En een Tesla Model S is sneller dan een McLaren op een circuit.
Ooit hing er een stigma aan elektrische auto’s. Dankzij de Th!nk City en G-Wiz hadden ze een bijzonder slechte naam. Alsof de fabrikanten niet wilde dat het project zou slagen. Gelukkig kwam Elon Musk om de hoek kijken. Hij zag in dat elektrische auto’s wel degelijk heel erg leuk konden zijn.
Dat idee was niet eens origineel, hij vond het doodzonde dat General Motors gestopt was met de GM EV1 en ging eigenlijk met dat idee verder. De EV1 was een respectabele snelle coupé voor zijn tijd. In de tussentijd heeft Tesla al meerdere malen bewezen dat hun auto’s bijzonder snel kunnen zijn.
Tesla
Het grappige is, Musk stopt niet en blijft bezig om Tesla’s sneller te maken. We zijn nu bijna op het punt belandt dat elektrische auto’s ALLES achter zich laten met een verbrandingsmotor. Nu kunnen wij petrolheads zeggen ‘dat het niet uitmaakt want beleving en zo’, maar dat is niet correct. Bijna 100 jaar meten we op de tiende precies alle sprinttijden, maar het moment dat de ICE niet meer kan winnen ‘maakt het niet meer uit’.
Nu zijn de eerste fabrieksopgaves van Tesla van de Model S Plaid+ bizar. Nu blijkt het wellicht niet helemaal mogelijk te zijn, maar het is duidelijk wat de intenties zijn. Jay Leno is een van de weinigen die de Plaid+ al heeft gereden. Dat laat hij weten tijdens een podcast bij Spike’s Car Radio. Hij deed precies wat jij en ik ook zouden doen: De Plaid+ meenemen naar de dragstrip.
Tesla Model S sneller dan Bugatti
Daar zette hij een tijd neer van 9,257! Waar Dominic Toretto en Brian O’Connor een 10-second car maken, is de Tesla nóg sneller en een heuse 9-second car. De eindsnelheid van Jay Leno was 252 km/u. Even voor de context, een Porsche 918 Spyder heeft 9,7 seconden. Een 1.500 pk sterke Bugatti Veyron Sport doet het in 9,4 seconden.
Ook in de bochten moet de auto niet kansloos zijn: op Laguna Seca waren de rondetijden ongeveer gelijk aan die van een McLaren 720S… De tesla Model S Plaid had er er overigens al moeten zijn, maar Elon Musk liet op Twitter weten dat de auto nog een weekje aan ‘tweaken‘ nodig heeft. Maar het heeft er alle schijn van dat deze auto’s alle andere auto’s overtreft. En dat met vijf zitplaatsen, meer dan 700 liter bagageruimte en de airco aan.
paulvtec zegt
Ja indrukwekkend, maar doe mij toch maar een roffel in de uitlaat.
sportabgasanlage zegt
Inderdaad.
Marianne Vos is ook sneller dan Puck Moonen, maar doe mij Puck maar.
Bernadette zegt
@sportabgasanlage: eh volgens mij, in deze metafoor, zou je dan voor Marianne moeten kiezen. Maar ik begrijp ’t wel. 😂
TNThomas zegt
Ik vind het knap, zeker voor een 11 jaar oud model zoals hier vaak genoemd wordt. Zowel rechtuit als in bochten dus supercar prestaties in een grote 4-deurs auto voor €150.000 (en een uitstekende actieradius). Wat is de ontwikkeling in autoland toch snel gegaan. Dit houdt de concurrentie ook scherp!
SimonMc zegt
2012 is 11 jaar geleden?
kingfisher36 zegt
Leuk Elon, maar de Rimac Nevera is nog steeds (flink) sneller: https://youtu.be/A4orCB71BgY?t=425
Edge zegt
Appels en peren natuurlijk. De een is een sportwagen waar je met twee man en een weekendtas in past, de ander is een ruime sedan met ruimte genoeg om je dikke schoonmoeder mee te zeulen als het moet. Beetje alsof je zegt leuk ‘Leuk BMW, maar een Ferrari SF90 is nog steeds flink sneller dan jullie M5 CS’
Paul58 zegt
@kingfisher36: correctie; (flink) duurder. 2 miljoen extra voor een minimaal verschil vind ik. Vergeet niet dat je met 5 volwassenen plus 2 kinderen in een Model S plaid kan. Dat is het meest bizarre, het is een ruime en praktische Sedan. Rimac is er alleen om hard te gaan (daarvoor komt Elon met de nieuwe Roadster)
flutterby zegt
@kingfisher36: dat wordt een leuke concurrentie met de Roadster van Tesla die de aandrijflijn met de Plaid+ deelt.
maarteno zegt
Die blik van Mate toen Mat zei dat het een 8,67 was…die was briljant. Mat lijkt die drag races wel te kunnen want hij was ook sneller in de SF90 dan de Rimac man. Maar vervolgens ook sneller in Nevara dan Mate of wie dan ook ooit was geweest. Op een echt geprepareerde baan kan daar misschien nog wel een halve seconde af…..
SpeedGeek zegt
Ik ga het eens omdraaien want ik word redelijk moe van de “oh mijn elektrische auto is sneller dan een Ferrari”.
Het zou beschamend zijn als je Tesla/Taycan/E-Tron niet sneller is dan iets wat nog op verouderde techniek voort borduurt. De tijd wanneer jij maximaal koppel hebt is zo ongeveer afhankelijk van de rekensnelheid van je computer en je eigen reactie. Het is een heel andere techniek dus waarom moet ik hier van opkijken?
Alleen het feit dat de Tesla wellicht sneller is dan de Mclaren is noemenswaardig en zou indrukwekkend zijn.
Echt, dit is werkelijk waar de “ik heb de grootste piemolll” discussie van de hedendaagse maatschappij. En nee, ik heb niets teven EV’s, tegendeel zelfs. Maar het is een heel andere manier van aandrijving.
krikke240z zegt
@SpeedGeek: Meer vermogen is ook heel simpel, enkele extra batterijtjes en motors en hopla, meer poooowaaah!!! En als Elon er dan nog bij die speciale versie, een “raket” nodig heeft om 1,1 sec naar 100 te bereiken, slaagt het helemaal nergens meer op! Een top fuel dragster heeft 10.000 pk en is nog sneller en dan heeft die nog steeds de grootste piem**l Nah! Maar ik ontken niet dat de vooruitgang best wel indrukwekkend is!!
SpeedGeek zegt
Tuurlijk de ontwikkeling is fantastisch en nu andere fabrikanten ook met EV’s komen is het alleen maar leuker.
Maar dit is exact hetzelfde als pochen dat je vliegtuig met straalmotor sneller is dan een vliegtuig met een oude propeller. No shit dat het sneller gaat.
balleke zegt
@SpeedGeek:
Het klopt niet wat je zegt. De elektromotor werd eerst uitgevonden en vervolgens de verbrandingsmotor. Sterker nog, elektrische auto’s zijn rond 1830 al ontwikkeld en gebouwd op schaal. Eind 19e eeuw is de eerste elektrische auto gebouwd. Er is op een gegeven moment de keuze gemaakt om verbrandingsmotoren te gebruiken voor auto’s maar de techniek is dus ook stokoud.
En die verbazing waar jij moe van wordt zal vanzelf minder worden. Maar op dit moment is een meer dan twee ton wegend vijfpersoons slagschip die de vloer aanveegt met vrijwel alle supercars op zijn minst indrukwekkend te noemen. En dan nog maar te zwijgen over de Roadster die 400 km/h moet kunnen halen.
Reinier zegt
Tesla heeft een snellere EV gemaakt dan de Porsche Taycan. Waarom vind je dat niet nieuwswaardig? EV’s zijn niet magisch opeens heel snel of efficiënt, dat is een technische uitdaging. Daarom duurde 9 jaar totdat de Model S dit kon.
detroitv8 zegt
Musk zorgt ook dat crypto sneller daalt dan ooit tevoren. Lekker bezig!
lpg-stinkt zegt
@detroitv8: 😂🤣
ericd zegt
Net opnieuw gekelderd de bitcoin omdat Musk (nog) verder afstand heeft genomen ervan.
subaru555 zegt
Een 1500pk Veyron Sport is geen bestaand model
Charles Taycan 4S zegt
Proficiat… wordt weer een mooie clickbait!😉👍
harrie zegt
Zit er eigenlijk ook een vermogens begrenzer functie op die plaid?
Die Bugatti leen je ook niet zomaar uit aan je schoonmoeder die haar Picanto gewend is.
rwdftw zegt
Zeker! Er zit een Normal en Chill mode op. Daarnaast een begrenzer voor de maximum snelheid en Valet mode.
flutterby zegt
@harrie: net als met de vorige S zal je waarschijnlijk door een garantie disclaimer moeten om dit vermogen vrij te geven. Bij de Bugatti heb je hier dacht ik zelfs de tweede sleutel voor nodig.
Leen je Tesla wat regelmatiger uit aan bijvoorbeeld je kinderen dan kan je ook beperkingen op hun eigen account/app kunnen opvoeren.
stefan82 zegt
@harrie: De oudere versies hebben een zogenaamde chill mode. Ook zijn er vergrendelbare beperkingen mogelijk bv. wanneer je de auto uit wilt lenen.
shibby zegt
“Bijna 100 jaar meten we op de tiende precies alle sprinttijden, maar het moment dat de ICE niet meer kan winnen ‘maakt het niet meer uit’.” Auw @willeme, vinger op de zere plek maar je hebt wel gelijk.
Dutchdriftking zegt
Het is bizar, overigens vind ik vooral de subtiele facelift belangrijk, die zie je tenslotte elke dag, die bizarre sprint doe je wellicht wat minder vaak. De facelift en het sportpakket van de Paid zijn bijzonder goed gelukt, de auto is erg erg knap van geworden.
chills zegt
Klopt dit artikel wel ? Volgens mij gaat het over de Model S Plaid en niet over de Plaid+ versie.
De Plaid+ is waarschijnlijk nog sneller.
kemp86 zegt
@chills: vroeg me hetzelfde af. Dr plaid+ zou officieel <9 sec moeten
kemp86 zegt
@chills: even gekeken op site inderdaad plaid doet 9,23 kwart mijl bij 250km/u lijkt redelijk te kloppen als we Jay Leno mogen geloven. Dat voor €120k bizar koopje ;). Plaid+ nog sneller voor €150k wat een apparaat wordt dat dan…
goodvibrations zegt
Ontzettend knappe prestatie! Inderdaad wel grappig, nu elektrisch “beter” is op bijna alle fronten vinden we het niet interessant meer.. Maar hey.. dat geldt toch ook al Jaren voor Harley.. met het potato geluid?..
Kan prima naast elkaar dus..
Voor mij maakt het Tesla wel bijzonderder, maar niet echt begeerlijker ik vind 5 seconden al serieus snel, sneller ga ik niet nodig hebben. Strakke besturing met veel feedback geniet ik meer van.. #elektrische alfa! En tot voor die tijd nog even een Giulia kopen met de kop eraf :-) want geluid is ook emotie..
bietje zegt
“Nu kunnen wij petrolheads zeggen ‘dat het niet uitmaakt want beleving en zo’, maar dat is niet correct. Bijna 100 jaar meten we op de tiende precies alle sprinttijden, maar het moment dat de ICE niet meer kan winnen ‘maakt het niet meer uit’.”
Pun intended… en terecht ! +1
…ook al wil ik nog even niet EV-en…
wessel04 zegt
Grappig maar doet me echt nul komma nul. Ik ga liever in 5 seconden naar de honderd met een lekkere brul.
Redrum zegt
Bij alles onder de 3 seconden heb je echt geen tijd meer om te luisteren…en trouwens bij de meeste snelle wagens komt het geluid tegenwoordig uit de speakers dus neen voor mij gaat dat argument al even niet meer op.
Misschien bij een oudere classic met een v8 of v12 maar voor de rest best zelfs een beetje zielig als je met al die herrie zwaar moet onderdoen voor een gemiddelde EV.
wessel04 zegt
@Redrum: geniet van je mening. Doe ik dat bij die van mij.
erce zegt
“Bijna 100 jaar meten we op de tiende precies alle sprinttijden, maar het moment dat de ICE niet meer kan winnen ‘maakt het niet meer uit’. ”
Precies. Maar op de één of andere manier is het wel zo. De 0 tot 100 tijden kunnen zo bizar kort worden met elektromotoren (en een goede aandrijflijn uiteraard), dat het minder ingewikkeld is om het te bewerkstelligen en dus blijkbaar niet meer zo interessant. Kijk bijvoorbeeld naar de eerste elektrische M van BMW, de BMW i4 M50. 544pk, maar vergeleken met een Tesla Model S Plaid een “bedroevend” langzame 0 tot 100. (niet natuurlijk, want 3,9 seconde is nog steeds rap te noemen). BMW gaat niet eens de moeite doen om in de buurt van Tesla te komen. En dat is ook wel begrijpelijk. Ik rijd inmiddels in mijn tweede i3 (nu een i3s) en de 0 tot 100 tijd is niet indrukwekkend te noemen: 6,9 seconden. Toch ben ik altijd als eerste weg bij het stoplicht, omdat je het vermogen direct beschikbaar hebt. Zolang je niet op een drag strip staat is direct beschikbaar vermogen belangrijker dan 0 tot 100.
ericc zegt
Het is jammer dat de politiek beslist om de ICE de kop in te drukken. EV’s en ICE’s kunnen perfect naast elkaar leven en laat de consument maar kiezen. Nu worden we gedwongen om EV’s te rijden in de toekomst terwijl de huidige generatie Euro-6 wagens al heel wat C02 minder uit stoten. Waarom wordt in Europa toch zoveel druk gezet op de autofabrikanten terwijl deze zoveel werkgelegenheid scheppen en de automobiel heer wat schatkisten spijzen met BTW en Accijnzen?
De automobiel wordt afgeschilderd als de grote boze CO2- veroorzaker terwijl scheepvaart, treinverkeer, vrachtwagens buiten schot blijven. Om nog maar te zwijgen van het opwekken van elektriciteit voor al deze EV’s.
In Polen bouwen ze momenteel 5 bruinkoolcentrales. Waarom? Omdat het land bulkt van de bruinkool…
En waar gaan de westeuropese landen hun elektriciteit vandaan halen bij tekort in de winter? Juist in de oosteuropese landen zoals Polen.
De omschakeling naar EV’s gebeurt te snel. Hierboven is sprake van 100 jaar evolutie van de ICE. Waarom moet het dan op 15 jaar kapot?????
Reinier zegt
Onzin. Een EV is ook op vieze stroom minder vervuilend dan een benzine auto.
Als je EV ’s niet leuk vindt, zeg dat dan ipv onjuiste informatie te spuien.
Andere vervuilers blijven ook helemaal niet buiten schot. Hoe kom je er bij dat alleen auto’s hoeven te veranderen? Niks mee gekregen met discussies over vliegtax? Over Tata steel? Over warmtepompen? Schepen op waterstof?
Breinstein zegt
Het is alsof je vinyl met mp3 aan het vergelijken bent. Natuurlijk wint mp3 (EV) het op de pure cijfers, maar we willen de kraakjes horen en de plaat zien draaien om een warm gevoel te krijgen.
arta zegt
@breinstein:
Misschien is dit wel de beste vergelijking.
Ja; er zijn mensen die een beleving willen en daarom LP’s kopen. Toch zijn er veel meer mensen die muziek willen luisteren en de kwaliteit op Spotify helemaal prima vinden.
Bernadette zegt
@arta: Net zoals met eten, belevenissen en accommodaties: mensen houden ook van authentiek en zal er altijd ’n groep zijn die “terug wil naar echtheid* en dan wordt dat weer hetgeen waar men graag voor betaald. Maar het gross van de mensen licht niet wakker idd van mindere kwaliteit, daarom floreren bedrijven als Ali en Action en Primark en..
arta zegt
Super mooie cijfers! 😃
Hoop dat de bouwkwaliteit van Tesla voldoende is om het vermogen meerdere jaren op de weg te krijgen.
Wel bijzonder dat voor petrol heads 0-100 tijden niet meer belangrijk zijn sinds er serieuze EV’s rijden. De RS6, M5 en E-AMG hoeven niet meer ontwikkeld te worden blijkbaar.
Heel het idee van een auto met veel vermogen is toch om lol te hebben en voor sommigen om indruk te maken?
Zijn maar weinig Urus, X5m, RS, etc. die op het circuit rijden. Niet te moeilijk doen. Dit is een snelle auto en mensen worden daar blij van.
usmurf zegt
Prachtig ding, veel mooier dan die oudbakken Taycan van Charles, die overigens ook nog eens niet vooruit te branden is in vergelijking met de model S.
Charles Taycan 4S zegt
@usmurf, haha! U bent niet alleen een Smurf maar ook nog een Troll! 😜 Ik zal naar u wuiven vanuit mijn auto als ik u op uw fiets passeer!😜
usmurf zegt
Zelfs die fiets is mij ontnomen mijn beste, dus het wordt terugvallen op mijn stoffige oude Volvo.
Charles Taycan 4S zegt
@usmurf, maar oude Volvo’s zijn prima auto’s hoor!😉👍
O plaat zegt
“Bijna 100 jaar meten we op de tiende precies alle sprinttijden, maar het moment dat de ICE niet meer kan winnen ‘maakt het niet meer uit’.
Ik begrijp dit, met een recente BMW 435i of een 4 cilinder mustang rij je ook mijn 1966 Mustang het snot voor de ogen, toch zal mijn wagen winnen op vlak van soundtrack, het klassieke design spreekt mij meer aan dan om het even welke nieuwe auto en de techniek boeit mij meer, hij is trager maar nog steeds sneller dan 75% van de voertuigen op de weg. Geef mij de keuze om een rondje te doen met een LaFerrari of met een even dure Minerva Roadster en ik ga voor de 100 jaar oude keuze.