Tuuuuuuuuuuuuuuurlijk, Porsche.
Als het gaat om bloedsnelle EV’s, is er maar een beperkt aantal auto’s dat we bij het verhaal kunnen betrekken. De cirkel krimpt nog verder wanneer we de onpraktische bolides ertussenuit vissen. De weinige reëele opties vind je in Californië, bij Tesla. Echter heeft de elektrische hypetrain het perron alweer even verlaten, dus zal dat binnenkort veranderen.
Porsche, één van de talloze autofabrikaten die miljarden steekt in de ontwikkeling van elektrische voertuigen, wil Tesla o.a. aanpakken met de Mission E. Aanvankelijk werd gedacht dat de auto het op zou gaan nemen tegen de Model S, maar daar blijkt dus weinig van te kloppen. Althans, dat vertelt Oliver Blume, de CEO van Porsche, tegenover Forbes.
Dit is toch ietwat opmerkelijk, daar de Mission E zich op papier enigszins in hetzelfde vaarwater als de Amerikaan lijkt te bevinden. De Mission E krijgt naar verluidt meer dan 600 pk en zit in ongeveer 3,5 seconden aan de 100 km/u. Goed, dat is niet zo bespottelijk snel als de Ludicrous Mode van Tesla, maar toch; aan het eind van de dag zijn het de enige elektrisch powersedans op aarde.
Ondanks de ogenschijnlijke overeenkomsten, houdt Blume vol dat de Mission E geen moment rekening houdt met zijn Amerikaanse evenbeeld—als we het zo oneerbiedig mogen bestempelen. Helemaal waar kan dit natuurlijk niet zijn. De auto’s zijn in zekere zin concurrenten van elkaar, dus kun je dergelijke overeenkomsten, vergelijkingen e.d. simpelweg niet vermijden, hoe graag je dat ook zou willen.
Overigens schijnen de auto’s op in ieder geval één vlak wél totaal anders te zijn. De batterijen van de Mission E zouden oneindig veel beter zijn dan de halfbakken rotzooi die Tesla in hun wagens verwerkt. Niet alleen zouden ze sneller en efficiënter opladen, ze zouden de prestaties veel consistenter vasthouden. Waar een Model S het misschien twee achtereenvolgende keren kan presteren een bizarre sprinttijd neer te zetten, zul je bij Porsche door kunnen blijven vlammen totdat je rechtervoet begint te blaren.
berlinetta zegt
Het zou Porsche sieren om gewoon hun mond te houden en een dijk van een EV uit te brengen zonder Tesla de hele tijd aan te vallen. Bovendien kan Porsche wel de hele tijd roepen dat zij de betere auto gaan maken, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat ook wel van een merk als Porsche. De Tesla’s zijn niet perfect nee, maar ze zijn wel een nieuwe speler op de markt. Logisch dat alles dan nog niet perfect gaat. Zelfs de traditionele automerken weten nog altijd geen perfecte auto’s te maken.
bitd zegt
@berlinetta: Porsche zegt dat ze NIET hetzelfde willen zijn als Tesla en dan is het nog niet goed…
2wheeler zegt
@berlinetta: de enige juiste reactie! Niet lullen maar poetsen.
dutchneon zegt
@berlinetta: Precies, Porsche is zich nu al aan het indekken voor de meerprijs die het gaat vragen TOV een model-s en daar bovenop nog een verdienmodel aan het optakelen is voor snelladen….
Want houd maar met 1 belangrijk ding rekening, zo ‘lean’ als tesla nu op de markt WIL geen enkele fabrikant, ze kunnen het wel, maar marges moeten mega omhoog, want er gaat zoveel geld om in die sector dat er veel meer aan de strijkstok moet blijven hangen om de bedrijven zoals ze nu bestaan boven water te kunnen houden……
lekkaah zegt
@dutchneon: niemand wil pleitte idd.. goed gezegd…..
mashell zegt
@dutchneon: Tesla lean? VW maakt 7% winst, BMW 9%, Porsche 17% en Tesla -17%. Ik denk niet dat lean het juiste woord is.
mashell zegt
@mashell: correctie: Tesla -13% (alle cijfers EBIT als % omzet). Tesla is nog een startup dat nog heftig aan het investeren is. Hun massa model kunnen ze nog steeds niet voldoende produceren. Komt het wel op orde dan gaan ook Tesla echte winst maken.
pramm zegt
@dutchneon: bovendien heeft de mission e ongeveer dezelfde maten als de Tesla model 3
fanboy zegt
Dus je zet een elektrische 4 deurs coupe (of power sedan) op de markt met dezelfde specs als een Model S en in hetzelfde prijsbereik als de Model S, in een verder compleet leeg marktsegment, maar het is geen concurrent? Yeah right.
Het is gewoon pure arrogantie, door te zeggen dat je jouw eigen product niet wil vergelijken aan de Model S (die ook nog eens jaren eerder op de markt kwam).
Misschien wordt de Mission E wel beter dan de Model S. Maar zonder de Model S was de Mission E er nu echt nog niet geweest, dat is wel duidelijk.
waterisnat zegt
@fanboy: de reden van mission E nu (i.p.v. als de technologie ook beter/efficiënter is dan verbrandingstech) is omdat de groene kerk met haar sprookjes genoeg mensen heeft om debiele subsidies af te dwingen. Model S heeft daar qua tech niks mee te maken. De regels zijn oneerlijk gemaakt (en debiel slecht voor samenleving en milieu), en daarom stapt Porsche ook in die mallemolen ondanks dat elke ingenieur daar zn hoofd schudt
fanboy zegt
@waterisnat: Haha als subsidie de enige reden is dan zou dat vrij dom zijn. Al jaren lang worden er Tesla’s gekocht met subsidie, die nu echt wel aan het opdrogen is.
Als Porsche met deze auto veel eerder was hadden ze er van kunnen profiteren, nu is dat te laat.
Overigens, je doet wederom lekker minderwaardig over dit soort auto’s als oplossing. Maar heb je wel eens in zo’n soort elektrische power sedan gereden?
Deze Porsche zal net als de Tesla fantastisch rijden. Misschien mis je eens een leuk roffel van een Boxer motor, maar verder ben ik er van overtuigd dat deze Mission E op alle fronten beter gaat rijden dan met een brandstof motor. Soepeler / Sneller / lager zwaarte punt. Dit soort auto’s rijden gewoon heerlijk en het is dan ook helemaal niet erg dat het de toekomst wordt.
En al ben je “niet van de groene kerk” dan nog zullen deze auto’s over een paar jaar om puur economische redenen het al winnen van brandstofauto’s. Ze zullen (ook zonder subsidie) goedkoper worden dan brandstofauto’s, om te kopen en om te rijden.
tenaci zegt
@waterisnat: Hi Donald! How you doin’?
laptom zegt
Bijna, maar net niet…
mashell zegt
@waterisnat: dat krijg ik van de Porsche ingenieurs anders mee. De Mission E is juist een prestige project, mooie wagen, redelijk compact, toekomstgerichte technologie. Daar wil men graag aan werken. Een verbrandingsmotor met een handvol pk meer dan de vorige versie is al lang niet bijzonder meer.
billgates zegt
@waterisnat: en je vrouw draagt nog lang ondergoed. Hahaha!
torsen zegt
@fanboy: Niet eens zo’n gekke statement toch.
“executives insisted that the new model is not meant to challenge the Tesla Model S. “Tesla is not a benchmark for us,” Porsche CEO Oliver Blume said at the company’s annual press conference on Friday.”
Ik gok niet dat ze op een vanaf prijs van 60k USD mikken of alle Model S rijders uit hun Tesla willen krijgen.
Heb ook niet het idee dat ze proberen boven de prestaties van de Model S P100D uit te komen met de opgegeven cijfers.
thierryvth zegt
@fanboy: ik denk dat Porsche snapt dat zoalang ze geen supercharger netwerk hebben het een niche blijft, je kan niet met die Porsche half duitsland doorrijden en savonds bij het eten aanschuiven, het supercharger netwerk van Tesla is essentieel om een serieuze concurrent te zijn van de bezine sedans
bitd zegt
@fanboy: de Model S zit in dezelfde klasse als de MB S, BMW 7…. volgens sommige dan, dus ik geef Porsche gelijk…
pramm zegt
@bitd: klopt, want qua afmetingen zit de mission e op de afmetingen van de Tesla model 3. Niet van de model s
lekkaah zegt
@fanboy: misschien? Die musk is al bezig met andere (subsidie)niches opzoeken voordat Porsche wat op de markt trapt
Gulli zegt
Je kunt zeggen wat je wil over Musk en Tesla, maar hij lijkt wel zijn zin te gaan krijgen. Het is een zakenman, maar ik denk oprecht dat hij een betere wereld wil. En dat doet hij door megalomane projecten de wereld in te slingeren die bewijzen dat het beter/goedkoper/sneller/efficiënter kan dan wat de luie ingezakte gevestigde orde de laatste jaren heeft laten zien. Ja, daar heeft hij miljarden aan subsidies voor gebruikt en hij is nog steeds niet winstgevend, maar zoals je ziet heeft het wel effect. Eindelijk beginnen die vaste spelers wakker te worden en in het geval van EV’s eens serieus geld te pompen in de ontwikkeling ervan. Bedankt Musk!
Gulli zegt
Also: nee, de auto’s van Tesla zijn niet perfect, verre van, maar wel verrekte populair
itiswhatitis zegt
@gulli: het enige wat Musk wilt is geld dmv. een nieuwe markt te creëeren. Hoe het er nu uit ziet gaat het hem aardig lukken dus chapeau voor zijn strategie.
laptom zegt
@itiswhatitis: dat is niet echt het streven van Musk. Hij heeft al veel persoonlijk geld kunnen verdienen met andere bedrijven, maar blijft investeren in de dingen waar hij in geloofd.
balboni zegt
@itiswhatitis: je weet duidelijk niet waar je over praat, jammer en sneu.
stfu zegt
Ach, de Mission E zal best beter sturen dan de Model S, dat durf ik ook nog wel aan. Maar ik durf wel te zeggen dat de Model S de fijnste auto is die ik ooit heb gehad. Alles op brandstof valt nadien gewoon tegen. Qua balans, hoeveelheid grip, power, souplesse en rust is er gewoon niets vergelijkbaars. En alle Tesla haters hier mogen het emotieloos vinden, maar al die dingen zorgen juist voor een bijzonder prettige rijervaring. Ik heb laatst wat gereden met enkele Jaguars (XJ en XF (of heet die nu anders?) en dat waren diesels. Mijn god, wat een herrie, geschud en dan het starten. Een verrekte knop in moeten duwen ;)
lekkerlinksrijden zegt
@stfu: het is maar de vraag of de Porsche beter gaat sturen, ze ouwehoeren wel veel maar breng m eerst maar eens uit. Tesla is de enige die zijn grote elektrische sedan al jaren op de markt heeft
rhellema zegt
@lekkerlinksrijden: Porsche wil geen Tesla zijn dus willen ze wel een massa product uitbrengen waarvan er wel 400.000 geleverd kunnen worden zodra de productie van start gaat.
amg65 zegt
@rhellema: Gefeliciteerd. De meest kortzichtige reactie onder dit artikel. Tover jij even een fabriek waar er uit het niets 400.000 auto’s van de band rollen? Oja, het liefst winst vanaf dag 1!
rhellema zegt
@amg65: gefeliciteerd!! De meest kortzichtige fansla in dit topic. Porsche MOET een auto direct maar produceren maar kom niet aan oppergod Musk en Tesla want ohjee…kritiek op dit fabriekje is uit den boze en staat bijna gelijk aan godslastering. Kan Porsche dan wel 1, 2, 3 een auto bouwen met een voor hun totaal onbekende aandrijflijn? Maar zoals ik al zei…kom niet aan de publiekslieveling want je wordt hier direct als ketter gezien. Wel grappig dat de Fansla’s zich keer op keer zo erg laten kennen.
amg65 zegt
@rhellema: Haha, oke hier ga ik niet meer op in. Volgens mij is duidelijk wie zich hier keer op keer laat kennen :).
rhellema zegt
@amg65: inderdaad, je laat jezelf heel erg kennen, alleen besef je het zelf nog niet helemaal. ???
pramm zegt
@rhellema: denk je serieus dat Porsche in het eerste jaar meer dan 20.000 mission e’s gaat produceren? Daar hebben ze de batterijen niet voor.
rhellema zegt
@pramm: ah…iemand met inside information betreffende de toeleveranciers van Porsche. Verlicht ons eens met wat info waaruit blijkt dat Porsche die accu’s niet heeft.
pramm zegt
@rhellema: Om te beginnen maakt Porsche geen gebruik van een vernieuwend type batterij voor de mission-e:
https://electrek.co/2018/01/23/porsche-mission-e-battery-charging-technology/
“Therefore, they plan to keep using traditional lithium-ion cells, but Michael also said that Porsche is tracking progress with solid-state batteries and metal-air batteries, which he expects could hit the market by 2025 and 2030 respectively.”
Porsche maakt gebruik van batterijen & technologie van Panasonic en van Bosch:
https://insideevs.com/porsche-turns-to-panasonic-bosch-to-supply-electric-sports-car-battery/
Bosch heeft maar marginale productie capaciteit van batterij cellen. En de huidige productie capaciteit van Panasonic gaat nog altijd naar Tesla.
rhellema zegt
@pramm: wellicht dat dit de reden is dat Porsche de auto nog niet op de markt heeft gezet. Kan het niet zo zijn dat Porsche de productieprognoses van Bosch en Panasonic heeft? Kan het niet zo zijn dat Porsche daar de ontwikkeling van en de uiteindelijke productie alsmede de introductie daarop heeft afgestemd? Het is zo maar even een idee hoor…
pramm zegt
@rhellema: Het zou kunnen. We gaan het zien. De ervaring met de gevestigde orde het afgelopen jaar was wel dat batterijen de bottleneck zijn. Hyundai, GM, Jaguar. Alleen hebben ze beperkte productie daardoor. Bij Tesla lijkt dat voor de model 3 ook de beperkende factor zijn.
porsche928 zegt
@stfu: ik rij sinds 2 maanden een Tesla S en kan me er volledig bij aansluiten. Ik kan vrees ik nooit meer terug en iedereen die ik er in laat rijden is verpest.
racerx zegt
@stfu: Ben erg benieuwd, zou het graag eens willen proberen ondanks dat ik niet zo weg ben van het merk Tesla.
jeroenwz zegt
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap.
Porsche: niet lullen, maar poetsen. Gewoon doen en niet alleen maar kwaken. Sluit je PR-afdeling en neem extra ingenieurs in dienst…
loserboi932 zegt
“Halfbakken rotzooi.” Last time I checked maakte Panasonic de batterijen van de model 3. En Panasonic maakt geen rotzooi. Mn panasonic plasma tv doet het na 10 jaar nog uitstekekend. En n panasonic accuboor gaat langer mee dan een festool.
Maar daarom is het ook een blog, iedereen heeft zn eigen ervaringen.
robert110 zegt
@loserboi932: Het gaat niet om het merk dat het product maakt, maar om het product dat het merk maakt. Panasonic maakt veel goed spul maar heeft ook veel bagger producten op de markt gebracht.
fanboy zegt
@robert110: Dat die accu’s bagger zouden zijn is gewoon een beetje makkelijk schrijven van de bloggers hier. Niemand zegt dat letterlijk.
Is ook een beetje onzinnig. Er is genoeg op Tesla aan te merken, maar de auto’s werken goed en functioneren ook na 300.000km nog goed met originele accu.
tenaci zegt
@loserboi932: zo’n Panasonic accutol is inderdaad de beste poep die er is! Kan festool nog een puntje aan zuigen!
ikleesookoverautos zegt
@loserboi932: mijn Panasonic scheerapparaat is toch wel echt bagger.
TimoBac zegt
Ik sluit mij aan bij het commentaar hierboven: bouw dat pleuris ding nou maar en laat de journalisten en kopers dit soort dingen zeggen.
pramm zegt
@timobac: en laten we vooral eens kijken hoe de batterijen zich houden. Je kan roepen met een batterij te komen die het qua prestaties langduriger volhoudt dan een Tesla, maar binnen 4 jaar meer dan 25% degradeert, dankzij je klanten snel klaar.
Als je kijkt hoe de degradatie van veel andere merken verloopt js dat treurig. Een model s doet minder Dan 6% in 5 jaar tijd en 300k km.
Een leaf doet meer Dan 10% in 3 Jaar en 100k km.
balboni zegt
“Waar een Model S het misschien twee achtereenvolgende keren kan presteren een bizarre sprinttijd neer te zetten, zul je bij Porsche door kunnen blijven vlammen totdat je rechtervoet begint te blaren.”
Waar komt deze onzin toch vandaan?
str8six zegt
@balboni: marketingafdeling van Hansaplast blarenpleisters?
str8six zegt
Tesla heeft de markt opengebroken en Porsche bouwt naar alle waarschijnlijkheid het betere product. Maar zoals eerder hierboven gezegd: ik verwacht ook niets minder van de Duitsers.
robert110 zegt
Ach de vergelijking tesla – Porsche is waarschijnlijk net zo iets als de vergelijking Cadillac – BMW, ze bouwen de zelfde soort auto en zouden dus concurrenten moeten zijn maar als je kijkt naar de bouwkwaliteit is het eigenlijk geen eerlijke strijd (toegegeven, Cadillac is sterk verbeterd de laatste tijd) waardoor Cadillac eigenlijk niet echt meedoet.
Je weet nu al de de Porsche beter gebouwd zal zijn dan de tesla. Dan kunnen ze nog het zelfde presteren en al zullen ze de zelfde kwaliteit accu hebben, de Porsche zal een betere auto zijn, puur op basis van bouwkwaliteit.
fanboy zegt
@robert110: Maar blijven vast hangen in deze sentimenten is ook niks, en zou al helemaal geen reden voor arrogantie moeten zijn. Misschien bouwt Porsche wel een betere versie van de Model S (want dat is het), maar het is wel 6 jaar (!) na de introductie van de Model S door een nieuwe speler op de automarkt.
En tja, iedereen stond ook even te knipperen met z’n ogen toen de Cadillac harder over de Ring ging dan een BMW M5. Goed, de BMW zal dan nog wel een beter interieur hebben, maar het was wel een mooi statement, verslagen op eigen terrein (de Ring en in het algemeen sportief rijden)
BRuud zegt
Ik hoop dat zodra Porsche een Model E, sorry Mission E, uitbrengt Tesla niet veel later met een update/facelift komt voor de S. Die dan de Porsche weer compleet in de schaduw zet op alle vlakken.
mnmg zegt
Laten we wel wezen: een auto is meer dan de aandrijflijn. Tesla heeft als Challenger de markt mooi wakker geschud met een fantastische nieuwe aandrijflijn en een aantal innovaties. maar een premium auto als Porsche is het niet. Daarvoor ontbreken nog teveel schakels zoals: kwaliteit van het interieur, wegligging, stuurgedrag, remgedrag en misschien ook wel heritage. Denk dan ook dat Porsche den heel andere doelgroep aanspreekt met een uiteindelijk veel volwassener product
pramm zegt
@mnmg: het belangrijkste dat bij Porsche mist na introductie is een goed snellaad netwerk. Dus je hebt een auto in fijne km’s af te leggen, kom je Duitsland niet voorbij. Op vakantie naar zuid Europa is de komende jaren nog erg lastig met de Porsche. Porsche, Mercedes, VW, Ford, Audi, BMW komen met een snellaad netwerk dat over 4 jaar vergelijkbaar moet zijn als waar Tesla vorig jaar stond. En Tesla heeft in 2017 haar netwerk al weer verdubbeld.
speedie zegt
Een beetje relativeren is hier wel op zijn plaats. Het aandeel Tesla in de automarkt is amper 0,2% tot 0,5 %. Voor Porsche idem maar zij maken wel winst. Dat ze niet eerder op de E-mobiliteit zijn gesprongen is dan waarschijnlijk ook een reden geweest en is de markt er nu wel rijper voor. Kwalitatief zullen ze wel beter scoren en is veel belangrijker dan het opbod van PK’s en sprintjes.
E34M5Touring zegt
@speedie: Precies, alsof de grote jongens schrikken van dat soort aantallen. Het zal best het hele proces wat versneld hebben maar nog geen 300k auto’s sinds 2012, Merc doet de helft van die aantallen in 1j met alleen de E Klasse.
jorden zegt
@speedie: Als we dan toch lekker aan het relativeren zijn.. Wat is het nut van een EV met een prijskaartje dat voor 95% van de bevolking niet is weggelegd?
mnmg zegt
@jorden: het vervullen van een behoefte bij de overige 5%
ikleesookoverautos zegt
Tuurlijk is Tesla niet de maatstaf. Een 6 jaar oud model met een middelmatig interieur. Dat zal Porsche wel beter doen.
spylegion zegt
Allemaal leuk en aardig maar waar is de infrastructuur voor elektrisch rijden?! Zolang je niet bij iedere Shell/Bp/Texaco/Aral etc. pomp prik kunt tanken is het luchtfietserij..
Paul58 zegt
Zoals hierboven al eerder werd vermeld; de Model S is al 6(!) jaar oud. Mag dus inderdaad niet hopen dat Porsche dit als maatstaf gaat gebruiken. Uiteindelijk zal Porsche wel de betere auto bouwen qua brouwkwaliteit verwacht ik. Tesla heeft wel als voordeel dat ze gewoon ontzettend populair zijn en bekend staan om de ontzettend fijne aandrijflijn. Ben erg benieuwd naar de mission E en tevens ook naar de Next gen roadster van Tesla. Ik heb van de week de biografie van dhr Musk gelezen en ben wel aangenaam verast over zijn visie en doen. Iedereen kan zeggen wat ie wil maar het is toch ontzettend knap hoe hij de automarkt in ‘beweging’ zet met een relatief zeer kleine speler.
amg65 zegt
Ah, nieuws, van 2 weken geleden.
MaartenD zegt
Je moet uitgaan van je eigen kracht ipv je negatief uit te laten naar je directe concurrent. Beetje jammer van Porsche