Niet peperduur maar spotgoedkoop. De Tesla Model 3 wordt spoedig bereikbaarder dan ooit in Nederland. Bodemprijs-alert!
Uw trouwe verslaggever vond zichzelf deze middag terug in de files rondom de Domstad. Extreem knaak natuurlijk, maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Zo had ik opeens de tijd om, bij hoge uitzondering, naar de BNR Nationale Autoshow te luisteren. Daar waar natuurlijk altijd onze grote leider @wouter inmiddels bij het meubilair hoort. Naar verluidt heeft de kwaliteitszender zelfs speciaal een stoeltje voor hem laten schuimen, F1 stijl.
Uiteraard ging het veel over ‘elektrisch’ en het zwalkende beleid van de overheid in de autosector. Ook Frank Tanken van Autorola kwam echter aan het woord met een interessant vrrrrrrhaal voor eenieder die na het bericht van vorige week over hard afschrijvende EV’s, op zoek is naar zo’n spotgoedkope EV okkazie.
Het is namelijk bijna alweer vijf jaar geleden. ‘Wat?’, hoor ik u denken. Nou, de ietwat schaamteloze invasie van de haven door Nederlanders die allemaal zo snel mogelijk in een bijtellingsvriendelijke Model 3 wilden stappen. Ongezien en zonder proefrit werden ze massaal weggezet. Alle Model 3’s voor Europa, kwamen naar Nederland. Want de overheid gaf ze praktisch gratis weg. Geen glaasje champagne, geen rode lint om de gloednieuwe bolide, geen warme handdruk van een gladde verkoper; het was allemaal overbodig. Gewoon ophalen uit een zeecontainer alsof je zo’n crimineel bent die cocaïne uit boten haalt. Het was dan ook, bijna net zo lucratief.
Nu echter, komt die hele bups ex-lease Model 3’s dus de markt op. Dat zie je nu al aan de prijzen, maar volgens Tanke is de echte malaise in de markt nog op komst. In korte tijd zullen naar verwachting een kleine 15.000 Model 3’s tweedehands aangeboden worden. Dit gaat onherroepelijk de prijzen onder druk zetten. Voor minder dan 15.000 Euro is de verwachting dat je dadelijk zo’n ex-lease blepper kan scoren. Lekker man.
Ook voor andere EV’s die destijds populair waren geldt overigens eenzelfde fenomeen (Audi e-tron, Jaguar I-Pace). Maar in iets mindere mate, gezien de massa aan Model 3’s die destijds geleverd is. Bovendien heeft met name die e-tron van huis uit al een beperkte range. Dus ja, hoe interessant dat nu nog is als okkazie…Bij een Model 3 is en was dát aspect in ieder geval altijd wel voor elkaar.
Verkoop naar het buitenland dan? Volgens Tanke is ook dat slechts beperkt een optie. Zelfs markten als Noorwegen en Duitsland zijn niet happig op tweedehands Model 3’s. Dus ja, je kan er nergens mee heen. Dat wordt zodoende keiharde deals scoren voor de kopers. Was ist letzte Preis! Waarvan akte.
MM93 zegt
Ik zou zo’n ding niet willen hebben, allemaal uit de fabrieksgarantie. Als er iets kapot gaat aan het hoogvolt systeem ben je mooi de sjaak.
ponnie zegt
Dat valt wel mee, er zijn genoeg reserve onderdelen, dit wordt misschien zelfs wel de eerste EV die leuk wordt voor de zelfbeunhaas.
tortuga zegt
Een accu die meer kost dan aankoopprijs valt wel mee? Ben al blij als ik een 2dehands auto kan aankopen. Laat staan dat ik 2x zo veel heb om nog 1 te kopen.
maarteno zegt
Dat is als je naar Tesla gaat…volgens mij zijn ze best wel directer te repareren…weet alleen niet of er al dat soort bedrijven zijn in NL die dat doen.
Flutterbear zegt
Voor Leafs wel, maar volgens mij is het helemaal niet gebruikelijk dat de accu van de Model 3 weigert. Van de oudere S en X zullen er nog weinig met de originele aandrijflijn rond rijden.
ponnie zegt
Die accu gaat vrijwel nooit helemaal kapot en bestaat uit een verzameling kleine modules die je los kan vervangen.
Johanneke zegt
Dit. En ik denk dat er specialisten komen. Er zijn zo achterlijk veel model 3 en model y’s verkocht. Als je specialist wordt op enkel dit model, heb je altijd werk.
Flutterbear zegt
De LR heeft gewoon 8 jaar garantie op de accu tot 150.000 mijlen hoor..
Matc zegt
Hoe kom je daar nou weer bij. Dual geeft 192 SR 160 of 8 jaar
RutgerK zegt
Een refurbished accu van 75 kWh kost je nu tussen de 6.000 en 7.000 euro. Die prijzen gaan natuurlijk nu ook dalen nu het aanbod groter wordt.
papa zegt
Hoeveel garantie heb je daarop dan?
Robin zegt
8 jaar garantie. Dus minstens nog 3 jaar te gaan. Zo vaak gaan die niet stuk hoor. Een benzinemotor vervangen is ook niet goedkoop.
RutgerK zegt
Je hoeft je niet te informeren maar mocht je het willen weten. Op de accu heb je 8 jaar of 192.000 kilometer garantie.
E34M5Touring zegt
2019 modellen hebben tot 2027 garantie op accu en motoren, dat krijg je niet op een andere 2ehands auto.
Matc zegt
Gast, kijk nou gewoon wat er boven je gezegd wordt. 192 of 160k of 8 jaar, whatever comes first
kas_par zegt
Daar maak ik me niet druk om… Die gaan nog wel even mee. Wel zal de auto steeds keer uit elkaar vallen, dat deden ze de dag na levering immers al. Maar goed, ongeacht hoeveel duct tape je erop plakt, lelijker wordt ie toch niet!
Mijn probleem is meer dat het gewoon gênant is om nog Tesla te rijden….
kwakmare zegt
Ik zoek nog een betaalbare optie om mijn teruglever-kosten te voorkomen……wie weet wordt deze goedkoop genoeg?
pimmie zegt
Dat was ook mijn gedachte, 15k voor 75kWh, goedkoper vind je geen batterij en je krijgt er nog een auto bij. Maar dan wil je eigenlijk ook v2g, want als 2e auto rijd ik ‘m niet dagelijks leeg.
maarteno zegt
Voor de prijs van 1,5e 10kWh Thuisaccu heb je een rijdende accu met vast nog wel 50 kWh….geen slechte deal denk ik. Als ze echt voor 15k gaan natuurlijk.
Flutterbear zegt
Met 25k voor de Audi E-Tron heb je toch echt wel een leuke tweede autotje met een gigantische accu.
Robin zegt
En gigantisch verbruik 🤣
bunnylebowski zegt
@flutterbear en gigantisch veel gezeik. Dat ding is nog steeds een rijdend storingskanon.
mashell zegt
Hoezo? Die van mij is uit 2020, heeft 140k op de klok, één defect onder garantie gehad en verder helemaal niks. De wagen is bijzonder stabiel.
Johanneke zegt
Je kan pech hebben of geluk. Mijn broer had een 31 december 2019 model, keer of 4 bij de garage geweest. Achterklep lichtunit een keer kapot, keer water bij de voeten, keer een hele motor moeten laten vervangen.
bunnylebowski zegt
@mashell fijn om te horen! Zijn helaas wat collega’s en oud collega’s die toch iets minder geluk hebben.
I know anekdotisch.. maar helaas wel zo
Johanneke zegt
Ik wilde eigenlijk dit jaar een EV kopen als 2e auto, maar wordt volgend jaar. Ome Duo en ik staan ondertussen quitte, kost 35k maar goed. Wordt een Nissan Leaf of model 3. Ligt een beetje aan wat de prijzen gaan doen. Geen 2k subsidie, maar ik denk dat de prijzen veel harder gaan dalen door de enorme aanwas van 2019 EV’s. Hou er gewoon 1 (stiekem 2) benzine auto’s naast, dus range en laadsnelheid is geen issue. Maar van een 69pk a segment gebakje straks in een c of d segment auto stappen die sneller, comfortabeler, en goedkoop om te rijden is, lekker toch. Ik denk dat die 40kwh leafs straks nog 8k ofzo kosten. Perfect toch als 2e auto. Saai, degelijk, goedkoop.
Flutterbear zegt
Oudere Model 3’s komt nu ook al niet in aanmerking voor de SEPP..
hollandbest zegt
Maximaal 45k. Zo daar had ik even overeen gelezen. Vanaf welk jaar was de standaard range onder de 45k? 2021?
stekkerkoning zegt
Goed inlezen over de Leaf!
Het is niet de beste elektrische auto die er bestaat. Verre van.
Robin zegt
Meen je dit echt? Model 3 of Leaf?
Das appelen met peren vergelijken.
De Leaf wordt dan wellicht de ‘2e’ wagen, de Model 3 de vaste wagen. Zou niet weten waarom je die als 2e wagen zou gebruiken 😉
Johanneke zegt
Ja model 3 of leaf. Heb ik zin om straks 8 of 14k ofzo uit te geven. Wordt een beetje een afweging. Leaf is lichter dus goedkoper in mrb, dat soort zaken.
marcus zegt
Ik heb in 2015 voor een firma gewerkt die er 3 had staan omdat we dan milieuvriendelijke auto’s hadden om de bouwplaats te bezoeken ipv de gebruikelijke Hilux of Caddy. Ik heb het ding 2 keer geprobeerd, maar zelfs in de stad London was de actieradius net wel / net niet voor wat ik er mee moest doen. Ik heb een zwaailicht en reflecterende strepen voor mijn toenmalige V70 diesel gekocht en die extra 10 euro Diesel voor lief genomen.
De Leaf stuurt niet super, maar dat hoeft niet, want het is geen M3. Het dashboard is een beetje vreemd, maar die generatie heeft nog knoppen dus het is beter dan de huidige XC90 (of elke andere auto met zonder knoppen). De acceleratie is in de stad meer dan ok, zeg maar vlot tot de 30kmh. Snelweg ook geen probleem, helemaal niet in 100 land Nederland. Maar die kleine actieradius… Ik zou echt voor de grootste accu gaan die je krijgen kunt, dat scheelt je een hoop stress. Koop gewoon die model 3!!
Wij hebben een MG ZS op stroom staan omdat de 2e auto op electrisch gewoon een goed idee is. Lekker goedkoop ’s nachts op de oprit laden, grote beurt & onderhoud kost niets (geen olie / oliefilter / remmen op de motor dus schijven en blokken ook niet nodig) en hij rijdt best wel goed tot 100kmh.
Johanneke zegt
Zo langzaam zal het niet zijn toch. 150pk, veel koppel. En die 40kw versies komen we 240km ver. Kan ik 5 keer mee naar werk en terug. Lijkt mij een stuk beter dan als ik nu onze 2e auto pak, een 2010 ford ka.
quincy zegt
Het was de Amsterdamse haven heren
jaapiyo zegt
#neverforget
vetnek zegt
Harambe
Edge zegt
Als de Model 3 inderdaad onder de 15k gaat komen wordt dat een serieus interessante auto voor m’n vriendin. Ze rijdt nu nog een Punto Evo die ze een jaar of 10 geleden heeft gekocht, maar die auto loopt toch op de laatste benen, en aangezien ons nieuwbouwhuis met zonnepanelen dan ook klaar is, is het (zoals kwakmare al schreef) een interessante manier om terugleverkosten te voorkomen. Plus, dat ding heeft parkeersensoren en allerlei rijhulpsystemen, wat een groot pluspunt is want ze kan niet rijden (haar woorden, niet de mijne!)
Flutterbear zegt
Elektrische auto’s zijn ideaal voor vrouwen, zeer eenvoudig en direct te bedienen. Dat is natuurlijk niet sekstisch want geld ook voor mannen. De gemiddelde man is echter technischer dan de gemiddelde vrouw.
rendomjoeser zegt
Jij bent zóóó niet woke!
kas_par zegt
Dat is wel seksistisch, zeer seksistisch. En nog eens de grootst mogelijke onzin ook. Alsof technisch inzicht je een betere automobilist maakt in een auto die juist nog op analoge, ouderwetse technologie (verbrandingsmotor) rijdt??
Oopelkadet zegt
Liever niet. Wat als poetin wint en we allemaal russisch praten over 2 jaar? of De Chinezen en we massaal aan de bamibal moeten? Dan zet die gekke Elon je mooie tesla uit. zie khedirovski. Bovendien worden evs dik belast. te zwaar. lelijk. 20 minuten tanken? bist du krank? Nein!
okdoei zegt
Die 20 minuten tanken is echt heel kortzichtig en dom. Volgens mij heeft die Tesla een range van 350-400 km?
Ik weet niet maar als je 350 km aan 1 stuk hebt gereden dan ben je of allang weer thuis of je moet nodig een keer een wat langere (zeg 20-30 min) pauze nemen.
Meeste mensen laden thuis op. ‘S nachts. Als ze te bed liggen. Dus het kost letterlijk nog geen 1 minuut alles bij elkaar. Klepje open – kabel erin en als je weggaat: kabel eruit – klepje dicht.
Johanneke zegt
Die mensen hebben nog nooit elektrisch gereden. Stond een tijdje terug bij een tesla charger met een lege accu, we moesten nog 120km naar huis. Mijn maat had zijn peuk op en we konden weer gaan, want de auto zei dat ie weer 140km kon. In NL heb je nooit te weinig range met zo’n Tesla model 3.
nineelevenheaven zegt
“Ik weet niet maar als je 350 km aan 1 stuk hebt gereden dan ben je of allang weer thuis of je moet nodig een keer een wat langere (zeg 20-30 min) pauze nemen.”
Dat argument begin ik nu wel écht moe van te worden. “je moet toch pauzeren, je moet toch eten, je moet toch plassen, even een kop koffie…”
De meeste particuliere rijders doen dat soort afstanden met een partner met rijbewijs. Tanken (in 5 minuten) is een noodzakelijk kwaad, maar wordt benut voor de rijderswissel en de kids naar de wc. Koffie, brood, snacks, allemaal achter het stuur en op de achterbank. Niks geen 20 minuten laden, nadat je 20 minuten op een stekkie bij de laadpaal hebt gewacht.
mashell zegt
Amateurs! Tena luiers en bestuurders wisselen tijdens het rijden zo doe je dat. Het is de 24 uurs van LeMans niet, het is de vakantierit naar het Gardameer!
nineelevenheaven zegt
Dat dus! En al helemaal geen tijd voor een koffie van €6,50 met een croissantje kaas van gisterochtend voor €4,95.
Bammetjes pindakaas en een plak komkommer.
EV’s zijn een nicheproduct voor bovenmodaal en/of leaserijders. Leuk als 2e auto voor woon-werk, maar verder voor alles nét niet goed genoeg
kas_par zegt
Onzin. Heb volledige roadtrips door heel Europa gedaan in de EV, Helemaal geen probleem en de rit zelf is een veelvoud prettiger. Wil niet anders meer
mahansz zegt
kan ook vanuit exact het tegenovergesteld perspectief gezegd worden: ik word juist moe van autorijders die doen alsof de rit naar zuid-Frankrijk /Italië etc, een soort race tegen de klok is. Je hoéft niet elke minuut efficiëntie te claimen, een broodje kán ook buiten de auto gegeten worden, je mág best even je rust nemen, de benen strekken, koffie hoéft niet opgeslobberd te worden achter het stuur etc.
Dit zeg ik met zowel een Model 3 als een E63 630i handbak, met beide auto’s gewoon chill af en toe je rust nemen. Misschien helpt het als je met een andere mindset aan je vakantie/rit begint: bij mij begint de vakantie al als ik in de auto stap, níet als ik pas op bestemming bent. We zijn tenslotte toch allemaal autoliefhebbers?
nineelevenheaven zegt
Oh, tuurlijk kan (en moet) het op die manier. Maar het is niet de praktijk. Er zijn vast mensen die hun burger zonder augurk willen. Toch zitten ze er standaard op bij de Mac.
In veel landen gebruiken ze een fles water in plaats van wc papier. Stel dat de overheid wc papier per 2035 verbiedt want minder milieubelastend. Hoeveel mensen in Nederland denk je dat meteen morgen een lege colafles naast de pot hebben staan?
rendomjoeser zegt
Binnen 2 jaar Russisch praten? Gaat mij niet lukken… Daar ben ik te dom voor.
stekkerkoning zegt
Autorola en Autotelex zijn het niet eens: https://www.automotive-online.nl/management/occasions/2024/09/10/occasionmarkt-trekt-aan-en-extreme-prijsdaling-model-3-blijft-uit/
Prijzen van de goedkoopste e-Niro’s en Model 3’s schommelen een jaar om en nabij de 20d EUR, wanneer de aanbiedingen met de hoogste kilometerstanden worden genegeerd. De BMW i3 120 Ah, die met de grootste accu, plust een klein beetje als wordt gekeken naar aantrekkelijke specificaties (geen crisisinterieur, dus fatsoenlijke bekleding en navigatie op volle breedte).
Robin zegt
Onder de 15k?
Dat geloof je toch zelf niet?
De goedkoopste 2dehands Model 3’s die je nu vindt uit 2019 kosten 22-23.000 en hebben 150-180k km…
Veel van die leasebakjes zullen ferm onder de 100k km hebben.
Michel zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-model-3-voor-minder-dan-16k-6941157#:~:text=De%20prijsdaling%20die%20je%20wist,bijtellingstarief%20van%20slechts%204%20procent.
Johanneke zegt
Er staan er straks 15k zoveel te koop als nu eh.
pimmie zegt
Ik kreeg van LeasePlan het aanbod om de mijne (M3 LR, 160dkm) over te nemen voor 19,9k. Ze hebben gewoon een prijsstaffel met het aantal km. Hij wordt morgen opgehaald, ik wacht nog even op de verdere prijsdaling voordat de Fiat 500 van mijn vrouw eruit gaat voor zo’n auto.
rogerzz zegt
Het valt mij wel op hoeveel mensen er enorm inzitten die geen cent teveel willen betalen hier zeg. Een paar euro wegenbelasting, een paar cent verbruik, wat onderhoud, alles is spannend en eng en snel teveel.
Dan zal die Tesla wel redelijk in trek zijn, voor 15k heb je weinig alternatieven, het gewicht is vrij laag en het verbruik is gunstig. Toch mooi dat het merk Tesla van een innovatieve en coole status 10 jaar geleden is veranderd naar een middenbaanplakkende gierige-mensen-bolide.
Johanneke zegt
Alles wat nieuw is is eng eh. Bij een benzineauto weet je wat je te wachten staat. Zelfs als je zo achterlijk bent om een oliezuipende, distributiekettingrekkende, turbo en EGR knallende auto te kopen is het ergste wat je kan overkomen 2k aan reparatiekosten. Bij een model 3 is het onbekend. Dus eng.
bunnylebowski zegt
mwoahhh die €2k kan makkelijk hoger worden. En wat mensen vergeten is het optellen van de jaarlijkse kleine en grote beurten.
kas_par zegt
Wie wil er ook nog Tesla rijden? Ronduit gênant…
Flutterbear zegt
Inderdaad, doe mij maar z’n Chinese auto…
shizzle zegt
In deze whitepaper is veel aanvullende informatie te vinden: https://financialleasezzp.nl/blog/gratis-whitepaper-waarom-eind-2024-het-moment-is-om-een-elektrische-occasion-te-kopen?
dotternetta zegt
Shit, zit te twijfelen tussen een EV5 of een R5, die hebben beide v2h. Een lelijke Tesla voor die prijs…🤔
kwakmare zegt
Heeft een Tesla v2h?
b00st zegt
Nee