Drie jaar na de introductie van de Model S heeft Tesla eindelijk zijn derde auto gepresenteerd. Een SUV met falcon doors en bescherming tegen biowapens.
Ja, biowapens, maar daar komen we later op terug. Eerst even de looks. De zevenzits Model X is op dezelfde leest als de Model S geschoeid, maar met een veel hogere carrosserie. De voordeuren zijn conventioneel – hoewel ze automatisch openen als je aan komt lopen en weer sluiten als je zit – maar om fatsoenlijk bij de tweede en derde zitrij te komen heeft Tesla iets unieks bedacht. Falcon doors! Ze scharnieren op meerdere punten, waardoor ze nooit meer dan 30 centimeter naar buiten steken bij het openen of sluiten. Iets dat overigens elektrisch en op een vrij langzaam tempo gebeurd.
De vierwielaangedreven SUV heeft dezelfde aandrijflijnen als de Model S. Het accupakket heeft een capaciteit van 90 kWh en in de 90D-uitvoering (met de D van ’twee motoren’) sprint de auto in 4,6 seconden naar de 96 km/u. Opteer je voor de 262 pk (voor) en 510 pk (achter) sterke P90D, en vink je de Ludicrous Mode aan, dan sprint dit 2.470 kg wegende gevaarte in 3,2 seconden naar de 96 km/u. Zonder deze sprintmodus duurt het 3,8 seconden. Als je dat niet te vaak doet komt de range uit op 400 kilometer.
Elon maakte bij de presentatie van de Model X bij de Tesla-fabriek in Fremont een punt van luchtkwaliteit. Met name de luchtkwaliteit binnenin de auto. Uit het niets trok hij een HEPA interieurfilter tevoorschijn dat ruwweg tien keer groter is dan een standaard model. Gemaakt om virussen, allergenen, smog en andere troep buiten de auto te houden. Iets dat geactiveerd kan worden met een bio weapon defense mode-knop op het 17-inch touchscreen. Classic Elon-comment van de avond: “We’re trying to be a leader in apocalyptic defense scenarios.”
In de VS beginnen de prijzen bij $132.000 voor de P90D Signature en $142.000 voor de P90D Founder edition. Standaard versies zullen rond de ton gaan kosten. Nederlandse prijzen of een introductiedatum hebben we nog niet. We verwachten hem in de eerste helft van 2016 bij de dealer. Maar dat kan ook 2026 worden, gezien Tesla’s reputatie met het uitstellen van auto’s.
Specs | Tesla Model X 90D | Tesla Model X P90D |
---|---|---|
Bereik | 413 km | 400 km |
Vermogen | Twee keer 262 pk | 262 pk (voor) + 510 pk (achter) |
0-96 km/u | 4,8 seconden | 3,8 seconden |
0-96 km/u in Ludicrous mode | Niet beschikbaar | 3,2 seconden |
Topsnelheid | 250 km/u | 250 km/u |
Waar de model S er goed uitziet is dit toch wel een heel groot verrassingsei. Ik ben benieuwd of dat met die vleugen deuren ook werkt in een Q-park garage, ze gaan dan wel niet wijd maar wel hoog.
@mashell: +700PK voor minder dan anderhalf euroton. Als deze een wat verfijnder interieur heeft dan de model S. Zie ik hem hier wel in m’n garage staan.
Waarschijnlijk is die fiscaal voordelig, en niet zo onderhoudsgevoelig als jaguar, waar je boven de tonKM’s elke 20.000km er wel extra liefde en weer duizenden euro’s in mag steken vanwege defecten.
Elektrisch rijden is de toekomst.
@martinus: doe mij dan maar een GT-R voor minder dan anderhalve euroton. Vind dit echt vrij lelijk. Wel 700 pk, een Veyron heeft meer dan 1000 maar is ook niet moeders mooiste.
@str8six: “geef mij maar” is zulke onzin, niemand die in de markt is voor een dergelijke grote gezinsauto kan uit de voeten met een GT-R, appels met peren vergelijken.
@martinus: in je garage gaat ie niet open achter…
@dick1980: jammer dat je de eerste 2 alinea’s niet eens kan lezen.
@timowouters: Oh ik kan prima lezen. Die 30 centimeter naar buiten toe zijn het probleem niet, maar er zijn veel grotere (lees: hogere) praktische bezwaren. Ik heb bijvoorbeeld aan mijn garagedak een skibox hangen, en ik heb zo’n frame waar de garagedeur in opent. Als ik mijn SUV (bijna 1.8 meter hoog) in de garage parkeer, dan kan de voordeur wel open naar buiten toe. Maar die falcon doors passen nooit tussen de auto en de box / het frame in de hoogte. Dat wordt dus klauteren en over de voorstoelen naar buiten! Ook kom ik vaak genoeg in parkeergarages waar ik heel goed moet nadenken voordat ik de kofferbak open doe. Het ziet er echt heel cool uit, maar de bruikbaarheid in NL situaties is pretty useless. Zie je jezelf al door het spleetje naar buiten kruipen? Dat is bij krappe garages met normale deuren al geen hobby van me, laat staan met vleugeldeuren.
@dick1980: Kijk het filmpje. De sensoren meten hoe hoog het dak is en er wordt meteen rekening mee gehouden.
@amg65: twee dingen: 1. mijn dak is inderdaad 2.80 meter hoog, maar het frame van de garagedeur ‘slechts’ 2 meter en een beetje. Geeft toch lelijke krassen en deuken op je deur. 2. Al zag de sensor het frame van de garagedeur, kun je dus nog steeds niet (normaal) uitstappen door je falcon doors omdat de deuren niet hoog genoeg opengaan. En dan? Ik blijf het maar niets vinden die dingen, in elk opzicht.
@dick1980:
Stappen jouw passagiers altijd pas uit wanneer je auto in de garage staat? Misschien zou je ze eens kunnen vragen om uit te stappen voordat je er in rijdt. Scheelt mogelijk op elk type auto wat krasjes. Op vleugeldeuren of conventionele, maakt niet uit.
@9000cse: dan moet je zelf nog uitstappen :)
@martinus: voor een fijn interieur kan je hem naar Brabus brengen
@martinus: Gewoon de pk’s voor en achter optellen werkt niet. In realiteit zal het totaal een stuk onder de 700 zijn
@fortega: 262 voor en 510 achter is opgeteld nog altijd 772pk. Dus die 700 lijkt me een reeële waarde.
@martinus: elektrisch vliegen is de toekomst, kijk maar naar de Jetsons.
@mashell: bekijk het 30 min durend filmpje op de Tesla site. Daar wordt het allemaal getoond.
@stfu: Als dat filmpje al 30min duurt, wil ik niet weten hoe traag die deuren zijn. En elektrische deuren op een elektronisch aangedreven auto is wat mij betreft ook niet al te snugger.
Ontzettend dikke bak gaat dit worden, als ik mocht kiezen werd het deze ipv de gle/x6
Gok dat deze de bijtellingsdrempel van 50k ook niet helemaal gaat halen
@rodger: je betaalt alleen een hogere bijtelling voor het stukje boven de 50k..
@jochempie: en pas vanaf 2019!
@Jochempie: Je gaat 4% bijtelling betalen. Maar dat zal niet veel mensen afschrikken.
Ben benieuwd, we gaan m ook vast op Nederlandse platen zien, maar ik hoop niet zo vaak als de Model S.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Nog boller, nog duurder, nog lelijker, ongetwijfeld een verkoopsucces!
@ghost: Als het bijtellingsvoordeel in NL omlaag gaat dan zullen de verkoopsuccessen meteen mee dalen. Het is opzich een hele goede wagen, maar voor jan modaal gewoon veel te duur.
@dutchdriftking: moet janmodaal een beetje beter zn best doen, of wat extra uurtjes maken ;)
Je kunt ook beter 2 keer je centen apart zetten voor zoiets dan van die fantasieauto’s kopen zoals een qashqai en 3 jaar later weer een nieuwe kopen en 20k afschrijven.
Dit is de toekomst en mijn inziens veel meer waardevast.
@dutchneon: Ik vermoed dat dat soort auto`s allemaal lease zijn. En als een Qashqai is wat je maximaal kan leasen, dan zal een Tesla heel lang buiten bereik blijven.
@dutchdriftking: valt mee hoor er zijn nog best wel wat particulieren die gewoon nieuwe auto’s kopen van 20 tot 40k. En een beetje passat kost al 800 euro in de lease. een tesla is er al vanaf ruim 1100. Vaak moet je het verschil zelf bijleggen, dat is dan 300 euro bruto.
Met het verschil aan bijtelling heb je dat er al uit!
Hier loop ik niet echt warm voor… Die daklijn is net te hoog, beetje BMW 5 GT-achtig
Hopelijk is het minder ernstig dan dat eitje bovenaan dit artikel. Wel weer ingenieus bedacht allemaal hoor, Elon.
Lijkt iets te veel op de BMW X4 of X6
@max038: Dat is wel een compliment voor de genoemde BMW`s!
@dutchdriftking: @max038: vind ik meer een belediging voor de Tesla!
@bierbuik: is dat niet et hetzelfde?
@max038: Ik ben wel met je eens dat de kont lelijk is maar zo lelijk als een X6 is het gelukkig nog niet!
Ik snap ook niet dat ze zo’n hok verkocht krijgen.
Qua ontwerp vind ik het zeker niet de mooiste auto op de markt als ie straks uit komt. Maar wel weer zeer mooie techniek. Elon Musk is toch wel een held hoor.
Best netjes hoor, net een echt premium merk, die lijken ook zo vreselijk op elkaar….
@dutchdriftking: En dat terwijl meneer Musk een paar jaar geleden zei dat elke Tesla een ander design zou krijgen, en niet Audi achterna zou gaan.
@willempjuh: Er is een verschil tussen een familiegezicht en een kopie. Audi’s lijken zo gigantisch op elkaar omdat A3L, A4, A6 allemaal dezelfde proporties en design hebben. Maar met een SUV en een grote sedan heb je dat minder. Zeg nou zelf, als je één van de twee zou zien zou je toch meteen weten welke het is?
Als de Model 3 uitkomt en die erg lijkt op de S met ongeveer dezelfde proporties heb je een punt.
Ik lees nergens iets over het trekkend vermogen. Iets wat deze versie juist ook zo bijzonder maakt als volledig elektrisch aangedreven.
@jpoers: bekijk het filmpje op de Tesla site.
@stfu: uhm, filmpje? Staat nergens doorgelinkt, of moeten we zelf opzoek?
@jpoers: Er is 1 Tesla website met een kopje Model X. Maar omdat je zo lui bent:
http://www.teslamotors.com/nl_NL/modelx
Mooi is ‘ie niet, maar wel weer moou poduct. Ik heb alleen een hekel aan SUV en zeker elektrisch is dat echt nutteloos. Alleen maar meer gewicht en luchtweerstand zonder een echt voordeel tov de model S. Ik hoop dat ze met de 3 weer stap in de goede richting zetten met een veel lichtere en goedkopere auto.
Geef mij maar een normale Tesla, en die luchtfilter tegen apocalyptische toestanden….. Ik lach me dood!
@willempjuh: Onderschat niet het aantal mensen in China/Japan die met mondkapjes oplopen en waar smog zeer belangrijk/gevaarlijk is! Ze krijgen daar steeds meer geld en dit foefje kan ze wel eens doen overtuigen!!
@rijnooit: Tuurlijk, maar om het te vergelijken met een apocalyptische situatie is wel een beetje overdreven…
Jezus wat lelijk
Het is niet moeders mooiste, over de motorkap loopt een soort van DS5-lijn, die daarna behoorlijk verpest wordt door een bolletje dat de interieur ruimte moet voorstellen.
Wat een godvergeten lelijk apparaat, hadden ze beter kunnen doen
Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat een elektrische auto helemaal niet op een brandstofauto hoeft te lijken. Er is geen motorruimte tussen de voorwielen zoals bij een auto met verbrandingsmotor, geen koelsysteem met een grote radiator in de neus… De Model S lijkt op een conventionele auto om mensen aan het idee van elektrisch rijden te laten wennen, maar stukje bij beetje zal de vormgeving van Testa steeds meer gaan afwijken, en daar is deze Model X, met volledig dichte voorbumper, het eerste stapje van.
En Tesla kan het flikken, want de klanten weten hoe vooruitstrevend ze zijn, en zullen niet gauw afgeschrikt worden door een écht elektrisch ontwerp.
@Jochempie: Hoe bedoel je anders? Ik begrijp dat er wat nadelen zijn aan een verbrandingsmotor, waar je met een elektromotor geen last van hebt, maar waarom moet een auto compleet anders er uit zien? Ik vind extreme ontwerpen voor elektrische auto`s lang niet altijd geslaagd (BMW i3, Renault Twizzi, Nissan Leaf) ik snap dat een ontwerper meer vrijheden heeft, maar het zou wel fijn zijn als die dan ook benut worden.
Auto`s met een midden motor zijn vaak de mooiste, maar hebben een koelingsprobleem, daar heb je met een elektromotor geen last van, wie weet kunnen ze daar wat mee?
De voorruit kan verder naar voren, omdat de hele neus ontworpen kan worden om een impact op te vangen. Daardoor komt ie er meer uit te zien als een Toyota Previa (toevallig heeft die een middenmotor). Ergo meer interieurruimte. Zo’n lange, sexy motorkap is echt nergens voor nodig bij een elektrische auto..
@jochempie: was bedoeld @dutchdriftking
@Jochempie: Krijgen we niet een beetje een busjes idee met een hele korte motorkap? Dat de interieurruimte optimaal gebruikt kan worden kan ik niets tegen zeggen. En misschien ben ik ook wel gewoon een beetje ouderwets, maar auto`s met een lange neus (Jaguar e-type Ferrari F12) vind ik gewoon er mooi. Gewoon bagage er in.
@dutchdriftking: Ik zit als bestuurder ook dichter bij de achterwielen dan bij de voorwielen, dus ik weet wat je bedoelt. Ik denk dat M-B heel goed heeft laten zien hoe een elektrische (wss autonome) auto er uit gaat zien:
@Jochempie: Ik hoop toch dat je geen gelijk krijgt, dat ding vind ik niet op aan te zien…..
@dutchdriftking: Ach, de wereld verandert. Soms kun je beter mee veranderen..
”Ze scharnieren op meerdere punten, waardoor ze nooit meer dan 30 centimeter naar buiten steken bij het openen of sluiten.Iets dat overigens elektrisch en op een vrij langzaam tempo gebeurd.”
Fijn, als het regent en je je auto in wilt op de deur moeten wachten.
762pk is ook nogal overdreven, kan dat niet beter worden gebruikt voor een grotere actieradius? Met de helft van het vermogen kom je er ook wel lijkt me, al is ‘ie zwaar. Dit is toch geen auto om mee te racen.
@Tuono: Neem aan dat je van afstand de deuren al kan laten openen. Minder vetmogen betekent in een elektrische auto niet automatisch dat ie tig keer zuiniger wordt. Het motorkarakter is bij normaal rijden toch hetzelfde. Alleen als je volgas geeft merk je daadwerkelijk het verschil.
@stfu: Aah oke, ik was in de veronderstelling dat wat minder vermogen wel omgezet kon worden in meer actieradius. Bedankt voor de heads up.
Blijf die elektrisch bedienbare deuren maar een onnodige (yank) optie vinden.
@Tuono:
“Dit is toch geen auto om mee te racen.” Ik denk, dat je je daar best wel eens in kunt vergissen. Het zwaartepunt van deze auto ligt veel dieper/lager dan bij de vergelijkbare auto’s met conventionele aandrijving. Hij zou daardoor best wel eens de allersnelste in zijn soort kunnen zijn.
Wat een incompleet stuk AB. Hebben jullie de video wel gezien? Niks over dat het de veiligste SUV is, groot doorlopende voorruit, veel ruimte (ook onder de middelste stoelen), trekvermogen en de hele deurconstructie.
@stfu: Je hebt de brochure al gelezen..
Wie zit daar nou op te wachten?
@lamborgfan: nee, ik heb het filmpje bekeken op hun website.
@stfu: Niet om het het één of ander, maar je klinkt wel net zo lyrisch over Tesla zoals Apple-lovers over Apple praten ;-)
@BJ: ik heb met een Tesla P85D gereden van een buurman en verdiep me al tijden in het merk. Dus ja, ik ben nogal enthousiast.
Mijn ‘koosnaam’ voor elektrische wagens is ‘stofzuiger’. Wel, deze ‘x’ heeft nu ook de vorm van zo’n huishoudtoestel. Wat een gedrocht! Edoch, volgens Mr. Elon dus reeds 32.000 stuks besteld! Indien correct, dan is dat wel een succes. Vraag is of er naast de bestellingen door de hippe elektro-freaks nog veel gegadigden zullen volgen.
@nick007: Ik vind ‘m juist wel dik. Niet super mooi zoals de Model S maar het is de goedkoopst rijdende, ruimste, veiligste en meest gadgetvolle SUV op de markt. Is ook wel wat waard.
@stfu: Elk zijn mening natuurlijk, maar als je de commentaren leest vinden we toch weinig ‘echte’ bijval. En het blijft een stofzuiger ;-)
@nick007: Deze auto heeft meer koppel en vermogen dan 99% van de verkochte suv’s,
Deze auto is veiliger dan welke suv dan ook.
En deze auto zal te koop zijn vanaf ruim een ton in euro’s.
De brandstof voor deze auto kun je zelf opwekken met zonnepanelen op je dak.
Dit is geen stofzuiger, maar ik voorzie dat deze suv net als het model S nog aardig populair zal worden, ook aan deze kant van de plas.
@martinus: Je vergeet de bescherming tegen biowapens :-))
Hoorde dat die bio weapon defense knop vooral bedoeld is als je achter een VAG diesel rijdt. Wat een visionair is die man toch. Ten tijden van het ontwerpen van deze auto al weten dat je zo’n knop nodig hebt…
Slimme zet. Hier gaat Tesla er veel van verkopen. Die deuren hadden voor mij niet gehoeven, maar kudos voor het feit dat Musk gewoon doorzet en ze wel heeft gekozen.
Deze auto zal wel lekker verkopen: en je bent hip want je hebt een Tesla, maar je hebt ook een SUV. In Amerika zijn sedans lang niet zo populair als SUV’s. Dus dit zou voor Tesla wel eens het model zijn waarmee ze aantallen gaan maken.
Overigens dacht ik eerst dat er een goedkopere Tesla zou komen, terwijl
dit gewoon een hoge Model S lijkt te zijn (koplampen en achterlichten zijn gewoon identiek). Komt de ‘goedkope’ Tesla dan over een paar jaar? Want als ik mij niet vergis was de strategie:
1. Eerst een sportwagen om bekendheid genereren en elektrisch rijden salonfähiger te maken. (roadster)
2. Een grote sedan met hogere aantallen en marges. (Model S, Model X)
3. Een betaalbare middenklasser. (Model $?)
@gtwillem: ze willen eerst al hun trouwe klanten die zo’n dikke model-s hebben aangeschaft tevreden stellen met een flinke suv. ondertussen is de batterij ontwikkeling weer iets verder en is het iets makkelijker om die betaalbare middenklasser een redelijk actieradius te geven…
bovendien moet eerst die nieuwe mega factory klaar zijn om aantallen te kunnen maken!
@gtwillem: Model 3 staat nog steeds op de planning toch? Als “goedkoopje”. Zal vast ook nog wel wat langer duren dan de bedoeling was, maar allez…
Elon Musk @elonmusk:
“Btw, price of Model X is actually only $5k more than S. Lower cost versions coming later”
De nieuwe Interceptor..
Whoehahaha
Wat een walgelijk ding. Voorkant gaat nog wel maar die ziet eruit alsof die rechtstreeks van de DS5 afkomt. Wat de achterkant betreft lijkt het net alsof er een Model S vanaf de achterkant wordt platgeperst…
Godsamme wat een paasei. Uiterlijk vind ik niks. De deuren zijn erg gaaf. Gaat veel bekijks trekken op een parkeerplaats.
Dit zal ook zeker een succes worden, althans totdat de nieuwe regeltjes intreden. Daarna vrees ik het ergste voor Tesla in NL.
Waar de Model S een mooi nieuw design was is dit een echte draak. Zonder enige moeite precies hetzelfde design gepakt en daar alles van omhoog getrokken. De prestaties liegen er niet om, maar het ziet er uit als een slecht geshopde model s mpv.
Ben zelf tot op heden een petrolhead (momenteel 330i), maar zie wel dat de electrocars t uiteindelijk zullen gaan overnemen. Kan wat Tesla al heeft bereikt wel waarderen en het design valt me verre van tegen, ook voor deze X. De deuren zijn toch ook wel weer een soort van revolutionair. Ondanks het enorme gewicht is deze trouwens wel erg snel (voor n SUV)!
Wij zijn vooral benieuwd om hem de eerste keer in het echt te zien. Hoe indrukwekkend zal hij zijn?
Het ontbreken van de grote zwarte grille lijkt wel goed uit te pakken, want de eerdere designschetsen zagen mede daardoor een beetje vreemd uit.
Vreemd dat ze de X boven de S plaatsen. Ik zou dat gezien het formaat auto niet zo verwachten.
Wel een fraai ding om te zien en die deuren zijn een erg leuke gadget
@imaginenl: Een volwaardige 7 zitter niet boven een 5+2 zitter? Hij staat op hetzelfde platform he. Alsof een X5 goedkoper is dan een BMW 5 Torung :’)
Wat een lomp groot gevaarte. Weer zo’n irritant grote SUV achtige crossover dinges erbij. Overigens, weet niet of ik de enige ben, maar tot op heden heb ik niet zo goede ervaringen met Tesla rijders, hopelijk wordt dat beter als het nieuwe er van af is. Lijken wel bepaalde bewijsdrang te hebben dat ze echt wel snel zijn, om vervolgens net onder de snelheidslimiet links te gaan rijden. Gas bij geven als je ze inhaalt. En in de bochten gaat alle snelheid er helemaal uit. Heb niet de indruk dat het aan mij of mijn auto’s ligt aangezien andere merk-bestuurders het niet doen… :-)
Oh wauw ik vind hem erg mooi, laat zien dat je een coupé SUV ook mooi kan maken.
Heeft wel wat weg van BMW en Audi.
Voor dat geld koop ik toch liever een Jaguar XJ 3.0d..
Non stop naar de Cote D’Azur of bijv Bilbao in Spanje.
Stoppen om de 2 uur??? Waarom als ik heerlijk comfortabel kan sturen met lekkere muziek. Als ik uit stap ben ik nog steeds top fit dus waarom 5 x stoppen om te laden + “verplichte” stops om de zoveel uur? Oh ja.. net door de Picos de Europa gereden.. En geen “laadstation” gezien. Daarbij waren er hellingen die som 30% omhoog en naar beneden gingen en lag de pas op 1700m. Ik denk dat je range dan pak m beet 150 – 200 km is.. Zeker als je met 130-140 op de autoroute rijdt.. Dus mensen die zeggen elektrisch rijden dat is het helemaal.. misschien leuk in NL maar in heuvel en berggebieden daar zijn ze er voorlopig nog niet op ingesteld. Onderweg in Spanje en Frankrijk ook geen Tesla gezien…
@tvr1974:
Lijkt me toch verstandiger om eens beter op te letten. Maar het kan ook zijn, dat je er niet vaak genoeg komt om een juist beeld te krijgen. Laadstations liggen niet op dezelfde plek als tankzuilen en met de app van Tesla zijn ze precies te vinden.
Verder voor wat betreft de geschiktheid in heuvel- en berggebieden: Ga eens naar Zwitserland. Je zult je echt verbazen als je ziet hoeveel Tesla’s daar rondrijden. En ik dacht dat ze daar toch wel wat aardige heuveltjes hebben.
@9000cse: http://www.teslamotors.com/nl_NL/findus#/bounds/43.289146,-2.8897629,43.237501,-2.9773659,d?search=supercharger&name=bilbao
Volgens mij (en volgens Tesla zelf ook) geen laadstation meer te zien na Bordeaux!
als je commentaar levert doe dan eerst ook even onderzoek. Nb ik kom 6-10 x p.jaar op het Iberisch Schiereiland, en jij?
Zwitserland heeft geen strand…wat moet ik daar >? En check even test over de actieradius in koude(en berg) gebieden met Tesla.. Ik zei al; leuk voor in NL maar het is allemaal behelpen.
@spylegion. = idd ook een leuke keuze. misschien dat ik dan zelf eerder voor de RR Sport ga.
@9000cse: vergat het linkje van de laadstations http://www.teslamotors.com/nl_NL/supercharger
@tvr1974: Disco 3.0sD doet dat kunstje ook uitstekend, om het in SUV termen te laten.
Die ‘falcon-doors’ achter lijken mij niet echt een toegevoegde waarde zolang de voordeuren wel conventioneel zijn?! De voordeuren steken dan namelijk al meer dan 30cm uit.
Wat is nu de innovatie hier? Zelfde aandrijflijn als de Model S, meer luchtweerstand want hoger, grappige deuren die je al na 10 keer gebruiken helemaal zat bent want traag (lijkt mij; lijkt mij ook bij de Peugeot 1007 een crime) en, sorry, heel erg mooier dan een BMW 2-serie Active Tourer etc. kan ik het nu ook niet vinden. En goedkoop is het allemaal ook niet.
Begrijp me niet verkeerd, ik draag Tesla een warm hart toe, ben met veel plezier op bezoek geweest in Palo Alto, maar ik kan hier niet echt warm voor lopen. Niettemin hoop ik dat het een succes wordt, zodat de ‘gevestigde orde’ wederom geprikkeld wordt tot innovatie.
@lebeaunl: De snelheid waarmee de deuren open gaan, is afhankelijk van de situatie. In een krappe situatie gaan ze langzamer open, omdat de sensoren meten hoeveel ruimte er is, en wat het ideale pad is.
De voordeuren gaan normaal open in tegenstelling tot de 1007.
Blijf het een rare wagen vinden.
Als hier ook per auto $400.000 verlies op wordt geleden is het sprookje van elon vlug voorbij.
Fantastische auto waarbij cynisme ongepast is.
De afgelopen periode in model S mogen rijden en ik was gelijk verkocht. Wat een auto! Alles waarin ik tot nu toe heb gereden verbleekt. Functioneel en luxe tegelijk. Ik ben het eens met dat de prijs aan de hoge kant is. Niet als je naar wat wordt aangeboden kijkt wel naar de gemiddelde prijs kijkt die een gezin aan een auto kan besteden. Wanneer je bedrijf hebt is de keus snel gemaakt!!! Ik bestel een model X….. (die in september 2016 wordt geleverd).