Volkswagen stak de hand in eigen boezem en besloot niet met een opvolger te komen van de inmiddels iconische Phaeton.
Vorig jaar rolde de Phaeton voor het laatst van de band. Volkswagen had niet direct een opvolger klaarstaan en dat is ‘de schuld van Tesla’. Dat laatste overigens in positieve zin, aldus de Duitse autofabrikant.
De ontwikkeling van de nieuwe generatie Phaeton was in volle gang toen Tesla met de Model S (aankoopadvies) kwam. Volkswagen vond de elektrische sedan uit Amerika indrukwekkend en zag de kansen met een nieuwe Phaeton somber in. In gesprek met Autocar geven de Duitsers toe dat de Duitse sedan simpelweg niet innovatief genoeg zou zijn om het op te nemen tegen auto’s als de Model S.
Helemaal dood is de Phaeton niet. Het model van Volkswagen is nog even met vakantie, maar komt naar verwachting in 2020 terug in een nieuw jasje. De Duitse autofabrikant wil met het Strategy 2025-plan tegen 2025 meer dan 30 elektrische auto’s in het gamma hebben. De nieuwe generatie Phaeton is vermoedelijk onderdeel van dit plan.
De sedan zou dan op het nieuwe MEB-platform komen te staan. Dit nieuwe platform is in eigen huis ontwikkeld en ook andere merken binnen de Volkswagen Groep zullen er gebruik van gaan maken. Onder andere toekomstige Skoda-, Seat- en Audi-modellen zullen gaan rollen op het MEB-platform. In de tussentijd is het afwachten, maar dat is geen straf met andere smaakvolle modellen zoals de in Genève onthulde Arteon.
stationcar zegt
Iconisch, hahaha, hahaha, wahahahaha.
Sorry, je hebt wel humor Ruben. Je bedoelt natuurlijk dat het een iconische flop was, die Pheaton, want verder is er niet zoveel iconisch aan.
Anyway, die link met de Model S slaat nergens op, er werden er simpelweg te weinig van verkocht. En dat er gewerkt werd aan een opvolger gelooft natuurlijk ook geen hond, dan hadden ze dat al veel eerder gedaan. Vanaf dag één was deze auto gedoemd te mislukken, het was Volkswagens wraak op Mercedes vanwege het uitbrengen van de A klasse. Ze hebben hem lang in productie gehouden om het verlies te beperken en ik geloof dat vanaf het begin duidelijk was dat er nooit een opvolger zou komen. Hij heeft simpelweg nooit goed verkocht.
tenaci zegt
@stationcar: heb je überhaupt de tekst gelezen (of het artikel van autocar)?
stationcar zegt
@tenaci:
Euh ja?
tenaci zegt
@stationcar: ‘…link met model S slaat nergens op…’ het artikel bericht over het feit dat VW zelf die link legt.
stationcar zegt
@tenaci:
Precies, en dat is dus het punt, VW hangt een zwetsverhaal op waar ik geen bal van geloof. Het is gewoon niet niet reëel.
tenaci zegt
@stationcar: helder, ik dacht dat je het Ruben verweet.
schreute01 zegt
@stationcar: helemaal mee eens. En dat VW een elektrisch offensief begint komt alleen door het sjoemeldieselschandaal en niet door nieuwe inzichten.
87sandyd zegt
@schreute01: dus alle andere merken die over gaan op elektrische modellen doen dat wel vanwege andere inzichten, maar VAG niet?
schreute01 zegt
@87sandyd: jij snapt m. Hebben ze zelf ook aangegeven.
joost1990_2 zegt
@stationcar: Spijker. Kop. Raak.
Dutchdriftking zegt
@stationcar: het was/is een dijk van een wagen. Maar als je ook een A8 kan kopen…..
mlut zegt
@dutchdriftking: … moet je toch ff denken…;)
Boomer zegt
@stationcar: Wat een onzin. De Pheaton was een hele goede auto, in veel opzichten zelfs beter dan zijn concurrenten. Het enige nadeel was dat er een VW logo op zat. Mensen konden moeilijk voorbij dat logo kijken. Dat is uiteindelijk zijn ondergang geweest. Net als de Maybach nooit verkocht omdat iedereen een Mercedes zag.
mlut zegt
@airc: Was prachtbak. Heb er 4 ton mee gereden. Voor de mensen die het logo niks vonden: sukkels. Rij nu trouwens Model S. VW had i.i.g. beetje gelijk.
ThomasBol zegt
@airc: dat het een zeer goede auto is, maakt het geen succes. De Pheaton was een flop, dat heeft in dit geval inderdaad met imago te maken. Het was een flop.
bohica zegt
@thomasbol: voornamelijk ook door het belachelijke gewicht van die auto
futse zegt
@thomasbol: een commerciële flop. Maar wel een goede auto :-)
pomoek zegt
Het blijft een geweldige auto die Phaeton. Ze verdienden er weinig op volgens mij.
autodrop zegt
@stationcar: wat is dit nou weer voor droevige roeptoeter-reactie? Je zult wel last van je duim hebben met zoveel “haha’s”. De Phaeton wordt door sommigen (incl. mij) inderdaad als iconisch beschouwd, voor mij persoonlijk omdat het een beest van een wagen is. Datie vervolgens niet verkocht weet iedereen. Maar om nou zo stoer tegen VAG aan te schoppen terwijl toch echt uit de tekst blijkt wat de link is, gaat wel wat ver. Het zal wel aan vrijdagavond liggen..
hamburg65 zegt
@stationcar: Right! ??
legion1349 zegt
@stationcar: jij was erbij, dat hoor ik wel. En hebt nooit een phaeton gereden. Dat vooral.
willeme zegt
@stationcar: Dan heb je de Phaeton niet begrepen, of auto’s in het geheel. Ja, de Phaeton is geen verkoopsucces gebleken. Echter, zo slecht verkocht de auto ook weer niet. Ten opzichte van een Jaguar XJ, Honda Legend/Acura RL, Lexus LS of Maserati Quattroporte deed de auto het niet eens zo verkeerd.
Dat gezegd hebbende, een slecht verkochte auto kan zeker iconisch zijn. Neem de Honda NSX. Zo moet je de Phaeton ook zien. Een zwaar over-engineerde auto. Eentje die zich met gemak kon meten met de toenmalige concurrentie. Qua bouwkwaliteit was de auto bijna onovertroffen. Ook de motoren waren bijzonder, wat te denken van een 6-liter W12 of een V10 TDI. De Phaeton was zeer stil, comfortabel en luxe. Met een OCD attentie voor detail is die auto ontworpen en gebouwd. Alleen al de ophanging van het koffermechanisme is een waar kunstwerk, vergelijk dat maar met de beugels van een S-klasse. Of wat dacht je van de airco/verwarming. Deze werd zo geconstrueerd dat je geen ‘ blazend’ effect kon bemerken. Of de kwaliteit van het leder. De houtafwerking van de vierzits modellen. Of de 30 Kg aan lak. De Phaeton is het type auto wat elke autoliefhebber moet kunnen waarderen. Ja, de badge hielp niet mee. Maar denk je dat ze dat bij VW zelf niet hebben door gehad? Denk je dat zij de verkopen zelf niet in konden schatten? Tuurlijk wel.
Dan nog twee redenen om aan te geven dat de auto wel degelijk iconisch is.
1. Toenmalig VW baas Bernd Pischetsrieder gaf aan dat de Phaeton met name bedoeld was om Volkswagen een beter imago te geven. “Als VW dankzij de Phaeton 100 euro meer voor een Golf kan vragen is de Phaeton een waanzinnig groot succes.” Waarvan akte, de Phaeton heeft er mede voor gezorgd dat VW een hoger aanzien (en bijbehorende vraagprijs + restwaarde) heeft dan concurrenten.
2. De basis van de Phaeton was dermate goed dat Bentley deze bijna ongewijzigd kon overnemen. De Continental GT deelt een groot gedeelte van deze auto. Je weet wel, de best verkochte auto in het uberluxe segment sinds 2003! Dus al 14 jaar! Want ook de huidige Bentley Continental GT is technisch gezien gewoon een Phaeton.
Het hoeft je smaak niet te zijn, integendeel. Maar de Phaeton is wel degelijk een iconische auto naar mijn bescheiden mening. De Daewoo Matiz is een verkoopsucces, maar niet echt iconisch. De Honda Legend is een zeer capabele auto, maar ook niet iconisch. De Phaeton is dat wel. Wees blij dat een fabrikant van huis-, tuin- en keukenauto’s af en toe met iets bijzonders komt. Dat geeft juist kleur aan de autowereld. Dat geeft merken hun bijzondere karakter.
Denk aan auto’s als de Alfa Romeo 4C en 8C, Audi R8, Ford GT, Honda NSX, Lexus LF-A, Nissan GT-R, Opel Speedster, Peugeot RCZ-R, Renault Sport Spider, Renault Sport Clio V6 en Subaru BRZ. Bijzonder auto’s van merken die normaliter reguliere middenklassers bouwen. Die de ware liefhebber aanspreken. En zorgen dat we altijd terugblikken naar automobiel hoogtepunten die weliswaar geen verkoopsucces waren, maar wel verantwoordelijk waren voor het feit dat de betreffende fabrikanten wel degelijk in staat zijn om iets heel bijzonders te bouwen. De Volkswagen Phaeton hoort absoluut in dat rijtje thuis. Goedenavond!
stationcar zegt
@willeme:
Het begrip iconisch is in algemene zin wat lastig te definiëren.
Ik denk dat we met een iconische auto een auto bedoelen die beeldbepalend is geweest voor een merk of een bepaalde tijdsperiode, en daarmee trendsettend of visueel indrukwekkend is, waardoor het model een soort mythische status heeft.
Van de Phaeton kan je een hoop zeggen maar hieraan voldoet deze auto niet, uitgerekend bij deze auto was de vormgeving van het exterieur een ondergeschoven kindje. Hij was qua uiterlijk gebaseerd op de destijds al verouderde Passat en was daarmee absoluut niet beeldbepalend of trendsettend. Sterker nog, qua uiterlijk was hij een beetje het zielige jongetje van de klas.
Laten we eerlijk zijn, technisch is de Phaeton een gewéldige auto en dat VAG deze basis gebruikt voor Bentley is een dikke onderstreping van deze kwaliteit. Als autofan vind ik deze auto geweldig, begrijp me niet verkeerd. Daar is bijna iedereen het wel over eens, het is een indrukwekkende auto, absoluut. Het is echter makkelijk gezegd dat een model iconisch is als het een hele indrukwekkende auto is, alleen sluit de werkelijkheid niet helemaal aan bij wat de term iconisch daadwerkelijk betekent.
De Phaeton is in geen enkel opzicht een icoon, hij heeft vele kwaliteiten, maar nét die ene niet…
desjonnies zegt
@stationcar:
Volgens mij begrijp jij ‘de idee’ niet, de filosofie, Citroëns DS is iconisch, daar zijn vriend en vijand het over eens, Peugeot’s 404 was commercieel gezien een veel groter succes.
Hetzelfde geldt voor de Lelijke Eend, die blijft qua verkoop cijfers ver achter bij de Renault 4.
En zo als vriend Willeme uitlegt is de Phaeton onderhuids gewoon de maatstaf geworden in zijn klasse.
De paar keer dat ik met een Phaeton heb mogen rijden, heeft een diepe, diepe indruk gemaakt. Juist het bedrieglijke underdog uiterlijk van de Phaeton heeft daaraan bijgedragen en moest ik zoiets in deze klasse willen, vooral en alleen de Phaeton.
Want in mijn ogen laat de Phaeton rijder, net als de DS rijder van toen, wars te zijn van merknaampjes en badges, maar eens en vooral voor het technisch meest hoogstaande te gaan.
lekbak zegt
@desjonnies: Voor mij staat de phaeton juist voor mensen die zich enorm druk maken om de badge. Omdat het een vw is kan het, mag het. Omdat de auto er niet uitspringt mag het. Omdat niemand in de gaten heeft dat je iets goed rijdt mag het. Ik zie in een (nieuwe) phaeton koper de meest zielige persoon die ik me voor kan stellen.
Wat niet wil zeggen dat ik het technische van die auto niet kan waarderen. Maar het geheel klopt mijns inziens niet. Het uiterlijk is saai, anoniem en niks zeggend. Voor anderhalve ton of meer mag er best wat design staan.
willeme zegt
@lekbak: dat is een puur (Noord-) Nederlandse gedachte, die overigens niet klopt. Destijds was het gewoon een steengoede aanbieding. De enige auto die eruitsprong qua design was de E65 BMW 7-serie. De S-klasse, A8, Lexus LS, Jaguar XJ. Cadillac STS: allemaal zeer behoudend gestileerd. Is gewoon een eigenschap in deze klasse.
Net als bijvoorbeeld een NSX of LF-A maakte het design niet zo veel uit, of de badge. Het was gewoon een project om te laten zien waartoe de fabrikant toe in staat was.
willeme zegt
@stationcar: nee, ik denk dat je dat verkeerd denkt. Het filmpje van Patricia Paaij was visueel indrukwekkend, maar niet iconisch.
Gangnam Style en Captain Jack waren ook beoalend voor het tijdsbeeld, maar zeker niet iconisch.
Onder de kenners zal de Phaeton wel degelijk als dusdanig worden gezien, waaronder mijn waarde collega @RubenPriest.
stationcar zegt
@willeme en @desjonnies:
Ik heb in mijn bovenstaande reactie geprobeerd uit te leggen wat ‘iconisch’ betekend kijkend naar de definitie en vervolgens geprobeerd uit te leggen waarom de Phaeton daar niet aan voldoet.
Zoals ik al aangaf ben ik het absoluut met jullie eens dat de Phaeton in bijna alle opzichten een indrukwekkende auto was, maar dat gold niét voor het uiterlijk en het begrip iconisch gaat over hoe iets visueel overkomt en een bepaalde betekenis heeft. Dat is simpelweg de betekenis. Denk bijvoorbeeld aan de icoontjes op je telefoon of aan de iconen in de oosters orthodoxe kerken.
Zoals gezegd de Phaeton heeft een hoop kwaliteiten maar is vanwege zijn eenvoudige,nietszeggende uiterlijk niet iconisch. Als jullie je eigen invulling geven aan het begrip iconisch heb ik daar geen problemen mee, maar het kan dus hier en daar tot verwarring leiden, zoals je zult begrijpen.
Ik vermoed dat jullie eigenlijk bedoelen dat hij legendarisch is, of iets in die strekking, en dat is prima, sterker nog, daar kan ik me ook bij aansluiten.
flutterby zegt
@willeme: bedankt voor het stukje achtergrond informatie! Je maakt de reacties het weer waard om te lezen!
moveyourmind zegt
Van alle Volkswagens het minste volkswagen, maar zeker niet de minste Volkswagen…
Nog steeds een prachtige ingetogen limousine die zich makkelijk kan meten met de gevestigde merken in deze klasse.
mlut zegt
PhAEton, Dr. Ceasar!
mlut zegt
@mlut: voor stationcar natuurlijk.
stationcar zegt
@mlut:.
Correct, mijn fout… Ik ging even te snel.
rauto zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
nicolasr zegt
-edit: geweldige bijdrage Nico!
jasperhallo zegt
Erg mooi ingetogen wagen, ben benieuwd hoe de nieuwe generatie wordt.
hamburg65 zegt
Sorry maar niks iconisch, gewoon een flop die kar. Alleen voor meneer Piëch is die auto geproduceerd. Saaier dan saai wat een feit is! En nee er komt geen opvolger, gewoon ’t feit dat er niemand op zit te wachten. Premium is Audi alles andere gewoon Volks… wagen!
mlut zegt
@hamburg65: WRONG!
hamburg65 zegt
@mlut: verklaar je nader…
desjonnies zegt
De reden voor de Phaeton waas destijds een heel andere :
De CEO vertelde toen dat als Volkswagen door het prestige van de Phaeton € 100 meer kon beuren voor een Golf, was de wagen al een succes.
Verder zijn er ook mensen die niet onder de indruk van badges zijn en in de Phaeton een uitstekend alternatief vonden voor zij snobistische concurrenten, op menig vlak was de Phaeton gewoon een betere wagen
En tot slot in het verre Oosten was de Phaeton een succes, dit omdat men het merk Volkswagen daar anders beleeft.
rynnus zegt
@desjonnies: De Phaeton was inderdaad één groot prestigeproject van dhr Piëch. Een eis die hij aan zijn engineers stelde was dat -ondanks dat de auto later op 250 km/u werd begrensd- 24u lang met 300 km/u kon blijven rijden in een klimaat van 50 graden C, terwijl het interieur een constante 22 graden C behield. Zo waren er meer van die belachelijke (of noem het briljante) eisen. Het was oa een reactie op de toenemende concurrentie in de kleinere premium middenklasse (Merc A klasse, later de 1 serie). Boeiend verhaal wel, op Wikipedia ook veel over te lezen, voor de geïnteresseerden…
willeme zegt
@rynnus: een scribent genaamd @dizono heeft er ook wel eens wat over geschreven ;)
http://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-phaeton-2002-2016-gedoemd-te-mislukken-85653
rynnus zegt
@willeme: Excuus, ik zal voortaan eerst de autoblog tags doorspitten alvorens klakkeloos naar Wikipedia te verwijzen. ?
rynnus zegt
@rynnus: ‘?’ is: ;)
kempenaer zegt
@rynnus:
24 uur 300 km/uur. Voorwaar een hele prestatie. Een joekel van een tank of met een aanhanger benzine erachter?
lincoln zegt
1 ding wordt me duidelijk ..
De subsidies van de EU zijn binnen ..
Gefeliciteerd VAG ..
elemento zegt
Stationcar… phaeton is wel.iconisch….. als.je er 1 hebt gehad.dan begrijp je het wel. Ik heb recent phaeton gekocht… bj 2010
elemento zegt
99.000 km.3.0 tdi . Ik kan je 1 ding zeggen wat een waanzinnige auto. Mijk audi a8 is qua rijgedrag helemaal niks vergeleken met onderstel. Wat een souplesse. Wat.volkswagen dom heeft gedaan…. zij hadden deze auto tussen audi en bentley moeten positioneren…. rij 1x phaeton dan begrijp je het
kobus1967 zegt
Met alle ervaring die VAG heeft bij het programmeren moet het toch lukken om een elektrische auto te maken die bij het laden de laadpaal laat denken dat er geen stroom word afgenomen.
Gratis rijden is de toekomst?
mrrallycross zegt
Best sneu dat je als vaag niet weet concuterents kan bouwen
viggen93 zegt
Een zeer goede auto die niet, net als de A8, zijn tijd mocht nemen om zich waar te maken en te nestelen in de top klasse. Toen de eerste A8 op de markt kwam zie iedereen: goh, zo veel voor een Audi? Nooit! Nu lopen ze er mee weg en pochen ze dat ze een A8 hebben.
kempenaer zegt
Het echte icoon in deze klasse is natuurlijk de S-klasse. Helder.
seicilindri zegt
De Phaeton is wel kenmerkend (iconisch) voor VW. Het ziet er bijzonder saai uit. Als er garantie problemen zijn (bv corrosie aan de deuren) geeft de importeur niet thuis en onderhoud kost een vermogen…