
Het gaat hier om een nieuwe variant van de Tesla Model S.
Je kunt de Model S inmiddels omschrijven als de senior onder de elektrische auto’s. Dit is echter geen mopperende veteraan, maar een ‘oudje’ die er nog steeds toe doet. In Nederland is het aantrekkelijke bijtellingsvoordeel grotendeels weggevallen voor de Tesla. Met de puike actieradius en snelle acceleratie behoort de auto nog steeds tot de top in zijn segment.
De Tesla Model S is dit jaar 8 jaar verkrijgbaar op de markt. Nog steeds komt de Amerikaanse autobouwer zo nu en dan met vernieuwingen voor de EV. Voor de Amerikaanse markt heeft het merk een nieuwe variant van de Model S én de Model X gelanceerd onder de naam ‘Longe Range Plus’. Deze variant vervangt de oude Longe Range en is in feite de nieuwe instapper. Wat opvalt is de toegenomen geadverteerde actieradius. De Model S Longe Range Plus zou volgens de Amerikaanse EPA-test 628 km ver komen en de Model X Longe Range Plus 565 kilometer.
Dat soort afstanden rij je ook met een volle tank in het geval van een benzineauto. Vooralsnog heeft Tesla deze varianten enkel in de Verenigde Staten gelanceerd. Het is niet bekend of het automerk ook in Europa deze Longe Range Plus modellen gaat uitbrengen. Een verbeterde variant of niet: de hoogtijdagen van de Model S en Model X in Nederland liggen ver achter ons. Tesla verkoopt nog maar een handjevol exemplaren van de dure EV’s omdat er niet langer sprake is van een zeer aantrekkelijk bijtellingsvoordeel.
Nog steeds niet geschikt voor de wintersport, maar voor de overige kilometers geen enkel probleem.
@dutchdriftking: over een paar jaar kun je toch niet meer op wintersport met de auto. Ligt er geen sneeuw meer.
@hiostu: er wordt de komende jaren alleen maar meer extreem weer verwacht, dus ook extra sneeuwval.
@gilettelubbers: u weet wat voor temperaturen er nodig zijn voor sneeuw?
@rhellema: ja, met extremer weer bedoel ik o.a. ook extremere winters
@rhellema: dus met extreem weer vergeten we even voor het gemak dat het ook extreem koud kan zijn?
@c220amg: verwacht je hier echt extreme winters? En dan bedoel ik met temperaturen onder de 0 graden. Dit is ook een extreme winter maar dan wel qua temperaturen boven de 0 graden.
@gilettelubbers: Snneuwval is niet nodig voor wintersport. Dat doen de sneeuwkanonnen wel. Het moet alleen koud genoeg zijn, laat daar net een gebrek aan zijn dat steeds groter wordt.
@hiostu: Het is dit jaar best treurig gesteld met de sneeuw inderdaad, hopelijk is dat eenmalig…
@frederik: euh…… in Nederland wel, In de Alpenlanden zijn de condities best goed te noemen
@woertquattro: Ik zit nu in Oostenrijk en is het slechtste jaar in tijden.
@dutchdriftking:
Geen ervaring blijkbaar. Tesla is prima geschikt voor de wintersport. Sinds 2014 2x per jaar naar Serfaus. In de bergen is een EV onverslaanbaar en de rit er naar toe met een stop van een half uur om de 2,5 uur aanzienlijk minder vermoeiend dan in 1x er heen knallen.
@billymobiel: Wij ook 1x per jaar op en neer naar Serfaus. Enige minpuntje is wel de groeiende drukte bij de superchargers. We hebben dit jaar voor het eerst moeten wachten om te kunnen laden (5 minuten). Ook zijn al veel bestaande superchargers uitgebreidt en geüpgraded voor de model 3 aansluiting.
@pietertjep85d: en er komen alleen maar meer rijders, met elektrische auto op wintersport gaat niet meer normaal lijkt mij, als het niet dit jaar is, dan wel volgend jaar
@billymobiel: het leuke van rijden naar de Alpen is het stuk autobahn waar je lekker overheen kan knallen. Dus niet 120kmh op de rechter baan met je EV…..
Ja je komt er wel maar dan kan je net zo goed met de trein gaan als je een constante snelheid wilt rijden
@billymobiel: ik ken echt heel andere (eerlijker?) verhalen
@dutchdriftking: met het bijtelling voordeel dat huidige tesla rijders genieten, kun je voor dat ene weekje gewoon een dikke suv huren toch..?
@ukbob: mensen vinden een Tesla ook gewoon veel fijner/relaxter/veiliger dan een andere auto he. En wintersport kan echt prima. Mensen die ik 1 go doorrijden zijn ook nog eens gevaarlijk.
@dutchdriftking: hoezo
@dutchdriftking: hoezo? Je kan hier dus prima 4/5 uurtjes achter elkaar meer rijden en dan aan de supercharger.
@dutchdriftking: je hebt hier duidelijk geen ervaring mee…
@dutchdriftking: wat een onzin, het is alleen een andere mindset. Tegenwoordig is laden in een half uur (tot 80%) gebeurd en je kan 300km rijden. Dus misschien 4x 20 min stoppen. De meeste mensen hebben een tussenstop op zulke lange afstanden, maar wellicht 1 of 2 keer wat langer dan 20 min.
Waarom niet? Normaal stop je ook minstens één keer om te tanken, wat te eten of naar de WC te gaan. Kan je nu mooi combineren met laden. Daarnaast ken ik mensen die al jaren met hun huidige Model S op wintersport gaan. Leg mij maar eens uit waarom hij niet geschikt is?!
@circlestorm69: ieder zijn ding. Voor mij nog steeds niet geschikt voor wintersport. Ik stap in Nederland in, tank een keer, plaspauze in dezelfde 5 minuten en hop; door. Dus nee, voor mij is het niets voor op wintersport
@keeper1: gelukkig maken ze voor jou geen model S en voor de meeste niet. Daar moet je ook flappen voor hebben:)
@kappenou: uitstekende argumentatie over flappen, aangezien jij exact weet wat er in mijn portemonnee zit en wat ik rijd. Uitstekende redenatie
@keeper1: nee ze maken voor jou geen model S.
Jouw volk bedoel ik mee. Die 10uur + in een auto achter elkaar onverantwoord door wil rijden.
Het flappen verhaal is ook voor een overgroot deel van de mensheid de eerste uitdaging:)
@kappenou: en wederom een aanname over het feit dat ik in mijn eentje 10 uur achter elkaar onverantwoord door zou rijden. Wij zijn met 4 personen die allen kunnen rijden. Maak je maar eerst druk om je eigen leven en daarna pas om die van een ander. En zonder aannames waar je werkelijk 0 weet van hebt
@keeper1: tanken, plassen en koffie halen in 5 minuten? Jij werkt bij Red Bull in de pitstraat?
@alfalfa: klopt. Moet klein beginnen he
@circlestorm69: niet 1x stoppen maar 4x stoppen. Over ruim 1000km moet je sowieso 3x stoppen om uberhaupt te halen en altijd liever voor je eindbestemming ook max vullen in het geval je daar niet kunt laden. En dan zijn de laadpunten ook vaak nog wel stukje van de snelweg. Al met al zeker 4u meer. Kan geluk hebben met lege SC’s zodat je op max speed laadt, maar meestal druk en laad je op 50% op soms minder tegenwoordig.
Prima geschikt voor de wintersport. Je doet er alleen een uurtje langer over om er te komen.
En een nieuwe velg. Bovendien logt de WLTP range vaak 10% hoger dan EPA, dus de geadverteerde range hier zal wel tegen de 700km liggen…
Totdat ze bij Tesla in de statistieken gaan zien dat een bepaald deel aanspraak moet gaan maken op de garantie, en ze de ‘range’ naar beneden halen via een update.
Is er uberhaupt iets van een zekering die je kunt verwijderen, zodat ze je auto niet meer kunnen updaten?
Prima geschikt voor wintersport, ik heb een Model 3 Performance. Zaterdag teruggekomen uit Oostenrijk, geen centje pijn. over de gehele rit van 850 km 30 min. later aangekomen dan vrienden met een brandstofauto. Bovendien waren alle tankstations langs de snelwegen bij München druk bezet (50+ wachtenden auto’s) en de Superchargers direct beschikbaar. Tesla tijdelijke Superchargers langs de bekende routes geplaatst. Heb afgelopen half jaar 2 reizen naar Engeland, één naar Schotland en één naar Oostenrijk gemaakt. Nergens enige belemmering gehad vanwege de Tesla.
@P1m: dat is vreemd. Vrienden van mij zijn met een Model X gekomen en hebben er 13 uur over gedaan. Dat is 4 uur langer dan met mijn benzine auto op dezelfde dag. Zij moesten 3 keer stoppen met gemiddeld 120 per uur.
@simonbv: dan is die vriend van jou in slaap gevallen want ik reed in 8,5 uur naar sankt anton (850km) met een model S en reed regelmatig 180-190
@keeper1 : u rijdt zonder vrouwen en/of kinderen in de wagen dus
@b00st: met kan ook prima, lekker s nachts rijden
Hilarisch dat mensen argumenten als ‘ik kan hem niet meepakken op wintersport zonder een uur te pauzeren’ een valabel antwoord vinden om wel of niet voor een auto te gaan. Dan scheelt er toch iets met jou als je een beslissing van 70.000 euro laat afhangen van 2x (h/t)1 uur op 8 765 uur dat één jaar bevat.
@jensoffbutton: de mensen die in 1x doorrijden zijn ook nog eens gevaarlijk bezig.
@jensoffbutton: Idd, dan is mijn volgend auto een bestelauto want ik ga 1 x per jaar naar de ikea
@jensoffbutton: ik heb nog nooit een auto van 70.000 euro gekocht. Maar als ik m koop, wil ik niet dat deze minder kan dan mijn auto van 10.000 euro. Ja je kan met een Tesla op wintersport, echter het is behelpen tov een fijne 6 cilinder diesel. En je kunt ook afwisselen, persoonlijk rij ik al jaren s nachts, en dan na halverwege tanken en chauffeur wissel.
@jensoffbutton: met die redenering zou ook niemand een auto groter dan een Smart nodig hebben. Of een Aygo. Al die SUV’s en stationwagons zijn dan ook onnodig voor die 2x per jaar dat je opa achterin hebt of naar Ikea moet. Mensen kopen auto’s nou niet 100% met verstand. Ik zelf ook niet, ik koos tot nu toe altijd een 6 pitter voor een stukje emotie. Zowel diesel als benzine. De diesel doet met gemak 9-950km bij 140-150. 8-850 bij 200km/u. Dat is ook onnodig maar wel leuk.
Hou toch eens op met dat gezeik. Ieder zijn ding, ik heb ook geen tesla, want ik heb regelmatig 2000kg aan de haak hangen.
@scrmeagle: Kan ook prima met een Tesla (Model X). Je voelt niet eens dat er iets achter hangt.
@scrmeagle: met de X heb je dan nog genoeg over, alleen je range is de helft..
@flutterby: vermoed dat met 2 ton de range van elke personenauto halveert
@simonbv: Dat kan wel kloppen, de Model X is volgens mij ook geproduceerd met een 60 KWh accu. Met de huidige X met de nieuwe aandrijflijn in de Long Range uitvoering moet je toch in 3x laden er wel kunnen komen lijkt me. Maar heb daar verder geen ervaring mee…
@P1m: nee ze hebben een 100d uitvoering. Met 4 personen en winterbanden kom je iets minder ver. Daarnaast hadden ze tot rond de 80 procent getankt om niet nog langer te hoeven wachten bij de charger.
Begrijp niet dat dit nieuws is. Er zijn genoeg diesels en misschien ook bezine autos die het dubbele halen.
@martingtv: het is een nieuwe uitvoering dus nieuwswaardig lijkt me? Zit je wel te wachten op nieuws van een bmw met de zoveelste 3 cilinder en 116pk?
@martingtv: Klopt, voor een diesel is dit niet merkwaardig. Range en prijs zijn echter de zaken die veel mensen nog tegenhouden om een elektrische auto te kopen. De range is echter steeds meer naar ICE niveau’s aan het gaan. Nu de prijs nog en er zijn weinig argumenten tegen een elektrische auto.
Even zoeken en vervangen doen op ‘Longe range plus’. Neem tenminste aan dat hij ‘Long range plus’ moet heten :-).
Mooie range, het wordt nog wel een keer wat(t)! Nu nog een manier verzinnen om die range er binnen 5 minuten in te pompen en het wordt interessant
@racerx: Wat(t) een onzin, laden doe je vrijwel altijd ‘s nachts. En met een bereik van rond de 400 km. ben je blij dat je een half (laad)uurtje pauze kan nemen.
Voorsprong door techniek
Hoeveel Ah accupakket zou deze dan hebben? Ik vond de vorige naamgeving met 60(d), 75(d), 100d enz overzichtelijker tbh
denk dat ev’s voor de ‘gewone werkman’
toch pas over n jaar of 10/20 betaalbaar worden…tenminste in mijn geval….
Toch gaaf dat je 30km erbij krijgt met een OTA software update.
Mijn auto moet ik naar de garage rijden en bij alle beurten die m’n auto krijgt is nog nooit de zuinigheid vergroot. Tesla FTW!
@keeper1 stoer hoor. En je denkt dat je dan nog veilig kunt rijden?
@scolopax: ik weet wanneer ik veilig kan rijden en wanneer niet. Gelukkig zijn wij met 4 in de auto om door te wisselen. Dus als jij je eerst om je eigen zaken druk maakt en daarna pas om die van anderen, is iedereen vrolijker.
@ronaldotour sorry, geen behoefte aan een auto die ik als een mobiele telefoon moet behandelen, gewoon niet makkelijk genoeg en als je onverwacht toch ergens naartoe moet en je wagen is praktisch leeg… sta je dan. Laadpalen zijn er niet overal en thuis gaat het ook niet of nauwelijks, het is gewoon niet praktisch genoeg, maar ik ben dan ook geen early adopter en EV predikant. Als de praktische bezwaren zijn weggenomen ga ik er eens over nadenken, maar morgenochtend wordt gewoon de V8 weer aangeslingerd. Mooi ouderwets, net als die Marshall buizenversterker die ik op zolder heb staan…
We weten allemaal wat die actieradius beloften van Tesla voorstellen: heel weinig.
Tenzij je als een malle pietje in de zucht van een vrachtwagen met 80 op de rechter baan wilt voort sukkelen. Ja dan.
Daar zie je de meeste tesla’s dan ook, met bestuurders met het zweet op het voorhoofd. Door angst.
Mooi dat die tesla’s het steeds meer op eigen kracht moeten doen. Alle fiscale voordelen er zo snel mogelijk af, joehoe!
Grappig om te lezen dat veel mensen roepen die model S kwam er wel en de andere model s moest zoveel keer laden etc. Maar niemand noemt de versie. Zal ook verschil zitten in de p70 tot aan de p100 en weet ik het lijkt me…
Lekker man, die range wordt steeds beter