Ja, de Tesla Model 3 gaat binnen afzienbare tijd veel minder dan 15 mille kosten.
Ondanks dat de Model 3 zeker niet de eerste Tesla was, was het wel het eerste model waarmee Tesla enorm grote aantallen scoorden. Je zou bijna kunnen zeggen dat ze met de Model S en Model X auto’s leerden bouwen en met de Model 3 dat geperfectioneerd hebben.
Eind 2019 – jullie weten het nog ongetwijfeld – was het HET jaar van de Model 3. In recordtijd werd er een recordaantal van afgeleverd. Natuurlijk, dat moest ook wel om gebruik te kunnen maken van interessante incentives (geen MRB, lage bijtelling van 4%). Maar dan nog. In december van dit jaar komt er een einde aan de voordelen van de Tesla Model 3 uit die periode.
Prijs Model 3 ver onder de 15.000 euro
Dat betekent dat de markt overspoeld gaat worden met de Model 3 en niet zo’n klein beetje ook. Volgens Frank Tanke (Country Director van Autorola Nederland) kunnen we straks echt voor heel erg weinig geld in een Model 3 rijden. Dat zegt hij tijdens de Nationale Autoshow tegen Meindert en @Wouter (jullie niet onbekend). De markt gaat dermate verzadigd raken dat de prijzen echt tot een dieptepunt zullen dalen.
De verwachting is dat de vanafprijs ‘ver onder de 15.000 euro’ komt te liggen. En natuurlijk, dat geldt dan ongetwijfeld voor de meest eenvoudige uitvoering, maar dan nog. Dan heb je een 5 jaar oude D-segment sedan met voldoende pit en best wel aardige rijeigenschappen.
Tuurlijk, de bouwkwaliteit is karig, maar voor dat geld maakt het niet uit! Leasemaatschappijen kunnen overigens ook proberen om via een private lease-constructie de auto’s weer in te zetten. Volgens de Country Director van Autorola Nederland moet je denken aan termijnbedragen van 300 euro per maand.
Effect op de markt
Dit gaat natuurlijk een effect hebben op de rest van de markt. Want ondanks dat een Nissan Leaf, Kia e-Niro of Renault Zoe totaal geen concurrent is, zullen die auto’s ook hinder ondervinden van het enorme aantal Tesla Model 3’s dat er aankomt. Want ja, als je een Model 3 voor minder dan 15 mille kunt vinden, moet een even oude e-Golf of i3 nóg minder opbrengen.
Niet massaal naar het buitenland
Maar gaan al die auto’s dan niet naar het buitenland? Nou, nee. Iedereen kan nog wel de verhalen met de Civic Hybrids en Outlander PHEV’s herinneren die massaal de grens over gingen. De verwachting is dat dat nu niet het geval zal zijn. Dat komt omdat je met hybrides natuurlijk ook gewoon normaal op benzine (of diesel) kunt rijden. Met een Model 3 MOET je wel laden en er zijn zat landen waar het laadnetwerk nog niet zo goed is als hier.
Dus mocht je nog een leuke sportsedan zoeken met rijke uitrusting, puike prestaties en achterwielaandrijving: binnenkort staat de Model 3 voor je klaar! Tip van Wouter: check wel eventjes de garantie, met name voor de accu. De vervanging ervan zal waarschijnlijk ook wel 15 mille gaan kosten. Enfin, de uitzending kun je hier beluisteren! Check de video hieronder waar @michel vertelt waar je op moet letten bij de aanschaf van zo’n Musk-Mobiel in ons Model 3-aankoopadvies:
Fotocredits: eerste Model 3’s in Nederland door @stephane8200 (hallo Stephane!) via Autoblog Spots!
vetnek zegt
Ik heb recent gelezen dat grote leasemaatschappijen vermoedelijk veelal voor occasionlease zullen gaan. Simpelweg omdat de marktwaarde en boekwaarde dusdanig ver uit elkaar liggen dat daar geen voorziening tegenop kan.
Dan is het beter enkele jaren door te rijden en veel € op de afschrijving te boeken.
michaelras zegt
maar voor de zakelijke klant zijn ze niet interessant, want veel te hoge fiscale waarde.
Voor de particuliere klant komt er ook nog wel een stuk wegenbelasting bij waarschijnlijk en de verzekeringscomponent zal prijzig zijn en onderhoud wellicht ook.
Ergo, misschien nemen ze liever sneller de pijn dan later…
het blijft speculeren, maar ik kijk met veel interesse naar de occasionprijzen ;-)
vetnek zegt
De ANWB had het ook over 300,- en dan all in op basis van 24 maanden en 10.000km per jaar.
Ben ook heel benieuwd inderdaad.. een “leuk” uitgevoerde Tesla model 3 voor €15k als 2e auto val je je ook geen breuk aan
Johanneke zegt
Wordt alleen of wrappen of goed zoeken naar 1 met een kleurtje.
jaso013 zegt
Voor €300 all in wil ik ook een model 3!!
degrotemuis zegt
De ANWB vraagt nu 459 voor een model 3 SR+ met 123.000 op de teller bij 5 jaar 5.000 km of 859 voor dezelfde auto 2 jaar 10.000 km. Een beetje daling wil ik wel geloven, dus een 5 jaar 5.000km contract misschien, maar bijna 2/3 eraf?
RutgerK zegt
Ik miste al het andere artikel over goedkope EV’s.
Als de prijs inderdaad onder die 15.000 duikt dan wordt het voor heel veel ZZP’ers interessant om de auto naar privé te halen en voor leaserijders om de auto over te nemen uit de lease.
a_buis zegt
Dat dus. Een kennis kreeg “inruil aanbod” van 11.950. Daar gaat ie lekker voor naar privé.
fanboy zegt
@a_buis: Wow dat is wel heel erg laag. Ik had dat wel verwacht over een tijdje maar nu nog niet.
b00st zegt
Wss weinig opties (binnenkopper).
Erg laag wel, ik kreeg bij Tesla zelf inruil aanbod van 23k (ex btw) voor een Model 3 LR van 2020 (modeljaar 2019), waar Tesla zelf aangaf dat dat heel laag is en veel interessanter is om zelf te verkopen (n=1, land = BE).
rogerzz zegt
Hoezo zouden ze niet geëxporteerd worden? De markt is vraag-aanbod en dat gaat ook de landgrenzen over. Er zullen vast particulieren in Oostbloklanden met eigen huis en laadpaal zijn die zo’n ding willen. Niet het hele Oostblok wil een A4 1.9tdi of Mercedes w124 diesel.
Ik ben heel benieuwd of particulieren in Nederland echt de trekker overhalen bij ~15.000 euro met 150.000-200.000 km op de teller. Want ze zullen vast redelijk wat kilometers gereden hebben, dus de accu zal wel slijtage hebben. Dan denk ik dat Nederlanders te bang/voorzichtig zijn en de boel doodleuk geëxporteerd wordt dus voor hogere prijzen. Dat de prijzen zakken is vrij logisch, technologie gaat door, nieuwe Tesla’s worden goedkoper dus de waarde zal logischerwijs zakken van oude modellen. Vraag-aanbod, we gaan het zien.
slickrick zegt
In Polen wil men dit niet , grote afstanden is het niet praktisch zeker niet als er zeer beperkt geladen kan worden. Men rijdt liever in een moderne betrouwbare diesel
fanboy zegt
@slickrick: Bedoel je zo’n diesel met tigduizend extra systemen erop sinds de jaren 90? Dat is alleen maar betrouwbaar in de eerste jaren.
In sommige oostblok landen willen ze dit wel hebben hoor, net als die Outlanders. In Oekraine is EV verkoop zelfs gestegen vanwege de situatie daar.
moveyourmind zegt
Voor dat bedragem van rond de 15.000 euro wordt een gebruikte Tesla 3 ineens interessant. Zou ik liever hebben als een Zoë, Leaf of i3.
alassad zegt
Ja als je een nieuwe kunt halen vanaf 40k, dan zal een 5 jaar oude 2e hands daar ver onder moeten zitten.
Maar onder de 15k zie ik niet gebeuren dit jaar.
Dan gaat ie concurreren met 5 jaar oude polos, en voor dat geld is een model 3 voor iedereen en zn moeder interessant als 2e auto. Niet alleen in NL, maar juist ook daar (vlak) buiten.
rwdftw zegt
Het grootste probleem van een BEV is dat je aan de buitenkant niet kan zien hoe de staat van de accu is. Vergelijkbaar met dat je een leuke meid uit de kroeg oppikt en pas als het echt serieus wordt leer je ook haar moeder kennen, en de moeilijke relatie die die 2 kunnen hebben.
Het ding kan heel netjes bereden zijn, en netjes geladen. Maar ook afgeragd, steeds tot op de draad leeggereden en daarna een uur aan de supercharger. Ratarossa dacht ook een goedkope S te hebben gekocht. Alles was helemaal top tot de eerste supercharger sessie de accu de doodsteek gaf.
Je kan erachter komen. Je bent hem wel een dag “kwijt”. Eerst het Service menu in. Dan aan de laadpaal om een volledige laad en ontlaadsessie te doorlopen en dan heb je getal.
fanboy zegt
@rwdftw: De gemiddelde degradatie zou iets van 12% moeten zijn na 300.000km en daar zitten de meeste nog lang niet.
Met uitlezen of een rapportje van 3e partij kan je hopelijk zien dat je rond de 90% zit is het prima want dat is waar ze snel op stabiliseren volgens mij.
Onze EV doet dat beter, maar dat is niet zo relevant als de Model 3 voor 15K gewoon heel veel waar voor zijn geld biedt, ook met 10% minder bereik op een supercharger netwerk helemaal prima.
rwdftw zegt
@fanboy : het probleem is eigenlijk niet de degradatie. Dat valt wel mee en Teslas hebben een verdomd goed BMS. Het probleem zit in de cellen zelf, die het ineens kunnen begeven. En ook al is een klein deel van de accu defect, de hele auto doet het dan niet meer. Het meest vervelende is dat je vantevoren niet wordt gewaarschuuwd.
fanboy zegt
@rwdftw: Nou ja, er zit sowieso nog een garantie op he tot 8 jaar. En volgens mij falen er weinig van die recente batterypacks. Reparaties na 8 jaar zullen ook te overzien zijn, de waarde van complete accu packs is toch dalende, of je kunt een module vervangen.
Maar in deze prijsdalingen zullen ook de recentere 60kWh standard range modellen naar beneden gaan in prijs, en die hebben een LFP accu met prismatische cellen ipv al die ronde NMC cellen. De LFP versies zullen nog veel langer mee gaan.
Tesla’s tactiek met ronde NMC celletjes werkt opzich wel aardig, maar ze falen dan ineens wat sneller inderdaad. De meeste EVs hebben gewoon prismatische NMC cellen. Onze ook, en die had voor een accupack vervanging door veiligheidsterugroepactie nog bijna volle bereik na 6 jaar en 150.000km.
degrotemuis zegt
@fanboy vergeet de kilometer beperking niet. Het onderste deel van het segment zal de 160.000 km (RWD), misschien ook de 192.000 km (AWD) die als kilometer beperking geldt al gepasseerd zijn.
pomoek zegt
@fanboy: Ik zal, als ik er ooit een op de kop gaan tikken, jou even een pm-tje sturen lees ik al ;-)
Johanneke zegt
Hopelijk zijn er slimme handelaren die voor een meerprijs een accutest doen plus een garantie op de accu. Zou ik bijvoorbeeld 2k extra voor over hebben, dat ik weet wat ik heb.
En je hebt helemaal gelijk over afgeragd of niet. Mijn schoonvader zijn ex lease auto’s zou ik blind kopen. Die man gaat er zo netjes mee om. Maar als ik om mij heen mensen de wijk uit zie scheuren, lekker met koude motor de toerenbegrenzer in, nou ik wens de volgende eigenaar veel sterkte.
grrrrrene zegt
Waarom zou je 2k euro betalen voor garantie die je sowieso nog hebt via Tesla? En dan nog: als die afloopt, zijn er genoeg bedrijfjes in Nederland die de defecte cel of cellen vervangen voor minder dan 2k euro.
Als je een lekke klep hebt in je ice motor, vervang je toch ook niet het hele blok? Die 15k voor een compleet nieuw accupakket is pure bangmakerij. Welke idioot zou dat er nu aan uitgeven?
En als er echt zulke risico’s aan zouden kleven, zouden leasemaatschappijen ze niet voor 300 euro in de private lease doen. Dat zou niet uit kunnen. En laat zij nou precies de data hebben waarop ze hun inschatting van de onderhoudskosten kunnen baseren.
fanboy zegt
Ik ga het ook in de gaten houden. Ik heb nu een goede EV waar we tevreden zijn, maar als een Model 3 onder de waarde van onze EV duikt (al zal die ook zakken) dan toch wel interessant. Dan heb ik RWD ipv FWD en kan ik het vermogen beter kwijt en sneller laden.
Bonus punten voor de Longe range RWD maar die spoeling is dun.
YK zegt
De waslijst van gebreken uit het “Occasion advies” voorstelt niet veel goed voor de toekomstige nieuwe eigenaar als particulier. Nu zitten die voertuigen nog in zo een leasecontract, maar daarna moet je zelf alles uit eigen zak betalen. Gauw wegblijven.
fanboy zegt
@YK: Nou ja niet alles, op aandrijflijn zit 8 jaar garantie. En dat is ook wel betrouwbaar.
Het zit hem meer in de afwerking/bouwkwaliteit van deze vroege modellen die ik even goed zou bekijken.
Trojan zegt
Dat wordt dan inderdaad spotgoedkoop naar prive halen en er voorlopig mee doorrijden, ach zeker geen straf. Wat wordt trouwens bedoeld met ‘even de garantie checken’ wat betreft de accu? Die garantie is standaard 8 jaar, zou niet snel een issue moeten zijn.
Edge zegt
Een Model 3 voor minder dan 15k klinkt natuurlijk reuze interessant, maar gezien de bouwkwaliteit van de eerste exemplaren vraag ik mij af of je zo’n auto wel zonder noemenswaardige garantie moet willen.
Tegelijkertijd… Als je ziet dat je in de private lease voor een Kia Picanto occasion al snel 300 euro per maand moet lappen, is een Model 3 voor dat geld helemaal nog zo gek niet.
Rokende Wielen zegt
Ik zie de meerwaarde van private lease nog niet zo, voor iets minder dan de helft aan maandbedrag voor zo’n Picanto hebben we een Polo 6R al 13 jaar rondtuffen. Met beruchte 1.2TSI. Alle kosten exclusief brandstof heeft dat ding ons tot op heden €170,- per maand gekost. Doet gemiddeld 6,4L/100km gemeten aan de pomp. Heeft ons een keer laten staan met een kapotte accu, en een stel doorgevreten bougiekabels door een steenmarter.
Ik geef toe dat ik er gemakshalve wel even aan voorbij ga dat B-segment autootjes de laatste paar jaar vrijwel niet afgeschreven hebben, dus als je er nu een wil kopen van een jaar oud met nog geen 20.000km op de teller dan betaal je meer dan de nieuwprijs van onze 6R 14 jaar geleden…. Tijden zijn wel veranderd wat dat betreft.
Robert zegt
Ik wacht dan nog liever twee jaar op de Model Y. Stukken praktischer dan een sedan met een kofferbak waar amper een koffer door de opening heen past.
Daarbij, als de plannen niet wijzigen, gaat er voor EV’s vanaf 2025 het kwarttarief in de MRB tellen, en vanaf 2026 de volle mep moeten worden betaald. Dat zal de prijzen er over de hele linie nog wel wat verder omlaag drukken.
E34M5Touring zegt
Ik heb sinds een week een Model 3 Performance. Met nog ruime fabrieksgarantie en kanonskogel prestaties. Ik was nooit zo van de EV maar tot nu toe bevalt ie erg goed. Haal 450ish op een volle lading als je niet constant loopt te blazen. En de kwaliteit valt me erg mee. Moet zeggen dat ik nu wel snap waarom mensen er gek mee zijn. Voor een daily een prima ding.
MarcoM zegt
Laat me raden, er zullen heel veel de export in gaan. Reden? MRB en de meeste mensen kunnen thuis niet laden.
.Johnny zegt
Volgens deze zelfde redenatie gaat de prijs van willekeurige ooit populaire benzine occassions met vele duizenden omhoog, want er zou een lager aanbod zijn. Onzin natuurlijk, de automarkt is geen gesloten systeem.
kilum zegt
Een Long range AWD in de occasion private lease zie ik best zitten. 20.000 km per jaar. Als je dat vervolgens kan rijden voor om en nabij de 500 euries per maand. Zou ik best voor gaan.
michaelras zegt
ik zet in op 10.000km per jaar voor 375, die mogen ze hier zo parkeren, trappen we meteen de Lynk eruit
kilum zegt
Ja, voor mij gaat dat niet. ik rij alleen al 12.000 per jaar woon werk verkeer. Verder ga ik graag op wintersport. Dus AWD en long range zjin wel een enorme pre. Je kan best met alleen RWD op wintersport. Met goede banden kom je alsnog wel een eind. Maar toch liever AWD dan.
Redrum zegt
Grappig wel, velen maken zich zorgen voor de Accu. Je moet eens kijken wat de batterij van bijv. een hybride kost.
Ga even zitten : https://www.bumper.co/blog/hybrid-battery-replacement-cost