Na de bloedsnelle Model S, komt Tesla ook met een Model 3 Plaid.
Na de facelift (nieuwe lampjes rondom) van de Tesla Model 3 bleef het angstig stil rond de hete versie: een nieuwe Model 3 Performance was er nog niet. In Spanje reed opeens bij de Ciudad de las Artes y las Ciencias in Valencia een ogenschijnlijk hetere Model 3 rond.
Zeer waarschijnlijk maakt Tesla er video-opnames, want dat doen vele fabrikanten daar. Ook wij zijn er al meerdere malen op deze unieke plek geweest, want ja gaaf ziet het er wel uit.
Het is nog onbekend of de facelift Tesla Model 3 Plaid gaat heten, maar duidelijk is dat het een snellere Model 3 moet zijn.
Rode remklauwen (+10 km/u topsnelheid), andere wielen (-0,1s naar de 100) en een spoilerlip op de voorbumper die ook nog eens nieuwe verticale elementen heeft.
Aan de achterzijde is er het kleine spoilertje op de achterklep. Het is subtiel, maar het werkt wel. Er is weinig twijfel of dit een snellere Model 3 is, maar of Tesla de naam Plaid gaat gebruiken….
De badge zit erop, dus de kans is levensgroot dat dit de Tesla Model 3 Plaid is.
Nu maar hopen dat de hardware ook een stuk verbeterd is. De Model 3 Performance is namelijk alleen maar snel als de accu 100% volzit, het weer meezit en Elon Musk niet “that time of the month” heet. En na één sprintje stort de performance van de Model 3 Performance weer in. Zoals je kan zien in de onderstaande video, waarin de op papier veel langzamere Taycan gehakt maakt van de Model 3 Performance.
De cijfers weten we nog niet, maar we rekenen op een stevige stap qua performance. Het vermogen wordt naar verluidt minimaal 600 pk en dik 700 Nm aan koppel. De sprint naar de 100 zal onder de 3 secondes duiken, maar alleen met volle accu en volle maan.
Foto’s en screenshot via Wilco Blok.
Trojan zegt
Gezien die badge zal de naam inderdaad wel ‘Plaid’ worden. Benieuwd naar de specs en aangezien Tesla ook weer wat jaartjes verder is in ontwikkeling zal het heus wel zo zijn dat deze niet meer ‘alleen bij volle maan’ z’n performance levert.
Jantje_555 zegt
hopelijk exact dezelfde setup als in de Model S, maar dan lichter/kleiner dus sneller.
1020 pk in een Model 3 voor minder dan 100 000 of zelfs 75 000 euro. Daar hebben vele 18 jarigen wel zin in als hun papa’tje dit even aanschaft.
rollingstoned zegt
Of dit nu zo’n goede ontwikkeling is?
tjorque zegt
De wedstrijd verpissen zet zich verder bij het middlemanagement…
Itso zegt
Al jaren was de 0-100-tijd de maatstaf bij benzine-slurpers om te bepalen hoe performant die wel niet is, maar als blijkt dat EV’s daar veel beter in zijn dan is dat plots een non-argument geworden?
tjorque zegt
Het gaat er om dat dit een auto is die qua prijs waarschijnlijk relatief betaalbaar is maar qua specs compleet over de top.
Als dat een benzine auto geweest was, had ik net dezelfde comment gegeven.
Je hebt echt geen (weet ik veel) 800Nm nodig om van A naar B te gaan en de grote massa kan niet om met de verantwoordelijkheid die een auto met zo’n potentieel met zich meebrengt…
Ik zou het ook leuk vinden hoor.
Maar de pk wedloop die de laatste tijd meer en meer mainstream begint te worden lijkt me anderzijds niet zo’n goed idee voor de algemene verkeersveiligheid.
Itso zegt
Ik snap het wel maar dit is een blog waarin de meeste artikels als onderwerp snelle RS4’s/Ferrari/GT’s/V6’n hebben.
Kunnen we die dan alleen maar bespreken wanneer ze duur genoeg zijn en lawaai maken? En waarover moeten we het hier dan wel hebben, het aantal bekerhouders?
Xseron zegt
Geen Plaid badge, maar Ludicrous
Trojan zegt
Tesla noemt het zelf de ‘Plaid Graphic badge’. https://service.tesla.com/docs/ModelS/ServiceManual/Palladium/en-us/GUID-49CDE0FE-B52B-43BA-B3B2-D53A32D0CFCB.html
Xseron zegt
Dat komt omdat de Plaid badge verschilt van de badge op bovenstaande Model 3
Plaid:
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-plaid-badge-2/
Ludicrous:
https://cdn.motor1.com/images/mgl/Rq6xOw/s3/tesla-model-3-ludicrous-badge-source-tesla-parts-catalog.jpg
Trojan zegt
Ah weer wat geleerd, lekker verwarrend ook :)
Xseron zegt
Haha, eens :)
jerone zegt
@Wouter, jammer hoe getint de tekst weer wordt getikt.
Tussen 100-10% is de huidige Model 3 Performance net zo snel als bij 100% SoC. Is de batterij warm dan helpt dat natuurlijk aan de prestaties. De twijfelachtige video tussen een 2 jaar jongere Taycan van 3 keer het bedrag van een Model 3 Performance is grappig maar weinig serieus. “Hopen op een stuk verbeterde hardware”, pfff, zodra deze facelift er is dan wordt er weer met azijn in de blaas naar gekeken.
Zyanox zegt
Ik keek jaren op autoblog, en nu nog zo nu en dan. Dit is inderdaad de hoofdreden dat het niet mijn go-to site meer is; te veel getinte artikelen..
bunnylebowski zegt
@jerone Volledig eens. Zuur artikel
cees2 zegt
Lang getwijfeld, maar dit is wel de druppel notabene van ‘nestor’ Wouter. Autoblog app gaat er af. Nog wel even een kuddos voor Martijn. Zijn Mijn Auto video’s hebben meer inhoud en nuance dan die van chief Wouter. Laatste video met M3 performance is een aanrader.
jessepinkman zegt
Zure reacties. Je kunt het allemaal ook gewoon met een korreltje zout nemen. Alle merken auto’s worden hier wel eens afzeken (Audi onderstuur, BMW lelijk, VW olieverbruik enz.), dat is nou eenmaal de stijl van Autoblog. Lees vooral verder op Autoweek o.i.d. voor droge artikelen met geen humor ;)
moosecar zegt
Hopelijk zetten ze voor de Performance/Ludicrous/Plaid de stengels weer aan het stuur. Kan je bij hoge (rotonde) snelheden tenminste weer je gedachten bij het sturen houden.
Dan wil ik nog wel nadenken over een nieuwe 3.
mc96 zegt
Ik vind die electrische 5 voor 25K een stuk relevanter en een stuk knapper dan een elektrische middenklasser met belachelijk veel vermogen. De goedkope Tesla die alcjaren wordt aangekondigd is er nog steeds niet.
Flutterbear zegt
Als je de inflatie meeneemt is die goedkopere Tesla er al lang. Of is dat ook de schuld van Tesla?