Handen tien voor twee op het stuur wordt geen optie in de vernieuwde Tesla Model S en Tesla Model X.
Tesla wist zich wederom verzekerd van de attentie van iedereen in de autowereld toen het de vernieuwde Model S en Model X voorstelde. Dat is op zich best knap te noemen, want de modellen an sich zijn inmiddels natuurlijk ‘lang in de tanden’. Elk ander merk is jaloers over de aandacht die een facelift van een tien jaar oud model van Tesla nog krijgt.
Spotlights
Een van de manieren waarop Tesla de spotlights wist te grijpen, is de introductie van een geheel nieuw stuurwiel. Een bekend spreekwoord luidt ‘je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden’. Maar Tesla zou Tesla niet zijn als het geen lak zou hebben aan dergelijke conventies. Het gewone ronde stuurwiel zoals we dat kenden maakte daarom plaats voor een Nightrideresque roer. Je pakt ze min of meer vast als de Bull bars op je mountainbike die je milt ruptureren als je een keer valt.
Stuur is legaal
Er is al veel te doen geweest over het kekke stuurtje. Het stuur is in ieder geval wel legaal in Nederland, dus dat is mooi meegenomen voor klanten. Velen betwijfelen echter de toegevoegde waarde van de nieuwe vormfactor. Sterker nog, velen vermoeden dat het ‘roer’ in de praktijk helemaal niet prettig werkt en misschien zelfs gevaarlijk is als je in een slip raakt en dan misgrijpt. Iets waar je je iets bij kan voorstellen als je de eerste rijbeelden ziet.
Kennelijk was het aanvankelijk Tesla’s idee om het nieuwe stuurwiel te combineren met variabele stuur ratio’s, daarbij gebruik makend van een steer by wire systeem dat het merk ontwikkelt. Echter, dat steer-by-wire systeem is volgens Elon Musk nog lang niet af. Daarom komt het nieuwe stuur nu gewoon in combinatie met een ouderwetse vaste 14.0:1 ratio op de markt. Zodoende is manoeuvreren op lage snelheid een uitdaging.
Geen rond stuur als optie
De makkelijke oplossing voor Tesla zou zijn om naast het nieuwerwetse stuur klanten gewoon de keuze te geven voor een rond stuur. Dan zou niemand immers meer kunnen mekkeren. Doch in al haar (eigen)wijsheid, gaat Tesla dat bij monde van Elon Musk himself niet doen.
Waarvan akte.
Henkie zegt
Als ik het filmpje zo zie is het levensgevaarlijk. Drukt al een keer mis om de knipperlichten te bedienen.
Grijpt mis met een draai maken op de parkeerplaats.
Natuurlijk zal het een deel gewenning zijn. Maar wat is er mis met een relatief rond stuur en een stengel om de richtingaanwijzers te activeren die je ook nog eens blindelings kan bedienen. Als ik zie hoe vaak ik al mis tik bij het schijven van dit bericht op mijn mobiel, zal het zeker geen auto voor mij zijn.
Dutchdriftking zegt
Alleen al hierom zou ik er nooit eentje kopen. Iedere rotonde is een hel.
Pascal zegt
Dat stuur schijnt nog wel te gaan in de praktijk, maar de bediening van de richtingaanwijzers (inclusief perongeluk indrukken ervan) is gewoon niet handig. MKBHD heeft er ook een erg leuke review van: https://youtu.be/DyKQ7qtTJag
pyrat zegt
@Pascal: idd goede review. Als je ziet dat hij als tech geek al moeite heeft aan die touch knoppen te wennen, dan is het voor 99% van de mensen helemaal irritant.
Hij gaf ook aan dat je constant per ongeluk zo’n touch knop aanraakt bij overpakken stuur en dan gaat verkeerde knipper/groot licht/ruitenwissers aan. Qua veiligheid ook niet echt lekker naast praktische bezwaren.
Daarnaast lijkt mij de vorm ook erg onpraktisch en onveilig.
Maar Musk heeft bereikt wat hij wil, dat iedereen erover praat = gratis publiciteit.
ronaldotour zegt
Dat ziet er behoorlijk klunzig uit.
Maar veel mensen hebben ook al moeite met een normaal rond stuur, dan gaan ze melken enz.
50mchljn zegt
Het waarom ontgaat mij volledig. Geen enkele meerwaarde lijkt mij.
mashell zegt
Enorme meerwaarde! De eigenlijk vrij beperkte facelift van de Model S en X trekt op deze manier enorm de aandacht. De meerwaarde is voor Tesla, niet voor haar betatesters ehh betalende klanten.
tinnemans zegt
Lijkt me behoorlijk k*t op lange ritten, nooit even kans om je hand en arm van positie te wisselen. Gecombineerd met de afwezigheid van een interieur is het wel een erg mens onvriendelijke omgeving, zo’n Tesla.
mashell zegt
Tesla zet vol in op haar Full Self Driving Autopilot 9.0 systeem en daarbij hoef je alleen als het bijna misgaat dat stuur vast te houden…
Edge zegt
Juist voor de langere ritten, die meestal op de snelweg zijn, lijkt mij dit stuur niet makkelijker of vervelender dan een rond stuur. Ik heb het stuur dan meestal (met een hand) op kwart voor drie vast, of net iets lager dan dat en dat kan prima met deze yoke. Je hebt dan vrij weinig stuuruitslag nodig, dus ook die touchknoppen voor de richtingaanwijzers of ruitenwissers zijn makkelijk te vinden en bedienen.
Maar juist op de korte ritten lijkt mij dit heel onhandig. Scherpe bocht hier, scherpe bocht daar, knipperlicht gebruiken tijdens een stuurbeweging om van de rotonde af te gaan. Dat zijn juist de situaties waarop mij dit helemaal niet prettig lijkt en ik toch echt liever het vertrouwde ronde stuurwiel zou willen.
sportabgasanlage zegt
Hoe hou je een stuur met 1 hand vast op kwart voor drie? Met rechts kwart over 3 snap ik, met links kwart voor 9 ook.
flutterby zegt
@sportabgasanlage: met een hand lijkt mij kwart over 3 of kwart voor 9 ook niets. Gewoon kwart voor of kwart over voor mij of als je fan bent van de korte wijzer 3 uur of 9 uur.
nout zegt
Een van de gaafste en beste auto’s van deze tijd, en dat is zeker knap voor een tien jaar oud modelletje, maar inderdaad: door dat idiote stuur (en de AI-versnellingsbak) zou ik er niet dood gevonden in willen worden. Dingen anders aanpakken heeft alleen zin als het zin heeft…
Iedereen zegt
Eigenlijk is het model helemaal geen 10 jaar oud, maar als ik het zo zie heb ik, buiten de specs om, liever de oude dan de nieuwe.
Charles Taycan 4S zegt
Wat blijft het toch een lelijk interieur, zelfs nu met deze facelift, en de meerwaarde van zo een stuur ontgaat mij volledig, gek doen om gek te doen lijkt het. Maar ieder zijn smaak natuurlijk!😉
eron zegt
Lijkt wel het stuurwiel van kit
griffendahl zegt
Domweg gevaarlijk, je zit daardoor continue met je polsen voor je airbag zo…
SimonMc zegt
Huh?
knapzuur zegt
Doorgeven ;)
lefty00 zegt
Dat gaat echt niet werken, een parkeerplaats? Een rotonde? Een snelle bocht? Elke bocht.
Oja USA eh, alleen rechtdoor.
Ik zou zon stuur in ieder geval niet willen.
Iedereen zegt
Dit is voor mij echt een breekpunt, ik vind het een fantastische auto, maar je moet er natuurlijk wel veilig normaal mee kunnen rijden, op deze manier is het alleen leuk om even mee te racen, maar niet om normaal mee te rijden.
bernoulli zegt
Zit je dan met een koalabeertje in je klauwen.
moveyourmind zegt
En bedankt.
Nou kan ik nooit meer naar dat stuurwiel kijken zonder dat stomme beest te zien.
gecko zegt
Je handen op tien over twee lijkt mij ook erg onhandig
jaapiyo zegt
🥶
SimonMc zegt
Wordt al jaren niet meer geadviseerd, ivm de airbag. Men raadt eerder kwart voor 3 aan, en in de VS zelfs 20 voor 4 ( wat hier minder handig lijkt ).
mashell zegt
Ehh vrijwel elk modern stuur heeft een verdikking op 10 voor 2, dat is waar je het normaal gesproken volgens de fabrikant vast moet houden.
knapzuur zegt
Ehh vrijwel elk modern stuur heeft volgens mij een inrichting op kwart voor 3, die verdikking is meer voor je duimen indien je niet door het stuur vast houd.
frank2b zegt
Als dít de manier is waarop Tesla zich wil onderscheiden van de concurrentie dan is het dus over en uit met het merk.
Model 3 en Y hadden al geen meerwaarde boven wagens als de ID-reeks, Polestar-2, Ioniq-5 en EV-6. Tesla hád nog een poosje kunnen teren op haar laadinfrastructuur, maar die gaat nu ook publiek. Trouwens, wie maalde daar nog om met het beschikbaar komen van steeds meer snellaadstations van Ionity, sHell en Fastned.
Tesla kan zich misschien beter druk gaan maken over het bouwen van mooie wagens die gewoon als auto ook leuk zijn. Ik moet zeggen dat ik wel klaar ben met dat Ducky-Mcduckface-design en ditto interieurtje. Het merk wás ooit een pionier – 10 jaar geleden ….
Pascal zegt
“Model 3 en Y hadden al geen meerwaarde boven wagens als de ID-reeks..” *proest* bedankt, nu zit er koffie op m’n beeldscherm
frank2b zegt
Je wist het nog niet?
Robin zegt
Model 3 wordt ondertussen reeds meer verkocht dan BMW 3-reeks. Tzal zijn dat de BMW een zeer ondermaatse wagen is zeker? 😂
Technisch komt geen enkele concurrent in de buurt. Maar dat boeit velen niet uiteraard.
barchettadriver zegt
Sorry, maar Model 3 is een fantastische auto. Alleen het feit dat het een sedan is maakt m voor mij totaal ongeschikt.
Wolflow zegt
Tja, van binnen blijft het er uit zien als een Lada met een Android tablet
str8six zegt
Wat een armoe. Ook het model an sich is lang over de houdbaarheidsdatum heen.
por100 zegt
Hoe moet ik dan mijn ‘gangsta lowrider met één hand op twaalf uur’ toepassen om er cool uit te zien.
Niet te doen dit, gewoon discriminatie van de wannabe gangsta
jippie zegt
Al meer dan honderd jaar zijn auto’s voorzien van een rond stuur. Ergens kan je er dan wel vanuit gaan dat dat de beste oplossing is om een auto de bocht door te krijgen…. Tesla denkt dan na al die jaren een betere oplossing te hebben?
Edge zegt
Al meer dan 100 jaar zijn auto’s voorzien van een verbrandingsmotor. Ergens kan je er dan wel vanuit gaan dat dat de beste oplossing is om een auto vooruit te bewegen… Tesla denkt al dan na al die jaren een betere oplossing te hebben?
Al meer dan 100 jaar vervoert men zich met paard en wagen. Ergens kan je er dan wel vanuit gaan dat dat de beste oplossing is om mensen van a naar B te krijgen… Karl Benz, Henry Ford en allerlei andere vroege autoindustrie-pioniers denken na al die jaren een betere oplossing te hebben?
Zie je waar ik heen wil? If it ain’t broke, don’t fix it is een heel logische kreet, maar als iedereen daar alsmaar aan vast blijft houden krijg je nooit vernieuwing en waren talloze hartstikke toffe innovaties er nooit geweest.
Ik verwacht ook niet dat deze Yoke een revolutie in de autowereld gaat verzorgen en denk dat het ronde stuur toch echt de betere optie is zolang auto’s niet volledig autonoom zijn, maar ik waardeer wel dat er partijen zijn die durven te experimenteren.
Instyle zegt
‘Experimenteren doe je niet door klant, mensen, rijders, verkeerdeelnemers in levensgevaar te brengen. Bij deze geoefende jongeman gaat reeds meerdere keren goed mis. In Benelux en EU levensgevaarlijk. Dan is helemaal niet meer de vraag – maar wanneer (meer) doden en gewonden vallen kun je op wachten. Moet je niet eens willen!
Wat zeg je daarna: ‘stuur werkte niet naar behoren’ of ‘ik greep mis’ ? vervolgens ‘slecht nieuws gesprek’ gaan voeren met nabestaanden. Gruwelijk. Omdat ene malloot wilde ‘experimenteren? Soms is iets ‘knettergek’ veel succes brrr.
O plaat zegt
Nightrider had dit al in de jaren 80, het stuurt zo slecht dat ze voor elke scene er een echt stuur in monteerden, enkel in interieur shots had hij dit stuur. Zoek gerust de RCR review op van KITT, daar gaat mr regular een stukje met KITT rijden en kan hij er niet over hoe slecht zo’n stuur is. Zo als je zegt leuk als hij autonoom zou zijn, maar dat is hij niet. Om het in de taal van mijn opa te zeggen “Elon musk praat over vliegen tussen de duiven maar heeft nog nooit in een duivenmand gezeten”.
jossebos zegt
Handen op 10-voor-2 is al ruim kwart eeuw achterhaald.
ANWB heeft erkend dat ze al die jaren een verkeerd advies heeft gegeven.
Kwart-voor-3 is de nieuwe regel.
(Probeer maar uit, je armen zijn veel later ‘op slot’ waardoor je niet verder kan sturen)
cloverleaf zegt
@jossebos: scheelt 5 minuutjes… valt dus wel mee
hehe zegt
@cloverleaf: 55 minuten.. in die tijd kun je inderdaad heel wat stuurbewegingen maken
Redrum zegt
Er zal wel snel een after market oplossing opduiken voor diegene die er niet aan kunnen wennen maar zoals meestal bij Tesla moet je er aan wennen en dan kijk je terug en vraag je jezelf af waarom niemand anders hier is opgekomen.
Ik denk mss wel dat in combinatie met variabele sturing het meer zin zou hebben gehad en nu inderdaad misschien minder effectief is. Maar hiervoor moet je natuurlijk er eerst even mee gereden hebben.
Wel inderdaad weer goede reclame
tourannetje zegt
Kan de RDW dit niet gewoon afkeuren? Nou schijnen Tesla rijders toch al nauwelijks te sturen, maar dit ontneemt ze elke kans voor netjes doorgeven of overpakken zoals we hebben geleerd. Doe dan een game stuurtje als Peugeot. Wat is de volgende aandachtstrekker: Rupsbanden?
Edge zegt
Dat game stuurtje van Peugeot vind ik ook echt helemaal niks. Misschien dat het meevalt als je een klein mannetje of vrouwetje bent, maar als grote Nederlander van 1,90+ en 90 kilogram kan ik maar niet wennen aan dat hele kleine en laaggeplaatste stuur. Het voelt voor mij alsof ik als volwassen vent in zo’n elektrisch speelgoedautootje voor kinderen rijd. Dit dus: https://cdn.carbuzz.com/gallery-images/840×560/743000/600/743623.jpg
superfunky zegt
Het is wachten op de eerste serieuze klappers en dan kan Musk weer roepen over hoeveel veilige km’s er sinds de introductie van de nieuwe S/X gemaakt zijn en heeft hij waar het allemaal om gaat: aandacht, en niks anders.
usmurf zegt
Lol, gezien de emotionele reacties van sommige keyboardwarriors hier bij het verschijnen van een ander soort stuurtje veronderstelt veel onderliggende problemen en leed op die zolderkamertjes…
Pascal zegt
Een aantal meent ‘t heus wel serieus, maar voor anderen lijkt ‘t vooral een mooi excuus om weer eens lekker los te kunnen gaan op het boze Amerikaanse Tesla.
goodvibrations zegt
Ik vind het er mooi uitzien en wil het eigenlijk een goed idee vinden,
Maar hoe in godsnaam.. Geeft me hetzelfde gevoel als (dure) design stoelen van mijn ouders die er prachtig uitzien, maar voor geen meter zitten..