De verkoop van de Tesla Model S en Tesla Model X zakken in. Maar Tesla is daar stilletjes over.
Tesla kwam onlangs naar buiten met bovenverwacht goede cijfers over de autoverkoop. Aan alle kanten zakken EV verkopen in. En ook van Tesla hadden we verhalen gehoord over kraterende cijfers in Europa en andere regio’s. Maar het bleek allemaal mee te vallen. Op de beurs ging het aandeel weer als een speer. 26% kwam er de afgelopen week bij. Dertien keer zoveel als VAG is TSLA nu weer waard. Blijft toch allemaal wel bizar, als je een auto op de markt brengt die onbedoeld zo scherp is dat ‘ie ook wortels kan schillen.
Enfin dat de beurswaarde in geval van Tesla weinig van doen heeft met fundamentele beleggingsprincipes, weten we. Maar hoe zit het nou eigenlijk met dat ‘echte bedrijf’ en de verkopen? Wel, Tesla maakt sinds de Cybertruck geen speciaal onderscheid meer tussen de Model S, Model X en Cybertruck in de verkoopstatistieken. Het is Model 3/Y in ee groep en de Semi, Cybertruck, Model X en Model S in de groep ‘other’.
De b0iZ van Elektrek zijn echter niet voor een gat te vangen. Zij hebben berekend dat er ongeveer 8.000 tot 9.000 Cybertrucks zijn afgeleverd vorig kwartaal. Dat wil zeggen dat er in de groep ‘other’ nog 12.000 tot 13.000 Model S-en en X-en overblijven. En in theorie Semi’s dus, maar dat zijn er niet zoveel.
Vorig jaar verkocht Tesla in dezelfde periode nog 19.225 units van de traditionele topmodellen. Een minnetje van ruim 30 procent dus. De Model S is natuurlijk voor autobegrippen ook al stokoud. In de VS kwam het model in 2012 op de markt. Uiteraard zijn er facelifts en updates geweest, zowel fysiek als over the air. Maar inmiddels is de nieuwigheid er al lang af.
Een opvolger voor de twee bleppers staat nog niet klaar. En ook de Model Y, krijgt volgens Elon Musk dit jaar geen facelift. Het is toch een beetje de vraag wanneer Tesla nu wel met nieuw product komt. En of dat dan nog op tijd is om de concurrentie voor te blijven. Zou jij net als @nicolasr (toen althans) nog wel een Model S of Model X overwegen? Laat het weten, in de comments!
arta zegt
Prijsverlaging lijkt al een tijd op z’n plaats. Het is een goede auto, maar niet voor die vraagprijs.
cdlop01 zegt
Zijn beiden dan ook zeer gedateerd……kan echt niet meer. Nog steeds goede EV’S maar zeer obese design, zeker ook de S…..dan is model 3 vele malen sierlijker.
Wat mij meest tegenvalt aan de S, zeer matige zitcomfort op de achterbank, knieën opgetrokken, kan echt niet. Voorin wat beter, maar ook niet top.
Tesla had ipv te investeren in de belachelijke Cybertruck, verkoopflop inmiddels, beter in opvolgers van S en Y kunnen investeren en klein modelnonder de 3…..
mashell zegt
Je conclusie onderschrijf ik maar mensen die een Model 3 eleganter noemen dan een Model S kunnen beter eerst even bjj de oogarts langs voordat ze weer achter het stuur stappen.
De Model S is nog steeds de enige mooie Tesla (dank Fisker) maar het model is te vaak gefacelift en door de Plaid waanzin gewoon veel te duur.
Paul58 zegt
Edit, dank aan Franz Holzhausen en Fisker, Fisker heeft in 2007 wat schetsen gemaakt voor de Model S, het gehele designteam werd in 2008 gevormd onder leiding van Franz. Ik vind het al heel wat dat er iets positiefs staat over Tesla in je comment, wat een openbaring opeens.
mashell zegt
Nou, nou. Er zijn dingen heel goed aan Tesla, de crash resultaten, het lage gewicht, de snelheid van het infotainment, prijs/prestatieverhouding en vooral het superchargernetwerk. En er zijn dingen heel slecht bij Tesla, de ergonomie, de personalisatiemogelijkheden, het dubieuze design, de polarisatie door de CEO, de aftersales maar vooral de fanboys die als riddertjes meteen Tesla moeten verdedigen als ze ergens kritiek op hun merk zien…
Als je ziet wat onder Holzhausen tot stand gekomen is: X,3,Y, Cybertruck en dan weet je dat Fisker meer deed voor de Model S dan ze hem krediet voor geven en dat ze Holzhausen eigenlijk gewoon moeten lozen.
Paul58 zegt
De Plaid is duur wanneer je een comfortabele / luxe grote gezinsauto zoekt. Er is dan gewoon veel te kiezen in die prijsklasse. De Model S Plaid is spotgoedkoop wanneer je ongekend hard wil gaan met een auto. Zeg maar hypercar auto voor minder of hetzelfde geld dan voor een Audi rs3.
mashell zegt
Klopt. Maar als ze de Model S nou weer eens in een 85D versie zouden uitbrengen, zou dat de verkopen net helpen?
a_buis zegt
Wat meer modellen zou ook wel werken. In onze straat 5 praktisch identieke model3’s. Met een verschil van 5 jaar tussen allen.
degrotemuis zegt
De Model 3 en Y zijn een beetje de kiloknallers onder de EVs, op papier enorm veel waar voor je geld, als het je smaakt. Dus die verkopen wel. De S en X zijn juist relatief hoog geprijsd, terwijl ze intussen al lang niet meer alleen zijn in dat segment. En de afleverkwaliteit van de S en X blijft matig als je YouTubers als Ove Kroger of Alex Bangula volgt. Dus wel te begrijpen dat die verkopen terug lopen.
goodvibrations zegt
Vandaag nog gereden in een model y. Tjah.. Goede auto, perfecte specs. Best stil best en comfortabel.. Maar hij maakt gewoon niet hebberig.. Een (ook inmiddels “stokoude” overigens) Giulia doet dat wel.. Die is zeker niet beter afgewerkt maar wel mooier vormgegeven stuurt snaarstrak en met gevoel.. Zo’n EV zou mij hebberig maken..
De model S heeft dat meer, maar is te gedateerd.. Dus ja.. Tesla is voor mij alleen de beste als je op specs afgaat.. Maar zo werkt “autoliefde” bij mij dus niet..
Trojan zegt
Boven een ton zou ik gewoon nooit bij Tesla shoppen. Met zo’n budget wil ik een echt mooie auto en omringd worden door luxe; ik kom dan gewoon op een dikke Duitser uit.
Fernando zegt
Heb een 2 weken met een Model X gereden van mijn buur die mij F serie heeft gebruikt voor zijn vakantie.
Rijden prima maar wat een emotionele armoede en dat gezoem vind ik erger dat het geluid van een ICE motor
superfred zegt
Zucht. Ik had een heel lange reactie klaar hier maar drukte blijkbaar op een verkeerde knop. Kud.
Maar goed; ik spuug een beetje op het gezeur en gedoe over tesla, want ohhhhh opeens zijn ze minder dan de nieuwelingen. Maar. Die nieuwelingen nemen het wel op tegen een, in automobielen termen althans, fossiel. En toch. Toch liggen ze niet ver achter. Tesla dan he. Das gewoon knap. Want iedereen en z’n moeder die probeert Tesla in te halen heeft daar 30 facelifts voor nodig (+-20).
Tesla doet het heel niet zo slecht. En iedereen die ze probeer in te halen, hebben initieel best succes. Maar kunnen ze ook wat Testla nu doet? Met “oude” modellen doen wat Tesla nu doet?
Voor de haters; ik ben een Alfist.
Alfa mist de boot niet alleen net, maar dik. Helaas. Dus dat kan je niet tegen me houden.
Echter; als ik nú een elektrische auto zou moeten kiezen… werd het een EX40. Maar. Das puur gebaseerd op mijn ervaringen met een benzine gestookte XC40, en derhalve zwáár subjectief. Ik heb echter geen haat aan Tesla. Kiezend met verstand koos ik een Tesla. Helaas voor Tesla vind ik een Volvo mooier.
William zegt
Tesla doet denken aan SAAB en Volvo vroeger: oude modellen eindeloos doorbouwen, soms wel 15 jaar lang. Was destijds een recept voor problemen. En nu nog steeds.
mc96 zegt
Ik vind het wel verfrissend dat Tesla zijn modellen lang door blijft produceren maar wel continue blijft updaten (ipv 1 keer per 4 jaar een facelift, LCI oid). Aan de andere kant. Op een gegeven moment zul je wel echt met een nieuw model moeten komen. Dat moment lijkt voor de S en de X wel gekomen.
MarcoM zegt
Vag, Stellantis etc gooien toch ook alles op 1 hoop?
718s zegt
Mijn model 3 performance gaat nu in de verkoop en ik heb twee weken geleden gereden in de model S en de model S plaid.
Ik kan je vertellen de oude model S en de nieuwe model S kan je totaal niet met elkaar vergelijken. de model S en zeker de plaid is buitengewoon uitgebalanceerde auto met hoge kwaliteit interieur. Nee t is gewoon BMW of audi met overal stiksels maar voorin dik scherm, voor de passagiers een dik scherm achter (met netflix en game mogelijkheid), stoel airco, stuurwiel verwarming, overal usb c, luchtvering en basis is 600 pk. voor 80 duizend euro.
De model S reed heel goed, voelt scherp aan, maar de model S plaid was duidelijk nog beter. vooral het onderstel icm de afstelling van de luchtvering. super stabiel, scherp met insturen en de aandrijving is mooi iets meer achterwiel georienteerd op t uitgaan van de bocht.
En dan de 1020 pk,…. ik kan je vertellen, ik heb veel gereden, porsches, 750xdrive, m5 v10, paar zes pitters gehad als petrol head alles gereden en gehad maar dit is next level. van 80 naar 120 acceleratie 1 sec. (heb t gemeten) wat een bizar gevoel. van 0 naar 200 (en vooral de acceleratie vanaf de 60 per uur is dubbel bizar!
Als de model 3 een nieuwe baasje heeft gevonden dan gaat de bestelling voor de Model S Plaid eruit. wat een auto!