De Tesla Model S is weer eens duurder gemaakt. Eerlijk is eerlijk, je krijgt er ook wat voor terug.
Tesla heeft in meerdere opzichten meer weg van een tech-bedrijf, dan een autobedrijf. Denk aan de fanatieke fanbase die zich achter de extreem goed boerende CEO voegen. Klinkt als Apple-volgelingen 10 jaar geleden. Of wat te denken hoe je zo’n apparaat configureert. Het lijkt meer op de website van (wederom) Apple dan Audi. Ook sommige prijsschommelingen zijn eerder iets dat je bij tech-bedrijven ziet.
Tesla Model S duurder
Dat maakt overigens niet uit, want het gaat om het uiteindelijke product. De Tesla Model 3 en Y halen geregeld het nieuws, maar voor nu mogen de Model S en Model X in de schijnwerpers staan. We beginnen met het slechte nieuws, de Tesla Model S/X is namelijk wéér duurder geworden. Het goede nieuws: zó duur was ‘ie niet én je krijgt er wel wat voor terug.
Verhoogde prijzen
Om maar meteen met de verhoogde Tesla Model S prijzen te beginnen, de instapper kost nu 84.990 euro. Dat is vijf mille meer dan voorheen. Maar wat krijg je ervoor terug? Meer actieradius! Iets waar de concurrentie zich vooralsnog op stuk lijkt te bijten. Het rijbereik was 610 km voor de Model S Long Range Plus, dat is nu 652 km. De Model S Performance kost nu 101.990 euro. De range steeg van 593 km naar 639 km.
Prijzen Tesla Model X
Ook de Tesla Model X, de enorme familie crossover-‘MPV’ is duurder geworden. De Model X Long Range Plus kost nu 93.990 euro. Op een volle accu haal je 561 km (was 501 km). De Model X Performance is nu 110.990 euro, maar heeft nu een bereik van 548 km (was 487 km).
Prijzen concurrentie Tesla Model S
De concurrentie bepalen is een beetje lastig. De Porsche Taycan 4S komt nog het dichtste in de buurt van de Model S. De Porsche heeft een veel fraaier interieur en is een hoogwaardig kwaliteitsproduct. De rijeigenschappen staan ook op een hoger niveau. Echter, de Tesla is véél ruimer, veel praktischer, veel sneller én heeft een betere actieradius. En ja, de Taycan 4S kost 110.700 euro. Maar dat is nog voordat je opties gaat toevoegen en die zijn talrijk, prijzig en nodig om op gelijke hoogte te komen met de uitrusting van de Tesla.
Prijzen ‘concurrentie’ Model X
Dan een concurrent voor de Model X. Die zijn talrijker, lijkt het. Qua uitstraling en emotie is de BMW iX een directe concurrent, maar daar zijn nog geen prijzen van bekend.
In principe kunnen de Audi e-tron, Jaguar I-Pace en Mercedes-EQC tot concurrenten gerekend worden. Voor alle drie geldt min of meer hetzelfde: de Tesla is veel sneller, ruimer en heeft een betere actieradius. De Duitse drie zijn hoogwaardiger van binnen en buiten. Qua prijs zijn die wel zo’n 20 tot 30 mille voordeliger, maar je zit met tegenvallende specificaties én een kleinere auto. Kortom, die vergelijking gaat toch een beetje mank.
Zowel de nieuwe Model S als Model X zijn nu te configureren.
Variomatic zegt
De model S en X verkopen in Nederland zijn toch al compleet ingestort, dus iets duurder maakt dan ook niet meer uit. Verder zijn de E-Tron, EQC, X3 m.i. allemaal gewoon model S concurrenten omdat ze in dezelfde prijscategorie vissen en ook veel ruimte bieden (en worden gemaakt door partijen die wél verstand hebben van auto’s bouwen). Een lage platte auto wil het gros van de kopers toch al niet meer. De Taycan is dus niet de enige concurrent van de S alleen maar omdat die ook laag en plat is.. En of ie ‘snel’ is boeit meestal ook niet, dat is helemaal bij EV’s een nogal relatief begrip.
Dutchdriftking zegt
Emotioneel gezien altijd de Porsche, rationeel gezien altijd de Tesla.
Charles Taycan 4S zegt
Gewoon ff doorsparen voor de Taycan 4S, doen de meeste kopers gezien de slechte sales van Tesla. Daarnaast komt er begin 2021 een goedkopere Taycan RWD….?
pindakoning zegt
@Charles Taycan 4S: hoger leasebedrag vragen bij de chef bedoel je
padoempats zegt
Ja, je baas moet ff doorsparen
Charles Taycan 4S zegt
De meeste Taycan kopers zijn eigen baas…?
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: iedereen is eigen baas. Slavernij is afgeschaft, maar begrijp het wel. Porsche rijders hechten veel waarde aan historie.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, Gelukkig is slavernij afgeschaft idd! Porsche rijders hechten wellicht waarde aan historie en misschien nog meer aan goede rijeigenschappen en uitmuntende afwerking. Maak maar eens een proefrit in een Taycan , niet te vergelijken met een Tesla.
Charles Taycan 4S zegt
De meeste Taycan kopers zijn de chef.?
Paul58 zegt
@Charles Taycan 4S: er gaan geruchten dat de prijs is gestegen omdat er een complete refresh voor de Model S aan zal komen. Dit inclusief de nieuwe batterijtechniek waardoor de range met 30% omhoog gaat. Als je een Model S nu configureert is de verwachte levertijd over 4 maanden. Grote kans dat dit dan een refresh Model zou zijn. Blijven natuurlijk geruchten maar het zou op zich logisch zijn. Er zijn de laatste tijd ook een aantal coderingen aangetroffen die hinten op vernieuwde onderdelen in de Model S. Ben benieuwd, hopelijk krijgt de sterke Taycan dan weer wat extra concurrentie;)
Charles Taycan 4S zegt
Zou idd de facelift kunnen zijn van de Model S maar ik denk van niet. Ik wacht nog op mijn Taycan…??
crepito zegt
Zal in NL steeds minder relevant worden. By the way, “Taycan (…) en is een hoogwaardig kwaliteitsproduct”. Zo ziet het er in ieder geval wel uit. In de praktijk weet ik dat ze veel terug worden gestuurd ivm storingen en gebreken (uit betrouwbare bron). Ook Porsche ontkomt niet aan kinderziektes, idem voor Polestar trouwens. Zelf zou ik liever een Taycan willen mits niet veel dagelijkse km’s.
flutterby zegt
@crepito: storingen zijn pas echt premium. Je moet natuurlijk wel het ultieme customer experience kunnen ervaren bij de professionele dealer.
Boomer zegt
Nou ik kan uit ervaring zeggen dat de service bij Porsche over het algemeen erg goed is. Van Tesla hoor ik toch mindere verhalen. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
flutterby zegt
@Boomer: de service van Tesla laat zeker te wensen over, gelukkig heb je ze niet vaak nodig.
crepito zegt
@Boomer: Toen ik problemen had met de Model S was de service gelukkig nog ongekend goed :).
padoempats zegt
Ligt ook aan de locatie. In Den Haag was mijn ervaring altijd goed. In Amsterdam echt slechter dan slecht
goodvibrations zegt
Ik moet zeggen dat Louwman je dat gevoel wel geeft. Geen hooghartig kak gedoe, wel goede service.. Ik wordt er blij van iig. Dus zeker een meerwaarde..
EdGaR zegt
Eigenlijk is een Taycan dus een hele slechte deal.
potver7 zegt
Eigenlijk is iedere Porsche dat. Totdat je verder kijkt dan de getalletjes op je beeldscherm.
EdGaR zegt
@potver7: ja precies. Je merkt tijdens het rijden dat Tesla de aandrijflijn nog steeds beter voor elkaar heeft.
Variomatic zegt
@edgar: lees dit maar eens, dan hoef je spontaan geen model S meer, de Taycan maakt gehakt van de model S op álle fronten:
https://www.auto-motor-und-sport.de/test/porsche-taycan-turbo-s-tesla-model-s/
flutterby zegt
@edgar: dat ligt aan waar je waarde aan hecht. Zoveel mensen, zoveel wensen. Gelukkig komt er steeds meer keus met een elektrische aandrijflijn.
mashell zegt
Tja, als het zo gaat bekijken is elke auto die geen Dacia Lodgy is een slechte deal. Bijvoorbeeld, de BMW3 serie haha, belachelijk duur en veel minder ruim dan een Lodgy. Maar doe mij toch maar die BMW.
goodvibrations zegt
Wordt echt tijd voor een nieuwe schil.. Specs zijn prima.. Maar hij wordt oud…
frederik zegt
@goodvibrations: En zeker het interieur.
mp014 zegt
@frederik: welk interieur? Dat is gewoon de buitenkant maar dan beschilderd aan de binnenkant ?
probono zegt
Misschien ligt het aan mij, maar ik lijk steeds vaker te lezen dat de model s verkoop instort. Dat kan zijn tov de jaren met weinig bijtelling, maar hoe verhouden de verkoopcijfers zich tov een taycan of gelijkaardige elektrische BMW of de Mercedes EQC? Dan hebben we iets meer perspectief tav instortende cijfers vs. Een marktvergelijk anno het hier en nu.
flutterby zegt
@probono: meestal is Audi een jaar later met de concurrent op BMW. Je kan daarmee echter niet zeggen dat BMW een verkoop wonder te pakken heeft als ze in de eerste maanden na release meer verkopen dan het uitlopende mode van Audi.
De huidige S is sinds 2018 niet veel gewijzigd. Hooguit wat extra range wat eigenlijk niemand nodig heeft. Een gebruikte S uit 2018 kost ook ongeveer hetzelfde als een nieuwe S (vanwege het bijtellingsvoordeel).
mashell zegt
Zou het niet zijn dat de grootste concurrent voor de model S niet van BMW, Mercedes of Audi komt maar van Tesla zelf. Dat de Model 3 de Model S verkopen gekannibaliseerd heeft?
Variomatic zegt
@probono: Nederland ytd: etron 1174, Taycan 354, EQC 423 en model S 155 model X 162 stuks De piek voor de model S lag in 2018 op 5622 stuks (door lage bijtelling einde). 2017 2077 stuks.
probono zegt
@variomatic: thanks, precies wat ik niet wist om het te vergelijken! Too
flutterby zegt
@variomatic: toch knap dat Tesla hun overjarige modellen nog steeds in vergelijkbare aantallen aan de man weet te brengen (muv Etron).
Variomatic zegt
@flutterby: njet, de Taycan zit een giga levertijd op dus die registraties ytd zeggen niet zoveel. De EQC kun je alleen maar met de S vergelijken qua prijssegment dus je conclusie is iets te kort door de bocht, model S registraties zijn nog niet de helft van de EQC terwijl iedereen de eerste versie daarvan verguisde en de Model S volgens alle fanboys nog steeds zo’n bovennatuurlijk wonder is…
En de Etron blaast de model S letterlijk weg met zulke aantallen in hun prijssegment.
Turbo S zegt
Een Taycan is helemaal geen Tesla concurrent. Heb laatst een 4s geconfigureerd en kwam boven de 150k uit. Is me nogal een verschil.
tjorque zegt
Voor mij een gedownspecte model s die ergens rond de 60k uitkomt aub.
250pk is ruim voldoende.
Ik wil de ruimte maar hoef niet per sé de kosten :)
brera22 zegt
Charles ben erg nieuwsgierig naar de ervaringen van de Taycan….
Zelf wacht ik nog liever op de RWD ,die zal goedkoper worden en in Ned heb je niks of bijna niks aan 4WD ,maar dat weet jij als automan heel erg goed,wat ik begrepen heb komt RWD in mei of juni te koop,en hopelijk met het grote Accupakket ,dan heb je ook een goede range,de wat mindere pks neem ik voor lief,want in Ned kan je toch bijne nergens meer hard rijden en of je auto nou in 5 of 4 sec naar de 100 gaat,dat boeit me niet zo veel meer ,het koppel ve BEV is gigantisch en dat is veel belangrijker dan die sprintjes trekken waar je gauw moe van word,,,
Charles Taycan 4S zegt
@brera22, ja dat begrijp ik volledig dat je op de RWD wacht. Ik wilde die ook aanvankelijk echter wilde wel graag luchtvering wat een optie wordt op de RWD mede daardoor de keuze gemaakt voor de 4S. Ook de eerdere levering speelde mee daarnaast 4WD en bijna 100 pk extra als extraatje erbij is altijd leuk!?? Mede het feit fat de 4S dan ook al 1 jaar op de markt is en minder last van kinderziektes.?
brera22 zegt
De kinderziektes zijn er inmiddels uit denk ik en de accupakket is precies het zelfde heb ik inmiddels begrepen vd Porsche dealer,dus dat maakt mij niet uit en 4wd heb je in Ned eigenlijk niks aan,het is volgens veel liefhebbers dat je met RWD meer plezier kan maken dan met 4 wd ,en winters zijn er bijna niet meer in Ned ,laat staan in Frankrijk.
En qua uiterlijk zijn ze allemaal precies hetzelfde ,behalve de Turbo S heeft een iets andere voorspoiler
Net gekeken en de Franse prijzen zijn bijna exact het zelfde als in Ned,zelf de opties verschillen bijna niks,das toch wel mooi,normaliter zijn de autos in Ned stukken duurder door de BPM,dus ik denk dat ik gewoon wacht opde Porsche Taycan RWD en daarmee een hele mooie en goede auto krijg in de toekomst en ook nog redelijk aan de prijs,reken erop dat ie 14 tot 15K incl de zwaardere batterij goedkoper word,dus voor 125 a 130 K ben je klaar.
Wel benieuwd naar jou ervaringen aangezien je 2 911 heb gehad,heb natuurlijk ook daaraan gedacht nog even ,maar in Ned is de 992 een stuk duurder geworden door de WLTP en kost een 992 zomaar tussen de 175K en 200K .
En dat is mij te gortig en ik denk perspoonlijk dat de BEV gauw ingeburgerd gaat raken en dat de ICE autos toch over een jaar of 5 toch hard gaan afschrijven.
Charles Taycan 4S zegt
@brera22, klopt allemaal wat je schrijft, in FR zit niet zoveel verschil in met NL €2.000,- volgens mijn specs. Ik begrijp jouw redenatie en voorkeur voor de Taycan RWD. Ik had dezelfde redenatie maar ben toch voor de 4S gegaan om eerdergenoemde redenen en het is hier in de Lot wel heuvelachtig… Daarnaast heb ik als ex automan een leuke korting voor Porsche begrippen kunnen bedingen omdat ik niets inruilde ( de 991/2 had ik al eerder aan hun verkocht, heb 3 911’s gehad prive) en men wist de prijzen nog niet van de RWD en wel van de 4S dus was het voor ons in september bij bestelling wat concreter. Ps, je kunt me hier ook een privebericht sturen.
Charles Taycan 4S zegt
@brera22, heb je zonet al een privebericht gestuurd. ?Kijk maar even bovenaan bij Menu- Mijn Autoblog- Berichten.?