Elektrotechnique, Elektrotechnique, Elektrotechnique, Elektrotechnique, Elektrotechnique, Elektrotechnique, Elektrotechnique. Stop. Contact.
Het rommelt in Fremont, Californië. De fabriek daar zou harder Model 3’s moeten uitpoepen dan iemand die gister Mexicaans heeft gegeten, maar het wil maar niet op gang komen in de fabriek van Elon Musk. De fabriek is opnieuw stilgelegd meldt Buzzfeed, dit keer voor vier tot vijf dagen. De medewerkers van de productielijnen kunnen kiezen: verlofdagen opnemen of onbetaald thuisblijven. Een klein aantal medewerkers wordt ingezet voor andere taken bij Tesla. Het is de tweede keer in drie maanden tijd dat de medewerkers van de fabriek hiermee te maken krijgen.
Een paar dagen geleden riep Musk nog dat hij optimistisch was over het opschalen van de productie van de Model 3. Musk heeft het echter zwaar in de Amerikaanse media. Niet alleen laat hij medewerkers die de Model S en Model X produceren flink overwerken (volgens Musk vrijwillig, volgens medewerkers verplicht), ook de veiligheid in zijn fabrieken wordt in twijfel getrokken. Nadat de inspectie teveel incidenten had waargenomen werden deze op papier flink teruggebracht. Recent onderzoek lijkt echter uit te wijzen dat het wellicht zo is dat Tesla aan productiewerk gerelateerde klachten noteert als “persoonlijke medische klachten”, waardoor de cijfers gemanipuleerd worden. Tesla’s reactie is hier te lezen. Daar komt bij dat de prestaties van de Autopilot onder een vergrootglas liggen na een aantal nare ongevallen.
Los van deze problemen heeft het overnemen van de leiding over de Model 3 productie door Musk er nog steeds niet toe geleid dat de productiedoelen gehaald worden. Het doel was 2500 auto’s per maand te fabriceren per 1 april, maar het waren er slechts 2000. Per 1 juli zou het 5000 moeten zijn, maar of dat gehaald wordt is nog maar de vraag. En bovendien was het oorspronkelijk de bedoeling om eind 2017 al 5000 auto’s per jaar te bouwen. Geduld mensen, u krijgt een schaalmodelletje ter compensatie.
Elon Musk heeft het dus zwaar en het stilleggen van de productielijnen van de Model 3 zal hem niet helpen. Of het een nieuw dieptepunt in de beurskoers van het elektromerk gaat betekenen is de vraag, maar het zal zeker niet helpen de prijs van de aandelen op te drijven.
UPDATE, officieel statement van Tesla:
“Ons productieplan voor Model 3 bevat ook perioden van geplande downtime, zowel in Fremont als in Gigafactory 1. Deze perioden worden gebruikt voor het verbeteren van de automatisering en het systematisch adresseren van bottlenecks met als doel te productie verder te verhogen. Dit is niet ongewoon en zelfs heel gebruikelijk in het opvoeren van de productie. We hebben de wekelijkse productie aantallen van Model 3 gedurende het afgelopen kwartaal verdubbeld door productie- en supply chain bottlenecks te adresseren, inclusief een aantal korte stops om onze apparatuur te upgraden.”
racerx zegt
Verlofdagen opnemen of onbetaald thuisblijven omdat je werkgever de boel niet voor elkaar heeft, lekker dan…
lekkerlinksrijden zegt
@racerx: The land of the free. U bent vrij om zelf te kiezen.
bitd zegt
@racerx: nee, omdat je het samen met je collega’s niet voor elkaar hebt. Daarom
sjonniedeluxe zegt
@bitd: misschien heeft de grote baas gewoon onrealistische ambities.
nasty zegt
@bitd: nope, collega’s zijn ook maar mensen die de fantasie van de baas proberen te bolwerken.
ff40 zegt
@racerx: dan moet je zelf maar een bedrijf starten
Kijken of je het zelf kan
Altijd zulke idiote opmerkingen alsof je baas een ander mens is als jij
mashell zegt
@ff40: altijd die figuren die op hun knieën gaan voor de grote bazen want die verdienen respect, ze zijn immers de grote baas. Maar op die manier durft niemand meer hardop te zeggen dat de grote baas aan het prutsen is, denkt de grote baas dat hij het geweldig doet want er is geen tegenspraak, geeft zichzelf een bonus terwijl het bedrijf naar de kloten gaat…. Als je baas aan het prutsen is, doe hem, jezelf en het bedrijf een plezier en vertel het hem!
Hier heeft het management een fout gemaakt en de medewerkers mogen vrije dagen of salaris inleveren om het te kunnen fixen en dat durf je goed te praten? Dat is typisch Amerikaans maar wij noemen dat slecht management. Is niet zo goed voor de medewerker motivatie.
mnmg zegt
@ff40: ik ben zelf ondernemer met een flink aantal mensen in dienst. Als ik een afspraak maak met een persoon dat hij als werknemer zijn tijd voor mij reserveert dan betaal ik netjes. Ook als het tegen zit, dat heet bedrijfsrisico. En als het mee zit dan heb ik immers de winst. Niet iedere persoon kan en wil dat ondernemersrisico nemen, en daarom komt iemand in loondienst. De echte idiote opmerking komt eigenlijk van jou hier…
racerx zegt
@mnmg: exact, dit is dus precies zoals je met personeel om hoort te gaan. Iets met geven en nemen. Denk dat vriend @ff40 zijn leiderschapskwaliteiten mag gaan bijspijkeren, als die al aanwezig zijn.
racerx zegt
@ff40: Ik ga inderdaad op andere wijze met mijn personeel om, verder nog vragen?
fanboy zegt
@racerx:
Dit gaat over Amerika, die hebben een stuk slechtere arbeidsvoorwaarden (en veel minder vrije dagen) dan wij gemiddeld hebben.
tgul zegt
@racerx: hallo: dit is Amerika! Maar goed jij hebt liever dat het bedrijf failliet gaat dus ?
boomhauwer zegt
@tgul: slecht management leidt daartoe.
racerx zegt
@tgul: Kan me heel eerlijk gezegd weinig schelen… Als je op deze manier met je personeel omgaat manage je de boel sowieso al niet heel best.
p993 zegt
@racerx: ja, wat zou jij kiezen? Haha
dutchneon zegt
@racerx: Zo ok ik zou er voor tekenen hoor met deze dagen… even de belastingdienst wat centen afnemen door in de zon te genieten van het buitenleven! ik kom altijd vakantiedagen te kort!
galgootje zegt
@racerx: niet lekker, wel begrijpelijk. Geen Tesla betekent geen werk voor behoorlijk wat mensen. Beurskoersen zijn leuk, maar met alle druk in de media moet ik vaak denken aan hoe idiooooot veel mensen hun baan verliezen als Tesla door negatieve berichten gedwongen wordt om droevig ten onder te gaan is dat een niet te onderschatten drama voor veel mensen.
ghost zegt
Maar wel vorige week een nieuw en sneller model 3 presenteren terwijl je deze niet eens kan produceren. Ook grote visionairs stoten zichzelf wel eens de kop.
flutterby zegt
@ghost: Elon heeft al aangekondigd dat er eerst 5000 p/w van de band moeten rollen voordat ze dualmotor gaan uitleveren.
ghost zegt
@flutterby: ja zoiets ja maar ik bedoel; waarom je focussen op iets nieuws als je het huidige niet eens onder controle lijkt te hebben?
lekkerlinksrijden zegt
@ghost: dat heet ondernemen, alvast vooruit kijken. Over de problemen heen kijken en doorpakken
desjonnies zegt
@lekkerlinksrijden:
Zo zijn er hele legers naar de kleauten gegaan !
flutterby zegt
@ghost: waarom al je eieren in één mandje stoppen? Als personen auto’s flopt kunnen ze het afstoten en is er nog een kans om bijv. de Semi wél levensvatbaar te houden.
riddertevoet zegt
Het lijkt er in ieder geval op dat het besef is doorgedrongen tot deze megalomane gek dat auto’s in elkaar zetten belangrijker is dan met ruimtescheepjes spelen.
flutterby zegt
@riddertevoet: not sure if trolling or serious…
hijman85 zegt
Morgen gaat hij waarschijnlijk de model 1, de model 7 en de model Z presenteren. Daar gaan ze er vanaf volgende week 8000 per week van maken en staat over 2 weken bij de dealer. Goed bezig Victor Musk.
flutterby zegt
@hijman85: je bedoelt reserveringen openen voor de Model Y? Daar ligt nog een gigantisch cashinjectie klaar.
hijman85 zegt
@flutterby: Het moment dat bedrijven nieuwe beloftes moeten verzinnen om geld aan te trekken, om hun beloftes aan de huidige klanten waar te kunnen maken voorspelt meestal weinig goeds voor de toekomst van het bedrijf. De volgende stap is dat mensen ook geld gaan krijgen als ze hun vrienden zo’n auto aansmeren. Dat is meestal ook de laatste stap, want een piramidespel is in de meeste landen verboden.
amg65 zegt
@hijman85: Die ‘laatste stap’ is al sinds jaar en dag aanwezig, in de vorm van het ‘referral program’.
hijman85 zegt
@amg65: Kwestie van tijd dus…
sjonniedeluxe zegt
@flutterby: soort piramidespel begint het te lijken
stfu zegt
-edit: speciaal voor jou, check ;)-
cloverleaf zegt
De medewerkers van de productielijnen kunnen kiezen: verlofdagen opnemen of onbetaald thuisblijven
WTF Elon!??
Mijn vorige baas had dat ook eens geofferd toen 50 procent van de machines in onderhoud stond. Ik heb toen gezegd dat ik daar helemaal achter stond, maar dat hij zich niet moest verbazen als ik ook gewoon verlof op ga nemen als het mij uitkomt.. hebben we t maar zo gelaten…
ghost zegt
@cloverleaf: Regels in de VS voor werknemers en werkgevers zijn behoorlijk verschillend van NL. In NL zou deze optie niet eens kunnen. Dan krijg je of doorbetaald met behoud van verlofsaldo of compensatiegelden.
cloverleaf zegt
@ghost: was ook niet in Nederland maar ook een land met een “angelsaksische” mentaliteit…
gregorius zegt
@ghost: hebben we in NL niet hele legers van mensen met 0-uren contracten? Da’s toch niet veel anders?
unknown234 zegt
@gregorius: hangt natuurlijk van allerlei factoren af, maar ook met een 0 uren contract heb je nog rechten. Als jij al 3 maanden werkt (laten we zeggen zo’n 30u per week) obv een 0 uren contract en de band komt stil te liggen dan moet de baas gewoon doorbetalen. Rechtsvermoeden arbeidsovereenkomst.
Gulli zegt
Op de andere media lees ik dat Musk aangeeft dit soort productiestops vaker in te lassen om de productielijnen te optimaliseren zodat de targets sneller gehaald kunnen worden
pomoek zegt
@gulli: dat zou natuurlijk ook kunnen. Aan de andere kant lijkt Tesla een hoop desinformatie te verspreiden.
amg65 zegt
@gulli: Dat stelde Tesla in een reactie, niet Musk. En dat klopt. De benadering van Tesla is gewoon anders, dat begrijpt nog steeds niemand lijkt het.
De productielijn is niet vanaf dag 1 af en gereed voor de (uiteindelijke) 10.000p/m productie. Er worden in fases machines bijgeplaatst en het proces wordt constant verbeterd. Zoiets kun je als relatief jong bedrijf ook niet allemaal perfect plannen van te voren, dat weet eenieder die bij een (enorm) snelgroeiend bedrijf heeft gewerkt.
De hoge mate van automatisering en de hoeveelheid nieuwe technologie in de Model 3 waren te hooggegrepen, dat zorgt voor wat problemen. Musk erkent dat het zijn fout was. Smulvoer voor de journo’s dus.
Intussen hebben de Germanen de reserveringen (voor sommige hier bestellingen) voor hun EV’s geopend. Wel nog 1-2 jaar wachten voordat je hem hebt.
Zie: https://electrek.co/2018/04/17/tesla-model-3-production-shuts-down-improve-automation/
https://electrek.co/2018/04/16/porsche-taking-reservations-mission-e-norway/
mvdborn zegt
En ik maar denken dat die auto’s altijd stil zijn.. Kunnen ze geen speakers aanzetten zodat het geluid van een werkende fabriek ook net echt lijkt?
slaapmutsje zegt
Aan de andere kant, zo blijft de Model 3 wel lekker exclusief.
desjonnies zegt
Ik heb al zestig elektrische vrachtwagens bij hem besteld die in 2019, nee 2020, sorry 2021 eeuuuh 2023 geleverd worden.
Ik moest wel ff vooraf betalen.
Consumenteman kan ik nu fluiten naar mijn centen ?
w0ut zegt
Dat produktiecijfer van 5000 per jaar gaan ze wel halen denk ik.. ;-)
“En bovendien was het oorspronkelijk de bedoeling om eind 2017 al 5000 auto’s per jaar te bouwen”
vroaaar zegt
@CaperH je moet ff wat editten. Alle genoemde aantallen in deze blog zijn PER WEEK, dus niet per maand of per jaar!!
Dev zegt
Vraag me af wanneer die bel eindelijk eens gaat barsten.