Blijf altijd voorzichtig: ook de beresterke Model X is niet onverwoestbaar.
Handig om meteen te vermelden: er is nog niemand overleden aan deze heftige crash. Maar de drie tieners die na een enorme crash in Rindge in de VS zijn afgevoerd met ‘levensbedreigende verwondingen’, zitten er niet ver vanaf. Een zeventienjarige jongen bestuurde de Tesla Model X en zat in de auto samen met een andere zeventienjarige en een negentienjarige. De auto raakte van de weg en door impact met een boom brak de Model X doormidden.
Image-credit: WBZ | CBS Boston op Twitter.
De lokale politie trekt nog geen conclusies over de oorzaak, maar volgens hen is de kans groot dat te hoge snelheid ervoor zorgde dat de bestuurder de auto niet meer onder controle had. Het is niet duidelijk welke Model X het was, maar elke versie van de elektrische SUV trekt verrassend snel op. Nou willen we niet alle jongeren over één kam scheren, maar een beetje extra verantwoordelijkheid is op dat soort momenten altijd op zijn plaats.
Nadat de auto in duizend stukjes in de berm belandde, hielden de accu’s het ook niet meer vol. Daarom eindigde de crash ook nog met een flinke brand. Na het redden wat er te redden valt is er weinig meer over van de Model X. Het is een wonder dat de jongens er levend uit zijn gekomen, maar totdat ze buiten levensgevaar zijn is het moeilijk om daar verdere conclusies uit te trekken. Nadat de Tesla is geborgen, is de berm ook nog uitgemest om de batterijen te verzamelen. Door de breuk zijn er een hoop ontsnapt en die moeten daar natuurlijk niet blijven liggen. Dat zag er ongeveer zo uit:
Image-credit: Katherine Underwood via Twitter.
De Tesla Model X is in principe een zeer veilige en sterke auto, dus die hoge snelheid kun je eigenlijk wel zeker van zijn. We hopen dat dit niet wederom een ongeluk is met meerdere overleden tieners, zoals in de VS al eerder is gebeurd.
julez zegt
Zit een accu van een Tesla vol met AA-batterijen? Dat wist ik niet.
tortuga zegt
@julez: soort van, is met meerdere batterijen zo. Daarom spreken ze over accupakketten, maar ook al zien ze groot er groot uit stiekem zijn het duracel konijntjes?
stuurloos zegt
@julez: 18650’s (18 mm breed, 65 mm lang), de nieuwe uit de gigafabriek zijn 2170’s (Tesla laat de laatste nul weg, bij andere fabrikanten is het 21700).
ff40 zegt
@julez: ja hoor alle moderne electrische autos kijk maar:
https://youtu.be/iEjTwsfqHOY
evdw zegt
@julez: Niet AA, groter.
bassx zegt
@julez: Ja, een accupakket van Panasonic
melkkoe zegt
Wel jammer dat die accu’s zo snel in de fik vliegen na een ongeval. Hebben alleen Tesla’s hier last van?
dees zegt
@melkkoe: Neh alle autos met dit soort accu’s zouden dit probleem moeten hebben. Is een van de redenen waarom ik deze accu tech ongeschikt vind voor auto’s.
Sloop bedrijven zijn ook niet al te happig om EVs met brand schade op het terrein te hebben aangezien de brand na dagen opeens weer kan opleven.
dreetje zegt
@dees: Wat ook voor is gekomen is een.schade-Tesla die in eerste instantie niet brandde, maar enkele dagen later op eigen terrein wel.
Zover ik weet branden de accu’s volledig uit als het eenmaal begint.
zita1509 zegt
@melkkoe: ja, wat een geluk dat benzine- of dieselwagens nooit in brand vliegen. …. euhhh, wacht even….
Dutchdriftking zegt
Tja, heel vervelend natuurlijk, maar als het zelfde ongeluk met een F150 was gebeurd dan hadden we er nooit wat van gehoord. De Tesla hoeven we er dus niet voor af te fakkelen. Dat doet hij zelf wel gezien de plaatjes.
rufctr01 zegt
@dutchdriftking: ach, jaren terug heb ik foto’s van een RS4 voorbij zien komen die ook op een boom was geklapt.
Alleen deze auto was in de lengte doormidden geslagen.
Dutchdriftking zegt
@rufctr01: Was een RS6 C5 toch? Artikel : https://www.autoblog.nl/archive/2007/03/02/boom-vs-audi-rs6
dreetje zegt
@dutchdriftking: de vraag is of zo’n F150 dan ook onder je kont begint te branden. Ik gok van niet. Dit is niet de eerste brandende Tesla. Zit je vast, dan word je een hamburger.
Voorlopig acht ik een brandstofauto veiliger dan een electrische auto vwb brandgevaar.
zita1509 zegt
@dreetje: ieder zijn gedacht. Maar de cijfers uit de praktijk bewijzen het tegendeel. Bovendien ontwikkelt de brand van een auto met verbrandingsmotor zich veel sneller, waardoor er veel minder tijd is om te ontsnappen.
dreetje zegt
@zita1509: Zo’n Tesla accu brandt echt wel heftig. En het is al een paar keer gebeurd, hoewel gezegd is dat het niet kon gebeuren. Hoeveel benzine en dieselauto’s heb jij spontaan zien branden na een ongeluk? Dat gebeurt alleen in Amerikaanse films. Maar Tesla’s die met schade in brand vliegen, ook enkele dagen later nog, dat is realiteit. Terwijl het aandeel Tesla verwaarloosbaar is.
evdw zegt
Wauw ook een Tesla kan doormidden breken als hij hard een boom raakt, wie had dat gedacht!
raoufff zegt
Ik heb een boom in mijn voortuin staan en mijn buurman heeft een Model X, dit komt zo wel heel erg dichtbij.
frank2b zegt
Het grote probleem is dat millennials niet in staat zijn deze wagens met een dergelijk motorvermogen wat ook nog zonder enig drama beschikbaar komt onder controle te houden. Ze missen gewoon de ervaring …
stekie zegt
Deze Model X heeft tijdend de fik meteen z’n hele levensduur aan co² de lucht in geblazen. Rare jongens de Tesla’s
iphonistvongates zegt
Geen positief Tesla nieuws of voor de inzittenden en hun familieleden. Gelukkig streeft het universum naar evenwicht dus het goede nieuws voor Tesla is dat Larry Ellison toegetreden is tot het bestuur. Kun je voorstellen wat een Oracle!?
advandermeer zegt
“Slechts” één van de drie inzittenden is zwaar gewond. Ik denk dat de auto de inzittenden uitstekend beschermd heeft.
cloverleaf zegt
@720s. Het apijt me maar normaal achrijf je beter. Ik vind het nooit helemaal lekker als men volop gaat speculeren terwijl er nog mensen op de intensive care liggen.
Loek zegt
@cloverleaf: uiteraard mag je dat vinden en dat gebeurt iedereen wel eens, maar ik vraag me dan wel af wat je een te harde conclusie vind?
Ik heb geprobeerd om een slag om de arm te houden wat betreft de slachtoffers. Ik gun hun helemaal niet de dood of levenslange verwondingen, moge de artsen goed werk leveren en hun levend houden. Daar ben ik helemaal voor.
Neemt niet weg dat je met enige zekerheid kunt stelen dat hier hard gereden is. De Model X is één van de veiligste auto’s die je momenteel kunt kopen, die desintegreert niet zoals deze bij 80 km/u. Zelfs niet bij 100 km/u denk ik.
En dan nog is het niet zo dat ik ervanuit ga dat de bestuurder stoer dacht te doen en expres te hard reed. Zo’n Tesla accelereert als een malle en dat kan je nog aardig verrassen. Ook dan is een ongeluk zo gebeurd.
Ik weet niet wat er naast de snelheid heeft plaatsgevonden, maar die snelheid is een ding wat zeker is. Verder poogde ik niet om andere conclusies te trekken, dus als je vindt dat ik dat wel heb gedaan dan hoor ik het graag. Dan kan ik er wat mee voor de volgende keer.
cloverleaf zegt
@720s: duidelijk dank je. Ik heb het ook waarschijnlijk te snel gelezen: nu ik het nogmaals lees valt t idd wel mee. Excuus!
elemento zegt
Niet verantwoord om zulke autos te laten besturen jonge drivers