De Tesla Model S blijkt het erg slecht te doen in de Duitse APK keuringen. Alleen twee Dacia’s zijn nog slechter.
Iedereen die wel eens een auto uit Duitsland geïmporteerd heeft, kent het belang van de TüV keuring. Deze is vergelijkbaar met de Nederlandse APK keuring, maar dan extra Duits en extra gründlich. Doel van de TüV-keuring is, net als in ons eigen land, om te waarborgen dat auto’s veilig genoeg zijn om de wegen te betreden. Uiteraard wordt er ook gewetensvol vastgelegd welke auto’s het goed doen in deze keuring en welke niet. Maar om daar boude statements aan te verbinden, moet er natuurlijk wel genoeg data voor handen zijn.
Welnu, dat is nu voor het eerst ook als het om EV’s gaat, het geval. Dat betekent dus ook dat er een onvermijdelijk lijstje opgesteld kan worden om de Überfliegers van de Versagers te onderscheiden. En om maar met de deur in huis te vallen: de Tesla Model S doet het nog slechter dan de beurskoers van Tesla afgelopen week. Niet alleen als de vergelijking wordt gemaakt met andere EV’s, maar ook als je het vergelijkt met conventionele auto’s.
De TüV is voor het eerst fällig na drie jaar en daarna elke twee jaar. Al na de eerste drie jaar, vertoont maar liefst 10,7 procent van de Model S-en de nodige problemen. Het gaat dan met name om problemen met de verlichting en het onderstel (met name de draagarmen). Andere EV’s doen het een stuk beter. De Smart Fortwo Electric Drive is de beste met een Mängelquote van 3,5 procent. De BMW i3 pakt een score van 4,7 procent en de Renault Zoe doet 5,7 procent.
Ook in vergelijking met vieze soortgenoten met een verbrandingsmotor onder de kap, doet de Tesla het matig. Alleen twee hoogvliegers van het Roemeense Dacia, te weten de Duster en de Logan, hebben nog vaker problemen. Ouch. Deze keiharde data lijkt dus te ondersteunen dat de bouwkwaliteit van Tesla’s niet per se heel goed is. Desalniettemin koop dan?
Johanneke zegt
Draagarmen heb ik vaker wat van gehoord. Geen idee, maar elke keer het pedaal naar de vloer, zal alles ook iedere keer wel een optater van krijgen ofniet. Best wat nm iedere keer.
potver7 zegt
Ik denk dat met name het gewicht van de auto’s hier een rol speelt. Sowieso moeten die draagarmen het niet bepaald verwaarloosbare gewicht van de auto verwerken, maar bij snelle accelleratie komen daar dus ook veel grotere krachten in lengterichting op te staan (massatraagheid). En vergeet niet dat veel Tesla-rijders dankbaar gebruik maken van het lage zwaartepunt, en het ding best hard door bochten meppen waardoor er ook nog eens flinke dwarskrachten op die draagarmen komen.
Alles bij elkaar: die dingen krijgen nogal wat te verwerken.
alcantara zegt
Ja tuurlijk slijt alles sneller bij een high performance bolide. Een Ferrari scoort ook slecht op betrouwbaarheid/levensduur omdat dit soort wagens veel harder op hun sodemieter krijgen dan de gemiddelde truttenschudder.
bernoulli zegt
Zoals die Dacia’s die onderaan staan?
tortuga zegt
@bernoulli: geloof het of niet, die zijn zodanig goedkoop dat het idd gebeurd
Redrum zegt
Lijkt mij vreemd. Is eigenlijk gewoon een Renault/Nissan met een andere badge.
Lees oudere/simpelere en beproefde techniek zonder franjes/opties die stuk kunnen gaan.
net10 zegt
De meeste auto’s worden afgekeurd bij de Tuv keuring op verlichting, remmen en banden. Dit onderzoek zegt niets over de kwaliteit van de auto, maar vooral over of de eigenaar de auto goed laat onderhouden. 3 kapotte lampjes en je staat onderaan.
EJS zegt
Maar als je auto elke 15-30k km bij de garage komt, worden dat soort dingen vaker opgelost dan met je bijna onderhoudsloze Tesla.
bernoulli zegt
Tesla is full led toch?
Redrum zegt
Matrix led met de optie om ze opnieuw automatisch uit te lijnen
dutchneon zegt
Precies jij snapt ‘m en laat nu Tesla juist het reguliere onderhoud afgeschaft hebben… die laten dat over aan de eigenaren. Als er iets mis is maak je een afspraak voor reparatie. elke 20.000km olie wisselen hoeft niet meer, hooguit elke 300.000km een nieuwe accu en schijven en remmen…..
Eigenlijk best goed dus :D
Pascal zegt
Tesla adviseert gewoon een 2-jaarlijkse checkup hoor. Ik heb net m’n eerste laten doen. Men kwam voor de deur langs en het kostte € 133 euro :)
bernoulli zegt
Hoe ging dat in zijn werk? Even aan de laptop en gaan, of ook een mechanische controle?
flutterby zegt
@dutchneon: hoezo zou je de accu vervangen na 300.000 km? Dat een auto onderhoudsvrij is betekent niet dat die inspectievrij is. Bij een brandstofauto moet je ook vaker dan onderhoud de bandenspanning en vloeistoffen controleren.
Praeses zegt
En terecht. Als zoiets simpels al stuk gaat… Meer dan 20 jaar geleden heb ik een keer 1 kapot lampje gehad.
mc96 zegt
Een draagarm is niet een slijtage onderdeel. Als er binnen drie jaar problemen mee ontstaan is het een design of fabricage fout. Maakt niet uit of het een Ferrari of een Tesla is.
gdjnl zegt
@mc96: het hoge gewicht speelt mogelijk ook een grote rol ;)
monsieurleloure zegt
Een eigenaar van een Audi of VW uit 2000 zal dat niet beamen ,die lust draagarmen als ontbijt.
roadster zegt
Ferrari’s (en soortgenoten) moeten ook naar de Tüv. En toch scoort Tesla het slechtst. Niet dat een Tesla ook maar in de verste verte met een Ferrari te vergelijken is.
flutterby zegt
@topless: een Ferrari rijdt geen 30-50k per jaar..
sollie1984 zegt
@flutterby: maar wel vaker op een circuit.
DeWitteCondor zegt
@alcantara: een model s een high performance bolide?
Hahahahaha! Goeie
Flatsix zegt
Jij probeert iets recht te lullen, wat letterlijk krom is :-)
potver7 zegt
Bij een Ferrari worden slijtage-onderdelen preventief vervangen bij een beurt, daar wachten ze niet tot het onderdeel zover is versleten dat het onveilig wordt.
wimof zegt
Bekijk de You-Tube bijdragen van AT Zimmermann, je zal snel door hebben dat Tesla geen kwaliteitsproduct is, enkel een heel goede E mobiel.
dalmore zegt
Inderdaad erg slecht. Maar ach, met zo’n auto heb ik liever problemen met draagarmen dan met de accu. Gelukkig hoor je daar erg weinig over nu ze toch al redelijk op leeftijd komen
Variomatic zegt
@dalmore: weinig? laatst hier toch een artikel van een S die drie battery packs had verslonden gemmiddeld per 250dkm..?
schreute01 zegt
@variomatic: één artikel over één S? Dat is inderdaad erg weinig.
dees zegt
Dus het merk dat bekend staat om de slechte bouw kwaliteit doet het slecht in de TUV? Wow dat zag ik niet aankomen
pivavar zegt
Ze hebben geen onderhoud nodig. Gewoon wachten tot kapot is of de auto wel een keer op de brug komt.
wimof zegt
Geen onderhoud nodig!?, dat kan kloppen, maar de rest geeft wel aanleiding tot zeer regelmatige revisies en vervangingen.
Bron AT Zimmermann You-Tube
potver7 zegt
Blijkbaar hebben ze toch wél onderhoud nodig. Tuurlijk, een periodieke motoroliewissel is niet nodig, maar bij een beurt worden heel veel onderdelen gecheckt. Ook op een Tesla zitten genoeg mechanische onderdelen die periodiek gecontroleerd zouden moeten worden.
“Gewoon wachten tot het kapot is” – tsja en dan maar hopen dat dat niet op een hoge(re) snelheid gebeurt waarbij je auto onbestuurbaar wordt. Je bent wel onderweg met een baksteen van 2200kg minimaal, en riskeert niet alleen je eigen gezondheid maar ook die van menig medeweggebruiker.
calimero zegt
Toe aan vernieuwing, dat ding loopt onderhand al 10 jaartjes rond. Ze mogen anders wel eventjes kijken naar de cybertruck. Maak hem vooral heel veilig.
Redrum zegt
Zoals een 911 dan bedoel je of hoe moet ik dit interpreteren? Die is ook nog nooit veranderd ondertussen of?
Die problemen met draagarmen plagen vooral de eerste reeks en die onderdelen op zich worden continue aangepast dus mocht je je het afvragen, die replacement draagarm is niet van hetzelfde type….
lithiumion zegt
Dus model S heeft problemen en met ontzettende steekhoudende conclusie eindigt jaapiyo dat de bouwkwaliteit van Tesla slecht is… who else… Was het lang zoeken voor je @jaapiyo, voordat je weer iets negatiefs mocht schrijven over Tesla? En voor de goeie orde; nee ik ben geen tesla fanboy, of een adept van de Muskias
jaapiyo zegt
Nee kreeg goede tip door van waarde collega @willeme
Paul58 zegt
@lithiumion: het is altijd wel makkelijk raden wie een artikel heeft geschreven bij het zien van de titel!! Vind de schrijfstijl altijd wel vermakelijk en allemaal niet te serieus nemen gewoon. Negatieve publiciteit is ook publiciteit.Vergeet niet dat Tesla hierdoor groot is geworden, dat ligt vast niet aan de brouwkwaliteit;)
Niels zegt
@lithiumion: Geen Tesla fanboy, maar check voor de grap je nickname nog eens….
ty5500 zegt
Daar hebben ze nog wel wat ruimte tot verbetering. Als je echter de selectie pakt op auto’s van 3 jaar en dan ziet dat kleppers zoals de BMW5/6 van 3 jaar geleden ook reeds 7% scoren is het toch al iets genuanceerder. Bij de Tesla Model S is vermoedelijk naar alle bouwjaren gekeken. Denk dat het bij Tesla niet helpt dat ze zo weinig op onderhoud gaan, dat ze redelijk zwaar zijn (gewicht+vermogen) en Tesla zal zeker ook nog kunnen bijleren
https://car-recalls.eu/reliability/tuv-report-2022-2-3-years/
Flutterbi zegt
Ik had een 3 en heb met collega’s in 2 jaar tijd zoveel gezeik gehad dat het bedrijf waarvoor ik werk ze allemaal de deur weer uit geknikkerd heeft. We moeten over naar Hyundai, Kia of de Q4 ((basic). Dat wordt dus waarschijnlijk veelal een ev6.
Pascal zegt
De Model 3 staat er allesbehalve om bekend dat ze veel serieuze problemen zouden hebben. Hoor ‘t in m’n omgeving totaal niet en rij zelf sinds 2,5 jaar ook een probleemloos exemplaar. Maar bij jou in ‘t bedrijf vallen ze allemaal van ellende uit elkaar? Da’s wel dikke pech dan!
Paul58 zegt
@Flutterbi: woo heftig! Wat voor problemen zoal? Klote om zo’n ervaring te hebben. Over de Model 3 lees je vooral goede ervaringen van gebruikers en reviewers (van Carwow is er nu een vergelijkende test BMW i4 tegen Model 3, best interessant). Brouwkwaliteit is prima in orde volgens mij. De eerste generatie Model S daarentegen….
wimof zegt
BMW en Mercedes hadden in vroegere tijdperken ook geen problemen volgens hun eigenaars.
Het kon gewoon niet dat je wat negatief over je “dikke” bolide zou zeggen.
Zijn de Tesla (fans) eigenaars nu in hetzelfde bedje ziek?
Pascal zegt
Welnee… als je hier alleen maar vertelt dat je een probleemloos exemplaar hebt en niet meegaat in de indianenverhalen op internet dat zogenaamd vrijwel elke Tesla van ellende uit elkaar zou donderen, dan is dat voor de nodige figuren al ruim voldoende aanleiding om je dan maar gauw weg te zetten als eenvoudige fanboy.
povel zegt
@Flutterbi: wat heeft het feit dat jij een 3 had te maken met het feit dat je gezeik had met je collega’s? Wel fijn voor je dat ze nu ontslagen zijn.
mj76 zegt
@povel: ik ga stuk 🤣
Redrum zegt
Ik heb er eentje uit 2019 gehad zonder problemen maar die waren inderdaad niet 100%. Techniek was in orde maar de afwerking was niet optimaal hoewel ik er zelf, naast 1 panelgap niets van heb gemerkt.
Heb er nu eentje uit 2021 en deze voelt inderdaad een pak beter aan op elk gebied. Gaps zijn onbestaande en afwerking is top.
Variomatic zegt
@Flutterbi: raar verhaal, waarom zouden die Hyundai’s en Kia’s beter zijn? Die hebben krap een paar jaar ervaring opgebouwd met EV’s. Of die betrouwbaar zijn moet nog blijken.
ffw88 zegt
G(j)aaaaaaap…
g60gti zegt
Serieus APK keuring? Algemene perodieke keuring keuring
vonklausenburg zegt
@g60gti: Ja, net als je krediet regelen bij de DSB Bank.
frank2b zegt
Toch vervelend dat wanneer je in je Tesla met one kazillion peekaas even lekker los wil gaan, dat dan een wiel voorbij komt vliegen of dat de remmelarij het niet lekker doet. Kan de fun flink verknallen zullen we maar zeggen.
Redrum zegt
Het enige waar ik voor op moet oppassen. is dat ik mijn banden niet te snel in slicks verander. Voor de rest geen probleem hoor. Echt een aanrader ter vervanging van het merendeel emotieloze truttenschudders die je tegenwoordig op de weg ziet rijden.
jeroenm83 zegt
De standaard reactie van iemand met zo’n mal Tesla-hokje. “De rest heeft grotendeels een truttenschudder”. Succes in het café straks tot 22:00.
Pascal zegt
Heeft ie wel een puntje mee hoor. 90% van de mensen die klaagt dat een Model 3 toch zo ‘emotieloos’ is, rijdt zelf een voorwieltrekkende 1.6 of vergelijkbaar. Dit vaak nog zonder ooit de moeite nemen om even zelf te ontdekken dat een Model 3 best heel verdienstelijk stuurt. (In elk geval beter dan m’n F30 328i)
Marco zegt
Kijk, dagelijkse op zoek naar Tesla haat artikeltje van Jaap is er ook weer! :)
wimof zegt
Durf de realiteit onder ogen te zien, het zijn ook maar (middelmatige) wagens met wissermechanisme die na 5 jaar uitgeslagen zijn, over de remzadels, kogelgewrichten, ophangingsrubbers nog maar te zwijgen.
Te veel koppel kan je stellen, pas dan de onderdelen er dan aan aan.
Oh ja, een Renault Zoë (met Scenic vooras) zijn de ophangingskogels al na 20.000-50.000 km versleten wegens onder gedimensioneerd.
mashell zegt
Eerste model van een nieuwe (Amerikaanse) fabrikant, hoe naïef moet je zijn om daar betrouwbaarheid van te verwachten?
Pascal zegt
Dit begrijp ik ook nooit. Er zijn mensen die rond 2012 een Model S haalden en oprecht verontwaardigd en verbaasd waren dat ze met kinderziektes te maken kregen.
schreute01 zegt
T is maar wat je belangrijk vindt: Tesla’s hakken je vingers er niet af met de softclose deuren. Mercedessen weer wel. Keuzes, keuzes….
lexis zegt
Vooral niet te veel waarde hechten aan het TUV label. In het verleden al eens Duits goedkoop gereedschap ( einhell) gekocht met TÜV keuring, grotere rotzooi bestaat er niet .
Feit is dar de Duitse autoindustrie de hete adem voelt van bv een Tesla maar ook van de betere Aziaten. Dus als men de kans krijgt om er een aantal te bashen zal men de kans niet laten liggen.
Misschien off topic een kennis van mij heeft een id4 van VW ik denk nu een 6 maand in zijn bezit . Vorige plots een fout op de aandrijving. Kon niet meer of achteruit, d of r werd niet geselecteerd. Nuja zo zie je maar Duits staat ook niet voor onfeilbaar.
ffw88 zegt
Precies dit.
Brandt zegt
Tuurlijk niet, ten eerste is het een Tesla dus die wordt om een of andere reden al afgerekend op de kleinste foutjes. En het is geen Duitse auto dus kan ook al niets goeds doen. Iemand al gehoord van een Mercedes die elektrisch sluitende deuren heeft die niet goed werken en vingertjes afknipt…..
kevertje zegt
Ik vind het nogal vreemd dat iedereen plots vergeet dat Tesla een US-bedrijf is. Auto’s in de US zijn ‘consumables’, meer dan in Europa, net zoals de wasmand van Ikea of de wasmachine die plots water begint te lekken. Zolang het imponeert, rijdt en niet teveel olie verliest was het jarenlang goed genoeg. De enige progressie zat in het veranderen van het radiatorrooster en de bumpers. De kwaliteit was middelmatig en levensduur (tenzij het je hobby was) beperkt, junkyards staan nog steeds vol met vrij recente auto’s. Dat was ook de reden dat heel veel Europeanen geen US-car wilden hebben. Daar kwam bij dat het onderhoud en onderdelen hier in Europa ongeleide projectielen waren in kosten. Natuurlijk zijn de Amerikanen qua mentaliteit en zeker op het vlak van veiligheid een heel stuk opgeschoven maar het ‘consumable’ gevoel is niet weg. Deze Tesla koop je voor max. 5-6 jaar, ga erin zitten, ruik eraan, zie de materialen, het is meteen duidelijk. Als hij in die periode rijdt, de firmware en het interieur niet teveel kraakt of piept, geen bumpers of dak verliest en z’n batterijen niet in de fik gaan is de klus geklaard. Ik wil eraan toevoegen dat zeer helaas ook in Europa de kwaliteit van heel wat merken richting ‘consumable’ is gegaan. Na 5-6 jaar beginnen de dure en haast onherstelbare issues en wordt al schuin gekeken wanneer je richting servicedesk stapt en niet meteen de showroom. Duurzaamheid zou precies moeten betekenen – niet (alleen?) dat we op batterijen rijden maar alles langer kunnen gebruiken en ook lange tijd vervangbaar/upgradable zou moeten zijn met een redelijk budget. Een enkel interessant idee – zoals Volvo met z’n gerecycleerde Vegan-interieurs – ziet ooit het licht maar ik vraag me af hoe stevig de fundamenten zijn die daaronder staan.
Pascal zegt
Leuke theorie. Ik zou ’t haast geloven, als ik niet in m’n 20 jaar ervaring met Duitse auto’s heb geleerd dat ze weliswaar best mooie interieurtjes bouwen, maar zich er onderhuids met grote regelmaat makkelijk vanaf maken en je qua service ook liever zien gaan dan komen. Hoe vaak ik wel niet bij garages heb gestaan met allerhande kwaliteitsissues, (bij een nieuwe BMW ook zaken als afbladderend interieur en kapotte speakers) die lijst past niet hier niet in een comment kan ik je vertellen en coulance ho maar. Men doet bij de dealer alsof men geen idee heeft waar je het over hebt en je bent sowieso altijd toevallig de eerste die met het probleem komt. Vervolgens zie je thuis de internetfora ermee volstaan. Duurde dat maar 5 a 6 jaar! Volvo vond ik altijd een mooi merk maar die gaat inderdaad ook in rap tempo achteruit. Alleen al in mijn omgeving zijn er 3 gloednieuwe Volvo’s afgeleverd met zware problemen in de electronica, 2 mochten er meteen weer worden afgesleept. Mijn respect voor kwaliteit op autogebied ligt uitsluitend nog bij de Japanners en de Koreanen.
ty5500 zegt
Zelfs die Koreanen zijn niet onfeilbaar. Familie heeft een Kia splinternieuw gekocht. Al na een half jaar wou de auto plotseling niet meer starten, auto heeft soms een enorm hoog stroomverbruik en de garage vindt de reden maar niet. Ondertussen talloze batterijen en nazichten verder maar hetzelfde probleem en auto ondertussen weg. Ik geloof nog altijd dat Koreanen over het algemeen goede auto’s bouwen maar geen enkel merk/land is foutloos. Als je pech hebt heb je gewoon pech.
Ik denk dat er nog wel serieus wat problemen gaan opduiken met de nieuwe modellen en dit voor alle merken. In spoedtempo worden nieuwe modellen met nieuwe technologieën ontwikkeld om toch mee auto’s met lage co2 te kunnen aanbieden en hierbij worden de ontwikkelingstijden gigantisch worden ingekort. Dit moet zich ergens wreken.
kevertje zegt
Het is helaas een ziekte die niet alleen in de autowereld speelt. Er waren ooit wasmachine-merken die 30 jaar gebruik durfden te garanderen, maar nu ook plots ook niet meer. Met dit soort van zinloze megaconsumptie ontstaan grondstof-tekorten en mega-ecologische problemen. Lijk even rond jou rond, hoeveel dingen van smartphones, computers, TV tot witgoed… tot zelfs kleding gaan nog langer dan 5 jaar mee? Dan 10 jaar? Men heeft consument weten te polariseren door herstellingen zeer duur en quasi onmogelijk te maken, tot hem in de richting van een ‘hyper-consumer’ te drijven. In de automarkt is het de leasing die het product auto tot iets zeer vergankelijks hebben gemaakt. De onbezorgde (lease)periode is 4/5 jaar, daarop worden flinke winsten per maand geboekt zonder noemenswaardige kosten buiten onderhoud, daarna verdwijnt het gebruikt blik richting Oost-Europa of Afrika. Van de brave man zonder fenomenaal inkomen die z’n eigen autootjes koopt wordt door dezelfde mega-concerns verwacht dat hij dezelfde cyclus volgt… en rarara, qua dienstbaarheid en service komt hij in dezelfde lobby van mega-autoboeren terecht, die hem via peperduur onderhoud annex contracten verder drijft.
lexis zegt
Welja mijn broer rijd een X3 laatste model, net de 2 jaar voorbij. Recent ook twwe kwaliteits issues. Vocht in de achterlichten en defecte batterij noodoproep systeem. Dealer houding was ook in eerste instantie sorry meneer maar de garantie periode is verlopen, na een diepgaand gesprek met de directie toch bereidt om coulance toe te passen. Kleine detail de batterij (normaal is dat for” life ” zit verborgen boven de dakhemel dus beetje onbereikbaar zonder je interieur te slopen van je sjieke m pakket x3.
Ik zelf rij een 435i, 6j oud nu, net geen 60 k km en al een hele hele was lijst met issues en defecten die allemaal te koste van de eigenaar zijn. Inderdaad steeds is de dealer niet op de hoogte van deze problemen of maakt men er zich vanaf is een eigenschap van het product. (Knakkende stuurinrichting, zweverig stuurgedrag ap autosnelweg, doorgangende achterveer thv de veel te zware accu, rammels vanuit de instrumenten cluster omgeving, geur van verbrande olie in het interieur, en zo kan ik nog wat doorgaan) om nog niet te spreken van het sluimerend distributie ketting probleem waar iedere bmw motor vroeg of laat aan ten onder gaat.
Voor mij mijn eerste Duits premium product , toch wel een soort van teleurstellings gevoel had er meer van verwacht. Op mijn vorige , japanse premium ging ook wel eens wat stuk maar wel 7 garantie en die issues kwamen ook pas veel later als de auto pakweg 10j was en richting 200k km ging wat we dan als normale slijtage kunnen beschouwen.
MarcoM zegt
Goh, en VW, Mercedes etc doen het zeker heel goed, gek he.