Is een Tesla Model S nog wel interessant anno 2023?
Met de laatste update van de Tesla Model S maakten we kennis met de knotsgekke Plaid, die hypercars het leven zuur kan maken. Dat is allemaal heel indrukwekkend, maar misschien denk je: doe mij maar gewoon de Long Range. Dan hebben we goed nieuws: de Long Range is terug in de configurator. Het slechts nieuws is dat de prijs niet mals is.
De Long Range en de Plaid zijn de enige opties anno 2023, dus dat maakt de Long Range de instapper. Uiteraard heb je hiermee wel het grootste bereik, al scheelt het niet heel veel. De Long Range heeft een WLTP-actieradius van 634 km, terwijl de Plaid 600 km ver komt.
De Plaid is met een sprint van 0-100 km/u in 2,1 seconden natuurlijk krankzinnig snel, maar laten we niet vergeten dat de Long Range ook bloedsnel is. Deze gaat tegenwoordig van 0 naar 100 in 3,2 seconden. Dat is ook gewoon supercar-territorium.
De Model S Long Range is er helaas niet goedkoper op geworden. Waar je deze voorheen nog voor minder dan een ton kocht, ben je nu minstens €114.990 kwijt. Dat is toch een hoop geld. Zeker als je bedenkt dat het in de basis inmiddels een 11 jaar oud model is.
Naast de Model S Long Range heeft de Model X Long Range eveneens een comeback gemaakt in de configurator. Deze auto heeft nu een vanafprijs van €123.990. Dit gaat de ingestorte verkopen waarschijnlijk niet helpen.
Concurrentie
Tot slot kijken we nog even hoe het er voor staat met de concurrentie van de Model S. Er zijn inmiddels diverse (Duitse) alternatieven:
- Mercedes EQS 450+ (333 pk, 757 km): €109.090
- Audi e-tron GT (476 pk, 488 km range): €110.915
- Mercedes-AMG EQE 43 (476 pk, 531 km range): €111.068
- Porsche Taycan 4S (530 pk, 408 km range): €114.300
- Tesla Model S Long Range (680 pk, 634 km range): €114.990
Als je kijkt naar de combinatie van prestaties en range biedt de Model S nog steeds de meeste value-for-money. Maar is dit ook echt de auto die mensen gaan kopen in deze prijsklasse? Voor hetzelfde geld kun je ook rondrijden in een echte Porsche. Of in een überluxe Mercedes met 757 km range. Zeg het maar…
Flutterbear zegt
De Model S is wat lagere kwaliteit maar wel gelijk full option. Bij de concurrentie zal niemand op de instapper zijn kenteken plakken. Beetje appels en peren vergelijken. Daarnaast zal iemand die 110k uitgeeft ook niet moeilijk doen om 120k uit te geven gezien het vaak geen beperking is in budget maar in wat je ervoor krijgt.
papa zegt
Wat lagere kwaliteit? Understatement van de dag me dunkt… Zou wel eens een vergelijkende test willen zien met de EQS.
Robert zegt
Ik vermoed dat er op een ‘kale’ EQS (wedijvert met het andere understatement van de dag) méér standaard voorzieningen en accessoires zitten dan zo’n beetje elk ander model in het bovenstaande lijstje. De tijd dat je bij Mercedes apart moest bijbetalen voor een rechter buitenspiegel, Becker radio, vijfde versnelling of zelfs elektrisch bedienbare ramen en spiegels ligt inmiddels ver achter ons.
En ook met een ‘basic’ Porsche Taycan of ‘instapper’ e-tron GT hoef je je volgens mij nog geen stakker te voelen.
Flutterbear zegt
Heeft de Taycan niet ACC als optie? Een optie waarvan de hardware al verplicht is voor het noodrem systeem?
none1234 zegt
Full option????? Omdat ze geen opties hebben bedoel je zeker? Hoeveel kleuren kan je dan kiezen, head up display, night vision, laser licht, sport stuur, stuur verwarming, individual stuur, comfort seats achter, entertainment achter etc. Wat full option?
CYBRTRK zegt
Je kunt 5 kleuren kiezen, er is keuze uit twee soorten stuurwielen, stuurwielverwarming is standaard en entertainment achter is ook standaard.
Flutterbear zegt
Op een Tesla is de keuze uit velgen, kleur en autonomie. De rest is standaard dus feitelijk standaard full-option. Kleed je de alternatieven aan met dezelfde standaard uitrusting (zoals entertainment achterin, al is een Model S gemaakt om zelf achter het stuur te zitten) dan lopen de prijzen fors uit elkaar.
simonferrari zegt
Tja, de techniek is nog steeds uitstekend maar in mijn ogen is het model nu wel erg oud. Een e-tron GT of EQE ziet er een stuk moderner (en gezelliger) uit.
grandmasterb zegt
De EQE en EQS zijn erg lelijk, de Tesla S is nog steeds zeer fraai.
leaper035t zegt
Neem momenteel maar de Porsche en Audi als concurrent. Noem me ouderwets maar die Mercedessen zijn meer tablet dan auto en zien er niet uit imo.
Flutterbear zegt
Inderdaad zeg, Mercedes heeft precies het verkeerde bij Tesla afgekeken.
goodvibrations zegt
Met een Alfa Romeo jas en voering was Tesla echt aantrekkelijk geweest..
Ben er nu helemaal op uitgekeken model y is al gedateerd vanaf de lancering…
Zou dus een van de concurrentie worden als ik voor de keuze stond.. denk de Etron GT.
geenidee1975 zegt
Allemaal niet. Doe mij maar gewoon electrische varianten van bestaand designtaal.. Zonder lelijk druppel-like-space-ship-design-ellende. Wat dat betreft is de E-tron 55 (aka Q8 E-tron) gewoon een schot in de roos. Net als de overige A en Q e-tron-varianten. Mag Mercedes ook gaan doen, want de EQ-Mercedessen missen elke passie en elegantie. Zo. Das eruit.
Flutterbear zegt
Het verbruik neemt dan ook gigantische toe en dus ook je laad snelheden. De Model S bewijst dat gestroomlijnd niet lelijk hoeft te zijn.
baardmijt zegt
Passie en elegantie als wenselijke kenmerken naar voren brengen en de e-tron 55 een schot in de roos noemen. In één bericht. Eh…
mashell zegt
Klopt toch? Het een forse SUV die er redelijk elegant uitziet (hij is niet zo hoog al veel andere), de wagen is zeer bruikbaar en verkoopt goed.
baardmijt zegt
Okee. Ik vind het nog steeds een lompe auto, maar voor een grote SUV is ie inderdaad nog enigszins eh… Nee, ik krijg het toch niet opgeschreven. Maar ik begrijp je punt.
@Geenidee1975 maakte de vergelijking met de elektrische MB’s en dan snap ik het eigenlijk ook wel. Die dingen liggen niet makkelijk op het netvlies. Kwam net een EQB tegen en ook dat is in mijn ogen gewoon echt een raar en lelijk ding.
De passie druipt er bij zo’n e-tron nog steeds niet vanaf, maar ik had niet zo moeten mekkeren. Het was ook veel te laat.
kniesoor zegt
Een zo groot mogelijke range is wat mij betreft prioriteit bij een EV. Dat-ie ook nog een beetje mooi is gebouwd + afgewerkt doet de rest. Daar voldoet de EQS het best aan, dus die zou het dan worden (uit dit lijstje).
rs62k5 zegt
Puur range is niet alles, als vakantie EV is Tesla met de integratie, capaciteit, hoeveelheid, en betrouwbaarheid(!) van de laadpunten gewoon onverslaanbaar.
janboel zegt
Alleen het design van buiten is 11 jaar oud. Wat design van binnen en techniek betreft, zit er een eeuw aan verschil in tov de eerste uitvoering. Batterij technologie, electromotoren, software(!), camera’s, etc. Allemaal zaken die ver voorop lopen op de concurentie.
CYBRTRK zegt
Nu is de model S juist de auto van Tesla die het meest veranderd is in uiterlijk over de jaren
Flutterbear zegt
Dat is bij Audi en BMW niet heel veel anders. Wij kenners kunnen ze wel onderscheiden maar ik denk dat de meeste partners van reageerders het niet kunnen.
exclusivecarspotter zegt
Nieuwe techniek in een oude jas, dat is de Model S, de kwaliteit schijnt ook een stuk te zijn verbeterd. Het grootste voordeel is nog steeds z’n efficiëntie tov de concurrentie en uiteraard het supercharge netwerk.
none1234 zegt
Hoezo nieuwe techniek? Wat ik tot nu toe heb gezien aan die video’s waar ze Tesla’s uit elkaar halen, is er niet zoveel nieuw of uitzonderlijk aan. Ik vraag me echt af of het aantal innovaties daar hoger is dan welke andere auto in dezelfde prijsklasse. (Misschien met uitzondering van Aston Martin, waar zover ik heb begrepen de technologie toch wat achter loopt)
arta zegt
Komende jaren zal Tesla met de prijs sturen op afzet.
Als de verkopen achterblijven zakt de prijs. Ook de Model Y en 3 hebben voldoende marge om nog met prijs te sturen op afzet.
Afwerking van (waarschijnlijk) alle concurrenten is beter, maar technisch zijn die Tesla’s echt slim in elkaar gezet en snel!
Ik zou nog even een wachten en dan toch een Tesla kopen….
kniesoor zegt
Dan krijg je van die toestanden zoals Tesla momenteel in China heeft met klanten, die pissed off zijn, omdat zij (vinden, dat ze) 20-25K teveel hebben betaald nu dat Tesla de prijzen met dat soort bedragen heeft verlaagd. Weet niet of dat een houdbaar businessmodel is.
grandmasterb zegt
Mercedes heeft de EQS nu ook met 30% korting verlaagd, want niemand wil zo’n lelijke auto
CYBRTRK zegt
De grootste prijsverandering was $7k geen 20-25k helaas
none1234 zegt
Met de voldoende marge ben ik het wel eens, alleen al daarom zou ik nooit een Tesla kopen, gewoon weinig waar voor je geld. Net zoiets als een iphone, waar ook veel marge op zit.
Leg eens uit, hoezo Tesla’s echt slim in elkaar gezet zijn? Ik heb niet veel gezien van Tesla, laatst een filmpje over de elektromotoren wat echt niets bijzonders is, en de aanpassingen daaraan voor de performance modellen zijn noodgedwongen, vanwege de warmte ontwikkelingen.
Een fuel cell van Honda van 20 jaar geleden lijkt me nog geavanceerder dan wat er in een Tesla zit.
Misschien artikel voor autoblog, wat is er nu zo bijzonder aan een Tesla, en dan natuurlijk niet de standaard eigenschappen van een Elektrische aandrijving benoemen. Dat is iets als wat is er speciaal aan een vliegtuig, nou hij heeft een vleugel.
arta zegt
Munro Live heeft een heel aantal leuke video’s over de opbouw van verschillende elektrische auto’s. Ook als je de video’s van Rich Rebuilds bekijkt over bijvoorbeeld de Taycan en Audi (los van de flauwe grappen) dan zitten die dingen minder slim in elkaar.
Zaken als koelsysteem, routing van leidingen, opbouw van het accupakket, integratie van componenten, aanpassingen aan huidige modeljaren doorvoeren etc.
Een vergelijking op Autoblog zou ik toejuichen!
En juist omdat Tesla goedkoper kan bouwen en ook minder mooi afgewerkt is vind ik dat ze moeten zakken in prijs en dan de beste keuze voor een elektrische auto in de markt hebben.
none1234 zegt
Ik vraag me nu af of de andere merken er niet meer pk’s in stoppen omdat ze dan hun eigen markt kannibaliseren, of omdat ze gewoon voorzichtig zijn, en een langere levensduur willen bieden. (meer dan de garantie)
Flutterbear zegt
Tesla presteert veel beter dan de garantie. En dan bedoel ik met name op gebied van de aandrijflijn.
V8Vantage zegt
Een Porsche 911 is toch ook al 1000 jaar hetzelfde? Ik moet eerlijk zeggen zo’n plaid lijkt me een mooie opvolger voor m’n huidige auto. Die moet nog wel een jaartje of vijf mee gaan minstens dus hopelijk zal die als occasion goed te krijgen zijn. Al is het maar omdat Space balls zo’n toffe film is.
racerx zegt
Doe de Taycan maar, ontzettend mooie auto van buiten en binnen en ook in standaard trim kom je volgens mij maar weinig tekort. De mindere range neem ik dan maar op de koop toe, voor vakanties zou ik toch nooit een EV gebruiken en voor een roundtrip naar mn ouders 200km verderop zou een kwartiertje snelladen volstaan om weer thuis te kunnen komen. Niet ideaal, maar als het dan toch moet…
Dutchdriftking zegt
De Model S was geniaal, maar is nu gewoon flink op leeftijd. Eigenlijk moet er gewoon een compleet nieuwe komen. De hardware is top, maar een iets Europeser afwerkingsniveau en wat meer variatie in samenstelling zouden hem afmaken. Maar ja, het blijft een Amerikaan he.
mashell zegt
Voor een Amerikaan zijn Tesla’s juist wel goed gemaakt. Maar voor deze prijzen hoort de wagen meer premium zaken aan te bieden, meer kleuren, meer bekledingen, meer opties (schuifdak!) etc.