De duurste en meest exclusieve Tesla Model S bestaat voor een groot deel uit 24-karaats goud. Het antwoord op de vraag die niemand stelde?
Sommige mensen willen dat hun auto een alleskunner is. Dat hij ruim, snel en goedkoop is. Dan wens je dus soms ‘meer ruimte’ of ‘een hogere topsnelheid’. Er is dus kennelijk een kopersgroep die kijkt naar een Tesla Model S en denkt: ‘er moet meer 24-karaats goud op’.
Caviar Model S
Wat dat betreft lijkt het aanbod perfect in te spelen op de vraag. De Tesla Model S door Caviar zit namelijk vol met 24-karaats goud. Het wordt tevens een uiterst exclusief ding. We verwachten dat er momenteel een groot aantal vragen door het hoofd van de lezers schiet en de meest voorkomende is waarschijnlijk ‘waarom?’. Het antwoord daarop lijkt bijna letterlijk te zijn ‘omdat het kan’.
Het idee achter dingen bekleden met goud is niet nieuw. Caviar doet het al een tijdje met iPhones. Dit zijn normaal gesproken al niet perse goedkope smartphones, maar met Caviar worden het rijkeluisspeeltjes bij uitstek. De iPhones van Caviar beginnen vanaf zo’n 5.000 dollar, maar die met puur en enkel goud achterop lopen op tot meer dan 55.000 dollar. Caviar brengt sinds kort meer uit dan alleen iPhones, ook een PlayStation 5 van goud kan. Nu wordt deze trend dus ook overgenomen naar auto’s. Waarom? Nou, omdat het kan, dus.
Plaid
De basis voor dit duurding met 24-karaats goud is een Tesla Model S Plaid. Ter context: die start in de VS vanaf 112.000 dollar. De Model S door Caviar is iets… duurder. Een specifieke prijs krijg je alleen als je hem wil bestellen, maar voor minder dan 299.000 dollar hoef je geen offerte aan te vragen. Qua auto verandert Caviar niks aan de Model S. Het enige wat ze doen is de auto op vele plekken uitrusten met stukken puur goud. Ook worden alle Tesla-logo’s vervangen door Caviar-logo’s. Dé manier om te showen dat je in iets zeer exclusiefs rijdt. Exclusief is de Tesla ‘Model Excellence’ van Caviar zeker: er komen 99 stuks van in de verkoop.
Een tamelijk bijzonder idee en precies zo’n idee wat een vraag beantwoordt die niemand stelde. Zie jij jezelf al rijden in zo’n Tesla Model S die deels bestaat uit 24-karaats goud?
Robert zegt
Uitrusten met stukken puur goud. Dat zal lekker zijn voor de range anxiety. Goud weegt 2½ keer meer dan staal en 7½ keer meer dan aluminium, dus een toch al bepaald niet lichte auto als de Model S wordt er nóg weer een stukje zwaarder van. En vrij moeilijk te verzekeren, waarschijnlijk.
lecomte zegt
@RRRobert: De onderdelen zijn verguld en niet van puur goud, dus qua gewicht zal het meevallen. Ik heb wel medelijden met de 99 personen die hier in willen gaan rijden.
yellowcab zegt
Ik denk dat je die ‘stukken goud’ met een korreltje zout moet nemen: waarschijnlijk is het gold-plated, en dan zit er gewoon een héél dun laagje echt goud op. Dat zal op het gewicht van een Model S vast niet zoveel uitmaken.
bfvo zegt
@RRRobert: WA verzekering zal best te regelen zijn, de rest is overbodig.
pier zegt
Het ziet er niet uit en als je hem ergens parkeert heb je kans dat je de volgende ochtend je halve auto kwijt bent. Nee dank je.
bischero zegt
@pier: in de landen waar deze verkocht zal worden, heeft de dief later ook wat minder ‘om handen’. En als de echte dief niet snel gevonden wordt, is er een lijstje van stand-ins die hier voor in aanmerking komen.
sel777 zegt
Soort van nieren zo.. bmw 100s
escort77 zegt
Dit had ik eerder op een Rolls-Royce, Bentley, Maybach of G-klasse verwacht… niet op een Tesla
Charles Taycan 4S zegt
Doet me een beetje denken aan een Oude Plezierboot deze Tesla Model S…. 😜
ghengiskhan zegt
Ieder zijn meug maar ik vind het sneu en droef.
polpol33 zegt
@ghengiskhan: inderdaad. Gewoon zielig.
Het voegt niets toe aan het product. Het heeft alleen het tonen van rijkdom als doel. Dus vulgair. Een weldenkend meelevend mens gebruikt een deel van zijn welvaart om anderen te helpen.
Begrijp me niet verkeerd; ik ben een autofiel en geen leftie.
lecomte zegt
@Loek, Caviar rust delen in 24 karaats goud uit d.m.v. electroplating oftewel het vergulden van onderdelen. Dit is dus een dun laagje goud. Net zoals bij bijvoorbeeld goldplated horloges. Er is dus geen enkel onderdeel van puur 24 karaats goud.
Voor wat betreft de auto, ik vond hem al niet bijzonder mooi en nu vind ik hem bijzonder lelijk.
tjorque zegt
Kan iemand wat nagels door het batterijpack jassen?
SimonMc zegt
Bweikes. Het enige wat nog ontbreekt is een interieur uit walvispenisleder.
mashell zegt
Als je hiermee in de buurt niet de bijnaam John Player Special krijgt…
mpgc zegt
Meer kots op wielen dan caviar op wielen.
sportabgasanlage zegt
Zo zie je maar, smaak is niet te koop. Dit is wel de ultieme compensatiemobiel
gabrielo zegt
Ik vind die nieren op de neus lelijk, maar eigenlijk wel creatiever (vooral die omlaag hangende mondhoeken) dan wat BMW tegenwoordig op de neuzen plakt.
cossiekiller zegt
Dat goud zal wel voor de koeling van de motor bedoeld zijn. In de jaren ’90 werd dat nog weleens gedaan.