Eindelijk is ie er dan, de Tesla Model 3, Elon Musk’s betaalbare droom voor iedereen!
Ik schrijf eindelijk, want het aanlooptraject is al even bezig. Zo’n drie jaar geleden was daar de aankondiging, een praktische elektrische auto met een goede range voor slechts $35.000. Het bleek een schot in de roos, want de mensen stonden massaal in de rij om blind $1.000 aan te betalen voor deze mobiliteitsbelofte. Dat bleek in ieder geval een slimme manier om de nieuwe productiefaciliteiten te financieren. Terecht? Onterecht? Ik ga het voor je onderzoeken!
Want vandaag is het zover, we rijden met de Model 3 op Nederlandse bodem. Het eerste schip is aangekomen in Zeebrugge en op het moment dat wij ermee gaan rijden zijn ook de eerste klantenauto’s uitgeleverd. Een vriendelijke medewerker van Tesla legt ons op een druilerige vrijdagochtend de bediening van de auto uit. “Maar Casper, jij zit toch op autorijden, is dit dan zo anders?” Ehrm, ja, en nee. De bediening gaat nog steeds door middel van twee pedalen en zo’n rond stuur voor je neus, maar verder kenmerkt het interieur zich vooral door niets. Alles, maar dan ook alles bedien je via het enorme centrale 15” display. Zelfs het losse knopje om het dashboardkastje te openen, zoals we dat kennen uit de Model S en Model X is komen te vervallen. Maar goed, ik wil op pad! Dit zou Tesla’s sportieve kijk op rijden moeten zijn, en cameraman Martijn heeft mij een heuse haarspeldbocht beloofd!
Op pad
Met de ‘sleutel’ (een pasje zoals voor je hotelkamer) op zak stuur ik de A2 op, waarbij ik me toch weer verbaas over het instant elektro-koppel bij het invoegen. Je zou verwachten dat het nieuwtje hier toch een beetje vanaf is, maar de eerste paar keer zit ik als een klein kind te schaterlachen over de manier waarop ik in mijn stoel gedrukt wordt bij volgas. Of volstroom? Bij het volledig indrukken van het acceleratiepedaal! We zijn op pad met de Performance-versie, waarvoor Tesla 462 pk en 639 Nm beloofd. Op zich al vrij behoorlijke waardes, maar omdat dit reeds vanaf één omwenteling van de motoren beschikbaar is, krijg je altijd en overal meteen die enorme duw in je rug. Door de combinatie van gewicht, bandenmaat en vierwielaandrijving is dit ook met de weersomstandigheden van vandaag geen enkel probleem. Het internet staat vol met video’s van dragraces waarbij de Model S en Model X van allerlei snelle dinosaurusstookauto’s winnen, ik verwacht dat we de Model 3 gewoon aan die collectie toe kunnen voegen. De standaardsprint naar 100 km/u doet de Performance-versie in 3,5 seconden, te topsnelheid ligt net als bij de concurrentie met fossiele brandstoffen op 250 km/u. En eerlijk is eerlijk, aan het eind van de dag zit ik nog steeds te schaterlachen om deze acceleratie.
Zoals we van Tesla gewend zijn zit de auto vol met sensoren, camera’s, radars, enzovoorts om te voorkomen dat de zwakste schakel, het stuk vlees achter het stuur, ergens tegenaan rijdt. Tot mijn verbazing blijkt Tesla ervoor gekozen te hebben om dit exemplaar niet uit te rusten met Autopilot, het veelbesproken systeem waarmee (semi-)autonoom rijden vrij goed mogelijk is. Op het centrale display zie ik keurig een grafische weergave van de auto’s om ons heen, maar dat is het dan ook. Nou kan ik die op zich zelf ook zien in mijn spiegels en door de ramen, maar ik zat toch al naar het display te kijken om te zien hoe hard we rijden. Je zou het interieur minimalistisch kunnen noemen, zoals je dat ook bij een designappartement doet. Maar ook bij een gevangeniscel. Voor de rest overigens geen klachten over het interieur, het ziet er netjes uit en ook de stoelen zijn een enorme verbetering ten opzichte van oudere Tesla’s.
She’s got the looks
Voor mijn gevoel is er minder windgeruis dan toen ik met de Model X reed, en los van het formaat van de auto zou dit ook goed door de afwerking kunnen komen. In het verleden leek Tesla het niet zo nauw te nemen met de door onze Oosterburen zo liefkozend “Spaltmasse” genoemde lijnen tussen de panelen. Mijn schuifmaat ben ik helaas kwijtgeraakt nadat Wouter hem leende voor het verbouwen van zijn garage, maar ook met een timmermansoog ziet dit er allemaal vrij behoorlijk uit. Op de Motorshow van Genève stond destijds een exemplaar waarbij kleinere knaagdieren in de kieren tussen de carrosseriepanelen konden wonen, maar het lijkt erop dat Tesla de wat uit de hand gelopen ontwikkelingstijd heeft gebruikt om stappen te maken op dit gebied.
Het ontwerp van de auto is vrij neutraal gehouden, een soort moderne allemansvriend. Het complete accupakket zit in de bodem verwerkt, tussen de wielen, die daarmee behoorlijk op de hoeken staan. Daar overheen is een soort uitgestrekte hatchbackvorm gecreëerd, die daarmee op een soort hogere Model S lijkt. Eigenlijk is hij vooral korter, zo’n dertig centimeter, terwijl de hoogte nagenoeg gelijk is. Tesla mikt met de Model 3 op de gevestigde orde in het D-segment, waarbij de keuze over het algemeen beperkt is tot een sedan of stationwagen. Ik heb een beetje het gevoel dat de Model 3 ondanks het design zonder veel uitgesproken elementen niet tijdloos genoeg is om er over een paar jaar nog fris uit te zien, maar de tijd zal het ons leren.
Sturen
Inmiddels zijn we onderweg over de A9 en heb ik alle knopjes uitgeprobeerd. Zoals gezegd, dat zijn er niet zoveel, los van de traditionele stengels voor knipperlicht en ruitenwisser beperken die zich tot twee draaiwieltjes in de stuurspaken. De functies daarvan veranderen mee met de gekozen optie, je gebruikt ze bijvoorbeeld om het volume aan te passen, maar ook de positie van het stuur in te stellen. Dat laatste is wat ik zocht, want na het nemen van de afrit Spaarnwoude doemen er eindelijk wat bochten op. Nou probeer ik altijd vooral op mijn eigen oordeel af te gaan, maar de laatste tijd vliegen de berichten en video’s van circuitrijdende en driftende Model 3’s je om de oren! Mijn verwachtingen zijn dan ook groot, temeer omdat de laatste generatie van Duitse concurrenten in dit segment (BMW 3-serie, Mercedes C-klasse, Audi A4) zijn doorontwikkeld tot goede alleskunners, die niet vies zijn van een redelijk potje sturen.
Al na een paar bochten blijkt dat de Tesla zeker weet mee te spelen op dit vlak. De auto is met zijn 1850 kg leeggewicht een zware jongen, maar omdat dit gewicht zich voornamelijk in de bodem en tussen de wielen bevindt, voelt het anders dan je van een conventionele auto gewend bent. Door het hogere gewicht is het onderstel vrij stug, wat ervoor zorgt dat de auto minder beweegt en overhelt dan je zou verwachten. Tel daarbij op het koppel dat ten alle tijden direct beschikbaar is en de Model 3 blijkt verbazingwekkend sportief voor het soort auto. Ik ga er nog eens goed voor zitten, maar de elektronica laat geen speelruimte toe, en dankzij de vierwielaandrijving is de auto vooral erg neutraal als je wat provocerender te werk gaat.
Circuit-modus
Volgens mijn cameradragende bijrijder zou er ook een Circuit-modus aanwezig moeten zijn, maar dit is goed verstopt in de menustructuren van het centrale scherm. Om het op te zoeken stop ik maar even op een veilige plek, want dankzij het gebrek van Autopilot is het niet mogelijk om dit enigszins verantwoord tijdens het rijden te doen. Schier oneindig lijkt de hoeveelheid instelmogelijkheden, zelfs de richting van de ventilatieroosters bepaal je via het scherm. Ik vraag me wederom af of dit bedieningsconcept voor iedereen geschikt is. De schaal loopt voor mijn gevoel op dit moment van Millenials die met twee jaar oud al proberen om een tv te ‘swipen’ tot Babyboomers die na het vinden van hun leesbril met één vinger een bericht typen op hun smartphone in een leren vouwhoesje vol met bankpasjes. Ik begeef me op een soort glijdende schaal daar tussenin, maar weet na wat zoeken inderdaad de Circuit-modus te activeren. Aha, it’s playtime!
Nog altijd is er veel grip van de rondom gelijke 235/35R20 banden, maar er is nu inderdaad ruimte om te spelen. Het lijkt nu alsof de motor op de achteras wat gretiger te werk gaat dan die op de vooras, en als je bewust wat meer doorzet komt de achterkant ook netjes wat om. De beloofde haarspeldbocht blijkt ook daadwerkelijk aanwezig te zijn, en hoewel het allemaal niet superspectaculair oogt, moet je in dit deel van Nederland blij zijn dat zoiets bestaat. De vierwielaandrijving trekt het geheel weer recht zodra je meer stroom geeft, maar de Tesla Model 3 blijkt een vermakelijk stuurgedrag te hebben. Natuurlijk, het gebrek aan geluid en vibraties zorgt toch voor een gemis bij deze manier van autorijden, maar dit is veel leuker dan ik van te voren had verwacht. En daar schrik ik van.
Soms zie ik mezelf een beetje als een fossiel, als ik mijmerend achter mijn bureau naar filmpjes van oude raceauto’s zit te kijken, of als ik met de smeer nog aan mijn kleding mijn Peugeot 205 GTi ronkend de stalling uit rijd. Dit is voor het eerst dat ik mezelf erop betrap dat ik plezier beleef aan het rijden in een elektrische auto. En dan bedoel ik niet op het gebied van noviteit of de sensatie die elektrische accelereren biedt, maar daadwerkelijk het sturen. Als de toekomst er zo uitziet is er nog een sprankje hoop voor ons als petrolheads, dat zolang we nog zelf mogen sturen, er ook op dat gebied nog aan ons gedacht wordt.
Over de zin en onzin van een Circuit-modus kunnen we natuurlijk discussiëren, maar het geeft in ieder geval aan dat er nog steeds mensen met benzine in hun aderen bij de ontwikkeling betrokken lijken te zijn. En van de andere kant, ik heb zowel bij trackdays als bij de Autoblog Driftcursus nog geen BMW 330e of Mercedes-Benz C350e mee zien doen.
Conclusie
Terwijl we terugrijden richting Amsterdam-Zuidoost besef ik me dat ik nog niet één keer bewust op de resterende range gelet heb. In het verleden was dit altijd wel een dominante factor bij het rijden met een elektrische auto, maar Tesla heeft zowel qua range als superchargernetwerk reeds laten zien dat hier goed over nagedacht heeft. Hoewel filmopnames altijd erg ongunstig zijn voor het verbruik van een auto, door het constante vlot optrekken, remmen en omkeren, is de range van 530 km slechts voor zo’n tweederde afgenomen. Dat klinkt fors, maar zeker bij sportieve auto’s met een benzinemotor gaat dit veel harder.
De door Elon Musk beloofde $35.000 is niet helemaal gehaald, alleen in sommige staten van de VS kom je daarbij in de buurt na een creatieve rekensom inclusief besparing op brandstofkosten etcetera. In Nederland is de prijs voor de door ons geteste Performance versie € 69.700, maar na het aanvinken van wat opties en de befaamde Autopilot zit je zomaar op € 80.000. Vooral nu het gunstige bijtellingstarief van 4% alleen op de eerste € 50.000 van toepassing is, blijkt dit toch een maandbedrag op te leveren dat meer is dan die aanbetalers drie jaar geleden verwacht hadden. Van de andere kant: dit is nog altijd een stuk gunstiger dan een concurrent van één van de Duitse fabrikanten, die nog altijd geen volledig elektrische varianten hebben aangekondigd.
Op korte termijn zal Tesla ook de ‘Long Range’ aan het Model 3-gamma toevoegen, die weliswaar slechts 346 pk heeft, maar nog altijd in 4,6 seconde vanuit stilstand naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid van 233 km/u zou moeten kunnen halen. Met een prijs van € 58.800 kun je deze Tesla Model 3 leasen vanaf € 685, de netto bijtelling is slechts € 170 per maand. Het lijkt me dat we deze dan ook veel zullen gaan zien dit jaar, en nu de levertijd volgens Tesla naar zo’n twee maanden is afgenomen kan ik me goed voorstellen dat veel mensen hier in ieder geval met hun portemonnee voor kiezen. Maar besef je dat een lekker potje sturen hier nog steeds mee tot de mogelijkheden behoort!
marklevinson zegt
Stel je eens voor hoe succesvol de auto zou zijn met de volle 22% bijtelling.
stfu zegt
@marklevinson: Dat geldt voor ALLE auto’s in NL.
chrisvonmeer zegt
@stfu: dat je Tesla fanboy bent, weten we. Daar is niets mis mee. Tegelijkertijd is zijn punt terecht. De vraag of Tesla zonder financiële voordelen voor een consument nog zo interessant is, is terecht. Je ziet bij alle bijtelling-knallers van afgelopen jaren. Als straks elektrisch rijden gemeengoed wordt en de overheid dat ook gewoon gaat belasten (en dus Tesla geen financieel voordeel heeft) i.c.m. de concurrentie die aan het opstaan is, ben ik benieuwd of Tesla dan niet terrein verliest. De toekomst zal het uitwijzen maar ik durf mijn geld zeker niet 100% op Tesla te zetten.
marklevinson zegt
@chrisvonmeer: helemaal mee eens, en ik heb er in 2010 ook gebruik van gemaakt. Nieuwe Prius aangeschaft, door iedereen uitgelachen, dealer kreeg dikschepen als inruil. Weet niet meer exact maar geen MRB, geen bijtelling etc..
Het werkt zo, er zijn nu veel mensen (incl mijzelf) genezen van Tesla en kiezen weer een echte auto.
flutterby zegt
@chrisvonmeer: zo lang de concurrentie geen geld kan verdienen aan elektrische auto’s zal de subsidies niet worden afgeschaft.
Als uiterlijk volgend jaar de instapper voor €40k te krijgen is dan kan die prima concurreren met de ICE varianten. Vooral omdat de brandstof en onderhoud niet gesubsidieerd hoeft te worden.
koffiekopje zegt
@chrisvonmeer: Late reactie maar ik wil hier toch nog even wat van zeggen.
Onze overheid probeert ons aan de elektrische auto te krijgen. Een nieuwe techniek, met wat nadelen en – wat ik om mij heen zie nu ik zelf overweeg een Model 3 aan te schaffen – een hoop broodje aap verhalen over levensgevaarlijke accu’s, dramatische afwerking, de actieradius die bij -8 nog maar een kwart is van wat het moet zijn, en iedere dag stapels Tesla’s die langs de snelweg staan met een lege accu.
Als ik alleen dat laatste al eens bekijk: Ik rijd 60K per jaar en ik zie ze niet. Nóóit. De keren dat ik een Tesla in de berm heb zien staan zijn op één hand, nee zelfs op één vinger te tellen. En die had een platte band.
We moeten ergens doorheen, er moet een bepaalde angst verdwijnen. Dáárom subsidieert de overheid deze auto’s. Daarbij: Tegen de tijd dat we 22% bijtelling over moet gaan betalen over de (opvolger van de) model 3 heeft Tesla ook weer de tijd gehad om flink wat aan hun product te doen – het is een nieuw merk.
Als BMW dan nog geen elektrische 3 op de markt heeft, en de brandstofprijzen zijn nog vergelijkbaar met nu, kon het voor mij zomaar weleens wéér een Tesla worden.
marklevinson zegt
@stfu: niet mee eens, om mij geen wordt er weer gekozen voor echte auto’s die volledig 22% bijtelling hebben, of zoals ik, een dikschip prive rijden en helemaal geen geneuzel met bijtelling.
Al die groene rijders, ik moet de eerste nog tegen komen die de auto had gereden als vanaf begin wel BPM-achtig iets, MRB en volledige bijtelling. Niet voor niets worden de PHEV/hybrides niet meer verkocht, bijtellingsvoordeel is weg.
‘Take tax out of the equation’
ghost zegt
@marklevinson: paar jaar van nu is dat ook voor deze Tesla’s het geval. Mark my Words!
Honger van de Roverheid wordt nooit gestild..
marklevinson zegt
@ghost: zeker, is ook al aangekondigd door overheid, mrb er in, volledige bijtelling en wellicht een vorm van BPM heffing op basis van bierpoepjes.
ghost zegt
@marklevinson: bierpoepjes?
marklevinson zegt
@ghost: ja Ghost, is inside information. Heb vernomen dat de overheid bezig is met een bierpoepjes heffing, ze hebben de bierpoepjescontrolestaaf al als aanbesteding gepubliceerd.
Houd het maar voor je… je weet nooit wie er mee leest.
ghost zegt
@marklevinson: heel Autoblog?!
Beter heft de overheid ook BPM op je te droge grap…
..@lincoln zou je er de doodstraf voor geven maar daarom zit Lincoln niet in de politiek maar op Autoblog.
marklevinson zegt
@ghost: hahaha, sterk.
Jantje_555 zegt
@marklevinson: zo is dat maar net, zonder de subsidies was Tesla niets…oneerlijke concurrentie
rs62k5 zegt
@: Dan gaat het grootste deel van de M3 rijders óf weer privé rijden (ondernemers) óf ze kijken naar TCO en worden weer in een Golf 1.0TSI gedwongen omdat de som van bijtelling/eigen bijdrage etc. te hoog is. De nederlandse autobelastingen zijn zo hoog dat een M3 voor de meeste gebruikers á 22% direct onbetaalbaar wordt. Durf te stellen dat een groot deel geen 3-serie van 58k had geleased als de M3 er niet was geweest.
12Esc zegt
Positief verhaal, mooi! Wel al een tijdje geleden geschreven lijkt me: inmiddels is ook op de (meeste?) demo modellen de auto-pilot geactiveerd, en de long range versie (zonder performance) wordt ook al gewoon geleverd.
baklava zegt
70.000 voor een budget sedan. Koekoek.
stfu zegt
@baklava: Dit is een Performance, geen budgetmodel.. Dat wordt de small range batterij, maar eerst komt nog de mid range. Dit is de long range met extra power.
Jantje_555 zegt
@stfu: aan het interieur te zien is dit zelfs nog erger als een budget Golf (Trendline) of 1 serie zonder opties…
rolov zegt
@baklava: met bijna 500 pk
baklava zegt
@rolov: Wat moet ik met 500pk als het interieur net zo luxe is als een jaren 70 DDR isoleercel?
w0o0dy zegt
@baklava: concentreren op t rijden?
gebruikersnaam3 zegt
@w0o0dy: Ja want dat is zo leuk in de model 3.
w0o0dy zegt
@gebruikersnaam3: & @jantje_566: check this out…
Model 3 performance Vs BMW M2 competition
https://youtu.be/HycUgd6fTWI
w0o0dy zegt
Correctie: de model 3 dual motor, Dus nog niet eens de performance versie.
Jantje_555 zegt
@w0o0dy: yeah right…als je alles via dat scherm moet zoeken tijdens het rijden. en rijden…met dit? geen handen/voeten combo van koppelen en schakelen én geen motorgeluid. Dat kan je dus allesbehalve rijden noemen.
appeltaartislekker zegt
@baklava: …of een willekeurige jaren ’40 barak uit een concentratiekamp.
fanboy zegt
@baklava: Vertel mij even een budget sedan die in 3,5 seconden naar de 100 knalt en zo stil is als een nog veel duurdere limousine?
Maakt verder niet uit, het zit hem in de zeer nabije toekomst waarin elektrische auto’s (ook de goedkope versie van dit model) net zo duur zijn als de concurrenten en vervolgens alles beter doen, tegen lagere running costs.
lithiumion zegt
@fanboy: ik wilde bijna zeggen: ‘niet reageren, het is een breinscheet van een op onderbuik gestuurde dinosaurus-troll’
ghost zegt
@fanboy: alsof stil in dit geval beter is?! Als ik in 3,5 seconde naar de 100 knal wil ik ook die oerknal uit zo’n verbrandingsmotor horen komen!
Zo’n Tesla is net Space Mountain, als je de muziek en effecten uitzet, is er geen klap aan.
flutterby zegt
@ghost: gewoon je stereo wat harder zetten. Doet BMW ook.
ghost zegt
@flutterby: dat is dan ook een hybride…appels met peren..
fanboy zegt
@ghost: De auteur heeft erin gereden en beweert duidelijk wat anders.
Daarnaast moet ik er wel een beetje om lachen omdat jij dagelijks naar zo’n 1.5 dci tje luistert. Prima motor hoor, maar o.a. dat geluid kun je toch missen als kiespijn? Als elektrisch sneller, soepeler en goedkoper is om te rijden?
ghost zegt
@fanboy: ik moet altijd een beetje lachen om mensen die iets roepen vanaf de zijlijn maar eigenlijk niet weten waar ze over praten..
..tuurlijk is een 1.5 dci geen wonder en geen V12, maar men heeft er nou eenmaal een handje van hier om altijd maar te doen alsof we allemaal miljonair zijn en dat ons kunnen veroorloven. Zoals gezegd rijd ik een a180d als daily, en dat gekoppeld aan een automaat rijdt heerlijk!
Op papier zal je ongetwijfeld zeggen saaie auto maar ik vind het oprecht niet zielig. Ik zal er geen rillingen van op mn rug krijgen zoals ik dat bij een gillende V12 wel zou kunnen krijgen maar goed terug naar mn eerdere bericht, een sedan die 3,5s erover doet, neem een c63s V8, dan heb je die emotie ook.
fanboy zegt
@ghost: Ik wil je 1.5 dci niet vergelijken met deze snelle Model 3. En eerlijk gezegd heb ik alleen de 1.5 dci in een Renault zelf ervaren, niet in een Mercedes. Zal vast prima rijden (al kan ik niet lekker wennen aan de c200 diesel automaat van mn vader)
Wat ik meer bedoel is dat het geen bijzondere motor is en er, eigenlijk nu al een beetje, maar vooral binnen komende 2 jaar, elektrische auto’s zijn die hetzelfde kosten als jouw A180d en vervolgens alles soepeler, sneller en stiller doen. En goedkoper rijden (waardoor lease prijzen ook weer goedkoper uitkomen)
Dus prijs is binnenkort geen issue meer.
Dat je dan liever luistert naar een v8 of v12 snap ik en ben ik zelfs met je eens. Maar al die 3 en 4 cilinder benzine en diesel blokken kunnen we toch missen als kiespijn? Die maken gemiddeld genomen geen leuk geluid en presteren alleen maar slechter. Dan weet je wat er in dat markt segment gaat gebeuren.
rs62k5 zegt
@ghost: De aandrijflijn van elke M3 (SR+ tm performance) is 100x smoother dan die van een A180d. En je hoeft niet naar het geluid van zo’n koffiemolen te luisteren. Een C63 is een ander verhaal, maar qua TCO ook 2-3x zo duur als een M3 performance over 5 jaar.
ghost zegt
@rs62k5: heb je 4 maanden moeten nadenken over je reactie joh?
supercarboy zegt
Ik snap niet dat ze deze hebben gemaakt. Het verschilt echt niet veel met een model s
Onehp zegt
@supercarboy: Whut? Ie is echt een stuk kleiner (~3-serie ipv grote 5-serie) en kost ongeveer de helft?
supercarboy zegt
@onehp: scheelt het zoveel dan?
Onehp zegt
@supercarboy: Model S is duur ook zonder BPM…
ghost zegt
@Onehp: restwaarde dan zeker mega ruk? Ik zie ze voor ~ €30k op het internet staan. €120k -> €30k, denk dat een gemiddelde verbrandingsauto het beter doet..een R8 bijv. kost ook zoiets destijds, kost nu nog €60k minimaal.
richh zegt
@ghost: voor 30k heb je een bejaarde Model S met een hoge kilometerstand. Een nette Model S met een gezonde kilometerstand die voor 100k is aangeschaft kost nu 50k.
Net zoals een priemiejum Duitser.
De laatste keer toen ik voor een R8 shopte waren die nogal wat duurder in de nieuwwaarde trouwens.
ghost zegt
@richh: ja de laatste paar jaren waar de BPM enorm is gestegen ja. Destijds, 2009 waren ze €120k. Een Tesla Model S kostte dat toen ook.
Gezien een Tesla veel minder differentiëlen en draaiende delen heeft, hoef je ook niet te schrikken van 200k km. In tegenstelling tot verbrandingsmotoren.
dutchneon zegt
@supercarboy: dude, de model-s heeft een kofferbak als een balzaal en is veel breder! verder is de model-s duurder opgebouwd met luxere materialen en iets minder minimalistisch, je hebt bijvoorbeeld nog wel een cockpit voor je neus….. de model-s hadden ze nooit lager in de markt kunnen zetten zonder verlies te maken
supercarboy zegt
en het ziet er niet uit ook
jeroenwz zegt
Mooie auto, leuk verslag.
Over 10-15 jaar kan ik ‘m wellicht veroorloven…
Onehp zegt
Geen probleem met elektrisch qua sturen meer dus. Veel liever dit dat de duitse eSUVs, en graag meer van dit, en ook nog kleinere maar leuke elektrische wagens…
SimonMc zegt
De Tesla Model Free.
Turbo S zegt
@SimonMc: dat ie dan gewoon drie zegt.
stfu zegt
Beetje jammer van het einde weer. Alsof de Duitsers het wel even doen. Volgens een laatste test met de iPace en E-tron blijken die qua bereik enorm tegen te vallen en geen Supercharger netwerk. Plus die concurreren met de Model S en X, niet met de 3. Verre van zelfs.
Ik heb in de Model 3 Performance inmiddels gereden en hij is echt een stuk fijner dan mijn S. Ontzettend wendbaar, stuurt enorm strak en ja, de aandrijflijn blijft superieur. Interieur oogt opgeruimd en veel zicht. Ik was erg onder de indruk.
kobus1967 zegt
@stfu: is er ook een optie dat je een hud erin hebt zodat de snelheid op de voorruit geprojecteerd word?
stfu zegt
@kobus1967: niet nodig. Het zit vrij dicht bij je en het stuurwiel. Went vrij snel. Itt andere auto’s waar navi en tellers vaak diep verscholen zitten, zit hier alles binnen handbereik.
stephane8200 zegt
@kobus1967: ik heb mensen gezien die het originele scherm er uit hebben gehaald. Dan kun je nog steeds met de auto rijden.
Je kan dus ook een ander scherm monteren en aansturen, dus ook eventueel een HUD unit. Maar niet leverbaar vanuit Tesla zelf.
ghost zegt
@stfu: je vergeet dat Duitse concurrentie pas 2-3 jaar bezig is, Tesla nu alweer 10 jaar plus. Appels met peren vergelijken is eigenlijk wat hier gebeurt, en dat moeten we gewoon niet meer doen!
w0o0dy zegt
@ghost: de model xvan een paar jaar geleden droogt in x 90 D uitvoering de Audi e-tron en de I -pace grondig af qua efficiency. 26% minder verbruik dan de concurrentie…
Oké een Tesla is misschien minder goed op het gebied van afwerking en bouwkwaliteit maar als EV is die auto stukken beter dan de 4 jaar nieuwere concurrentie. Het is eigenlijk best triest van die grote spelers en knap van Tesla.
w0o0dy zegt
Linkje:
https://www.ad.nl/auto/tesla-tot-25-procent-zuiniger-dan-concurrenten-bij-praktijktest~af71ae46/
ghost zegt
@w0o0dy: is wederom geen goede vergelijking..de model X is dan misschien later uitgekomen en jij zegt dan ‘gelijke’ met Audi of Jaguar, maar de Model X leunt mega op alle kennis en ervaring van Tesla uit de jaren van de roadster en Model S.. leuk die efficiëntie…maar het blijft dus appels met peren vergelijken zoals ik al zei. Gewoon niet doen.
w0o0dy zegt
@ghost: wacht even… Een aanzienlijk grotere auto droogt de concurrentie af op efficiency. Tijdens snelweg gebruik nog wel..
De grote spelers staan voor gek als je het goed bekijkt.
ghost zegt
@w0o0dy: dat zal allemaal wel, maar je hebt waarschijnlijk niet mijn voorgaande reacties goed gelezen. Iedereen vergelijkt de Tesla’s met nieuwe auto’s van Audi en Jaguar…maar ik hoef iemand als jou ook niet uit te leggen (hoop ik) dat Tesla ook in de beginjaren geen goede efficiëntie hadden en weinig bereik..
Het is dus niet hetzelfde om te zeggen dat de Tesla beter is ten opzichte van een Audi of Jaguar. Dat zou wel zo zijn als beide bedrijven al vanaf 2009 EV’s zouden uitbrengen. Dat is dus niet het geval en dat is wat ik hier al herhaaldelijk zeg, niks meer niks minder.
fanboy zegt
@ghost: De Zuid Koreanen brengen wel gewoon auto’s uit die goed werken en efficiënt zijn.
En een eerste Model S, even los van kwaliteit, is eigenlijk nog steeds niet te koop van een ander merk, en dat was 2011
ghost zegt
@fanboy: dat zeg ik ook nergens. Ik zeg alleen dat je tesla niet kan vergelijken met welke concurrentie dan ook. Het is een appels met peren verhaal. Niet hetzelfde dus niet doen. Dat is in feite ook een compliment maar iedereen hapt hier zo lekker?
richh zegt
@ghost: blijf het proberen. Hoe lang heeft VAG al E-Golfs en nu de Audi E-Tron? En hoe lang zat er tussen de Roadster en de Model X?
Die periode is even lang!
Daarbij heeft VAG alle Tesla’s uit elkaar kunnen schroeven…
ghost zegt
@richh: snap je punt maar jij de mijne niet. Ik bedoel; Tesla heeft nog naast EV’s ook nog scheepsladingen vol verbrandingsauto’s geproduceerd waar ook mensen tijd en energie in stoppen om te ontwikkelen.
De vergelijking blijft daarmee onterecht. Er is niks naast Tesla dat het net zo doet als Tesla.
dutchneon zegt
@ghost: uuuuuh ze hebben bij de duitse merken een flink aantal Tesla’s onder de handen gehad en uit elkaar gehaald… als je als ervaren fabrikant het dan niet voor elkaar krijgt om in de buurt te komen van de efficiency en vervolgens ook nog maar de vraagtekens kunt stellen bij het batterij-management waarin Tesla zich al positief heeft bewezen…. dan ben ik opnieuw erg teleurgesteld in de roeptoeterende ‘GROTE’ merken die schreeuwen dat ze voorsprong door techniek hebben en al dat soort slap gelul.
rutgerg zegt
@ghost: En dat de Duitse merken niet echt willen maar moeten werkt ook niet mee, ze verdienen nu eenmaal hun centen met brandstof aangedreven auto’s en willen daar helemaal niet vanaf. Als 1 van de grote 3 de drive echt had gehad had er allang een veel betere EV gestaan, daar ben ik van overtuigd. Aan de andere kant harken die Duitse 3 wel elke dag bakken met centen binnen…. heeft bij Tesla heel lang geduurd… als het al gebeurd ;-)
flutterby zegt
@ghost: BMW heeft sinds 2012 een elektrische auto op de weg.
Volkswagen sinds 2011 met de eGolf.
Mercedes kwam in 2014 met de B klasse elektric drive, met een Tesla aandrijflijn.
Hoezo pas 3 jaar bezig? Waarschijnlijk al ruim 10 jaar en dus langer dan Tesla. Tenslotte moet je een auto eerst ontwikkelen voordat je hem de straat op stuurt.
w0o0dy zegt
@ghost: je stelling dat de concurrentie pas 2 jaar bezig is met elektrisch is onjuist. De concept voor de e-quattro stond al in augustus 2015 op de beurs van Frankfurt. Je kunt op je klompen aanvoelen dat Audi daar toen al meer dan een jaar bezig was met het ontwikkelingswerk.
ghost zegt
@w0o0dy: klopt, heb je gelijk in, maar Tesla haalt data op van alle rijdende auto’s wereldwijd, kan je niet vergelijken met een testteam van de concurrentie die hooguit 10 test auto’s hebben..
crepito zegt
@ghost: Blijf het proberen….
dutchneon zegt
@ghost: dan heeft tesla dus voorscprong door techniek… domme automerken hebben weer eens zitten slapen
lekkerlinksrijden zegt
Het zal best goed rijden en de buitenkant ziet er ook best wel goed uit, maar de binnenkant is toch gewoon vreselijk.
jeroenwz zegt
Die Martijn geeft wel graag gas…
MartijnGizmo zegt
@jeroenwz: It wasn’t me!
Dutchdriftking zegt
Mooi verhaal. En met voldoende subsidieregelingen zal de wagen in Nederland dan ook goed verkopen. Als de naam Tesla over 5 jaar voor het ‘premium gevoel’ van de Duitse drie staat dan zou dat toch een fantastische prestatie zijn!
benvan zegt
Leuk geschreven artikel.
Beste en meest herkenbare deel van het artikel:
‘Soms zie ik mezelf een beetje als een fossiel, als ik mijmerend achter mijn bureau naar filmpjes van oude raceauto’s zit te kijken, of als ik met de smeer nog aan mijn kleding mijn Peugeot 205 GTi ronkend de stalling uit rijd.’
TimmiX zegt
Hoe zit het eigenlijk met de wetgeving voor het gebruik van touchscreens in de auto tijdens het rijden.
Het gebruik/vasthouden van een mobiele telefoon is streng verboden, en terecht, maar dan kan het toch tegelijkertijd niet toegestaan zijn om wel een touchscreen te bedienen om bijvoorbeeld je verwarming of radio aan te passen tijdens het rijden? Dat lijkt mij gevaarlijker dan bijvoorbeeld een je telefoon opnemen qua concentratie en focus op de weg.
ghost zegt
@TimmiX: allemaal van die dingen die ik terecht vind dat men ze opmerkt, maar waar niemand (overheden) verder ook maar een moment bij stilstaat.
Had onlangs een nieuwe A-klasse mee en die heeft ook alles volledig digitaal. Weliswaar geen touchscreen maar het leidt alles samen mega af…ik vond dat echt niks. Blijf liever bij mijn W176-model, zonder al die fancy dingen.
mashell zegt
@timmix: dat touchscreen in de auto zit op een vaste plek, beweegt niet tov van jou als bestuurder, heeft altijd dezelfde user interface en is stukker groter dan de smartphone die door heel de auto kan slingeren.
Het gebruik van een touchscreen om auto functies te bedienen is dus gewoon als veilig te beschouwen terwijl je als je een mobieltje in de hand houdt je zulks een gevaar creeërt dat je van geluk mag spreken als de door de keihard aanpakken cultuur er met drie maanden werkkamp op Terschelling vanaf komt.
TimmiX zegt
@mashell: Vaste plek klopt, maar deze is plek is nog steeds wel in/op de middenconsole. en is absoluut niet blind te bedienen. Het haalt je focus van de weg en daarmee creëer je een minstens net zo gevaarlijke situatie als wanneer je een telefoon in je hand houdt.
Verder ben ik absoluut voor aanpakken van mensen die met hun smartphone bezig zijn in de auto. Ik vind alleen dat een touchscreen (of ieder bedieningspaneel in welke auto dan ook die niet blind te bedienen is) niet tijdens het rijden bediend zou mogen worden. Het zijn twee zeer vergelijkbare situaties die ook gelijk behandeld zouden moeten worden.
flutterby zegt
@TimmiX: je mag je telefoon in een houder gewoon bedienen hoor..
raoufff zegt
Hoeveel mondstukken zitten bij de stofzuiger…..o wacht.
flippiez06 zegt
Het beloofde land
Onehp zegt
@simonmc: Fordsla model T(hr)ee
moveyourmind zegt
Jammer dat het interieur nog niet het niveau heeft van de rest van de auto. Op dat gebied is er nog wel wat werk aan de winkel voor het merk.
napo zegt
Het spelletje in het begin van de video “says it all”…. Leveltje atari terwijl we op xbox x level zitten….Meuk dus.
napo zegt
685 eu per maand op basis van 60 maanden en 10.000km per jaar….
aanschaf waarde 60k.
opbrengst lease is 41.100 euro… na 5jr heeft deze auto zn eerste beurt nog niet eens gehad. (die is op 80k).
dus geen onderhoud, geen wegenbelasting, geen bpm, dus die 41.000 euro is pure winst….conclusie, niet bij hun leasen dus….pffff…
nautique206 zegt
@napo: kan ik bij jou een auto kopen en na 5 jaar weer inleveren voor de nieuwprijs?
richh zegt
@napo: 50.000km aan stroom/brandstof en de verzekering zijn ook niet gratis.
dutchneon zegt
@richh: Inderdaad, stroom om 50.000km te rijden ongeveer 1200 euro. exbtw. Verzekering in die 5 jaar kost voor de lease zo’n 3500 euro ex.
caprio zegt
Als je een BMW 340 aut 4x pakt kost dat minimaal 63.000 en die gaat in bijna 5 sec naar de honderd met top 250. Dus voor die 5.000 krijg je een beter afgewerkte auto misschien maar die ook veel meer kost per km aan benzine en onderhoud. Dus het lijkt mij heel simpel, de model 3 wordt een hele grote hit in verkoopaantallen waar de Duitse 3 bij elkaar opgeteld ver achter zich zal laten
balboni zegt
Fantastische auto, zou er een nier voor geven
koeberg zegt
De beloofde $35.000 basisversie (excl. belastingen) komt vermoedelijk later dit jaar. (in de VS)
https://insideevs.com/35000-tesla-model-3-predicted-soon/
Met invoerheffingen plus BTW kom je dan tegen de huidige koers op €41K.
MaartenD zegt
Knappe prestatie wat Tesla in korte tijd heeft gepresteerd maar wat een dodelijk saaie en lelijke auto is dit toch…
karhengst zegt
Alsof je net je computerscherm onderin de grijze container hebt gemieterd en er vervolgens in duikt om hem er weer uit te vissen.
Het is een beleving, maar niet graag dat van m’n interieur. Al helemaal niet bij een auto waar je bovengemiddeld tijd krijgt om er van te “genieten” dankzij de autopilot.
sleurs zegt
Blijf me verbazen over de reacties op Tesla’s. Een klein merk dat met beperkte middelen waanzinnig innoveert en hier resultaten mee haalt die de gevestigde orde doet schrikken. Bij Koenigsegg vinden we het knap en te gek, maar bij Tesla is het bagger. Of je nou voor of tegen electrisch rijden bent, ze zetten een prestatie van formaat neer. Dat kan ik wel waarderen.
thomasthomas zegt
De acceleratie is leuk, voor de rest is meer een auto voor een klein kind dat scheten laat en spelletjes auto race speelt.
fanboy zegt
@ghost: Ik snap wat je zegt maar er is een consument die een auto wil kopen op een moment (zeg nu) en dan heeft hij weinig met de historie te maken en gaat hij vergelijken wat er in de showroom staat.
dutchneon zegt
@Casper: ik snap dat je de model-3 niet hoeft te overwegen. Maar 25% van de werkende nederlanders maken zomaar 30.000km gemiddeld per jaar. Die hebben geen keuze tussen een 340i executive en deze M3 maar moeten kiezen tussen een Golf7 een Octiavia of de M3…. wat heb je dan liever? Bovendien is er dan nog het bijtellingsvoordeel, waardoor de M3 zomaar 100 euro netto voordeliger is.
Jij rijd in je eigen auto wellicht maar 10.000 per jaar, in dat geval is er ook geen haar op mijn hoofd die denkt aan deze M3, dan liever een Lotus Elise naast de 205GTI en wellicht nog een RS3 of RS4 voor de ritjes met de family…. maar helaas moet ook ik zo’n kilometervreter bak op de oprit hebben staan en dan is deze M3 wel een interessant voordelige kilomtervreter!
CasperH zegt
@dutchneon: ik rijd 30k+ per jaar exclusief de kilometers in testauto’s / occasions / lezersauto’s / etc ;)
Kiezen tussen een Octavia/Golf en een Model 3 is misschien qua netto maandlast voor de gebruiker realistisch als het om lease gaat, maar of dat voor je baas / wagenparkbeheerder ook zo is vraag ik me af. In ieder geval kan je dan een superdikke Golf of Octavia neerzetten voor hetzelfde geld ;)
Los daarvan zullen er mensen zijn die de auto niet leasen maar met eigen (al dan niet zakelijk) geld zullen kopen. Die geven dus een slordige 60k uit (minstens) en die verwachten ook iets voor dat geld.
Er zijn talloze scenario’s denkbaar waarin ik een Model 3 zou kunnen aanbevelen. Maar als ik gewoon een vergelijk maak op basis van prijs / kwaliteit / etc. dan zou ik mijn centen waarschijnlijk aan iets anders uitgeven. Hoe indrukwekkend de Model 3 op sommige vlakken ook mag zijn.
louisvdd76 zegt
@casperh: graag jouw mening:
ik heb nu een Passat 1.6 TDI automaat Highline met wat opties van €47.500 waarmee 45-50.000 km/jaar worden gereden.
Ernaast heb ik een fun car (net als Martijn een MINI)
Als je zou moeten kiezen tussen een facelift model Passat of een model 3 long range wat zou je dan doen?
louisvdd76 zegt
@louisvdd76: gaat dus om een leaseauto.
hijman85 zegt
Ik was dit weekend in Amsterdam bij een Tesla dealer waar een model 3 stond. Als je net van BMW en Mercedes komt is dat qua vriendelijkheid (het personeel kan geen gedag zeggen om een of andere reden) wel een flinke tegenvaller.
Van de auto die daar stond was het middenvak tussen de voorstoelen en de midden armsteun achter kapot, dat was jammer.
Wat ik de grootste nadelen aan het interieur vind is dat de zittingen van de voorstoelen extreem kort zijn (is meer een soort krukje qua zitting), dat je je benen niet kan strekken als je op de passagiersstoel zit en dat je achterin je voeten niet onder de voorstoelen kan doen waardoor achterin zitten vrij onmogelijk is.
Voor veel mensen worden deze tekortkomingen ruimschoots gecompenseerd omdat de auto scheten kan laten, maar voor mij blijft het toch wel een dingetje.
Is het nou inmiddels wel al zo dat je met zo’n tesla met 160-170kmh op en neer Groningen Amsterdam kan doen (ca. 380km) of niet?
Jantje_555 zegt
het volk dat die scheten grappig vind is ook het volk dat een Tesla koopt en zijn quinoa broodje met hummus naar binnen werkt. In een BMW of Audi zal je nooit een scheetgeluidje vinden hoor…zijn toch geen kinderen die een auto kopen…
koffiekopje zegt
@jantje_555: Als jij nooit meer kind wil zijn heb ik medelijden met je.
Sinds ik vader ben weet ik dat ik gewoon dom klauteren op een klimrek óók gewoon gemist heb.