Kudos voor de veiligheid van de Tesla Model S gezien deze crash. De elektrische auto heeft de bestuurder goed weten te beschermen.
Met je auto (per ongeluk) van een klif rijden. In de meeste auto’s uit de jaren 80 en 90 kun je een dergelijk ongeluk niet navertellen. De laatste 20 jaar zijn er gelukkig enorme stappen gemaakt met betrekking tot de veiligheid. En ook de Tesla Model S is een bewezen veilige auto, gezien deze heftige crash.
Als je naar de auto kijkt kun je bijna niet voorstellen dat iemand in de auto gezeten heeft en nog leeft. Kleine kanttekening. De schade geeft enigszins een vertekend beeld. Hulpdiensten in Puerto Rico hebben de auto open moeten knippen om de bestuurder uit de Tesla te krijgen. Het is onbekend hoe de auto eruitzag direct na de crash. En wat heeft de man overgehouden na deze duikvlucht naar beneden. Gebroken benen? Een ingeklapte long? Of erger? Niets van dit alles. Enkel een schrammetje op zijn arm bleek de enige verwonding. Kudo’s voor Tesla in dit geval.
Tesla Model S crash
Wat ook een gevaar kan zijn bij een elektrische auto is vuur. Een enorme aanrijding of crash in het diepe kan een reactie ontketenen in het geval van het accupakket. Het gevolg is dan meestal een enorme brand. Het accupakket in een elektrische auto, en ook bij een Tesla Model S, is voorzien van veiligheidsprotocollen om te voorkomen dat zoiets kan gebeuren. Het is niet honderd procent te garanderen dat er niet alsnog een brand uitbreekt, maar in dit geval is er gelukkig geen brand uitgebroken.
Fotocredit: Elias Sobrino Najul via Twitter
SpiderIV zegt
vraag is natuurlijk was de onfeilbare autopilot hierbij de oorzaak of een blik op de beurskoers van Rivian??
Alfarobert zegt
Gewoon mazzel gehad. Veel Tesla’s zijn zelf terwijl ze stil stonden nog uitgefikt. Nu net doen alsof het zulke veilige auto’s zijn is een beetje voorbarig.
Redrum zegt
Lol, veel Tesla’s die zelf in de fik vliegen. Ik hoop dat je zelf begrijpt dat elke scheet die met een Tesla gebeurt, in (bepaalde) pers graag in het lang en het breed wordt uitgesmeerd waarbij jij die indruk krijgt. Missie geslaagd.
De waarheid is natuurlijk veel genuanceerder. Wat wel klopt, is dat thermal runaway ervoor zorgt dat indien er een brand onstaat, deze minder makkelijk te blussen is en meestal dus veel spectaculairder is.
Paul58 zegt
@Alfarobert: weinig mazzel te noemen gezien alle euro ncap resultaten.
dakarbemo zegt
Als ik die fotos zo bekijk is het geluk een belangrijkere factor geweest dan de constructie van de Model S.
wceend zegt
Absoluut! De gelijke gewichtsverdeling kan er wel voor hebben gezorgd dat de neus niet gelijk een duik neemt.
e36thuglife zegt
Zo die ligt lekker in de prakjes en zo hoort het ook met die groene electro shit.
Redrum zegt
Wen er alvast maar aan,
mashell zegt
Gebruikte batterijen doe je in de chemo-box, lever je weer in bij de winkel maar smijt je niet ergens in de natuur.
Variomatic zegt
Man man, die dingen lijken wel van karton gemaakt, koprolletje en dat hele ding ligt meteen helemaal aan gort, niet normaal
Paul58 zegt
@variomatic: meen je dat serieus? Kijk even naar alle vergelijkbare testen tov andere merken/auto’s. Tesla scoort gewoon heel goed hierin, feitelijk aan te geven dmv veiligheidscores en crashtesten. Roep wat je wil over kwaliteit en panel gaps maar qua veiligheid, vooral passieve, scoort Tesla enorm goed.
wimof zegt
Ze zijn gemaakt om goed te scoren, net zoals vele anderen tegenwoordig
senwedural zegt
Lees het stuk ook even
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
SimonMc zegt
@simonmc: @RubenPriest: Verderop in de tekst is er nog eentje 😉
Wolflow zegt
Ik kan me nog een vergelijkende reclame herinneren van BMW en Mercedes in Zuid Afrika. De een reed het ravijn in met bestuurder ongedeerd, reclame van ander was dat deze niet van weg geraakt zou zijn.
rijnounsdoor zegt
Wellicht kan men de USB poorten nog redden en gebruiken!