Tesla gaat de Model S Plaid met flink betere (carbonkeramische) remmen leveren vanaf 2022.
Tesla weet flink de tongen los te maken met hun nieuwe topmodel van de Model S genaamd Plaid. De flink verbeterde elektrische motoren leveren nu zo veel kracht dat de auto in zo’n twee seconden naar de 100 sprint. Dat zijn serieuze cijfers, maar dat moet ook weer tot stilstand komen.
Remmen Tesla Model S Plaid
Nou krijg je uiteraard iets betere remmen op een Plaid dan een reguliere Model S, maar écht goede remmen moest je nog even op wachten. Voor serieus snel spul is het tegenwoordig normaal dat er carbonkeramische remmen beschikbaar zijn en de Tesla Model S Plaid volgt dat serieus snelle spul. Vanaf medio 2022 kun je carbonkeramische remmen krijgen voor het topmodel van Tesla.
Via Reddit viel het een gebruiker op dat Tesla er nu een speciale website voor heeft. Het gaat om een speciale set die je kunt bestellen tegen 2022. Als we de website mogen geloven koop je de set voor je al bestaande Plaid. We gaan er dan even vanuit dat tegen die tijd nieuwe Plaids uit de fabriek komen rollen met de remmen al geïnstalleerd.
Zelfbouw
De carbonkeramische remmen komen dus ook los beschikbaar voor eigenaren van een Tesla Model S Plaid. Helaas kun je ze niet over-the-air downloaden, dus moet je zelf aan de slag. De kit bestaat uit:
- Twee 410×40 mm carbon-silicium remschijven (voor)
- Twee 410×32 mm carbon-silicium remschijven (achter)
- Twee gesmede remklauwen met zes zuigers (voor)
- Twee gesmede remklauwen met vier zuigers (achter)
- Twee handremsystemen voor in de remklauwen
- Acht ‘high performance’ remblokken
- Fles remvloeistof
Let er wel op dat je de grote 21 inch “Arachnid” velgen nodig hebt om de grote remmen te kunnen installeren.
Duur
Goede remmen kunnen je leven redden, dus met die logica kan de set carbonkeramische velgen voor de Tesla Model S Plaid nooit duur genoeg zijn. Dat maakt het prijskaartje van 20.000 dollar voor de hele set niet een lage prijs, maar zo duur zijn dit soort remmen nou eenmaal. Potentieel geïnteresseerden kunnen via de speciale website zichzelf op een email-lijst zetten, dus dan mis je niet wanneer je de set kunt bestellen.
Henkie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pindakoning zegt
Hebben jullie nog wat voorbeelden van auto’s die dergelijke remmen al hebben? Moet ik dan denken aan Hypercars?
tsteg zegt
@pindakoning: optioneel op bijvoorbeeld een Porsche 911. Standaard op een Turbo S. Ook optioneel op verschillende bmw M’s zoals bijvoorbeeld M5, M6
Zal hetzelfde zijn bij de tegenhangers van Audi en BMW.
Maar de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio bijvoorbeeld ook optioneel.
Daarbij nog vele andere merken en nu ook Tesla. Terecht trouwens ook bij deze vermogens.
tsteg zegt
@tsteg: tweede BMW moet Mercedes zijn.
geelbarrel zegt
@tsteg: was op de Alfa standaard en velen bouwen het terug naar staal
etronabt zegt
410mm diameter, dat is wel echt super groot zeg! Dat zal wel goed stoppen. Dat is toch groter dan de meeste hypercars?
damrakker zegt
@etronabt: de grootste beperking van de remweg zijn over het algemeen niet de remmen maar de banden. Die ene noodstop ga je ook redden(of net niet) met de standard bremse. Verschil is dat je met dit soort spul de hele dag kan noodstoppen.
cupsport zegt
@damrakker: precies dat. Qua remkracht win je niets met Carbon keramische remmen. Je hebt alleen minder last van fading zodra je op het circuit rijdt en je de remmen continu zwaar belast. Lijkt mij dus een onzinnige optie voor een Tesla…
dutchneon zegt
Er zijn wat fanatiekelingen die dat toch wel leuk vinden, met een 3 kun je aardig lol hebben, maar de remmen doen na een tijdje niet meer mee. De Plaid natuurlijk hetzelfde, met nog meer power en nog meer gewicht heeft die zeker een probleem.
Bovendien hebben ze dit pakket nodig om de Taycan van de kaart te vegen met een rondje ring in een halve minuut snellere tijd….
mashell zegt
Dus in plaats van het ghostbraking probleem op te lossen zorgt Tesla er voor dat je heel de dag ghostbraking kunt blijven doen…
ty5500 zegt
Als je de verhalen leest kon de auto wel betere remmen gebruiken. Ben benieuwd naar een rondje nurburgring met deze remmen, denk dat de bestuurder zich toen enorm inhield qua remmen om deze te ontzien.
lpgbarrel zegt
@ty5500: of ze zaten er al onder!
ty5500 zegt
@lpgbarrel: het was een door de Nurburgring erkende tijd. Hierbij was een notaris van de nurburgring aanwezig die nakijkt of het een standaard voertuig betreft. Carbon keramische remmen had hij wel opgemerkt.
87sandyd zegt
@ty5500: Die remmen op de Plaid zijn idd ontzettend belabberd ja. Daar klaagt echt iedereen over😅
joost1234 zegt
@ty5500: ik vind t niet zo gek dat elektrische auto’s kleine remmen hebben het idee is namelijk dat zoveel mogelijk energie via de motor terug gewonnen wordt
ty5500 zegt
@joost1234: Grotere remmen of agressievere pads sluiten geen recuperatie van energie uit. Hoogstens wordt het wat moeilijker om een een geleidelijke overgang te hebben van een vertraging door de elektrische motor naar een vertraging door de remmen. Maar wetende dat de auto zo absurd snel is en dat ze opscheppen met tijden op de Nurburgring mag je toch ook erg bijtgrage remmen verwachten.
Jack zegt
Stuur ff een linkje, meestal schept een of andere journalist op.
camber24 zegt
Ik kan dit soort imagebuilding meestal wel volgen, maar dat men bij Tesla nu hier de tijd en energie in steekt, terwijl er voor 80 miljard USD voor het rapen ligt aan pre-orders voor de Cybertruck, dat is toch een lastig te bevatten strategie.
Richmond zegt
@camber24: het een zit het ander niet in de weg.
flutterby zegt
@camber24: een setje remmen verkopen is anders dan een volledig nieuw model met meerdere technieken die in huidige productie auto’s niet te vinden zijn.
faalhaas zegt
Carbonk-eramische remmen.
burb zegt
Of voor op je amish koets; car-bonker-amische remmen…
Davion zegt
Ligt het nu aan mij of vind ik 20000 dollar goedkoop ?
Ik heb een tijdje geleden de prijs van 1 CFRP remschijf gezien, is dit was om en bij de 8000 dollar.
Dan lijkt 20k voor 4 schijven/klauwen etc.. goed meevallen ?
Al dat het natuurlijk pokkeduur is ivm gewone schijven.
gillis zegt
Allemaal leuk en aardig. Maar veel lui gooien alsnog metaal op hun auto na een tijdje carbon te hebben gereden. De reden is dat ook carbon remmen slijten op het circuit. En dan praat je over 3k per schijf versus 800 voor een metalen variant.
Op mijn Ferrari zaten ook CCM schijven. Helaas ook niet helemaal goed meer. Kleine chipjes eruit. 20k voor nieuwe set. Ben voor metaal gegaan voor 4k.
unknown32 zegt
@gillis: + remt slechter als ze koud zijn en dus voor dagelijks gebruik minder aangenaam waar zo’n S de meeste tijd gaat rondbrengen.
flutterby zegt
@unknown32: in het dagelijks gebruik worden de remmen helemaal niet gebruikt. Dankzij regeneratie zitten ze er alleen in geval van nood.
911targa zegt
@gillis Aha, wist niet dat dit kon. Ik heb ook CCM op mijn Porker. Als het idd zo duur is, wordt het ook metaal.
Overigens is 20k serieus geld, nu Porsche er 9.834 voor nam (991.1).
tampie zegt
@911targa: ik mag toch hopen dat je CCB hebt op je Porsche. De CCM schijven die Ferrari gebruikt zijn anders (en minder slijtvast). Jouw optie (450) was een meerprijs t.o.v. stalen remmen, als je de boel moet vervangen dan wordt het ook meer dan 20k.
Bastiaan Williams zegt
Waanzinnig apparaat en al gaat ie 250k kosten hij is veel sneller dan alles wat er nu rond rijdt aan hypercars die 4 x zo duur zijn. Dus eigenlijk is het een hele goede deal. Nieuwste technologie, snelste acceleratie en ook nog voor minder geld!