
De bijtellingsloze luxeslee uit Silicon Valley zullen we vanaf de zomer steeds vaker op Nederlands kenteken zien. (HIER #1) Mocht je op de reserveringslijst staan en straks je Signature Edition van de Model S ontvangen? Vossen Wheels heeft alvast wat personalisatieopties voor je.
De velgenleverancier heeft een Model S Performance (85kWh) met 416 pk en 600 Newtonmeter aan koppel voorzien van een matblauw uiterlijk, een verademing vergeleken met de zuurstokroze swag van Sergey Brin. Maar we hebben het over Vossen Wheels, dus draait het uiteindelijk om de wielkastinhoud.
Daar vinden we VVS CV1-velgen die aan de voorkant 22X9-inch meten, en achteraan 22×10,5-inch. Multispaaks die in het zwart, wit, en in een grafiettint te verkrijgen zijn.
Dit keer hebben we trouwens geen fotogalerij waar we ze kunnen bewonderen, maar een niet onaardige video. Bekijk de beelden op Autojunk.nl. Wel jammer dat Vossen een muziekje over het motorgeluid heeft gemontee.. oh, wacht.
Nu rest alleen nog een 3.0 benzine of een dikke turbo diesel met 6 traps automaat, en ik heb een nieuwe droomwagen aan mijn dromen toegevoegd..
@lamborgfan: Waarom in godsnaam een diesel? Sneller dan de electro versie wordt hij nooit en diesel klinkt ook niet.
@Joerek: Als je de mogelijkheid heb om een keer in een bmw 530d of 535d of een jag 3.0 of mercedes 350 diesel te rijden, doe dat dan maar eens keer..
Bulken koppel die eruit kicken. Vroeger hadden wij een E320 cdi (w210) en jezus dat ding was soepel!
@lamborgfan: ik had een keer een E250 cdi als leen auto. Niet helemaal hetzelfde… Maar toch. Doe mij maar lekker een benzine.
@lamborgfan: als ik jou was zou ik er eerst even in rijden met de elektrische aandrijving, no way dat je dan nog snakt naar een diesel, zeker als je een soepele aandrijving zoekt.
@erwh: Ik heb in een slopel ampera gereden. Elektrisch rijden is echt totaal mijn ding niet.
Ik houd van die diepe 6 cilinder brom, en elektrisch rijden is best wel comfortabel maar dan ga ik liever met de trein..
@lamborgfan: hahaha, je zei Slopel !!
@lamborgfan: Een Slopel Ampera kan je al helemaal niet vergelijken. De Tesla is wel stapje hoger en hoewel ik het argument van benzine boven elektrisch nog kan begrijpen, is een benzine of diesel zeker niet soepeler. De elektrische auto’s zijn daar koning in. Zelf rijd ik liever benzine puur voor de beleving. Geluid, veranderende power bend, opschakelen, terugschakelen. Dat is mijn type auto.
@lamborgfan: gast, ik weet heus wel wat de koppel van een dikke diesel doet. De Tesla Model S heeft een nog hogere koppel dan deze diesels, en vanaf 0 toeren. Trekt echt wel sneller dan je genoemde diesels. Model S doet een 1/4m in een tijd waar elke snelste diesel vandaag de dag over mag dromen (12 sec laag)
@Joerek:/andere gast. Dat is heel mooi dat je weet wat het koppel van een dikke diesel doet.
Maar ik vind het leuker om in het 900cctje in de fiat van mn moeder te rijden dan dat ik in een Fyra model s ga rijden wat net zo boeiend is als mn brood roosteren.. Gas erop “of eigenlijk pedaal indrukken” en thats it.
@lamborgfan: Eerst draag je het argument aan van ‘Bulken koppel die eruit kicken.’ en dan kom je aanzetten met een 900cc Fiat? Als er iemand bulkt van het koppel dan is het de Tesla wel.
@alcantara: Klopt, maar op de comment van joerek reageerde ik dat ik er geen reet aan vind om met een elektrische auto te rijden not matter how much power..
Dan rijd ik liever in een klein apparaat met een klein blok wat benzine (of diesel) verbrand.
Staat de auto erg goed!
de eerste mooie leuke auto zonder bijteling.
Njammie die Tesla is dik.. Ik vind dat Vossen altijd mooi bij de auto passen, maakt niet uit welke
Staat hem zeer goed, maar het is dat toch weer het idee dat er geen brandstofmotor in zit om hem niet te kopen ( niet dat ik daar überhaupt het geld voor heb ). Maar het gaat om het idee
Mooi. Het is een zielloos ding verders maar die velgen staan ‘m goed.
@lemans96: Een ziel? Vertel eens wat dat is in een auto? De tijd die je moet wachten voordat hij reageert nadat je het gaspedaal hebt ingetrapt? Het hoge toerental dat hij moet bereiken voordat er een beetje vaart in komt? De stank die er aan de achterzijde uitkomt (of roetwalm als je hem te vaak koud op de staart trapt)? De talloze bewegende delen die na een paar jaar al weer aan vervanging toe zijn? De 50 à 100 euro die je wekelijks mag aftikken bij de pomp?
(Disclaimer: over 2 maanden staat er een Model S Performance bij mij voor de deur)
@mattraket: De algehele antiverbrandingsmotorhaatcampagne heeft bij jou goed postgevat, lees ik. Onzinninge opmerkingen over reactietijden van je gaspedaal, stank uit de uitlaat, bewegende onderdelen die je elke paar honderd kilometer zou moeten vervangen… Pure bullshit.
Overduidelijk dat je nog nooit in het bezit bent geweest van een fijne sportwagen a la een Corvette C5 of een topsedan als de V10 M5, dan praatte je wel anders over gaspedaalrespons en trekkracht onderin het toerenbereik. Om over het gemis van prachtige motorgeluiden nog maar niet te spreken.
Ook heb je waarschijnlijk nog nooit een auto gehad die je, qua kilometerstand, al 10 keer de wereld heeft rondgereden en het nog steeds keurig doet, zonder morren, bloedheet of ijskoud. Ik wil jou met je Teslaat nog wel ‘ns in de winter naar bv. Zermatt(Sui) zien rijden voor de wintersport, in tien uur, zoals wij met onze Celica GTfour hebben gedaan.
Je argument van de hoge benzineprijzen, tsja, daar kan de verbrandingsmotor niets aan doen. Daarvoor moet je bij die volksuitzuigers in Den Haag zijn. Zonder hen zouden we flink minder dan een euro de liter hoeven te betalen…
Maar goed, ik hoop dat je verder veel plezier hebt van je anodyne voetgangersjager en wens je nog veel dankbare momenten richting ons eenvoudige zuigermotorgebruikers. Wij zijn tenslotte de reden waarom jij je veel te dure feel good auto kunt rijden. ;-)
@lemans96: Oei, ik geloof dat ik op iemands tenen ben gaan staan. Even afgezien van het feit dat ik straks die Corvette C5 of BMW M5 eruit trek (check Youtube op Tesla/Corvette en Tesla/M5), moet je gewoon lekker in zulke auto’s blijven rijden. Ik houd je niet tegen. Jij betaalt de rekening aan de pomp, niet ik. Dat je intussen meebetaalt aan mijn auto is mooi meegenomen.
En dat verhaal over die lange ritten naar de Alpen of waar dan ook wordt ook een beetje oud. De meesten maken in hun auto misschien één, twee lange ritten per jaar, maar altijd worden die aangehaald als dé reden waarom een auto met verbrandingsmotor beter is. Terwijl daar honderden andere ritten tegenover staan waar het allemaal niet uitmaakt. En die één, twee lange ritten kun je net zo goed met een andere auto maken (of het vliegtuig). En met de Model S is dat over 1-2 jaar niet eens nodig, want dan staan er tientallen superchargers langs de Europese snelwegen waar hij binnen een half uur weer helemaal vol zit (gratis nog wel).
Je bent trouwens helemaal vergeten uit te leggen wat die ‘ziel’ nou eigenlijk is. Zal dan wel weer met geluid te maken hebben. Had je destijds geleefd, dan had je waarschijnlijk ook moeite gehad met het afscheid van de stoomtrein.
@mattraket: Uiteraard heb je een gevoelige snaar geraakt. Je zit hier op Autoblog, weet je nog? Daar waar mensen een passie hebben voor auto’s.
Ik zou me enorm ergeren aan die veel te kleine actieradius. Ikzelf ga er regelmatig in Europa op uit, dus zo’n electrobarge met al zijn beperkingen EN totale gebrek aan karakter zou niets voor mij zijn. Overigens trek jij de beide genoemde auto’s er misschien één of twee keer uit om vervolgens binnen de honderd kilometer weer aan de lader te staan. Met beiden meegaan naar een topsnelheid die ergens op lijkt, is in ieder geval al geen optie…
Dan stel je:
‘want dan staan er tientallen superchargers langs de Europese snelwegen waar hij binnen een half uur weer helemaal vol zit (gratis nog wel).’
Je leeft echt in de EV droom hè? In mijn ogen ben je nogal naïef om te denken dat jij voor de rest der tijden voor bijna niets auto zult rijden. U is een melkkoe van de overheid, weet u nog? Het duurt niet al te lang alvorens de prijzen voor snellaadstroom flink omhoog zullen gaan en je weer gewoon wegenbelasting zult gaan moeten betalen.
Voor wat betreft de ziel van een verbrandingsmotor, dat vindt ik moeilijk uit te leggen. Laat ik het toch proberen.
Neem bijvoorbeeld een oud dieseltrekkertje, dat zeker tien jaar ergens achterop een boerenerf heeft stilgestaan. Onder de groene algen en roest, na dikke lagen sneeuw, keiharde vrieskou en bloedhete zomers start zo’n ding toch weer na een dotje Startpilot in de inlaat te hebben gespoten en een startaccu te hebben aangesloten. Met een paar flinke knallen en het uithoesten van dikke roetwolken word het wakker en al gauw is het zaakje weer ‘ready to go’.
Of het ‘wakker worden’ van de 12 cylinder in een Porsche 917, wat ik een paar keer van zeer dichtbij heb mogen meemaken. Eerst alle inlaatcovers er af, dan in elke kelk een dot startvloeistof, contact, wat gereutel en vrooAAAAHMM !!! Omdat het blok nog koud is, loopt het geheel nog steeds een beetje humeurig, niet alle cylinders ontsteken al wanneer ze moeten en her en der spuugt er dan een wolkje onverbrande benzine uit zo’n kelk omhoog onder begeleiding van ‘pop’ geluidje. Na een minuutje of vijf van dit schouwspel genoten te hebben(je kunt, als je de kelken inkijkt, de benzine live ingespoten zien worden) begint het boeltje zich beter te voelen en sneller te reageren op het gas om het vervolgens uit te brullen bij het geven van een stevige dot gas. Eenmaal op de baan is de oorlogshuil die uit de uitlaten komt, gemixt met het het zuigen van die twaalf inlaatkelken, zo intens dat het kippenvel over je lichaam trekt en omstanders ‘Wauwww!’, ‘oeoehh’ en ‘Yesss!’ doet roepen.
Het mag dan een verzameling onderdelen zijn, maar onder verhitting, met de juiste vloeistoffen komt zoiets voor mij echt tot leven. En ik zie dat terug in elke fossiele brandstofmotor. Ik mag verder best van mezelf zeggen dat ik elektromotoren zeer waardeer in hun pure efficiëntie, maar qua drama en beleving hebben ze voor mij totaal niets.
@lemans96: Ik begijp je gevoelens wel, al stoelen ze wel erg op het nostalgische. Ik kan een mooie roffel ook waarderen en ben al eigenaar geweest van een V5 (Fiat Bravo HGT), V6 (Audi Allroad) en V8 (Jeep Grand Cherokee).
Maar bij mij is intussen het besef doorgedrongen dat we niet zo kunnen doorgaan. Dat is meer dan een CO2-verhaal (een verhaal waar iedereen veel mitsen en maren bij kan of wil zetten, over scepsis, over veel grotere CO2-bronnen, etc). Het is ook een verhaal van rotzooi uitstoten die iedereen op en rond de weg inademt. Ik zit voor mijn werk jaarlijks 30.000 km op de snelweg en snuif dagelijks de walmen op van de zooi die er zichtbaar en onzichtbaar uit zogenaamd ‘schone motoren’ komt.
We kunnen zo niet doorgaan, dat is me wel duidelijk geworden. En tuurlijk, tegenover die elektrische auto die ik ga rijden (en nu al rijd) staan honderd vervuilende Chinese auto’s. Maar het is een slap excuus om me achter te verschuilen. We moeten ergens een begin maken met een overstap naar een duurzamere, schonere manier van ons voortbewegen. En inderdaad, ook het wegtransport, de luchtvaart en de scheepvaart vervuilen mee, en daarvoor zijn de oplossingen minder eenvoudig, maar opnieuw is dat geen argument om dan maar niets te doen.
Elektrisch rijden is gewoon enorm efficiënt vergeleken met een verbrandingsmotor en in potentie superschoon wanneer die stroom duurzaam wordt gewonnen, wat voor een steeds groter deel gebeurt. Ik haal zelf de stroom uit 84 zonnepanelen. En ook in andere opzichten biedt het voordelen.
Alleen heeft iedereen het altijd maar over dat ene nadeel van de range, maar dat is een argument met een beperkte houdbaarheid. In een auto zoals de Model S die al met gemak 350 km op een accu rijdt, is dat al bijna geen bezwaar meer. Zeker niet met het in aanbouw zijnde netwerk van gratis Tesla-superchargers (en dat gratis slaat op wat Tesla er voor vraagt). Nee, het lukt niet om in tien uur tijd naar Zermatt (of eigenlijk Täsch) te racen. Ik doe daar straks twaalf uur over, met 120-130 km per uur en drie verplichte tussenstops van een half uur om hem gratis vol te gooien. Lijkt me niet rampzalig. En ik doe dat inderdaad zonder een roffel. Maar dan kan ik beter naar de muziek luisteren :-)
@mattraket: O.k. Je hebt zeker een x-aantal valide punten hoor, daar niet van, en ik wens je ook veel plezier met je nieuwe Tesla. Je bent gelukkig niet zo’n volledig blind figuur dat enkel de voordelen wilt zien en dat is al heel wat in de hoek van de EV verdedigers.
Als ik echter naar mijzelf kijk, dan zou ik een dergelijke auto momenteel simpelweg niet kunnen bekostigen. Net als 84 zonnepannelen op mijn woning niet.
Mijn probleem met de hele hetze omtrent CO2, uitstoot en dergelijke is dat het veeel te ver overtrokken wordt. Er word fijnstof gemeten met medeneming van al het zand- en zeezoutfijnstof, om maar op een lekker hoog gemiddelde uit te komen, er worden exorbitant hoge belastingen gelegd op moderne motoren enkel omdat ze een grote cylinderinhoud hebben en er word gedaan alsof s’lands huidige personenwagenpark nog nooit zo vervuilend is geweest, terwijl eerder het tegenovergestelde waar is. En dit word vervolgens handig op het conto van onze personenauto’s geschoven om alle accijnzen en belastingen weer omhoog te kunnen schroeven.
Je haalt zelf al aan dat de zware industrie, wegtransport,scheepvaart en luchtvaart op dat vlak bij verre het grootste deel uitstoten maar daar blijft het toch behoorlijk stil qua milieubelastingen. En als die al worden aangedragen, dan staan deze branches zo velen malen sterker dan de individuele burger om zich hier tegen te verzetten, dat onze slappe overheid maar weer de weg van de minste weerstand kiest en zo weer bij de steeds hoger belastte burger uitkomt…
Je hebt natuurlijk gelijk, het is Täsch tot waar je mag rijden met je auto. Maar hè, misschien mag je de volgende keer gewoon doorrijden naar Zermatt zelf omdat je volledig elektrisch rijd ! ;-)
Mooie velgjes hoor, maar dat baby blauw vind ik niks.
Mooie velgen, alleen die kleur….
ach .. velgen en kleurtjes ..
leuk hoor .. maar is dat niet meer iets voor carwoman.nl ??
Het enige wat nu nog mist is een leuke 6-in-lijn van BMW.
ik vraag me al altijd af hoelang zo een elektrisch ding meegaat
Altijd artikelen over Vossen velgen… Rijdt de hele redactie op Vossen velgen ofzo ;P
@freezzr: Dat is het enige merk dat ze kennen..
Best een gaaf ding zo!
Heb em in het eggie gezien… standaard toen ook al best cool!