In the pocket.
Met de onthulling van de Porsche Taycan voelt Elon Musk, CEO van Tesla, de behoefte zijn spierballen te rollen. De Tesla Model S mag dan ondertussen alweer jaren oud zijn, met de juiste aanpassingen moet hij op de Nürburgring gemakkelijk korte metten kunnen maken met de nieuwe elektrische auto van Porsche. In zekere zin doet de Amerikaanse autofabrikant hiermee “een Koenigsegg”.
Alvorens Tesla met de speciale Model S probeert het beoogde ronderecord te vernietigen op de Nordschleife, heeft het een soortgelijke Model S losgelaten op Laguna Seca. Op het iconische circuit, gelegen in een ruw Californisch landschap, heeft een Model S het ronderecord voor vierdeursauto’s geclaimd. Dit meldt Elon Musk op Twitter.
Model S just set record for fastest 4 door ever at Laguna Seca, video tmrw
— Elon Musk (@elonmusk) September 11, 2019
Hoewel niet bekend is hoe snel de Model S precies over het circuit is gereden, kunnen we aan de hand van het huidige record afleiden welke tijd hij in ieder geval neergezet moet hebben. De Model S zal tenminste een tijd van 1:37,5 gereden moeten hebben om het record, dat tot deze week op naam stond van de Jaguar XE SV Project 8, te breken.
Meer informatie zal ongetwijfeld spoedig volgen, daar Elon Musk heeft aangegeven dat er deze week nog een video zal volgen. Binnenkort zal de Tesla Model S zich wagen aan de Nordschleife. De auto staat al bij het circuit en heeft ook al enkele ronden gereden, maar tot een recordpoging is het vooralsnog niet gekomen.
mwti zegt
Met je olifant op de Ring.
fanboy zegt
@mwti: Nou, hij zit net onder het gewicht van een Taycan.
mwti zegt
@fanboy: Wat maakt het nog uit of je 140 of 150 weegt? In beide gevallen heb je obesitas.
alfaromeospider zegt
En toch vind ik het nog steeds een lomp ding
dare2think zegt
Dat is natuurlijk het mooiste compliment dat de Taycan maar kon krijgen. Als de directe concurrent die al 7 jaar actief is in dezelfde markt, meteen na introductie van de nieuweling een aantal PR momenten organiseert. Dat geeft aan dat de Taycan ook in Palo Alto serieus genomen wordt.
kadett83 zegt
@dare2think: Of het is juist het grootste compliment naar Tesla toe, dat een sportwagen bouwer als Porsche met diens historie na 7 jaar R&D pas een auto op de markt kan brengen die het vuur aan de schenen brengt van een tech bedrijf wat een electrische auto ontworpen heeft. Maar uiteindelijk wel een hoger verbruik en langere laadtijden heeft.
Ik ben alles behalve EV liefhebber maar het wordt nu toch wel duidelijk hoe ver(der) Tesla qua techniek (nog steeds) is. Dat de bouwkwaliteit e.d. te wensen overlaten doen niet af aan dat gegeven.
Ik heb eigenlijk meer respect gekregen voor de motor/batterij/techniek onder de koets van de Tesla sinds het uitkomen en tests van die Taycan.
Dutchdriftking zegt
@kadett83: Hiermee sla je de spijker aardig op zijn kop. Het is gewoon heel knap. Maar op een lang circuit zal de accu echt te heet worden, en zal de auto niet sneller zijn.
mr27 zegt
@dutchdriftking: Misschien dat ze wat extra koelgaten maken bij de Tesla. Die daarvoor dicht zaten voor de luchtweerstand.
marinepower zegt
@mr27: met de bekende panelgaps krijg je overal koeling, ook waar je het niet wil.
dutchneon zegt
@mr27: je wilt de accu koelen, dat lukt niet met luchtgaten…
kadett83 zegt
@dutchdriftking: Alleen was de Model S nooit ontworpen voor circuit rijden, leuk dat er een paar Amerikanen met een P100D verschillende muscle cars aan stront rijdt op een drag strip maar verder vooral bedoeld om gewoon snel op te trekken.
Natuurlijk is het knap van Porsche dat de hitte wel onder controle hebben wat betreft meermalig accelereren, alleen tja dan blijft het gegeven. Ze hebben ook 7 jaar de tijd gehad om dat te bewerkstelligen. Net als een Model 3 Performance die (bijna) even rap op een circuit kan gaan als een BMW M3.
Nogmaals geen EV liefhebber, liever een 330i Touring met opties voor 70k dan een Model 3. Maar het is en blijft wel knap.
flutterby zegt
De Model 3 van Teslarati heeft Laguna Seca gedaan in óók 1:35.5, echter was die niet standaard. Factory spec Model 3 zit op 1:46,8 en de “oude” Model S op 1.47.6.
flutterby zegt
@flutterby: 1.37.5 dus…
torsen zegt
@flutterby: Dezelfde auto met mods maar dan zonder slicks doet 1.41.2.
De Model 3 maakt op Laguna Seca de belofte niet helemaal waar helaas.
2015 M4 1.39.7
2015 Golf R 1.46.9
kadett83 zegt
@torsen: Een 184pk ND MX-5 doet hem in 1:48, wat wil je ermee zeggen? Dat een MX-5 bijna net zo snel is als een Golf R?
1:41 is nog steeds best rap, tis alsnog dik 5 seconden sneller dan de Golf R, die 350kg lichter weegt. Elektrische vermogen is 1 ding, gewicht een ander, net als die MX-5 die nog geen 1000kg weegt.
torsen zegt
@kadett83: Vrij simpel. Tesla beweert dat de Model 3 op het circuit ongeveer net zo snel is als een BMW M3 maar dat maken ze op Laguna Seca niet echt waar. Pas als de halve auto aangepast word komen ze in de buurt.
2015 M4 1.39.7
2018 Model 3 Perf. mods 1.41.2 (Schroefset, aangepaste ophanging, remmen en splitter + achterspoiler)
2018 Model 3 Perf. Stock. 1.46.8
2015 Golf R 1.46.9
sollie1984 zegt
@torsen: de M3/M4 zijn inderdaad snelle jongens (zo ook de Jaguar XE en de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio), maar vond het vreemd dat juist Top Gear op een heel knullige manier de M3 liet verliezen tegen de Model 3. Je zou bijna zeggen dat ze betaald zijn door Tesla…
bernoulli zegt
Op de Nürburgring zijn ze er klaar voor.
https://i.imgur.com/rYW8PSz.jpg
pindakoning zegt
Ben dan uiteraard wel benieuwd hoe snel de Taycan over Laguna Seca heen dendert. Desalniettemin ontzettend knap voor zo’n ‘oudje’
flutterby zegt
@pindakoning: de basis is oud, maar onderliggend deelt die die sinds de Raven update veel techniek met de Model 3. Enige ouderwetse is het ontwerp en de formfactor van de cellen.
mp014 zegt
20.6 km vol “gas” op de Nürnberg ring of 3,6 km vol “gas” in Laguna Sec…… die 17km extra daar worden je batterijen flink warm van denk ik ?
lightisride zegt
Ik lees op road and track: https://www.roadandtrack.com/car-culture/a28999141/tesla-could-set-a-nurburgring-lap-time-on-september-21st/?source=nl&utm_source=nl_rdt&utm_medium=email&date=091119&utm_campaign=nl18022183&src=nl
dat ze het toch gaan proberen.
Wel leuk dat het met Nederlandse platen is. Alleen is het wel een beetje cheaten (andere banden en raar spoilertje). En viel ie stil halverwege. Ik dacht dat ook het probleem was: kan geen heel rondje volhouden.
dutchneon zegt
@lightisride: Andere banden is niet cheaten, mijn P85+ van 6 jaar oud werd stock gewoon op Michelin Pilot Sport’s geleverd… ook de P100D krijg je met echt rubber geleverd.
Spoilertje is inderdaad wel vreemd, maar ik neem aan dat ze daarmee aan het proefrijden zijn en er wellicht een ring package komt voor de puristen straks ;)
Kan me niet voorstellen dat Tesla deze moeite doet en er vervolgens geen leuk slaatje uit weet te slaan!
lightisride zegt
@dutchneon: Nou, ik denk niet dat Tesla de Cup 2R normaal levert. Dat is een semi slick, gebruikt Porsche om met een GT2 RS een record op de ring te rijden. Is heel iets anders dan een normale Pilot Sport. Met zo’n extreme Cup ga je niet zomaar rondrijden.
3246cm252kw zegt
Heel knap maar hard gaan is niet alles! Ik wil emotie :-)
frank2b zegt
“Ik ga ook even een Koningseitje doen”
Omeletje kloppen gaat……
Jantje_555 zegt
dat ze de Taycan maar even op Laguna Seca sturen als opwarmer