Een winkel, twee auto’s en enkele fietsen in Rotterdam zijn door deze Tesla Model X in niet al te beste staat meer.
Met een gewicht van zo’n 2,5 ton is de Tesla Model X een lekker lompe SUV. Dat, plus die hoge rijpositie en de 423 pk waar dit model vermoedelijk mee werd geleverd, kan men het gevoel van veiligheid geven. Dat niets jou kan tegenhouden, zeker niet zoiets armoedigs als een Toyota Corolla of een Rover 75.
Jammer, denkt de bestuurder van deze Model X waarschijnlijk nu. Want als die twee auto’s de elektrische SUV wél tegen hadden kunnen houden, dan was de chaos hier nog enigszins beperkt gebleven. In plaats daarvan is de winkelstraat omgetoverd tot een plek van ravage, met brandweerlieden en politieagenten die de boel weer recht moeten trekken.
De precieze omstandigheden van deze crash zijn onbekend, wel zien we het chaotische resultaat. De Tesla reed op de Freericksplaats te Rotterdam. Zo te zien ramde de Tesla eerst de Toyota Corolla van achter, die daardoor wegschoot. Mogelijk crashte deze Corolla ook met de rechter voorkant tegen de neus van de Rover. De neus van die Rover is overigens flink toegetakeld en dan met name de ophanging linksvoor. Repareren heeft hier waarschijnlijk fiscaal gezien niet zo heel veel zin meer.
Mogelijk staat de Corolla eenzelfde total-loss-lot te wachten. De kont is nu een flink stuk kleiner, waarbij de schade verder gaat dan ‘alleen’ de achterklep en de bumper. De ergste schade, lijkt echter bij de Model X zelf te zijn. Want hier is de bumper compleet geruïneerd, kan de motorkap naar de schroothoop en zijn alle airbags afgegaan.
De dollemansrit van deze Model X in Rotterdam eindigde bij de pui van een woon- en kledingzaak, die nu aan gruzelementen is. Enkele plantenbakken en fietsen hebben het ongeluk zo te zien ook niet overleefd. Voor zover bekend zijn er – naast de bestuurder – geen gewonden gevallen. Wat misschien wel als een wonder mag worden gezien. De bestuurder is nagekeken door de ambulance, maar bleek niet ernstige gewond te zijn. Datzelfde kunnen we niet zeggen over de drie auto’s.
Foto’s: Marco Hoope en Video Duivestein via Media TV.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Erik zegt
“De bestuurder is nagekeken door de ambulance”
In welk jaartal is dit ongeluk gebeurd? 2341? Dat een ambulance iemand kan nakijken is toch wel een mooie ontwikkeling tegen die tijd. Hoop dat anno 2020 het ambulancepersoneel dit toch heeft gedaan :-).
povel zegt
@erik2907: En de belastingdienst komt de rover total loss verklaren : “Repareren heeft hier waarschijnlijk fiscaal gezien niet zo heel veel zin meer.
”
bernoulli zegt
Rover 25? Heeft die Tesla er 50 vanaf gereden?
mustang750supersnake zegt
@bernoulli: hmmm…neusje eraf is normaal zo’n 25%, dus wordt t n rover 50….
hooesi zegt
@jopio: nou inderdaad, maar toch denk ik te zien dat het een Tover 75 is ipv 25, die had de deurstrip wat hoger ?
tonniejj zegt
Wat bedoel je precies met “Repareren heeft fiscaal gezien niet zoveel zin meer”? Verliest deze gewilde youngtimer dan zijn fiscale voordelen?
flutterby zegt
@tonniejj: sinds wanneer is een Rover gewild?
Robert zegt
@flutterby: inderdaad, je zult je best moeten doen om op Marktplaats een Rover 25 te vinden die méér kost dan twee mille (snelle check: twee stuks). Dan is economisch total loss vrij snel een feit. (En de door de verzekeraar uit te keren restwaarde naar verwachting helaas bedroevend laag.)
wimof zegt
De verzekeraar moet je vergoeden voor de geleden schade, maw je moet dezelfde auto kunnen kopen en in dezelfde staat, Ze moeten niet met een wrak komen aandraven.
De gedupeerde laten zich veel te vlug overdonderen.
flutterby zegt
@wimof: niet dezelfde, maar gelijkwaardig. Dit is merk onafhankelijk en logisch ook, verzekeren is al duur genoeg.
wimof zegt
Merk en type en algemene staat moet kloppen. heb het meermaals meegemaakt met mijn klanten. Helaas moet je (meestal) de juridische toer op.
Robert zegt
@wimof: ja, en in de praktijk keren ze dus de dagwaarde uit, wat neerkomt op bedrag wat de handelswaarde zelden overstijgt. Eén keer meegemaakt, helaas, en ik kan er nog chagrijnig van worden; ik had een auto met een dagwaarde van rond de 6,5 mille (vraagprijzen van vergelijkbare auto’s) die door een ander total loss werd gereden en kreeg in eerste instantie maar 4,5 mille terug. Pas na veel protesteren en vragen om een second opinion werd het bedrag uiteindelijk nog verhoogd naar 5,5 mille. Volgens de rechtsbijstandsverzekering (die ik bij een andere maatschappij heb lopen) was dat voor mij echt het maximaal haalbare. Feitelijk moest ik er dus zo’n 20% op toeleggen.
flutterby zegt
@RRRobert: vaak kan je ook tegen aankoopprijs verzekeren (tot 3 jaar in bezit). Zowel nieuw al gebruikt.
Robert zegt
@@flutterby: ja, maar de jongste occasion die ik ooit kocht was zeven jaar oud. Mijn huidige auto was bij aankoop, vorig jaar, al 12 jaar oud. Leeftijd van een auto zegt mij lang niet alles. Helaas denken de verzekeraars daar anders over. Dus drie jaar ‘extra’ verzekeren dat je de aankoopprijs terug krijgt, is dan al schier onmogelijk – of onbetaalbaar.
flutterby zegt
@RRRobert: ook een auto van 7 jaar oud valt 3 jaar lang onder z’n regeling.
kniesoor zegt
@flutterby: Sinds 1904.
mpgc zegt
@tonniejj: economisch total loss :-)
sterko zegt
@mpgc het gaat om het woord “fiscaal” oftewel belastingtechnisch. Ik denk dat de schrijver niet het verschil tussen fiscaal en economisch weet, maar eigenlijk het laatste bedoelde.
mc96 zegt
Je hebt twee soorten total loss. Economisch total loss (auto is nog te repareren, maar dat kost meer dan 2/3 van de dagwaarde en is dus niet economisch verantwoord) en technisch total loss (auto is niet meer te repareren). De term fiscaal total loss ken ik niet.
moveyourmind zegt
Is het wel een Model X…
Volgens mij is het Kabouter Bultrug van die gekke Amerikaanse kunstenaar die van zijn sokkel gevallen is, dwars door de pui van een winkel heen.
autodidact zegt
@moveyourmind: fijn dat de autocorrectie er ‘bultrug’ van gemaakt heeft. Wel zo netjes hierzo in de comments. :-)
moveyourmind zegt
Dat was autocorrect niet…
Denk dat de kaboutertjes dat hebben gedaan.
AudiRS zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mikje90 zegt
Hoe ga je dit llallemaal invullen op het schade formulier?, vooral dat tekeningetje onderaan het formulier gaat nog een opgave worden.
Robert zegt
@mikje90: gewoon een WeTransfer linkje opgeven waarnaar je alle beeldmateriaal hebt geüpload. Zo’n Tesla filmt tenslotte alles wat voor, naast en achter de auto gebeurt en passeert, toch?
sanderm3 zegt
@mikje90: gewoon een foto maken en meesturen. Niet te moeilijk doen. Dát doet de verzekering namelijk wel voor je
johnhert zegt
Zal wel aan de leeftijd liggen, maar wat blijft die Rover 75 toch een prachtig model van voor de facelift. Ook als station een statige automobiel.
E550 zegt
Het is inderdaad een best mooi ding. Ik dacht vroeger altijd dat de Rover 75 in de clip van Limp Bizkit ‘Take a Look Around’ zat. Hij heeft wel iets weg van de Lincoln Town Car.
kniesoor zegt
De ‘bestuurder’ van dit bijtelhok was een bestuurdster.
phdg zegt
Tesla’s zijn weer goed bezig, vandaag is er in België ook weer eentje uit de bocht gevlogen en afgebrand in een woonzone…
maferick74 zegt
@phdg: tja des te meer er verkocht worden, des te vaker zal dit voor vallen… maar ook bij andere auto’s kan dit gebeuren. Nee echt niet alleen Tesla’s… echt. mand
phdg zegt
@maferick74: zeker niet alleen met tesla’s, echt. Maar ik denk dat veel, vooral nieuwe teslarijders, nog niet echt met de kracht en reacties van een supersportwagen om kunnen. Want de meeste tesla’s heb toch echt wel dat potentieel…
mopar zegt
@phdg: En per dag crashen er wel tientallen VW Golfjes over de hele wereld. Heeft weinig met tesla te maken en meer met het feit dat bestuurders zo’n wagen kopen zonder overweg te kunnen met het vermogen ervan.
dijan zegt
Bij het opknappen van de Tesla hoeft niet op afstand van de naden worden gelet. Eigenaren zijn gewend dat dat niet zo netjes is , Deze heeft tenminste zijn achterbumper nog niet verloren.
porker zegt
@dijan: ah u is een grappenmaker
dakarbemo zegt
Om deze chaos te creëren mot je volgens mij ook best lomp hard rijden voor de straat? Mag hopen dat ie ook een artikel 5 aan zijn broek krijgt… of t mot een gezondheids gerelateerde crash zijn….
davelepeef zegt
Ook Tesla’s komen met lachgas sneller van hun plek… dan bedoeld…
kenner zegt
Welkom in Hillie
autodidact zegt
Dacht waarschijnlijk dat dit de Polestar Space was
polak zegt
Dit is bijna op de hoek gebeurd. Niks hard rijden, wel verkeerde pedaal gebruikt. Overigens hulde voor de hulpdiensten die heel snel ter plekke waren.
stekkerkoning zegt
De ellende van ev’s die geen kruipneiging hebben of waarvan de kruipneiging door de gebruiker is uitgezet. Het is aardig noodzakelijk om bij stilstand heel bewust de voet te verplaatsen van stroom- naar rempedaal, om er niet als een dolle vandoor te schieten, in de veronderstelling verkerend het rempedaal in te trappen als de auto wat begint te rollen… Je schrikt je natuurlijk wezenloos als je dan op achtbaantempo vooruit wordt geschoten.
pascalo zegt
@stekkerkoning: heeft weinig met EV’s te maken, de optie ‘hold assist’ wordt bijv. ook al minstens 10 jaar geleverd bij VAG. Naar mijn mening moet een bestuurder die het verschil tussen rem en gas niet goed kan onthouden gewoon zijn/haar/X rijbewijs inleveren.
ger_dekker zegt
Het verkeerde pedaal kan altijd per ongeluk worden ingetrapt, zeker als je boerenklompen of clownsschoenen draagt, of als je met een gebroken, ingegipste rechtervoet te maken hebt of gewoon 1,5 promille alcohol in je bloed hebt.
stekkerkoning zegt
@Pascal: weet ik, ook daarmee wel wat ervaring. Met een fossiele auto trap je altijd wel lichtjes het rempedaal in om tot stilstand te komen, met een elektrische auto is dat niet evident, want dan heeft een rustige rijder slechts één pedaal nodig heeft om vooruit te komen én af te remmen. Sommige elektroauto’s regenereren heel behoorlijk bij het loslaten van dat ene pedaal, dus dan is het zelfs een kwestie van het pedaal iets liften om rustiger tot stilstand te komen. Als je één en hetzelfde pedaal gebruikt om vooruit te komen en milder te stoppen, is het wel degelijk een bewuste handeling om de voet bij stilstand van stroom- naar rempedaal te verplaatsen.
crashingduke zegt
En dat in het immer keurige Hillegersberg.
kniesoor zegt
@crashingduke: Een hoogst onverkwikkelijke affaire, hoog tijd, dat adspirant-bezoekers eerst weer geballoteerd worden !
tge2 zegt
Zonde van de Corolla. Die obese bijtellerscontainer mocht vantevoren al de shredder in wat mij betreft.
flatoutmarten zegt
Ik zeg het nog maar eens: We weten toch al jaren dat je liever geen model X in de buurt / achter je wilt hebben? Eén momentje van verslapte aandacht (of de ‘chaffeur’ is iemand die denkt dat autopilot alles daadwerkelijk zelf kan) en voor je het weet heeft 2572 kg jouw complete kofferbak geplet tot een pannenkoek :
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-model-x-betrokken-bij-heftig-verkeersongeluk-100346
banderas zegt
@flatoutmarten: in de file/snelwev heb ik het liefst een Tesla achter me, die houdt dan iig zelf afstand en grijpt eventueel in.
padoempats zegt
Met fiscaal wordt hier denk ik financieel bedoeld?
cossiekiller zegt
Die in Nederland met de hand gemaakte Sensa racefiets is ook voor de vuinisbak…
mpgc zegt
@cossiekiller: ik neem aan dat je “met de hand geassembleerde” bedoelt :-)
cossiekiller zegt
inderdaad. ;-)
joosstra zegt
Afgaande op de foto’s is de door jullie beschreven mogelijke toedracht niet logisch. De Corolla zou door de klap van de Tesla naar achteren zijn geschoten en daardoor de Rover 75 hebben geraakt? Als je van achteren een klap krijgt schiet je volgens de meeste natuurkundige wetten naar voren. Ik denk dat de Tesla eerst de Rover een opdonder heeft gegeven en tegen de stoep heeft geduwd, waardoor het linkervoorwiel van de Rover naar links is verbogen. En omdat de Corolla waarschijnlijk voor de Rover stond, is die domweg opzij gebeukt, zodat de doorgang tussen die twee auto’s vrij was voor de Tesla om uiteindelijk tegen de winkelpui tot stilstand te komen.
donstorm zegt
Dat Tesla nog niet kapot is geprocedeerd door dit soort ongelukken. Het is schering en inslag bij dit merk.
pascalo zegt
@donstorm: want als de bestuurder het verkeerde pedaal gebruikt is het de schuld van de autofabrikant? Ik zie het internet trouwens vol staan met filmpjes van andere automerken waarbij het verkeerde pedaal wordt ingetrapt en gevels aan puin worden gereden. Zullen we die fabrikanten volgens u ook allemaal maar kapotprocederen dan?
flutterby zegt
@donstorm: https://i.chzbgr.com/full/6227910912/hD22C029A/not-sure-if-serious-or-trolling
henkhekje zegt
Volgens mij is het de bestuurder die de chaos veroorzaakt en niet de Tesla
mikee368 zegt
Dat ziet u verkeerd.
Als het een Tesla is dan is het de auto die de schuldige is.
Bij ieder ander ongeluk is de bestuurder de schuldige, althans. Zo lijken de kranten en nieuwsbladen dat te vertellen. Dus het zal wel.
racerx zegt
Heeft Roelvink een Tesla gekocht?
bernoulli zegt
Sterk beugeltje bij die voordeur.
fapfap zegt
Die mannen op de foto’s waren nog even inkopen doen in de betroffen winkel.
sabrerator zegt
Kijk, dat je je Tesla als kamikazeobject gebruikt om Nederland van zo’n Corolla te verlossen kan ik begrijpen. Twee vliegen in een klap, zeg maar.
Maar laat die onschuldige Rover erbuiten!
Ik hou even een minuut stilte.
[…]
Weer een Britse klassieker minder. Snik.