Er is geen twijfel meer over mogelijk: Elon Musk is de automotive Chuck Norris. Als je product op een vijfsterren-rating een score van 5,4 haalt, dan ben je een harde baller. Elon maakt gewoon zijn eigen schaalverdeling.
In een serie crashtests van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) scoorde de Model S in elke categorie de volle mep aan punten, en kennelijk verdient dit je een bonus, waardoor het eindresultaat op 5,4 elektrosterren uitkomt. Handen in de lucht, en groeten aan je Tesla. Welke Tesla? Tesla Model S. Beresterk.
Wat kennelijk erg veel helpt is het ontbreken van een verbrandingsmotor voorin (of achterin, wat dat betreft). Da’s toch zo’n 150 kg aan gewicht dat normaalgesproken lekker richting bestuurder en passagier door kan duwen. Ook bleek tijdens de tests geen enkel moment brandgevaar te ontstaan in de batterijen of andere elektrische onderdelen, toch vrees #1 van Amerikanen m.b.t. geëlektrificeerde voertuigen.
Wil je van de subjectieve hoed en de rand weten? Grasduin dan eens door dit hiep-hiep-hoera-persbericht van Don Elon en zijn Teslakornuiten. Een update op de NHTSA-site volgt ongetwijfeld.
Het is onbekend of ze in de tests ook een skateboarder achterin een Model S hebben laten klappen, doch dit is niet ondenkbaar.
Uitgebreide documentatie met veul video’s en grafiekjes bij onze macrobiotisch uitermate uitgebalanceerde vrinden van Groen 7!
Design_Driven zegt
Is er iets waar de tesla niet in uitblinkt? Begin een aardig zwak voor dit model en merk te krijgen. +1 voor zo een jong bedrijf zo overal uit te blinken.
mashell zegt
@sketcher: in kleine goedkope auto’s blinken ze niet uit. Ze maken dure grote auto’s, daarbij is het relatief gezien makkelijker om een auto veilig te krijgen, de reikwijdte goed te krijgen en er voldoende winst op te maken. Maar dat neemt niet weg dat wat Tesla doet verbluffend en eigenlijk briljant is.
sulobb zegt
@mashell: en mooi…(ookal ben ik er geen fan van)
jrk68 zegt
En dat wordt straks in Tilburg gebouwd.
sebasjuhh zegt
Goed om te horen, wellicht dat dit helpt voor de opmars van de EV voertuigen!
porsche928 zegt
Ik heb aandelen gekocht toen ze nog op € 92 stonden. staan nu rond de €148. en dat in nog geen twee maanden.
alcantara zegt
@porsche928: Je bent een held! Maar aandelen Tesla kopen blijft speculeren.
meneer zegt
@alcantara: alle aandelen handel komt neer op speculeren
autobart zegt
@meneer: Inderdaad, als je geen risico’s neemt en geen beslissingen neemt zul je een loonslaafje blijven…
kaasboerin zegt
@autobart: beste beleggersadvies die ik ooit heb gehoord, goed onderbouwd ook..
Not.
mashell zegt
@kaasboerin: er is een eeuwige strijd over wat het beste beleggingsadvies is: De ene groep zegt dat het is “doe het niet” de andere zegt “2 plakjes Edammer”.
reggie-boy_rood zegt
@porsche928: goedzo! Wat ga je ermee doen? Wachten of meer kopen of verkopen?
porsche928 zegt
@reggie-boy_rood: aanhouden, winst laten lopen verlies snel aanpakken.
ricardo zegt
Whehehe. Goed gedaan Elon. http://www.wired.com/autopia/2013/08/tesla-model-s-crash-test
fit4fun zegt
Blijkbaar is er ook een “rear crash test” gedaan, iets wat in Europa helaas nog niet verplicht is meen ik? (En ook daar een goede score voor de Model S)
sir_smokalot zegt
Klopt. Dikke score dankzij die fijne ‘dubbele bumper’ :)
fit4fun zegt
De volumeknop van de audio-installatie in een Model S gaat tot elf ;-)
autobart zegt
Zeer mooie auto. Dit is de toekomst.
potver7 zegt
Wat kennelijk erg veel helpt is het ontbreken van een verbrandingsmotor voorin (of achterin, wat dat betreft). Da’s toch zo’n 150 kg aan gewicht dat normaalgesproken lekker richting bestuurder en passagier door kan duwen
En dat accupakket dan? En waar zitten de electromotoren?
wouter_the_great zegt
@potver7:
Accupak zit onder de bestuurder/pasagiers over de volledige lengte en breedte van de wagen, iets waar je nooit last van zult hebben bij enige aanrijding.
Elektromotor zit eveneens onderaan tussen de achterwielen.
Ik denk dat wanneer je last hebt van deze onderdelen, er verder ook niet veel meer van de auto (of jezelf) zal overblijven.
Hupke zegt
Dat de wagen zo veilig is betekend ook dat hij lichter had kunnen zijn. Iets dat de wagen toch nuttiger maakt.
Ik zou gerust veiligheid inruilen in ruil voor iets beter prestaties toch zeker in het begin van de wagen. Al maak ik me geen ilusies dat de elektrowagen de wereld moet veroveren als spartaans 2CV achtig geval. Iets meer focusen op range en minder op comfort en veiligheid zou de wagen toch beter maken denk ik.
wouter_the_great zegt
@Hupke:
0-100km/h in 3.9 seconden, topsnelheid van 220 km/h, range van 500km.
Herladen mogelijk op 1 uur met Tesla’s Super Charger systeem, en indien je niet kan wachten is er een battery-swap die je een volle accu geeft op 1 minuut 30 seconden.