Ja, het is vandaag Dag van de Duurzaamheid, de Ecomobielbeurs is in volle gang, Rotterdam maakte bekend dat er een waterstofstation komt en er is een Opel Ampera op groengas onthuld. Leuk, maar elektroheads houden zich momenteel maar met één onderwerp bezig. De pownage van een BMW M5 die het in een -ongelijk startende- sprint verliest van de Tesla Model S. DRAGFILMPJE!
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
barchetta zegt
Ach met je M5 bereik je de Autobahn tenminste nog.
m19nl zegt
@barchetta:
Ik dacht al even, wat moeten we hier nou op zeggen. Dit dus :D
robinvand zegt
@m19nl: +1
flippert zegt
Electrisch = Prius = suf bejaarden sandalen imago. Wordt nooi meer wat met dank aan Toojoota. Over 100 jaar allemaal gewoon nog een dikke V8, olie zat!
mattraket zegt
@m19nl: of je kunt zeggen dat deze Tesla een bereik heeft van 400+ kilometer. De meeste Nederlanders wonen zo’n 100-150 km van de Autobahn. Over een paar jaar heeft Tesla bovendien zijn supercharger-netwerk uitgerold in Europa en laad je hem langs de snelweg in drie kwartier weer vol. Voor Tesla-rijders gratis en voor niets. Honderd euro aftikken voor een volle tank tank is zo ouderwets.
barchetta zegt
@mattraket: Alsof die honderd euro en met 5 minuten klaar je wat interesseert als je een M5 F10 kunt betalen.
mattraket zegt
@barchetta: Zelfs als je rijk bent hou je die 100 euri liever op zak, maar ja, pijn zal het dan waarschijnlijk niet doen. Dat moment komt pas wanneer de M5 na een paar jaar voor de halve prijs overgaat in andere handen, en een paar jaar later voor de halve prijs in andere handen, en een paar jaar later…. Bij de huidige en verder stijgende benzineprijzen – die € 2,50 of € 3,00 per liter is er eerder dan we denken – is 1 op 6 rijden voor weinig mensen nog vol te houden.
solmatje zegt
@mattraket: geluid van motor.. Mooier? Veiliger? Want je hoort hem iig aankomen!
VeniVidiVici zegt
Start was niet super, maar toch sta ik ff PAF!!
justaminifan zegt
App!!!!!!!!!!! Ik weet zeker dat die berichten dan vaker worden gelezen!!!! Please!!!!!!
kickass zegt
@justaminifan: Er is al een app!!!!!!!!!!!!!!!
roller zegt
Wordt hier ook gebruik gemaakt van die accu\’s waarbij er bij de productie zoveel zooi vrij komt dat je daar 7 jaar van kan autorijden? Of hebben ze dit nu al wel geregeld?
mattraket zegt
@roller: geen idee, ik weet wel dat er bij de winning, productie en transport van benzine en diesel alleen al zoveel zooi vrijkomt, dat je er zeker heel wat jaren elektrisch van kunt rijden. BP-olieramp anyone?
kaasboerin zegt
@mattraket: Beetje lullig om zo’n ramp erbij te betrekken. Maar voor de rest heb je een punt.
mattraket zegt
@kaasboerin: Ik heb het niet bedacht hoor. Exxon Valdez, de Niger-delta, brandende oliebronnen Koeweit, plus de honderden ‘olievervuilingen’ die weinig publiciteit krijgen, ik kan nog wel even doorgaan. Als het om de zeldzame metalen voor de accu’s gaat, begint iedereen altijd over hoe vervuilend die winning wel niet is, en hoe het de hele wereld overgesjouwd moet worden. Alsof benzine en diesel op een of andere magische wijze in de pomp belanden.
lincoln zegt
@mattraket:
energiewinning gaat NOOIT zonder slag of stoot ..
en elektra al helemaal niet ..
verwijten van lik me ballen ..
mattraket zegt
@lincoln: lik me vestje? ;-)
koenmb zegt
@mattraket: Goed je huiswerk gedaan? Het zijn niet de metalen of het vervaardigen ervan dat schadelijk is maar de zuren die in de accu’s zitten…
slipstreamer zegt
Ik weet ook al wie het wint op topsnelheid :D
fiets zegt
@slipstreamer:
beide auto’s hebben op zich niet een heel hoge topsnelheid.
BMW 250 km/u, Tesla 190 km/u.
Dus wie de topsnelheid OOK AL gaat winnen, lijkt mij niet de Tesla.
Econoline zegt
@fiets: Nee inderdaad, je zag al dat vlak voor de finisch de M5 zeer snel kwam aanzetten. Alsof de Model S al bijna op z’n maximum zat.
Emile_Benz zegt
@fiets: en bij de M5 is het een begrensde top. Ff de begrenzer eraf laten halen (bij Hartge bijvoorbeeld) en je hebt een top van circa 300 km/u… ;)
fit4fun zegt
Tesla ziet er ook nog goed uit, en is een stuk exclusiever dan een BMW. En heeft niet ’t foute imago. En rijdt emissie vrij. En is ruimer van binnen. En misschien meer garantie?
mattraket zegt
@fit4fun: wat dacht je van (op dit model, met 85 kWh accu) garantie gedurende acht jaar en een ongelimiteerd aantal kilometers!
solmatje zegt
@mattraket: Jezus werk jij voor Tesla ofzo? Geef mij maar het geluid van een echte motor, dat is mooier en veiliger. Misschien dat ik er over 40 jaar anders over denk.. (Wanneer we Allemaal hippies zijn)
mister zegt
Beat it!
lincoln zegt
beetje stoom-locomotief tegen een TGV ..
logisch ..
kan gewoon niet op tegen zoveel instant power op korte afstand ..
kaasboerin zegt
Fuck me..?
heyaudi zegt
@kaasboerin: Bij die BMW wordt geen Launch Control gebruikt. Anders is het leuke voor Tesla er natuurlijk vanaf :P
hammerman zegt
Ha ha, hoe lullen de zich zelf ‘petrolhead’ noemende personen zich hier uit? De eerste zielige reacties hebben we al gehad, nu de rest nog!
Ik heb er nog één: die Tesla heeft géén nummerplaat opgeschroefd, scheelt weer gewicht en dus is hij sneller van zijn plaats. Niet eerlijk!
kaasboerin zegt
@hammerman: Het wordt toch duidelijk uitgelegd in dat Groen7 artikeltje..
Kan lachen wat je wil maar Priussen – om maar wat op te noemen – zitten ook rap op de 50 bij stoplichtjes.
Gigakoppel beschikbaar, geen koppelkromme. Dat is natuurlijk een leuk dingetje van elektrisch rijden.
hammerman zegt
@kaasboerin: Ik weet er alles van, heb zelf een hybride auto, géén Prius overigens… :-)
koenmb zegt
@hammerman: En de belangrijkste vraag is dan: heb je hem gekocht omdat je inzit met het milieu of voor het belastingvoordeel? Geld is het enige wat telt. Om maar een voorbeeld te geven: sinds dat in België de ecopremie is afgeschaft, is de CO2-uitstoot per wagen terug omhoog gegaan.
kaasboerin zegt
@koenmb: Die gaan echt niet toegeven dat ze dat voor de prijs hebben gedaan hoor.
hammerman zegt
@kaasboerin: Natuurlijk wil ik dat toegeven! Ik heb mijn auto (prive) gekocht om goedkoop op mijn werk te komen. Verder rijdt mijn vrouw (die alleen automaat mag rijden) er ook mee. Deze auto (Auris HSD) is €1.500/jaar goedkoper dan mijn vorige auto en dat is voor een alleenverdiener mooi meegenomen! Voor het milieu heb ik de auto niet gekocht. De overheid naait je waar je bij staat op dat gebied! Verder ben ik hartstikke tevreden over de Toyota en ben ik nog op zoek naar een leuke hobby auto mét schakelpook. Ik denk dan aan een Mazda MX5 of Toyota MR2…
flippert zegt
@hammerman: als volgt: ik wil een brullende motor en geen naaimachine geratel, voor mij de M5 dus, hou die sandalentesla maar bij je
widodh zegt
Ik heb zelf ook een oude M5 (E39) en wacht met smart op mijn Model S Performance (zoals in dit filmpje).
Sta eens stil bij de grote verschillen tussen de aandrijvingen, wat er binnen in die M5 allemaal wel niet aan mechanische onderdelen perfect met elkaar moeten samenwerken waar er binnen de Model S niets meer dan een hele boele electronen richting een magneet gaan die vervolgens de achterwielen in beweging brengen.
De nieuwe M5 vind ik een prachtige bak, maar ik vind het mooier dat een auto met puur een accu dit icoon verslaat van 0 tot 140km/h, daarna is het speelveld voor de M5 :)
sandervolvo zegt
tesla is gewoon een prius voor bobo”s
alcantara zegt
Zo gaat elektrisch rijden zwaar rouleren, het gebrek aan motorgeluid zal me dan een zorg zijn. Wat te denken van een elektrische 3-serie met prestaties van een 335i? Paar zonnepanelen op je dak schroeven, even investeren en daarna planken zonder brandstofkosten! Onderhoudskosten zullen ook beperkt worden want er hoeft niet jaarlijks 5 liter longlife olie, nieuwe filters en 6 bougies in. Of denk ik nu te rooskleurig?
kaasboerin zegt
@alcantara: Niet dat die kosten nou zoveel pijn doen.
alcantara zegt
@kaasboerin: Brandstofkosten niet?
kaasboerin zegt
@alcantara: Uiteraard altijd meegenomen maar ik denk niet dat een M5 eigenaar jankend aan de pomp staat.
Denk eerder dat de Tesla eigenaar weer huilt als de batterij weer 10 uur lang opgeladen moet worden.
maseratizzzzzzzz zegt
ik geloof nooit zo in dit soort filmpjes, als m5board deze 2 gaat racen, en dat jezelf kan horen dat de bmw voluit gaat, dan wordt het een ander verhaal.
isobmw zegt
@maseratizzzzzzzz: Mee eens
w0o0dy zegt
@maseratizzzzzzzz: believe it… die M5 is een handbak en heeft wheelspin.. de tesla knalt gewoon weg. Dit zijn de test cijfers van de Tesla Model S door Motortrend.
First, the good news. Motor Trend ran a battery of tests on the Model S, and its independent measurements discovered the following ways that their independent testing beat the manufacturer’s official numbers:
0-60 time: 3.9 seconds (Tesla official number is 4.4 seconds)
Quarter mile: 12.5 seconds at 110.9 mph (12.6 seconds)
Oftewel… de performance is ZO goed, dat als er ook maar iets niet perfect loopt voor de M5, die inderdaad verliest. Als je alles perfect doet en de omstandigheden helpen mee dan is de M5 net iets sneller, maar 0,6 sec op een 1/4mile is peanuts.
maseratizzzzzzzz zegt
@w0o0dy: Daar heb je een punt. Als de dragrace een paar meter langer was geweest, dan had de Tesla het afgelegd, en zeg nou zelf welke zou je liever hebben?
w0o0dy zegt
@maseratizzzzzzzz: talking to the wrong guy here… een BMW is niets voor mij
maseratizzzzzzzz zegt
@w0o0dy: Het zou mijn eerste keuze ook niet zijn, maar ik hoor liever een Benzine v8 dan een elektrisch stuk ongeluk.
w0o0dy zegt
@maseratizzzzzzzz: true, maar ik zie de Tesla als praktische en extreem fijne reisauto wel winnen van een M5.. en voor het sportieve zou ik toch altijd een echt sportieve auto zoeken. Dus misschien liever die Tesla en een Elise of zelfs een GT86/BRZ dan de M5 (Overigens een Granturismo S/MC is zwaar en geen suspersportwagen maar blijft een droom).
maseratizzzzzzzz zegt
@w0o0dy: Een Maserati blijft voor mij ook een droom, het geluid de looks in 1 woord Fantastisch! mijn voorkeur gaat naar de Quattroporte Sport gts, en de MC stradale.
isobmw zegt
Ik zag deze op BMWblog gister, slaat helemaal nergens op, oké de tesla is snel! Maar waarom zetten ze traction control UIT van de M5? zodat deze blijft slippen en verliest..
kaasboerin zegt
@isobmw: Op een droge asfalt ondergrond schijnt dat juist beter te zijn, dus daar ligt het denk ik niet aan.
w0o0dy zegt
@kaasboerin: yes, zo’n 10% slip is gunstig meer is ongunstig, helemaal geen zorgt ervoor dat je in een beetje in een gat zakt voordat het koppel weer optimaal is, maar of de M5 daar last van heeft met zoveel koppel onderin?
E34M5Touring zegt
Schitterend! Ik hoop dat iedereen zo’n Tesla koopt. Dan wil niemand meer zo’n M5 en koop ik er 1 voor een knaak en een bos wortels.
Emile_Benz zegt
@E34M5Touring: ik dacht precies hetzelfde. ;)
benvan zegt
Komaan!!! Iedereen met een beetje verstand van wagens ziet en hoort toch dat die M5 klungelig vertrekt. Technisch gezien zou de BMW met launch control mogen vertrekken, gezien die Sletla op een hele andere manier zijn vermogen op de weg brengt. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ik simpelweg niet geloof dat de BMW alles gegeven heeft. De BMW spankt de bomenknuffelaar in het begin al door gewoon te revven. Pure flauwekul, en pure reclame voor eigen land. How low can you go America?
ps: Ik ga niet betwisten dat ik geen fan ben van de Sletla.
mattraket zegt
@benvan: natuurlijk zullen er allerlei excusen te bedenken zijn waarom de Tesla hier won. Maar let wel, dit gaat om de M5, de ultieme supersedan die al jaren- en jarenlang is doorontwikkeld, door een ontwikkelingsteam van vele honderden mensen. Dit is het ultieme dat BMW als sedan kan brengen. En die verliest dan een dragrace tot 160 km/u van van een sedan van een net ontwikkeld model, van een bedrijf dat pas 5 jaar bestaat. Kun je nagaan wat ze bij Tesla, of Fisker of andere fabrikanten van elektrische auto’s nog kunnen bereiken als ze een paar jaar serieus doorontwikkelen met betere inverters, versnellingen, etc?! Dan doet zo’n sedan de 0-100 in 3,5 seconden en wie weet kan-ie dan wel tot 250 doortrekken. Met ondertussen wel plaats voor 5 volwassenen en 2 kinderen aan boord. Tesla komt trouwens over een paar jaar ook met de Model X, gewoon een grote SUV/Minivan die vrijwel net zo snel als deze Model S zal zijn! The times they are changing.
kaasboerin zegt
@mattraket: Helemaal gelijk!
Maar wel een bedrijf die verzuipt in de schulden.
Heb niet recent naar Tesla’s financiële situatie gekeken maar heb er geen goed gevoel over.
w0o0dy zegt
@kaasboerin: de orderboeken zitten bomvol.. dus als ze de kwaliteit goed bewaken en de productie op stoom krijgen dan komt het helemaal goed met die club…
mattraket zegt
@kaasboerin: Ik heb het even opgezocht: ze verwachten eind volgende maand al een positieve cash flow en ze zeggen in 2013 winst gaan te maken. Daar staan inderdaad schulden tegenover, maar als je beursgenoteerd bent en ook Mercedes en Toyota achter je hebt staan, dan lijkt me dat zeker houdbaar.
kaasboerin zegt
@mattraket: Ah klinkt beter, misschien vergis ik me met Fisker?
lincoln zegt
@benvan:
BMW-fanboys hebben tenminste “verstand van wagens” ..
darrock zegt
Ze kunnen zeggen wat ze willen maar de enigste reden dat dit filmpje intressant is is door het geluid van de m5… en dat blijft het nadeel van elecktrische auto\’s
stanny zegt
@darrock: Bij een dragrace verlang je inderdaad naar het lekkere geluid. Nu is het vreemd om enkel de M5 te horen. Bij dagelijks verkeer zou het me trouwens niet storen.
Misschien een speaker onder te tesla monteren met een geluidsbestandje? Ze kunnen dit syteem vanuit de M5 zijn interieur gebruiken…
bungabungastig zegt
Verdacht, en niet alleen omdat opa in de M5 een kwart tel langzamer reageert. De M5 deed bij Motortrend 0-60 mph in 3.7 seconden en de kwart mijl in 11.9 s bij een eindsnelheid van 120.3 mph (193.6 km/u). Nou weet opa ook al niet hoe de launch control werkt, maar in het filmpje doen ze 0-100 mph in ongeveer 18 -gemonteerde- seconden.
fit4fun zegt
Even voor de mensen die beweren niet zonder het BMW motorgeluid te kunnen: dat bedrijf schijnt die vroem-vroem akoustiek kunstmatig via de luidsprekers aan de bestuurder door te geven. Een geintje wat meer Duitse fabrikanten uithalen. Wellicht kan Tesla dat ook doen? Dan is dat bezwaar ook van de baan :-)
flippert zegt
@fit4fun: sorry hoor, maar dat is hetzelfde als een oplaaspop kopen!
arthur zegt
Beste mensen,
Ik zou zeggen wen er maar vast aan want de brandstof motor is straks net zo modern als een stoomlocomotief. Nu heeft de BMW nog een hogere top en een langere range, maar wanneer de accu’s een keer of vier a vijf meer capaciteit bieden dan is het gedaan. En in the labs bestaan ze al min of meer. Heeeel lang zal het niet duren iig. En er komt zeker ook een betaalbare accu die op grote schaal kan worden geproduceerd.
Niet dat ik wat tegen de brandstof motor heb want zo’n M5 is gaaf! Maar een echt snelle elektrische auto is ook echt een gave belevenis.
lincoln zegt
@arthur:
hoi ..
de brandstof motor is al 120 jaar oud hoor ..
en elektrische toepassingen een jaar of 180 ..
ouwe modernerik ..
ricardo zegt
@lincoln: Jep. Vraag maar aan Nicolai Tesla. We zouden gvd vliegende auto’s moeten hebben anno 2012.
lincoln zegt
@ricardo:
ik ben em alleen vergeten uit te vinden ..
what about you ??
ricardo zegt
@lincoln: Elk ontwerp voor oneindige energie of vliegende auto’s eindigt in een kluis bij Shell. Aldus elke complotdenker ooit.
arthur zegt
@ Lincoln, zeker weten! Maar puur omdat het principe 180 jaar geleden is uitgevonden wil nog niet zeggen dat het niet de toekomst kan zijn. De elektro motor hoeft zich echt niet te bewijzen. Stap maar eens een keer in een TGV.
Het is de accu die tot noch toe achterblijft.
lincoln zegt
@arthur:
jij weet wel meer “zeker” .. mazzel ..
maxx1 zegt
Absoluut onzin! Tesla begon eerder en gast in de M5 kreeg wielspin en schakelde daarna direct door, daardoor kwam hij te laag in toeren uit…
lincoln zegt
@maxx1:
lekker kutding dan die M5 ..
maxx1 zegt
@lincoln: of een onervaren bestuurder. Dat is duidelijk het geval
lincoln zegt
@maxx1:
tuurlijk hoor .. rechtdoor met een automaat .. suffer kan het niet ..
gewoon een kutding dus ..
maxx1 zegt
@lincoln: in Amerika is er een handbak mogelijkheid… of schakelt manueel met automaat? waar zijn je argumenten?
skinnybmw zegt
Mooi om te zien, en mooi ook om te zien dat de Tesla toch echt een stukkie rapper weg is…dessalniettemin heel snel en je zet een M5 redelijk ’t nakijken tot de 100…nu nog tot 300km/u…dan verpulvert die M5 dit electronische wondertje wel ;-)