Nederlanders zullen maar wat warmlopen voor zo’n Tesla Model 3 station. Is het beter dan een Model Y?
De Tesla Model 3 is goed vertegenwoordigd in het Nederlandse straatbeeld. Heeft natuurlijk alles te maken met de bijtelling. Want ons volkje heeft het normaal gesproken niet zo met de sedans als het gaat om carrosserievormen. We rijden liever in een station. Maar helaas heeft Tesla dat niet in het gamma. Ze gaan juist mee met de trend en kiezen voor de hoogte, in vorm van de Model Y crossover.
Hoe een Tesla Model 3 station er uit zou kunnen zien? Nou, zo dus. Iemand onder de naam Sugardesign_1 heeft een fotosoep gemaakt van een Model 3 als stationwagen. Het maakt de elektrische auto een klap praktischer. En misschien is het niet eens zo heel verkeerd. In de Verenigde Staten zullen ze ongetwijfeld dit niet zien zitten. Daar zijn ze traditioneel juist wel fan van de sedan, SUV of een pickup. Maar Audi probeert het ook met de huidige RS6 in de VS. Dus helemaal ondenkbaar is een Model 3 station niet.
Een Tesla als station is al een keer eerder gedaan. Door een Nederlander nota bene. Ontwerper Niels van Rooij heeft de Model S als shooting brake. De Model 3 station als nieuwe uitdaging? Wie weet.
iannuzi zegt
Doen!
ty5500 zegt
Het dak doet mij wat denken aan een Z3 M. Zo trekt het op niet veel maar met twee deuren zou het nog wel iets grappig zijn.
flutterby zegt
Tesla doet niet aan niches. Als de Model 3 niet praktisch genoeg is er de Model Y.
Door het aantal varianten te beperken kunnen ze de auto’s goedkoper maken (en momenteel duur verkopen). De Y is namelijk amper duurder om te produceren dan de 3. Als je goedkoper wilt zou eerst de concurrentie eerst fatsoenlijk aantallen moeten produceren en dat lukt ze alleen wanneer ze er een fatsoenlijk boterham aan kunnen verdienen.
Best kans voor een beperkt budget is als er naast de Y een model onder de 3 uit Berlijn gaat komen. In mijn glazenbol zou dat dan weer meer een hatchback zijn wat meer weg heeft van een mini-Y.
gekketurbo zegt
Goedkoper dan model 3 is helemaal niet handig. Ze verkopen meer dan ze kunnen maken en moeten pas iets erbij knallen als ze capaciteit over hebben. Het lijkt erop dat ze dat in 2022 in ieder geval niet zullen hebben…
flutterby zegt
@gekketurbo: ze gaan in 2022 van 2 naar 4 fabrieken in productie, waarvan één van de oude ook fors uitgebreid wordt. Ik ben heel benieuwd hoe de afzet van de Ys uit Berlijn gaat worden want uiteindelijk willen ze daar ook meer dan een miljoen auto’s per jaar gaan maken. Dat worden echt niet alleen maar Ys (3 gaan ze daar niet maken).
gekketurbo zegt
Klopt, ik ben ook benieuwd. Maar verwacht dat de 2 fabrieken eerste jaar in ramp-up fase zullen zitten. Pas in 2023 kan je daar redelijke volume verwachten denk ik. Zou me trouwens niet verbazen als ze volledige volume van Berlijn inzetten voor Y en die exporteren naar US en China. Om vervolgens in Austin vol te knallen op de Cybertruck…
flutterby zegt
@gekketurbo: van Europa exporteren naar China is erg duur en ze hebben al aangeven dat uit Austin eerst de Y gaat komen. Waarschijnlijk hebben ze toch niet genoeg 4680 cellen voor de Cybertruck op schaal.
mashell zegt
Het lijkt me inderdaad niet dat ze een miljoen Model Y in Berlijn kunnen gaan maken en die dan in Europa kunnen gaan afzetten. Ergens krijg in de indruk dat het momentum voor de Model Y voorbij is en we in Europa helemaal niet meer op dat Model zitten ze wachten.
flutterby zegt
@mashell: voor die volumes zal inderdaad met name de de mini-Y hatchback zijn.
karhengst zegt
De Tesla Model 3 Shooting Regeneration
Sowieso gewoon doen, alles beter dan hoge hokken.
samasama zegt
Maken!
saxoke zegt
Eerlijk is eerlijk, zo ziet ie er best goed uit. Als ie dan ook nog een “echt” interieur zou krijgen waar je “in” gaat zitten ipv de kale bedoeling dat het nu is, zou ik zomaar opeens een Tesla fan kunnen worden.
tinnemans zegt
Hahaha, een rode Tesla, dat gaat echt niemand kopen, dat kost extra geld joh. Net zoals je er nooit eentje ziet met een aangekleed interieur denk ik. 😁
Maar zonder dollen; ziet er prima uit. 👍
Dutchdriftking zegt
Kom maar door.
cheatah zegt
Heerlijk!
tenaci zegt
Yes please!
r3fl3x zegt
Ziet er goed uit! Misschien nog wel beter in verhouding dan de gewone 3 en zeker beter dan die monsterlijke Model Y.
Snap de ondergang van de stationwagon totaal niet: je kunt er van alles in kwijt van wasmachines tot fietsen tot een hond zonder dat je er echt compromissen voor moet maken. Vergelijk voor de grap een VW Golf, Golf Variant en een T-Roc. Voor hetzelfde geld is de T-Roc langer, breder en toch krapper vanbinnen dan de hatchback. Bagageruimte is welliswaar iets ruimer, maar haalt het bij lange niet bij de Variant. KM-kosten liggen het hoogst bij de T-Roc. Je moet wel heel erg gek zijn op de 10 cm hogere zit en het ‘compact, sportief en robuuste uiterlijk’.
potjak zegt
Ziet er goed uit.
faithnomore zegt
Onbegrijpelijk dat dit niet bestaat. Vooral voor merk dat efficiëntie toch relevant zou moeten vinden is toch echt raar dat ze suvs hebben.
Is die suv mode trouwens nog altijd niet gedaan? Wanneer bouwen we nog is auto’s die niet voor oppervlakkige domme auto haters zijn?
mashell zegt
Dit is een artikel over een stationwagen, de carrosserievorm die ook niet echt voor autoliefhebbers is maar voor mensen die veel spullen en vooral veel lucht van A naar B willen verplaatsen.
faithnomore zegt
Mja dat volg ik niet echt. Sommigen mensen hebben nu eenmaal een gezin. Ding van break is dat die eigenlijk nagenoeg geen nadeel heeft tov sedan of coupe van zelfde type ( denk aan bmw 3/4 Audi A4/5 ..)
flik2punt0 zegt
Ja sws. Ik denk dat het heel goed zal verkopen. En niet alleen in Nederland en West Europa. De rs6 wagon gaat in de us ook als warme broodjes
rogerzz zegt
Ik moest even gegoogle’en maar er bestaat een RS6 sedan. Nog nooit gezien. USA had toch sowieso geen RS modellen?
Maar ik ben pro-station, had die gemaakt ipv de model Y zou ik haast zeggen.. zo’n nep-SUV, brr.
mustang750supersnake zegt
meteen maken!
V300amg zegt
Ben geen tesla fan kwa design, maar deze heeft mijn aandacht!!
fransananas zegt
Die lange lijn staat hem heen goed. Ik zou die lange lijn wel op mijn X willen
MarcoM zegt
Prachtig gedaan, ik zeg, ga maar bouwen Elon.