De Tesla Model 3 is dit jaar tot dusver nog altijd de bestverkochte EV van Europa. Sterker nog: Volkswagen komt niet eens in de buurt.
Er is zoiets als de wet van de remmende voorsprong, maar vooralsnog heeft die weinig vat op Tesla. Ondanks de inspanningen van de grote jongens van de autoindustrie – Volkswagen in het bijzonder – is Tesla nog altijd de marktleider op het gebied van EV’s.
Desondanks lijkt het toch een kwestie van tijd te zijn voordat Volkswagen Tesla voorbijstreeft. Volgens sommige helderzienden zou dat dit jaar al gaan gebeuren. Om die voorspelling uit te laten komen moet er nog veel gebeuren. In ieder geval in Europa. Ondanks het feit dat dit het domein van Volkswagen is, staat Tesla namelijk nog altijd aan kop.
Uit data van Schmidt Automotive Research blijkt dat er in het afgelopen halfjaar 65.976 Tesla Model 3’s zijn verkocht in West-Europa. Daarbij is er gekeken naar 18 landen, die samen goed zijn voor 90% van de totale verkopen van de EV’s in Europa.
De Volkswagen ID.3 komt als de nummer twee uit de bus. Dat klinkt niet verkeerd, totdat je naar de cijfers kijkt. Er zijn namelijk 30.292 ID.3’s verkocht, wat niet eens de helft is van de Model 3-verkopen. Zelfs als je de ID.3 en ID.4 bij elkaar optelt, komt Volkswagen nog zo’n 11.000 auto’s te kort ten opzichte van de Model 3. Er is dus nog aardig wat werk aan de winkel voor de Duitsers.
Los van het Tesla versus Volkswagen verhaal doet de Renault Zoe het trouwens nog altijd erg goed. De Zoe zit namelijk in het kielzog van de ID.3, met 30.126 verkochte exemplaren. Let wel: dit model draait al mee sinds 2012.
De hele top tien bekijk je hieronder:
- Tesla Model 3: 65.976
- Volkswagen ID.3: 30.292
- Renault Zoe: 30.126
- Volkswagen ID.4: 24.204
- Hyundai Kona Electric: 22.234
- Kia e-Niro: 20.941
- Peugeot e-208: 20.194
- Fiat 500: 18.828
- Volkswagen e-Up: 17.838
- Nissan Leaf: 15.640
Charles Taycan 4S zegt
Ik mis hier de Taycan en Seat Mii Electric!😜
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: De Taycan doet met 30k per jaar wereldwijd hele nette cijfers hoor! Serieuze cashcow voor het gehele VAG concern.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, aha! Merci!😉👍
meetsysteem zegt
Dat was toch één en dezelfde auto? 🤔
Charles Taycan 4S zegt
@meetsysteem, haha! Ja, het behoort beiden tot de VW groep….😉
harrie zegt
Vorige week proefgereden in de ID.3, wel aardig maar ook echt niet meer dan dat. Beetje alsof je een nieuwe koelkast uitzoekt.
Er was nog genoeg uit voorraad leverbaar, zelfs nog First Editions uit eind 2020 met lagere bijtelling.
Dus nee, echt een verkooptopper is het niet.
jelmer zegt
Hoe verkopen de andere Tesla’s? Is het eigenlijk een merk met één model geworden?
pramm zegt
Op dit moment wel. En dat is niet zo moeilijk, de model s en X worden op dit moment niet geleverd in de EU, in afwachting tot de update. De model y wacht op start productie in Duitsland.
flutterby zegt
@pramm: vanaf volgende maand gaan de Chinese Y in Nederland zien. Volgend jaar uit Berlijn.
flutterby zegt
@jelmer: de Y overstijgt de 3 inmiddels, wereldwijd. Als volgend jaar Berlijn en Austin op gang komen met puur de Y dan zal het redelijk het enige relevante model zijn.
Van de S en X kunnen ze er 24/7/52 ongeveer 100k van produceren per jaar. Dat is niet vergeleken met de 250k Y’s die straks uit Fremont, Shanghai, Berlijn en Austin komen rollen niet heel relevant. Laatste kwartaalcijfers toonde aan dat de Y een echt cashcow is en veel vraag naar is. Ze zullen echter de prijs blijven aanscherpen om de vraag op stoom te houden.
mikee368 zegt
De prijsen blijven aanscherprn? Voor nu verhogen ze de prijzen voornamelijk omdat de vraag simpelweg te groot is. En Berlijn en Texas moeten dichter bij de 500k per jaar gaan zitten per fabriek voor de Y productie.
Of ze moeten ook de 3’s daar gaan produceren aangezien de eerste fase spreekt over 500k voertuigen per jaar aan capaciteit.
cobana zegt
De service en kwaliteit van Tesla is matig, maar wat verwacht je van VAG en PON?….
mashell zegt
De Zoë is op dezelfde manier uit 2012 als de Model S dat is. Ja, het model is uit 2012 maar er is inmiddels meer aan verbouwd dan aan de gemiddelde transseksueel.
stekkerkoning zegt
Er gaat inmiddels een, eeuh, andere stekker in de ZOE. Snelladen via het Combined Charging System (CSS) is inmiddels (optioneel) mogelijk en dat is de Europese standaard. Dus overal en nergens snel de batterij laden. Via de reguliere type 2-aansluiting kan met maximaal 22 kW worden opgeladen, dus ook bij de snellere publieke laadpaal duurt opladen maar een paar uur.
Redrum zegt
Wat ik mij afvraag, is hoeveel van die id.3s er daadwerkelijk bij klanten is terechtgekomen. Van Tesla weten we dat alle geproduceerde auto’s ook echt verkochte wagens zijn. Bij VW en andere durven die verkochte wagens nog wel eens bij de dealer/importeur of marktplaats te staan….ach steady as she goes…..
tortuga zegt
@Redrum: dat is een feit. Al die demo’s stock wagens … eigen leasing aan werknemers. Iets wat Tesla amper of niet toepast
stekkerkoning zegt
Er staan 800 stuks van de VW ID.3 op Autotrack met minder dan 1.000 kilometer op de teller.
evdw zegt
Tesla is ook veel meer een sexy merk dan Volkswagen natuurlijk. En daarnaast is de Model 3 een performance auto wat veel mensen toch ook aanspreekt.
Tevens zijn de VW’s uitgerold met enorm veel software problemen met allerlei klachten van dien. Ik snap die keuze wel maar dat kost je natuurlijk wel klanten.
geen1234 zegt
Vind je? Ik vind juist dat ze een “ik ben dom” imago hebben. Lekker mee hossen met de hysterie, en met de lucht (grote marge) die je koopt, worden gigafactories gefinancierd. Kan je nog beter aandelen Tesla kopen, krijg je ten minste nog iets terug.
Vroeger had je nog het ‘excuus’ ik doe het voor het milieu en er is geen andere EV, maar dat is er nu niet meer.
mikee368 zegt
Er is geen andere EV die de prestaties van een model 3 evenaart opprijs. Dat argument is er nog steeds.
Verder is alles veel beter geïntegreerd in een Tesla, heb je OTA updates en nog veel meer.
Anders moet je eens een proefrit maken in elke EV die er is inclusief een Tesla en dan zul je het berschil begrijpen
ouwedibbes83 zegt
@mikee368: ook als je t met een Taycan of E-Tron GT vergelijkt? Dacht dat die goed uit de test komen.
mikee368 zegt
Starten beide op ongeveer 2x de start prijs van een Model 3. Dus nee mijn punt blijft staan aangezien ik het over zowel prestaties als prijs had.
mashell zegt
Dat is natuurlijk het nadeel van de VW strategie. Waar bij je bij Tesla kunt kiezen uit twee accu formaten, twee interieur kleuren en drie carrosserie kleuren maar je altijd een Model 3 hebt kun je bij VW kiezen uit ID.3, ID.4, Enyaq, Born, Q4 e-tron en daarbinnen nog weer heel veel variaties.
karhengst zegt
Het zal wat dat betreft ook de vraag zijn of de Model Y de verkoop zal doen stijgen, of dat dit model toch vooral de Model 3 verkoop zal kannibaliseren.
ID3/ID4 samen komen immers al dicht bij de Model 3.
geen1234 zegt
Nadeel? Dat is toch een voordeel, meer keuze? Het is eerder een nadeel dat iedereen zo verder afglijdt en totaal niet meer kritisch/principieel is, en zegt ‘Ik koop dit flut product niet meer’.
We zitten te mekkeren over het milieu, maar laten we eerlijk zijn als iedereen de helft minder consumeert heb je grofweg de helft van de vervuiling.
mashell zegt
Voor ons als consument een voordeel, maar als de fabrikant bovenaan wilt staan in zulke lijstjes wel een nadeel. De helft minder consumeren betekent minder leven, dat gaan de mensen niet doen. We streven naar welvaart, die gaan we niet opgeven. Hoeft ook niet, innovatie zal de problemen oplossen.
sportabgasanlage zegt
@mashell Klopt. VAG lacht zich voorlopig de spreekwoordelijke jongeheer uit de pantalon, want vooralsnog hebben ze (in Europa) zo’n 25% marktaandeel van alle verkochte auto’s en komt Tesla niet eens in dat rijtje voor.
Puur modellenverkoop 1-op-1 vergeleken is Tesla succesvoller dan VW, maar over het hele modellengamma van VAG zijn de verkopen van Tesla slechts marginaal. Ze maken zich daar in Duitsland in ieder geval geen zorgen.
mikee368 zegt
Het marktaandeel van Tesla groeit al jaren. Dat is hun voordeel. En als je naar het EV marktaandeel kijkt is Tesla ook behoorlijk stabiel en zeer groot. ICE gaat er uit en EV’s komen in de plaats.
Wie groeit er het snelst EV productie capaciteit? Juist Tesla.
Wie is er kei hard aan het werk met innovaties om EV’s lichter, sterker, efficiënter en goedkoper te maken en heeft daar een grote voorsprong al mee? Tesla.
Wie heeft ju zelfs de grootste winstmarges netto per voertuig? Ook Tesla….
Hoe gaan de Duitse OEM’s Tesla ooit nog inhalen terwijl Tesla met 50%-100% productie per jaar groeit in de afgelopen 10bjaar en dit nog zeker wel 5 jaar kan volhouden?
vacano zegt
Als ik een EV had gekocht was het de Porsche Taycan maar voor hetzelfde geld heb ik een Ford Mustang GT Cabrio en een Chevrolet Camaro SS besteld.
sportabgasanlage zegt
Euh. Ok. Ik neem maar even aan dat je in de VS woont? Want (in NL) voor de prijs van 1 Taycan (vanaf €87.421) heb je hier hooguit driekwart van de Ford Mustang GT Cabrio (vanaf €104.885)
vaakbenjetebang zegt
Tja, die ID.-lijn is ook niet zo aansprekend en dan wordt het lastig. Fervente voorstanders ten spijt, heeft een BEV voor veel mensen toch nog wat nadelen – al zitten die misschien tussen de oren. Hoe dan ook, die nadelen, denkbeeldig of niet, moet je toch weg zien te nemen met evidente voordelen. Tesla heeft heel handig een aantal van die voordelen (sommige ook redelijk denkbeeldig, maar soit) op de kaart gezet en heeft hun auto voor een bepaald slag mensen sexy weten te maken. Een VW ID. is van alles, maar niet sexy of bijzonder goed. Het is vooral ‘gewoon een auto’ maar dan elektrisch, en volgens mij is de markt Europawijd nog niet ver genoeg om dat massaal te omarmen.
Overigens: als je alle derivaten bij elkaar optelt, dus die Skoda en Seat-dingen, hoe hangt de vlag er dan bij?
geen1234 zegt
Volgens mij hoeft die ID lijn niet aansprekend te zijn, EV kopers letten totaal niet op uiterlijk/kwaliteit, dat lijkt me in middels wel bewezen sinds de Tesla verkopen niet?
joosstra zegt
En daar komt bij dat de ID3 en ID4 sprekend lijken op rijdende hondenhokken.
geen1234 zegt
Omdat je vrouw op een hond lijkt?
Sempiternal zegt
@geen1234 heb je hem ook weer. Zonnetje in huis
Sempiternal zegt
En ik maar denken dat de verkoopaantallen in Nederland leidend zouden moeten zijn voor de teloorgang van tesla. Aldus veel profeten. Hierzo.
VW gaat dr heus overheen. Boeit ook niet en is alleen maar prima.
Waarvan akte.
pramm zegt
Tesla, dat wordt nooit wat, een EV, slechte range, geen gevoel. (First they ignore you…)..
Tesla, die paar auto’s die ze maken, stelt niets voor, en opschalen kunnen t toch niet (they laugh at you)
Tesla, ach… Acht maar tot de gevestigde orde ook BEV’s gaat bouwen, dan zal Tesla echt last krijgen van de remmende voorsprong. (Then they fight you…).
Ik vind het echt een fraaie prestatie. Zonder Tesla waren alle andere merken gewoon puur bezig met het bouwen van diesels en benzine auto’s.
usmurf zegt
Maar dat nieuwe stuurtje, van de Model S…. Dat wordt toch echt het einde van Tesla :D
geen1234 zegt
Dat ben ik wel met je eens. Echt dom is het geweest van onze politici om CO2 rechten te mogen verkopen aan de VS. Hoeveel miljarden weer niet verdwenen zijn naar die Amerikanen. Lijkt bijna of er mensen zijn omgekocht.
mikee368 zegt
Welke bedoeld u precies?
Heeft u het dan over die rechten om de CO2 uitstoot van de OEM hun wagenparken te verlagen? Of andere rechten?
goodvibrations zegt
Lach jij ook zo hard om waterstof? Of wellicht negeer je het nog..
Jack zegt
Nederland heeft typisch een eigen probleem gezien de verschillen in Europa.
escort77 zegt
Ik ben ook wel benieuwd hoe de ID3 verkoopt tov de Golf
bischero zegt
De Renault Zoe .. met name in Frankrijk zeker want dat ding zie ik echt héél zelden rijden/laden 🤔
Knul zegt
Ik zie ze hier (Utrecht) anders regelmatig rijden. Deelautoinitiatieven zoals We Drive Solar maken gebruik van Zoë’s, dat helpt natuurlijk ook wel.
toniominestrone zegt
Die Tesla ziet er naast de VW gedateerd uit.
Jack zegt
Dan kies je toch voor die andere.
rogerzz zegt
De ID3 + ID4 opgeteld gaat best lekker. Niet heel spannend, maar heel veel mensen willen een auto voor vervoer van A naar B en zitten niet te wachten op een Tesla met allemaal leuke grappen/scheten/spelletjes etc.
De Model Y is zo lelijk dat je geen commentaar mag hebben op de ID3/4 😂 En ik ben benieuwd naar een eventuele ID2 en de Model Y verkoop in de toekomst. Ben erg benieuwd over de trend over een paar jaar.
Jack zegt
Ik in de Model 2
donstorm zegt
De IONIQ 5 zal de kaarten anders doen schudden. Deze wagen slaat de Model 3 compleet knockout wanneer het op laden komt, dan is de Model 3 een traag beestje boven de 30%. SoC. Tesla kan hier niet veel aan doen. De malloten jagen reeds 600-650 Ampere door het accupakket (volkomen idioot). Proberen ze de IONIQ 5 bij te houden, dan wordt het accupakket compleet vernield. Als je nu nog een Model 3/Y overweegt, dan heb je het simpelweg niet begrepen en ben je geen EV waard.
Sempiternal zegt
@donstorm Ik zit is zo door jouw oude reacties te lezen. Jij bent wel echt mega gezellig, zoveel is duidelijk.
Pascal zegt
Jemig, ik zie wel een rode draad geloof ik
rogerzz zegt
Nou als jij iets niet hebt begrepen.. Tesla kan onwijs goed de accu gezond houden ondanks de ‘600-650 Ampere er doorheen te jagen’ – die accu’s slijten daardoor niet harder. Vast iemand die de linkjes kan delen. Het snelladen van Tesla is jarenlang al behoorlijk probleemloos en niet extra schadelijk voor de accu’s tov normaal laden. Daarnaast is de kwh/km relatief laag. Conclusie: technisch qua accu/laden/efficiency zijn ze al jaren bewezen en lopen ze structureel ietsje voor. De IONIQ 5 heeft nog NIETS bewezen.
Overigens ben ik absoluut geen Tesla fanboy, maar ze zijn in sommige opzichten echt de beste. Als je Hyundai aandelen hebt dan snap ik je promotiepraatje, maar Tesla afzeiken op het ding waar ze daadwerkelijk in domineren is wel een beetje vreemd.
blogie zegt
@donstorm:
Kijk even de 1000km test van Björn Nyland. Ik ben totaal geen tesla fan maar ioniq 5 is zeker nog niet de genadeklap voor tesla 3 qua laadsnelheid en range.
Bouwkwaliteit, service etc is uiteraard een heel ander verhaal.
Ik weet niet of het waar is maar tesla zoekt constant het randje op van wat mogelijk is, maar hoe goed dat blijft op de lange termijn….. ik vraag het me af.
flutterby zegt
@donstorm: lol, Tesla is wereldwijd koploper op accu gebied en vertellen giganten als Panasonic, LG Chem en CATL hoe ze hun batterijen moeten maken. Hoezo weet Hyundai het beter? Even wat cellen serieel ipv paralel en tada 800 volt. Waarschijnlijk heeft Tesla een reden waarom ze dat niet doen..
Redrum zegt
de laadcurve is inderdaad indrukwekkend. Ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid en degradatie op termijn.
Blijkbaar is de Ioniq 5 isgewoon trager op de 1000km challenge door Björn. Dan zie je ook waarom: het heeft geen zin om tot 85-90% te laden aan de supercharger aangezien de laatste procenten veel meer tijd in beslag nemen. Het is dat ook aan daar dat de Ioniq zijn winst pas haalt……
Oh en een suv vergelijken met een model 3 is ook een beetje kort door de bocht. Het zijn beide geen beauty Queens maar die Ioniq is toch echt een lelijk en saai hok :)
geen1234 zegt
Leg uit, of misschien een apart artikel, ik weet niets van accu pakketten en hoe ze intern werken en goed blijven.
blogie zegt
Als je alle VW’s optelt (incl e-up) verslaan ze tesla wel. Verraste mij behoorlijk hoeveel er daar nog van verkocht worden.
Pas gereden in een id4. Een oke auto maar ook echt niet meer dan dat. Interieur vond ik wel erg slecht, dat deed VW vroeger beter.
pramm zegt
Verkocht, of bij hun Europese dealernetwerk gestald, en daarmee “verkocht” voor de fabrikant?
mikee368 zegt
Wacht maar tot de Model Y ook hier geleverd gaat worden. Dan heeft Tesla 2 voertuigen op de Europese markt die goed verkopen. Kunnen ze makkelijk 200-300k van gaan leveren vanaf vopgend jaar als Berlijn ook gaat produceren. Dan word het ineens een heel ander verhaal weer.
De Model 2 komt er ook nog aan welke een 25k model moet worden dus het word steeds lastiger om meer te leveren op EV gebied Dan Tesla.
Maarja als je 10x meer modellen hebt kan het wel ja.
lars zegt
En dan hebben ze nog niet eens een fabriek in Europa die model 3 maakt…
Het gaat (tot nu toe) dus nog niet zo lekker met de ‘Tesla-Killers’
flutterby zegt
@lars: Berlijn zal in eerste instantie de Model Y produceren. Het is maar de vraag of ze daar ooit de 3 gaan maken. Ik verwacht eerder een goedkopere hatchback binnen 2 jaar.
lars zegt
Klopt! Maar ik bedoel dat de verkoopcijfers nog beter gaan worden voor Tesla, en het is trouwens al bevestigt dat ze de model 3 in Berlijn gaan bouwen. Wel was dat al een tijdje geleden, dus het kan zijn dat ze dat nu niet meer van plan zijn. En ze zouden idd de model2/hatchback daar gaan maken.
flutterby zegt
@lars: Eerst zien dan geloven. Ik zie het niet gebeuren. Sedans zijn helemaal geen grote markt in de EU en met een elektrische hatchback voor 30k met 350 km wel.
mikee368 zegt
Met 65k model 3 geleverd in 6 maanden zitten ze op 130k op jaarbasis.
Dat is meer dan genoeg voor Tesla om een lijn voor te hebben in de fabriek. aangezien de 3 en Y zo veel op elkaar lijken zullen ze die productie prima kunnen handelen en zal de prijs ook verder zullen van de Model 3 waardoor de markt groter word.
Dus we gaan het zien.
En er komt een 25k model 2 aan. Of dat echt een hatchback zal zijn is de vraag. Maar zeer waarschijnlijk wel ja
vonklausenburg zegt
Enige tijd geleden in een Zoë gereden. Gevoel alsof je in een Kangoo rijdt: hoog, log en gevoelloos. Toch was het niet een onaardige auto: rammen op het pedaal en je suist weg, interieur was prima en de actieradius was heel conservatief weergegeven (zo’n 100 km meer kunnen rijden).
Leuke wagen al met al, maar geen topper qua design of rijgedrag. Het is een auto voor iemand die een Renault wil en dan pas denkt aan misschien een EV.
koeberg zegt
> Er is dus nog aardig wat werk aan de winkel voor de Duitsers.
Niet alleen voor de Duitsers. Ik dacht dat de Renault Zoe de best verkopende EV in Europa was. Blijkbaar niet dus.
willemveenstra zegt
Ons land zit vol met schrapers. Zolang overheden het subsidiëren en de baas betaald de leaser is het volgas naar de dealer. Hoeveel particulieren kopen met eigen geld een EV?
Pascal zegt
De keuze voor een EV ging zeker in de 4% bijtelling-tijd over vele honderden euro’s belastingvoordeel per maand. Dat is niet ‘schrapen’, maar voor 90% van de werkende bevolking gewoon serieus veel geld. Als de EV’s straks na hun leasetermijn in grote getale doorstromen naar de tweedehands markt zijn er particulieren genoeg die ze gaan kopen. Dat zie je nu al aan hoe hoog de restwaarde van een Model S nog is.
slickrick zegt
@Pascal: die gebruikte tesla’s worden ook weer door ondernemers gekocht trouwens
Richmond zegt
@willemveenstra: hoeveel particulieren kochten een 14% diesel in de bijtelling? Net zoveel als nu er een EV kopen. Subsidie is niet alleen op EV. Die is jaren daarvoor op diesel geweest en kleine benzine motoren. Nogal kortzichtig om het subsidie verhaal alleen op EV toe te passen..
Sempiternal zegt
@benja01 en het verschil met toen is dat je er een futloze afgeknepen diesel voor kreeg terwijl je 15k km per jaar reed… met alle gevolgen van dien…
Nu gewoon een aandrijflijn die superieur is tov wat de doorsnee nederlandert verder qua benzine/diesel kan leasen.
Je was in 2019 echt gek als je géén model3 leaste. Ik heb een paar op m’n werk…. “Elektrisch ik moet het nog zien” “Ik kan niet in één keer naar de wintersport”. “Laden en koukleumen bij Fastned” en natuurlijk “tesla gaat failliet, slechte kwaliteit”…
Bedelen dat ze nu doen op model3’s die vrij komen joh…
tinnemans zegt
@Benja01; Precies dat. Een heel groot deel van het Nederlandse wagenpark wordt al jaren gedomineerd door subsidies en de inherente kwaliteiten van de betrokken auto’s zijn secundair.
Als vuilniswagens gesubsidieerd werden zouden het leasend klootjesvolk direct daar naar toe overstappen.
De Nederlandse verkoopcijfers stellen wereldwijd al weinig voor, maar door dit kuddegedrag kun je er uberhaupt al niets over zeggen, behalve dan waar het lease optimum ongeveer zit.
pramm zegt
Hoeveel particuliere kopen met eigen geld überhaupt een nieuwe auto? Merendeel koopt gebruikt.
Shaw zegt
Renault Zoe koop je als Duitse ondernemer letterlijk gratis. Zoals overal is ook daar is het ev’succes’ vooral te danken aan een wagenwijd geopende subsidiekraan
slickrick zegt
@shaw: inderdaad, maar wel voor stadsgebruik. De Duitsers willen zelfs geen laad kabel voor hun hybrides als daar een meerprijs op zit. EVs zijn waardeloos als je veel KM’s op hoge snelheid wilt rijden door Duitsland….aldus de vertegenwoordigers
mashell zegt
Maar het beroep van vertegenwoordiger die op hoge snelheid door Duitsland rijdt is door de ontdekking van het thuiswerken wel grotendeels om zeep geholpen.
speedster72 zegt
De ID.3 is ook net het grote broertje van de Up qua looks. En da’s leuk als stadsauto, maar als je zo’n smak geld aan een auto uit moet geven wil je toch wel iets wat een beetje tof er uit ziet. Toch? Qua lease is het natuurlijk allemaal wat minder belangrijk, en dan zijn er ook genoeg mensen die uitgekeken zijn op het ontwerp van Tesla.
mc96 zegt
De vraag is niet wie het meeste electrische auto’s verkoopt maar wie er (het meeste) winst maakt op het verkopen van elektrische auto’s. Dat zal uiteindelijk degene worden die het grootst wordt.
pramm zegt
Uit de q2 verslagen haal ik dat vw een marge heeft van ca 6.5% op al haar wagens en dat Tesla zo rond de 11 zit.
mashell zegt
Maar VW verkoopt wagens en heeft een heel klein beetje side show. Tesla verkoopt emissierechten, speculeert met bitcoin en heeft een wereldwijd snellader netwerk. Ik ga er vanuit dat Tesla per auto nog steeds dik verlies maakt, maar ze weten dat elders heel slim te compenseren.
Pascal zegt
Tesla draait op de productie van auto’s een hogere marge dan Audi, met nog het potentieel en de plannen om dit op korte termijn verder te verhogen. Het verhaal dat Tesla niet in staat zou zijn om winstgevend auto’s te produceren is niets meer dan een fabeltje.
mashell zegt
Lees de cijfers van Tesla nog eens een keer, op auto’s alleen draaien ze verlies. Waar een merk als Audi de ontwikkelingen van nieuwe modellen financiert uit de opbrengst van de bestaande modellen en wat er daarna nog overblijft winst is doet Tesla dat door nieuw geld (extra aandelen uitgeven), het superchargernetwerk, de emissie rechten en de bitcoin speculaties. En voordat je meent dat je Tesla weer moet verdedigen (dat hoeft echt niet) dat doet Tesla gewoon heel erg slim (behalve de bitcoin, dat is gewoon fraude). Ik vind de auto’s van Tesla maar zozo, Elon Musk een idioot maar de bedrijfsvoering van Tesla is echt heel slim opgezet.
Pascal zegt
Over de winst per auto in Q1 2021: “The study broke down the total gross margin and revealed it was 29.4%, around three times the industry average that lies at between 8-10% for luxury cars.”
Dat ze zich vervolgens helemaal scheel investeren is duidelijk, maar ze weten wel hoe ze winst op sec een auto moeten maken. Dit in tegenstelling tot de opmerkingen die je hier vaak ziet dat Tesla zonder certificaten en bitcoin geen gezond winstgevend bedrijf zou kunnen worden: dat potentieel hebben ze zeker wel. Ik ben overigens Tesla niet aan het ‘verdedigen’ (waarom zou ik) ik deel slechts je mening niet.
mikee368 zegt
Ach. Altijd leuk mensen die moeten liegen om een punt te maken.
Q2 2021.
Tesla maakt 1.1 miljard dollar winst.
Heeft 354 miljoen daarvan aan emissie credits verdiend.
En heeft een verlies gedraaid van 23 miljoen op bitcoin.
Dus stop met liegen.
Oja. Hun margin zonder die credits op hun geproduceerde voertuigen was in Q2 24,1%.
En per verkocht model heeft Tesla dik 5000 dollar verdiend waar een VW nog niet eens op de helft zit…
Jack zegt
Zoals jij het zegt zullen ze de auto divisie ws afstoten.
flutterby zegt
@mc96: nou niet helemaal, maar in 2019 (pre-covid) zag je wel dat binnen het gehele concern een kwart van de winst kwam van Porsche en nog een kwart van Audi. Dat zijn nog geen 2 miljoen auto’s. Die andere 8-9 miljoen plus alle aanvullende diensten zorgde voor de andere helft van de winst.
Tesla maakt betere marges dan Audi op de Y, maar aan Porsche kunnen ze nog niet tippen.
tinnemans zegt
@flutterby; Vanuit een consumentenperspectief zit ik hoge marges op een product niet direct als een pluspunt. Ik betaal niet graag (veel) te veel.
flutterby zegt
@tinnemans: een hoge marge kan alleen op een goed product.
tinnemans zegt
@flutterby; Vaak klopt dat, maar in dit geval denk ik dat subsidies een grotere rol spelen.
Daarnaast heeft Tesla best een tijd een monopolie gehad, dat helpt ook.
Nu er meer concurrentie komt zal het voor Tesla het wel wat lastiger worden om de marges zo hoog te houden.
Sempiternal zegt
@tinnemans hoezo dat dan? De enige reden waarom Tesla lastig zou vinden om marges hoog te houden met meer concurrentie is als de prijs omlaag gaat door concurrentie. Echter, enige reden waarom prijs nu wellicht omlaag kan gaan is omdat batterijen goedkoper worden en als het goed is heeft dat dus geen negatieve impact op de marge.
Andere hebben überhaupt nog niet de luxe om laag in de prijs te zitten omdat ze amper marge hebben om dit te bewerkstelligen.
flutterby zegt
@tinnemans: welke subsidies krijgt Tesla die de concurrentie niet krijgt dan? Dat mag namelijk helemaal niet..
tinnemans zegt
@flutterby; je weet best dat Tesla pas sinds kort concurrentie heeft. De jaarcijfers over 2021 en 2022 zullen logischerwijs lagere marges laten zien. Het zou raar zijn als dat anders zou gaan.
Sempiternal zegt
@tinnemans lol… is dit nu echt je argument? Hogere marge is bedrijfsmatig een uitstekend pluspunt. Zeker in een markt die nog steeds niet volwassen is..
ik zie liever ook geen hoge marges als consument op m’n telefoon want dan betaal ik dr teveel voor, toch is het zo. Of op een kopje nespresso. Of een blikje red bull. Of je ziggo abonnement om Max te mogen kijken.
flutterby zegt
@Sempiternal: ik betaal toch liever teveel voor een iPhone dan te weinig voor een Chinese Android. Het is maar net waar je waarde aan hecht.
tinnemans zegt
@flutterby; Ik heb een goedkope Chinese Android, en m’n TV is voor moderne begrippen aan de kleine kant. M’n auto is 15 jaar oud en m’n stereo en BBQ zijn behoorlijk prijzig.
Zoals je zegt; het is maar net waar je waarde aan hecht.
tinnemans zegt
Natuurlijk meen ik dat; ik kan m’n geld maar 1 keer uitgeven dus ik probeer wel wat op te letten met of ik een meerprijs ergens voor over heb of juist niet.
Voor auto’s heb ik dat niet; 2e hands is er voldoende keuze voor mij. Bij andere producten of diensten betaal ik soms wel (wat) extra. Het is maar net of ik t ervoor over heb of niet. Maar in alle gevallen ben ik als consument beter af met lagere marges.
En even heel generiek; ik betaal liever wat meer belasting, waar meer mensen baat bij hebben, dan dat ik de superrijken zoals Musk of Bezos nog rijker maak. Aan dat laatste beleef ik echt helemaal niets.
Pascal zegt
Je rijdt natuurlijk wel gewoon BMW, eigendom van de familie Quandt, de rijkste miljardair familie van Duitsland. Rijk geworden door wapens, chemie, metaal en automobielindustrie. Je kiest er dus wel voor om superrijken nog rijker te maken. Als je een beetje ethisch en goed voor de wereld koopgedrag zou willen laten zien shop je nog altijd beter bij Musk dan bij bovengenoemde familie.
Sempiternal zegt
@pascal Snap je punt, maar moet toch even een lans breken voor @tinnemans ; als hij z’n auto’s altijd 2e hands koopt is dat effect een stuk minder natuurlijk. Aanschafprijs zit al in de pocket door iemand anders. De familie Quandt pakt hooguit nog wat centjes op het onderhoud en onderdelen (van Tinnemans).
Pascal zegt
@sempiternal dat ‘t om een tweedehands exemplaar gaat doet er voor mij niets aan af. Als je een 740i rijdt is dat voor mij helemaal prima (hier spreekt een bmw-liefhebber) maar je demonstreert er wel mee dat je je enerzijds niet erg geroepen voelt om een beetje mee te denken over milieu, en anderzijds dat je er geen moeite mee hebt om (vooruit, indirect dan) een steenrijke familie te steunen die zich eveneens niet heel druk maken over een betere wereld en hun centjes ook zeker niet met die insteek hebben verdiend. Dat maakt het in mijn ogen gewoon een stukje minder geloofwaardig om dan wel dat gesprek op te starten, that’s all.
Sempiternal zegt
@pascal tsja.. men is nou eenmaal creatief met argumenten verzinnen ;-).
tinnemans zegt
@pascal; Beetje late reactie, maar de Quandtjes verdienen niet zo heel veel meer aan me, omdat de afschrijving (en de winst van een fabrikant zit daarin) al door de 1e eigenaren is gepakt. Aan (BMW) onderdelen hebben ze nog niet veel aan me verdiend.
Je hebt helemaal gelijk dat m’n auto niet enorm milieuvriendelijk is met rijden (licht uderstatement) , maar een oude auto rijdend houden is weer milieuvriendelijker dan een nieuwe kopen (of leasen) die mogelijk minder lang meegaat.
Alles bij elkaar valt t nog wel mee, al zijn er natuurlijk veel milieuvriendelijker alternatieven, zoals een 10 jaar oude Aygo oid. Doordat de ontwikkeling van EV’s snel gaat en er nog veel onzekerheid is over de levensduur van accu’s denk ik dat de 1e generatie EV’s niet zo heel lang mee zullen gaan, maar dat zien we vanzelf.
Sempiternal zegt
@tinnemans het is prima dat jij dat vindt, maar dat is nog niet een reden om het niet als een pluspunt te zien voor een bedrijf ;-). Gezonde marge = altijd goed. Weer stoppen in groei waardoor jij als consument er weer beter van wordt (in een ideale setting natuurlijk).
voorlopig schaffen we globaal ieder jaar ~200 mln nieuwe iPhones aan met z’n allen. .. om maar weer die iPhone erbij te halen die gruwelijk veel marge maakt.
tinnemans zegt
@sempiternal; Ik heb geen iphone, maar een 2 jaar oude android van €200 die, mits alles blijft werken, nog wel even meekan. Ik heb wel een middelgroot kapitaal uitgegeven aan m’n stereo, maar die is niet heel erg vervangingsgevoelig; de oudste componenten zijn ondertussen bijna 20 jaar oud.
M’n laatste milieugevoelige hobby is m’n Amerikaanse BBQ, maar die stook ik met FSC houtskool.
Nogmaals, ik ga niet roepen dat ik dingen perfect doe, maar ik maak m’n keuzes wel bewust.
Shaw zegt
Wat een vreemde reacties m.b.t. het uiterlijk van de ID.3 ik vind het juist qua looks (exterieur!) een heel strak ogend karretje! Zoveel waardiger dan de duckface van de Model3. Details van de VW zijn een stuk verfijnder dan bij de Tesla. Interieur en performance een ander verhaal idd. Uitzondering weer voor de bouwkwaliteit van het interieur van de model3 het Amerikaanse Tesla staat wat dat betreft aan de onderkant v/d markt.
Pascal zegt
Smaken verschillen nu eenmaal, ik vind de neus van de ID.3 ook totaal niet aantrekkelijk, de rest van de auto vind ik er wel goed uit zien; zeker in een fris kleurtje. Jammer dat het infotainment nogal achter loopt, dat doet toch af aan de dagelijkse gebruikerservaring. Het argument over bouwkwaliteit bij Tesla verliest inmiddels vlot aan kracht. De kwaliteit van het interieur van de Model 3 2021-refresh is inmiddels “as good as any”; niet mijn woorden maar die van Sandy Munro; die man kan het weten. Ook de opgefriste Model S Plaid heeft een compleet vernieuwd interieur met aanzienlijk hoogwaardigere materialen erin. (het mocht ook wel, daar niet van)
heckblende zegt
http://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/yewAAOSwPUNfNS3F/$_84.JPG
nuff said
rob5nismo zegt
De tesla is ook 3 dubbel mooier ook
kevertje zegt
Er is niets aan deze markt dat mainstream is. In de natte groene droom van onze overheden worden kopers opgejut om eerst terug benzine-auto’s aan te schaffen, dan plots hybrides en nu moet het volledig elektrisch. Er heerst vooral een zeer grote onzekerheid van kopers op de markt. Wie een VW ID koopt, stapt wellicht na heel veel getwijfel in een eerste generatie ‘nieuwe VW’s’ – wordt daarmee sowieso een ‘early adopter’. Tesla-kopers kiezen voor een groen stijl-icoon, het is dé statement-auto bij uitstek voor groene yuppies, ze zijn op geen enkele manier echt concurrent van VAG tenzij misschien met Audi of (met heel veel moeite) Porsche. Geen denken aan dat wanneer de volledige automobielmarkt uiteindelijk écht 100% elektrisch zou denken en kopen, Tesla zelfs in de top 5 zou zitten van meest verkochte merken. En precies daar zijn we nog lang niet. Straks willen overheden misschien weer wel dat we bv. 100% waterstof gaan rijden… gewoon omdat het hele ‘alles elektrisch’ plan onuitvoerbaar blijkt qua energieproductie, distributie, enz… We zullen over 5 jaar eens terug praten. Ondertussen blijf ik in een prima ICE doorrijden en laat ik de rest van de markt maar even in dit EU-lobbyisten-vacuum ‘uitproberen’. Ik weet tenminste waar ik wanneer geraak, zelfs al is dat op 1200km van huis.
sonnybonds zegt
Wat een lelijke hokken allemaal. Alleen de peugoet, renault en fiat 500 zien er leuk uit.
lekkerdwars zegt
Tja Tesla EU volumes gaan pas echt op stoom komen zodra Model Y en 2 in Berlijn van de band gaan rollen. Zie ze alsnog grootste EV Fabrikant van EU worden als line up snel genoeg uitbreidt en bouwkwaliteit top is in Berlijn. Onderhand hoog tijd dat Tesla een eigentijds kleurenpallet en individualisering/opties gaat aanbieden op 3 en Y. Design taal is ook wel toe aan een forse opfrisbeurt. Blijft immer nog best EV to beat op dit prijsniveau, period.
bernoulli zegt
De ID.3 is dan ook echt een heel lelijke auto met een verschrikkelijk interieur. En nergens wordt dat gecompenseerd met andere kwaliteiten. Zou hio 25K kosten dan zou ik hem snappen, maar voor Tesla-geld koop ik ook liever een Tesla.
mauwerd zegt
Toch verkoopt VW de meeste elektrische auto’s in Europa. Ze verspreiden het daar altijd over meerdere modellen, wereldwijd al jaren en nu met de EV’s ook.
goodvibrations zegt
Tesla houdt het wel spannend! Kia/Hyundai komt er ook zo hard aan.. Straks het ppe platform van VW groep..
Wij als auto liefhebbers zijn de winnaars..
Voor nu is de ICE Giulia nog “mijn winnaar”. En wil enorm graag een Alfa met de specs van een Model 3.. Zal wel geduld moeten hebben.. Misschien een Enyaq tussendoor… Lekker veel value voor money..
Op dit moment is Tesla natuurlijk nog the one to beat.. Maar de markt van EV”s is niet alles.. Dus hoe slecht is Toyota eigenlijk bezig? Wellicht blijken ze straks in staat wèl snel te concurreren.. Goede elektrische auto’s bouwen is 1 maar een goede auto bouwer “overall” incl. Terreinwagens etc. Is een 2e…