De terugkeer van de Tesla Model 3 Performance is er eentje om naar uit te kijken.
Nog niet zo lang geleden kreeg de Tesla Model 3 een zeer uitgebreide facelift, intern stond deze bekend als Project Highland. Een nieuwe neus, andere achterlichten, een strakker interieur, nieuwe features: het was een ingrijpende facelift waardoor het model er (hopelijk) weer een hele tijd tegenaan kan gaan.
Bij de terugkeer viel alleen wel op dat Tesla slechts twee uitvoeringen voor ons had. Een instapper met 299 pk en achterwielaandrijving en een ‘Long Range’ met grotere accu en vierwielaandrijving. Nu heeft die al 498 pk, dus meer dan voldoende om sneller te zijn dan bijna alles wat er naast je komt staan bij het verkeerslicht. In 4,4 seconden haal je de 100 km/u.
Nog sterker!
Maar er komt dus een nog sterkere Tesla Model 3, de Performance. Dat meldt InsideEVs. Ze baseren hun verhaal op een gelekt document uit Zuid-Korea, voor het ministerie van milieu (hebben ze daar ook een stikstofminister?). Het belangrijkste aspect van de Tesla Model 3 Performance is de motor op de achteras.
Die is namelijk compleet nieuw! Aan de voorzijde zit de zelfde 211 pk-motor als eerst, maar aan de achterzijde komen er (heel veel) paarden bij! De ‘4D2’-motor levert namelijk 406 pk. Misschien wel belangrijker is dat dit nu later wordt geleverd dan normaal: pas bij 110 km/u (in plaats van 70 km/u).
Model 3 Performance met 600 pk?
Nu kun je niet altijd het vermogen van de motoren bij elkaar optellen voor het systeemvermogen. Het kan zijn dat de motoren op een verschillend moment hun maximumvermogen afgeven. Maar een kleine 600 pk moet dus zeker mogelijk zijn. Een ander bijzonder aspect is dat er geen gewicht is bijgekomen. De nieuwe motor is namelijk even zwaar als de oude.
Het is nog heel eventjes wachten op de officiële onthulling van de Tesla Model 3 Performance, als deze zo gaat heten. De namen ‘Ludicrous’ en ‘Plaid‘ circuleren ook al. Met name die laatste sluit mooi aan bij de snelste uitvoeringen van de Model S en Model X die al in de showrooms staan.
Fotocredit: verse Model 3 in Den Haag door @780bertone via Autoblog Spots.
Roskampies zegt
Pfieuwwww. Zo he. 🤔gaaf nieuws voor de ev-liefhebber!
Flutterbear zegt
Wordt er niet warm van, vind de long range Tesla’s snel zat. Hoop dat ze dit keer juist met de performance meer op wegligging en bochten focussen.
jaso013 zegt
Ik zou er eentje willen met 200 pk die gewoon 10 seconden doet over de 100 met een top van 150 en vervolgens 800 of 900 km bereik in de praktijk heeft. Kunnen ze dat niet gaan bouwen met zijn allen? Dan zijn we volgens mij allemaal beter af.
Johanneke zegt
Nee dat kan niet. Bereik en vermogen heeft niks met elkaar te maken.
De enige reden dat EV’s zo snel zijn is omdat het kan en een extra USP is over ICE auto’s.
jaso013 zegt
Precies dit. Het is leuk maar compleet overbodig. Het verleid alleen maar tot (te) hard rijden met name in de bebouwde kom. Het is gewoon een nutteloze feature maar het verkoopt wel lekker natuurlijk.
Elja zegt
Het kost vrijwel evenveel energie om van 0 naar 100 te gaan in 10 seconden als dat het dat kost in 3 seconden. In 10 seconden verbruik je diezelfde hoeveelheid stroom. Dus voor het bereik gaat het niks uitmaken om de auto trager te maken. En je kunt nu ook al zelf kiezen om langzamer op te trekken dan mogelijk (waarom je dat zou willen is me natuurlijk niet duidelijk ;)).
Robert zegt
@jaso013:
De paarse broeken van de Afdeling Marketing & Communications denken daar helaas heel anders over. Maar ik geef je in dezen 100% gelijk.
Flutterbear zegt
Nee dan zijn we niet beter af. Pauzeer gewoon na 400 km. Belachelijk om de kinderen in Congo uit te buiten zodat jij langer op je reet kan zitten.
Één auto met 800 km bereik heeft net zoveel accucellen nodig als drie auto’s met 300 km bereik.
fanboy zegt
@jaso013: Een paar dingen:
Uiteraard zit het hem in de accu’s. Straks is dat wel mogelijk.
Tot die tijd zou ik je aanraden te kijken naar de Model 3 Long Range met RWD (dus alleen motor achterin), die is een stuk zeldzamer. Maar die heeft het lichtste gewicht met de grootste accu en kan je bijvoorbeeld in gunstige omstandigheden misschien wel de 600km halen.
En tja, met de Tesla superchargers erbij, is dat hele 800 of 900km verhaal natuurlijk onzinnig. Je zal toch eens moeten pauzeren en dat ding zit zo weer vol.
Verder zijn we vooral af met betaalbare EVs, niet of ze het verste komen. 800km heeft vrijwel niemand nodig, die accu’s zijn zwaar en kosten geld. Met nieuwe generatie accu’s wordt dat wel beter.
Alleen werkverkeer met aanhangers etc heeft echt die gigantische capaciteiten nodig.
audirs3 zegt
@jason013 Ik ben het wel een beetje met je eens hoor. 900km range klinkt als overkill, maar is het in de praktijk niet. Ten eerste kan je zo 1/3e van dit bereik af halen tijdens snelweg ritten in de winter (dus praktisch 600km). Daarnaast ga je rond de 15% alweer laden, en dan laadt je maar tot 80%. Je gebruikt dus maar 2/3e van die 600km. Dus elke 400km aan de laadpaal, of 3 uur rijden met 130km/u. Is eigenlijk ideaal.
24qv zegt
Nee, ik wil niet dat we dat gaan bouwen “met zijn allen”. En zeker niet als iemand voor mij beslist dat “we” beter af zijn.
willemveenstra zegt
Accu mooi rap leeg denk?
fanboy zegt
@willemveenstra: Helemaal rechts zit zo’n pedaal. Als je die veel intrapt dan raakt een auto leeg. Waar die auto ook op rijdt.
Rij je met diezelfde auto 100 op de snelweg, raakt hij veel minder snel leeg. Mooi hoe dat werkt he?
arta zegt
Dik!
Nu nog een accu die 300kg lichter is bij eenzelfde vermogen en capaciteit en dan is het helemaal feest.
Sta je dan met je 4-cilinder PHEV AMG….
audirs3 zegt
Een lichtere accu is mooi meegenomen (model 3 accu nu ongeveer 500kg), maar bij een goed ontworpen EV (zoals bijna alleen Tesla het doet) is het niet zo’n probleem. De meeste ICE in hetzelfde segment (zoals de M3) zijn zelfs fors zwaarder. Het scheelt namelijk enorm dat je geen groot motorblok, versnellingsbak of kardanas nodig hebt.
Jantje_555 zegt
hopelijk noemen ze deze Performance en houden ze de Plaid benaming voor de 1020pk versie, zoals in de Model S.
Flutterbear zegt
Gezien het gewicht gelijk is deze nieuwe motor ook carbon wrapped en daarmee de “Plaid”. De S moet natuurlijk wel het parades blijven en zie Tesla de frunk van de 3 ook niet opofferen voor de benodigde extra koeling.
minimoke1984 zegt
@willem er bestaat geen model Y plaid. Wel een X plaid..
jippie zegt
Zoals Harry (Harry’s Garage) al zei: “I don’t want a ballistic missile as a proper family car. Most people want something sensible and efficient and yet car manufacturers are chasing horse power”.
kniesoor zegt
Kennelijk vraagt de (huidige) markt wat anders, mensen met een beperkte portemonnaie willen ook kunnen ervaren hoe het voelt om een serieus snel accelererende oto te rijden. Net als de gezalfden met hun Lamborghini’s, Ferrari’s, Porsches et al.
Flutterbear zegt
Dat is de Model Y standard range toch al? Juist de bulk bij Tesla is proper family cars.
smokin zegt
Al had ie 10.000pk, ik kan er met de beste wil van de wereld niks spannends in zien.
Flutterbear zegt
Dat komt pas als je FSD aan zet.
smokin zegt
En dat mag dan weer niet.
Zodra er een auto is die mij zo snel en veilig mogelijk van A naar B brengt terwijl ik een tukkie kan doen ben ik in de markt.
Flutterbear zegt
Spannend hoor, z’n tukkie!
Ik bedoelde meer dat het tijdens het monitoren van FSD altijd een verrassing is wat die gaat doen. Spannender dan voetbal!
fanboy zegt
@smokin: Zet hem neer ergens midden in een stad, trap het pedaal en laat niet meer los. Ik denk dat het best spannend wordt :P
smokin zegt
“Het” is dan wel spannend inderdaad. De auto nog steeds niet. ;)
Trojan zegt
Qua EV rij ik ook liever een Taycan of op benzine een BMW M3. Maar in deze prijsklasse doen ze bij Tesla toch goed hun best om iets uitzonderlijks neer te zetten.
romanzy zegt
Onbegrijpelijk dat er telkens weer met lof en bloemen wordt gezwaaid over Tesla waarvan de CEO er alles aan doet om de MAGA & America First Republikeinen te doen zegevieren bij de volgende verkiezingen. Dan zal Europa BLOEDEN, en ook de Tesla-bezitters en -liefhebbers hun diepe wonden moeten likken. F’cking onbegrijpelijk!!!
https://x.com/TradersAbacus/status/1765199490263179641?s=20
Trojan zegt
Tsja, zo wordt er ook lof gezwaaid over Duitse automerken die zeer twijfelachtige rollen hebben gespeeld in oorlogstijd en hun klanten nog recent hebben bedrogen met sjoemeldiesels en werkelijk tranentrekkende service voor hun eigen productiefouten. Ook wordt er lof gezwaaid over Chinese automerken die worden gebouwd in een land dat er behoorlijk andere principes op nahoudt dan het Westen.
Kortom er is altijd wat, laten we ’t gewoon over auto’s hebben.
Snelle zegt
Zou een top auto worden als ze de ‘versnellingsbak’ van de Ioniq 5N er in gaan ‘leggen’. Dan wordt ook deze Tesla pas een auto waar je echt nog meer rij beleving mee gaat ervaren! Wat mij betreft is Hyundai het voorbeeld wat andere merken moeten gaan volgen om de ev’s van nog meer beleving te voorzien