Kan de elektrische auto de nieuwe Mercedes-AMG A45 bijhouden in dit bochtige gebied?
In bovenstaande video is te zien hoe een Tesla Model 3 Performance het opneemt tegen een Mercedes-AMG A45 S. Volgens de uploader van de video zit zowel achter het stuur van de Tesla als de AMG een professionele coureur, actief in de LMP en WRC. Dit neemt niet weg dat beide bestuurders behoorlijk wat risico nemen op de openbare weg. Tip voor de volgende keer: zoek het circuit op!
Homer55 zegt
Volgen is makkelijk.
Poulusma zegt
Precies, en nu andersom!!
maarteno zegt
nouwhhh vooral eens bergaf en zien hoe de remmen het dan volhouden…
pramm zegt
De p versie van de model 3 heeft prima brembo’s.
scalvaro zegt
Schijnheilig die post-it. Stelletje malloten zo op de openbare weg.
barendbotje zegt
Als ze echt coureurs waren dan hadden ze dit niet zo gedaan.
Verder moge het toch wel duidelijk zijn dat de a45 hier gewoon leuker speelgoed is, elektra is voor de rechte lijn sprints en de amg voor het circuit en het geluid, al zal het heerlijk galmen in de berg zo
P1m zegt
@barendbotje: Klinkt vast prachtig, die opgefokte 4-cilinder..
barendbotje zegt
Met een leuk uitlaat systeempje is dat echt wel genieten hoor. Althans enige ervaring is een 5 pitter(deze klinkt echt geniaal voor de grootte) in een RS3 vorig jaar op roadtrip en verder inmiddels een 6 pitter in de grotere broer, RS5. Misschien niet helemaal goed vergelijk materiaal, maar beter dan gezoef dat weet ik zeker.
davelepeef zegt
@barendbotje: ’n 5 pitter klinkt zoveel beter dan ’n 4!
flutterby zegt
@barendbotje: Een elektromotor de berg op is erg lekker hoor. En ook leuk berg af met regeneratie te spelen.
barendbotje zegt
Ik speel liever met de pook tijdens de rit berg afwaarts maar ieder z’n ding natuurlijk
flutterby zegt
@barendbotje: spelen met het pookje doe ik niet meer sinds ik weet dat andere technieken daar beter in zijn.
Gert-Wim van der Snel zegt
Ben ik niet met je eens dat elektra voor de recht lijn sprints zou zijn. Gisteren nog een bochtig stukje weg afgelegd in de Franse Ardeche met de model 3 Dual Motor en gaat super! Door laag zwaartepunt en de 4 wielaandrijving is de wegligging fenominaal en messcherp. Ik hoef nooit te corrigeren.
barendbotje zegt
Oke Wim leuk dat je plezier hebt met jouw auto. Ik heb in beide de model s p100d en model 3 performance gereden en ik heb er echt 0 plezier in vergeleken met de motorische tegenhangers. Ik blijf bij de v6 zolang dat te betalen is en zal daarom nooit een auto kiezen voor portemonnee(ben van mening dat dat hoort bij auto liefhebbers)
troljedemoeder zegt
Lekker ontspannend filmpje. Krijg er een vakantiegevoel van. Probeer dit ook altijd als ik daar ben. Vrouw en kinderen houden het hooguit twee bochten vol. Aanstellers.
viezefreddyw zegt
@troljedemoeder: Herkenbaar. Mijn vriendin begint al misselijk te worden bij een klaverblad als ik achter een vrachtwagen zit… Best vervelend als je wél op een bochtige weg zit.
wessel04 zegt
@viezefreddyw: dan heb ik blijkbaar mazzel met mijn vriendin. Ik kan zowel met haar driften en als plankgas op de ideale lijn door de bocht, ze klaagt nooit. 250 over de autobahn heb ik haar ook nog nooit gehoord.
viezefreddyw zegt
@wessel04: Dan heb je zeker mazzel ouwe reus! Die van mij begint al bij 150 dat dat best wel hard is en dus niet hoeft… Soms is het de kunst om gewoon niet te luisteren.
autodidact zegt
@wessel04: Als je drift met je vriendin, wat doe je dan met je auto?
rikus zegt
@autodidact: driften.. denk ik..
wessel04 zegt
@autodidact: hahahah daar kan ik verder niet over uitweiden ?
xjs678qr zegt
Tip: eerst een saai recht stuk doen, dan ligt ze wel in slaap en daarna heb je vrije baan ;-)
flutterby zegt
@troljedemoeder: het is denk ik ook een stuk prettig achter het stuur dan er naast. Achter het stuur zijn de bewegingen voorspelbaar.
Laatst in Frankrijk ook lekker door de bergen gereden met een volgeladen Passat, heerlijk.
vondick zegt
Ik doe dit ook altijd een paar stukjes, heerlijk driftend door de haarspelden berg op. Mijn vrouw en kinderen zijn er inmiddels aan gewend. Vrouw laat zich alleen horen als het wat te lang duurt, wordt ze misselijk. En als de hond in de achterbak zit houd ik me in, hij kan zich immers niet vasthouden.
marcus1963 zegt
De Mercedes kan geen vuist maken. Valt me echt tegen.
flutterby zegt
@marcus1963: die Mercedes moet het verkeer in de gaten houden (hoop im). Het filmpje bewijst niets, dit soort vermogen hoort op een afgesloten weg. Jezelf doodrijden prima, maar zet het leven van een ander niet op het spel.
goodvibrations zegt
@marcus1963: valt mij niet tegen.. Hij neemt nu al meer risico dan verstandig is.. Op de grens rijden op de openbare weg is zo enorm fout.. Reden dat de beste coureurs alsnog crashen.. Ik kan met een model3 dit wellicht ook wel bijhouden zo goed is dat ding “geprogrammeerd” maar wat lijkt me het leuker en vermakelijker met zo’n A klasse ?. Nog even (ouderwets?) genieten.
205zonderdak zegt
Los van het risico dat ze nemen, die Tesla lijkt wel een trein. Daar zit toch niets van beleving bij. Het gaat hard maar dan heb je ook alles gezegd.
wessel04 zegt
@205zonderdak: inderdaad saaie bagger. Die vent in de AMG heeft 100 x meer lol. Eerlijk gezegd zou het me ook niks boeien als die Tesla veel sneller was. Gaat toch om de lol, zou ten alle tijden de AMG kiezen, ook al was hij half zo snel.
ger_dekker zegt
in de bochten doet de tesla zichtbaar een stapje terug, om het vervolgens op de rechte stukken weer goed te maken. Tesla heeft verder geen beleving. Alle berichten over de EV,s graag naar rubriek elektrische auto. En hier alleen de petrol,s
ty5500 zegt
De Mercedes staat in drift modus, de Tesla manueel in 90% achterwielaandrijving. Beetje jammer, leuk voor de rit maar het toont niet het volledige acceleratiepotentieel van beide auto’s
sappy zegt
Gevaarlijk mooi ?
mh1983 zegt
Afgelopen week ook nog gedaan in Frankrijk.. ? (MB GT-R)
elemento zegt
Dual motor perfoance goed had gereden was a45 nergens te bekenen
karaya zegt
@elemento
De kille cijfers zeggen iets anders. De 3 is tot 140 km/u sneller, daarboven gaat de A er vandoor.
Op het circuit maakt de 3 geen schijn van kans. Wat opvalt is hoeveel korter de remweg van de A is.
Zonder subsidie is de keus natuurlijk snel gemaakt. De Mercedes hands down.
http://www.zeperfs.com/en/duel8040-7666.htm
padoempats zegt
@karaya: boven de 140 moet de a ook eerst nog het afstandsverschil goedmaken om er voorbij te komen, vergeet dat niet :)
karaya zegt
Na 400m ligt de A voor op de 3. Lees de stats.
melcon zegt
Lijkt me duidelijk inderdaad, jij snapt het. Sowieso kakken die elektrische auto’s zo boven de 120 aardig in en dat is logisch –> een elektromotor mag dan wel een theoretisch vierkant koppel hebben, ook daar spelen grenzen, boven een bepaald toerental gaan o.a. Lorentz krachten spelen. De fabrikant moet dus een keuze maken voor wat betreft de eindoverbrenging en daar wordt dan altijd uiteraard iets gekozen afgestemd op de maximum snelheid. Dat de Taycan 2 versnellingen heeft gekregen zegt daarin ook genoeg.
elemento zegt
@karaya: ik ben geen fan electrische, maar als.je goed kijkt hoe de tesla op zn baan blijft, betekent dar hij niet vol uit ga. Zelfs met xdrive 550d kan ik driftenen uitbreken. Tesla houd zich in
karaya zegt
Ik hou me liever aan de kille cijfers. De A is gewoon sneller in rechte lijn en heeft een veel beter onderstel. Als de Tesla zich in houdt volgens jou moet dat aan de coureur van de A liggen.
goodvibrations zegt
@elemento: 100% programmatuur… Die Tesla kan daardoor ook beter op de grens rijden.. Beetje kunstmatig is het wel..
clubbtraxx zegt
En nu in het Nederlands?
alcantara zegt
“Tip voor de volgende keer: zoek het circuit op!”
Juist niet, dit is zoveel mooier dan een saai circuit.
Jantje_555 zegt
Spijtig dat het filmpje versneld is, of toch zo lijkt
mrbasa zegt
@Jantje_555: nee hoor, deze auto’s zijn gewoon retesnel
rikv99 zegt
Die A-klasse breekt nog verassend vaak uit! Geinig om te zien van een in de basis saai voorwiel aangedreven boodschappen wagentje!
melcon zegt
De A klasse staat dan ook in drift modus, vandaar dat deze ook relatief langzaam de bocht door gaat.
deSjonnies zegt
Eigenlijk zijn dit alle twee niet echt leuke auto’s voor zo’n weg.
Want keihard geveerd en ontieglijk veel vermogen.
En alle electronica die de boel regelt, want anders zijn ze onbestuurbaar.
Nee, zo’n weg en een oude zachtgeveerde Lotus Elan, of een old school GTI als een Golfje 1 of 2, een R5 Alpine, een kleine wendbare auto, die jou laat weten dat jij de baas bent.
Zoals die anekdote van autovisie die in de vogezen scheurden in een dikke TVR, maar vernederd werden door de lokale postbode die hen in zijn oude rammelbak van een Citroën C15 helemaal los reed. Ik ben van de club die het leuker vind om met een langzame wagen hard te gaan .
Die kerel in die Benz vind ik overigens uitstekend rijden, hij gaat loeihard maar houdt rekening met een eventuele tegenligger die uit het niets altijd kan opdoemen.
deSjonnies zegt
Eigenlijk zijn dit alle twee niet echt leuke auto’s voor zo’n weg.
Want keihard geveerd en ontieglijk veel vermogen.
En alle electronica die de boel regelt, want anders zijn ze onbestuurbaar.
Nee, zo’n weg en een oude zachtgeveerde Lotus Elan, of een old school GTI als een Golfje 1 of 2, een R5 Alpine, een kleine wendbare auto, die jou laat weten dat jij de baas bent.
Zoals die anekdote van autovisie die in de vogezen scheurden in een dikke TVR, maar vernederd werden door de lokale postbode die hen in zijn oude rammelbak van een Citroën C15 helemaal los reed. Ik ben van de club die het leuker vind om met een langzame wagen hard te gaan .
Die kerel in die Benz vind ik overigens uitstekend rijden, hij gaat loeihard maar houdt rekening met een eventuele tegenligger die uit het niets altijd kan opdoemen.
fordnut zegt
Omdat ik het zo met je eens ben, krijgen allebeide reacties een plusje.
scrmeagle zegt
Leuk valt me niet tegen, wel saai zo’n rijdende ipad. Voor mij de MB!
berlinetta zegt
Welke auto nu echt sneller is, valt niet echt op te maken uit dit filmpje. Wel is duidelijk te zien dat de Model 3 echt op rails rijdt en dat de A45 veel beweegelijker is. Geef mij die A45 dan ook maar. Denk dat je daar veel meer lol mee hebt. Echter, de Model 3 is wel snel. Dat mag zeker gezegd worden.
mcshine zegt
En nog steeds zijn er mensen die denken dat ze zo’n M3P wel even wegrijden op een klaverblad. Wat dat betreft is een Model3 echt heel iets anders dan een Model S.
schreute01 zegt
Irritant die AMG die de hele tijd het verkeer ophoudt.
broere_paul zegt
Ik kon mijn eigen Tesla Model 3 Performance met mijn BMW M3 (e92) niet bijhouden.. op de snelweg gaat t redelijk gelijk op tot 200kmh (met de Tesla 50% SoC en de BMW in exact de goede versnelling).
Op lagere snelheden en bochtige stukken knalt de Tesla vlot weg bij de BMW, vooral vanwege de enorme tractie de bochten uit, de BMW kan dan simpelweg zijn vermogen niet kwijt.. BMW is wel veel meer fun :D
tortuga zegt
@broere_paul: de e92 wordt dan ook de minst leuke en zwaarste m3 genoemd dankzij die v8 van voor, schijnt dat de 335i met upgrades leuker is
broere_paul zegt
Een 335i (met upgrades!) is (in rechte lijn!!) sneller, maar zeker niet leuker hoor. De M3 is in veeeeel meer opzichten anders dan een 335i dan alleen de motor. (denk aan de remmen, onderstel, wielen, geometrie, versnellingsbak, mechanisch sperdifferentieel, etc. etc. ).
Na ook een hele tijd een E46 M3 gehad te hebben kan ik beamen dat die wellicht iets puurder is, een E92 M3 is echter een hele fijne allround “sportwagen”. De V8 met 8 individuele gaskleppen en een redline van 8300rpm is echt een meesterwerk. Het doortrekken in de toeren wordt enorm beloond en de beleving is geweldig.
Het hoge gewicht (ik vergelijk em dan even t.o.v. de e46) merk je in de praktijk niet en de auto is in alles net even wat verfijnder.
Een F80 is uiteraard veel sneller, maar veel minder leuk imo dankzij het turbo-blok. Snel gaan wordt wel heel makkelijk. Een e30 is natuurlijk helemaal puur, maar heeft gewoon niet mega-veel vermogen.
Naar mijn subjectieve mening is een E92 dus helemaal niet de minst leuke M3, al kan ie wellicht net niet tippen aan de e46.
mpgc zegt
Ik ben een liefhebber van de verbrandingsmotor en zou dus kiezen voor de Mercedes. Dat neemt niet weg dat ik toch wel serieus onder de indruk ben van de Model 3 Perfomance. Had niet gedacht dat ie onder die omstandigheden zo makkelijk bij kon blijven.
Henk zegt
Die AMG laat duidelijk zien dat er een waardeloos veerpakket onder zit voor dit werk, ook rijd de piloot boven zijn kunnen; hij snijd werkelijk geen bocht goed aan..
erik_kramer zegt
Weet niet wie er in de AMG rijdt. Van degene in de Tesla heb ik wel meer gezien. Kan een goed potje sturen. Hij heeft o.a. een Porsche 991 GT2 RS MR waar hij serieus hard mee over de Nürburgring knalt. Scheelt natuurlijk wel als je weet wat je aan het doen bent.