facelift door te voeren.
De strategie van Tesla is gewoon dezelfde als bij apple producten. Vraag is of het gaat werken met auto’s. Die investeerders denken blijkbaar van wel. Dus nu maar afwachten of die ‘snowflake’ generatie zich ook met dit product laten tillen, of dat ze de aanschaf van een auto toch anders zien.
@geen1234, zoist! Merci!
@geen1234: de snowflakes willen niets kopen maar delen. Zonder een auto voor de deur wordt die eengezinswoning opeens wel betaalbaar. ;)
@Pascal: niet waar, Tesla verliest ruim van Taycan: https://www.auto-motor-und-sport.de/test/porsche-taycan-turbo-s-tesla-model-s/
@variomatic: kijk even naar de datum van het filmpje. Tesla heeft tegenwoordig een Model S plaid. Voor de plaid was het een Model S performance welke al weer sneller is dan de Model S p100d uit het filmpje wat je doorstuurt. Ontwikkeling gaat snel bij Tesla;)
@kevin1989: plaid heeft zelfde onderstel, remmen etc. en er werd gerefereerd aan de Model S in het algemeen. Sowieso is die test geen reclame voor Tesla, het ding kapt er af en toe zelfs gewoon mee en valt op heel veel vlakken door de mand.. logisch ook op zich, een goede autobouwer wordt je nooit binnen een tijdsbestek van ca 10 jaar. Ik zou mijn geld iig nóóit in zo’n half-af product steken als een Tesla, ook geen bijtellings-euro’s..
Ik refereerde wel degelijk aan de meest up-to-date Model S: de Plaid dus. Er wordt hierboven immers geclaimd dat Tesla ‘al rechts is ingehaald door de Taycan’, dat is gewoon simply not true.
Beste Charles, U ontpopt zich toch wel (meer en meer) als een gepaarden-oogklepte fanboy van de Taycan (en dat is jammer)…. omdat U er zelf één bezit… dénk ik, een 4S.
Mijn jonge dochter kijkt regelmatig naar sneeuwwitje op D+ en hierop gestoeld moet ik volgende quote bovenhalen: “O koningin, heel mooi bent u (Taycan), Maar Sneeuwwitje is duizendmaal mooier nu (Tesla S facelift)”
Laat de Taycan nog een paar jaar rijpen en de rollen zijn misschien weer omgekeerd.
Die Model S was gewoon al een heel mooi en tijdloos model en is nu bij de beste plastic surgeon van LA geweest. Jammer van de onnodige vertraging echter. Iets met C***** wellicht.
@Charles Taycan 4S: Helemaal mee eens.
@bmwfe, merci!
Meer mensen moeten Merci gebruiken! Staat zoveel beter dan Thank you, Thanks of bedankt! ;)
@geen1234, haha! Merci beaucoup!
@Charles Taycan 4S: BMW iX niet vergeten als alternatief. En idd de merc (die komt in 4 varianten qua vermogen)…
@alpina007, merci voor de aanvulling! Je hebt helemaal gelijk confrère!
@Charles Taycan 4S: de rien, mon cher
@alpina007,
Toch proef ik vaak afgunst over de Tesla terwijl ze wereldwijd toch heel diike verkoopcijfers laten zien. Ja kwaliteit is op z’n Amerikaans en als je wat hebt na de garantie, dan kun je dokken. Maar als ik dan weer kijk op de wegen in Noorwegen, dan zie je heeeel veeel Teslaas. We ontkomen niet aan EV auto’s, of ze moeten wat uitvinden waarop onze bestaande motor ook op kan lopen zonder uitstoot. Dat zat wel een utopie blijven.
@marcomanta, hoe verschillend is het in Europa, hier in Frankrijk zie je zelden een Tesla!!
Je hebt een verkeerd beeld, het is geen afgunst, het is net zoiets als iemand die subaru impreza tuned en fluitend/puffend een ferrari voorbij rijdt en dan denkt dat hij gewonnen heeft.
Dat is gewoon irritant gedrag, wat reacties oplevert.
Het maakt mij geen ruk uit of iemand een Tesla koopt (liever zonder enige form van subsidie), maar hij moet niet gaan verkondigen dat het zo een premium ding is of er prat op gaan dat hij net zo snel of sneller is als een IC met 500pk, want dat is nu eenmaal een kenmerk van een elektromotor niet van Tesla. Autonoom rijden is ook geen argument daar is men ook al jaren mee bezig. Dat Tesla dit in een te vroeg stadium op de markt brengt is eerder dom dan goed. Mensen met een Dacia zeuren toch ook niet zo om aandacht? Waarom die Tesla mensen dan wel? Koop die auto en hou je mond.
@geen1234: de tevredenheidscijfers van Tesla zijn de natte droom van elke auto fabrikant. Tuurlijk zijn er ook genoeg voorbeelden van wie er niet tevreden mee is en als je de verhalen leest is dat hun goed recht en geef ik ze groot gelijk. Echter globaal gezien scoren ze ontzettend hoog. Het fenomeen dat jij beschrijft is daar een gevolg van. Dat Dacia rijders dat niet hebben snap ik wel.
Ja Marco … maar je moet het beter definiëren, Tesla heeft jaren van hun exclusiviteit op de EV markt kunnen genieten. Ook de fiscale gunstregeling was een niet onbelangrijk verkoopelement.
Lees eens even dit artikel.
https://www.autovisie.nl/nieuws/noorwegen-meer-elektromodellen-dan-benzine-tesla-verliest-koppositie/
Ik denk dat Tesla beter een fatsoenlijke achterbank kan monteren in plaats van een videoscherm voor de achterzitters. En (innovatie!) een dashboard. Met échte knopjes van geborsteld alumenum en een HUD of zo….
Tesla doet me een beetje aan Apple denken. Creëert een nieuwe markt (kudo’s!), maar dan drogen de ideeën een beetje op allemaal en moeten we het hebben van dunnere randjes, groter scherm en verder meer van hetzelfde.
Vreemd genoeg lijkt Dacia nu de innovator te zijn die opnieuw heeft bedacht dat minder motorvermogen een kleinere accu vereist en daarmee dus een lichtere auto realiseert wat resulteert in tóch een hele leuke range en voldoende prestaties tegen een geringe prijs. Nou ja, relatief dan.
Misschien moeten we die kant eens opkijken?
@frank2b: Is minder voor minder niet het DNA van Dacia? Ik kan z’n no-nonsense mentaliteit altijd wel waarderen.
Ik denk dat de goed nieuws show van Musk een beetje op z’n einde loopt nu..
De Model 3 was ook flink vertraagd door productieproblemen. Krijgen ze uiteindelijk wel op orde. Tesla fans slikken dat wel.
@mashell: die had alleen (althans hier) de subsidie qua bijtellingsvoordeel nog mee en toen waren er weinig alternatieven. Het bijtellingsvoordeel is fors minder en er komen steeds meer alternatieven.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen dan daadwerkelijk nog in een tesla stappen dan.
Bij de EQS zijn akoestische storingsbronnen in detail aangepakt. Musk probeert goedkoop weg te komen met noise-cancelling.
@lieverrrelektries: Musk is altijd op zoek naar de goedkoopste manier.. Dat heet efficiency. ;)
Dat werpt dan de vraag op waarom die Tesla’s nog steeds zo schreeuwend duur zijn ….
Frank, nieuwe technologieën kosten in de beginfase veel meer om zoveel mogelijk winst te genereren.
Misschien ben je oud genoeg om te weten dat bij de lancering van een ABS systeem
je voor deze optie heel veel Guldens of Bfr mocht ophoesten. Idem voor een GSm, televisietoestel enz.
Innovatie heeeft een prijs
Een Model S dual had in BE bij de lancering een prijs van +/- 130.000 €
Nu koop je in aan +/- 90.000 €.
Natuurlijk is een competitieve mark ook een oorzaak van prijscorrecties.
@frank2b: er is geen enkel, winstgevend, model dat een vergelijkbaar product neer zet voor dezelfde prijs.
Efficiency zou ik dat niet noemen, eerder een keuze hoe je je product in de markt wil plaatsen om een bepaalde doelgroep te bereiken. En de doelgroep zal dan zelf bepalen of het product hun genegen is of niet.
Als je voor Luxe kiest hoef je niet bij Tesla aan te kloppen, dat weten we ondertussen wel.
Ik kan het merk wel appreciëren voor hun techniek, doch daar stopt het dan voor me.
Voor mezelf maakt het niet zoveel uit of mijn wagen nu 500 km ver komt of 450 km.
Ik vind dat men daar zich veel teveel op focust.
@dwfc, klopt idd. Range is het probleem niet als je snel kunt laden.
@Charles Taycan 4S: al laad je met 1 MW.. de range tussen de laadpalen moet je wel overbruggen. Bij de meeste EVs blijft tussen snelladers maar de helft van de range over in de praktijk.
@flutterby, voor de meeste mensen is een range van 300 km voldoende in de praktijk. De range discussie is vaak erg overdreven vind ik. Als je overal vlot kunt laden is dat belangrijker. De range van onze auto is WLTP 464 km, echter heb dit nog niet hoeven te gebruiken, kan wel tot 270 kWh snelladen dus dat is dan wel prettig.
@Charles Taycan 4S: elke EV kan 270 kWh snelladen, sommige doen er alleen wat langer over.
Wij hebben zelfs aan 200 km range al voldoende, alleen 300 zal wel wat minder plannen nodig zijn. Beetje afhankelijk of je weet dat thuis de laadpaal op je wacht.
@dwfc: Tesla richt niet op doelgroepen. Ze maken gewoon een auto en verkopen die. Soms kan het leven zo simpel zijn. De Cybertruck is het perfecte voorbeeld hiervan (ook van Tesla haar efficiency trouwens, maar dat een verhaal voor een andere keer).
@lieverrrelektries: zal wel nodig zijn voor Mercedes om een beetje aan te haken. Het geluid in een Model S is namelijk al geweldig, echt bizar. En dat zonder Bose/burmester b&o etc. Klinkt in ieder geval flink beter dan burmester in een C220 in mijn ervaring. Hoe het klinkt in een Model 3 weet ik niet maar bij een Model S was ik echt flink verbaast.
@kevin1989: voor de Model 3 had Tesla een hoog geplaatste engineer bij Bose (dacht ik) weggehaald om een eigen systeem te ontwerpen. Dit geld ook voor de stoelen trouwens (de S heeft 5-6 verschillende varianten gehad).
@kevin1989: Musk heeft audiospecialisten de vrije hand gegeven, met inderdaad een bijzonder resultaat. Maar daarna is Musk weer gaan bezuinigen op de materialen van de audioinstallatie.
Mijn reactie gaat echter over hoe stil het kan zijn in de auto. De oplossing die Musk kiest om de stilte te verbeteren, lijkt mij een lokkertje. Mercedes EQS pakt de herrie bij de bron aan, zoals: stillere elektromotoren die ontkoppeld zijn van de bodemplaat.
Hoe dan ook vind het heel knap dat Tesla de S met zo weinig updates, zo fris weet te houden. Nog steeds een heel mooi ontwerp zo en qua proporties veel beter in balans dan de Porsche,
Porsche weet echt geen raad met 4 deurs modellen, kijk naar de gebochelde Panamera, wat een lelijk ding. Als al die 4 deurs modellen van Porsche door Hyundai in de markt waren gezet, had geen mens die gekocht.
@caprio, daarom worden de Taycans zo goed verkocht , omdat jij ze niet mooi vindt?
De markt heeft altijd gelijk..
@jaapiyo, ff een vraagje: waarom kan ik niet op @superfunky reageren? 2 keurige reacties zijn niet geplaatst. Merci voor je antwoord alvast.
Geen idee amice, daar ga ik niet per se over…
@jaapiyo, merci confrère
Wie gaat daarover? En wordt iedere reactie hier gemodereerd?
Eigenlijk iedereen op de redactie mag dat zelf invullen naar eigen interpretatie van de huisregels. Maar het is dus niet zo dat degene die het artikel schrijft ook over de reacties gaat, contrary to popular belief. Sommigen zoals ondergetekende zijn in de marges wellicht wat liberaler dan anderen. Maar dat gezegd hebbende staan we wel voor elkaars afwegingen.
Vwb het systeem zelf: er is een automatisch systeem dat sommige reacties ‘opvangt’. Daarnaast is er de modlist, waar we manueel reaguurders op kunnen zetten die hard over de schreef gaan, of op herhaling wat minder hard over de schreef gaan. Tenslotte is er nog de ban list. Die is voor recidivisten die de hint maar niet willen snappen of écht full retard gaan met ongewenste reacties.
@jaapiyo, ok! Dank voor je zorgvuldige explicatie. Maakt het voor iedereen een stuk duidelijker. Merci beaucoup!
@Charles Taycan 4S: omdat ik geblokt word op AB
. Anti-Tesla, da’s niet hip!
Aha! 9:01 uur maar je hebt wel gelijk!