Hoe is het om met je Tesla Model 3 op vakantie te gaan in 2020?
Autoblog-lezer Alex van Mobility Service Nederland ging met zijn Tesla Model 3 op vakantie dit jaar. Hier heeft hij een leuk reisverslag over geschreven om zijn ervaringen te delen.
Op vakantie met een elektrische auto was een aantal jaar geleden nog volstrekt ondenkbaar. Of nou ja. Het kon wel, maar dan zat je meer in de auto dan op je vakantiebestemming. In hoeverre dat is veranderd de afgelopen jaren, heb ik afgelopen vakantie zelf aan den lijve mogen ondervinden. In deze blog neem ik je mee langs verschillende Superchargers en laadpalen in Duitsland en Oostenrijk, en kom je erachter of het nog steeds afzien is met een elektrische vakantieauto.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Nog steeds is het zo dat op vakantie gaan met een elektrische auto een goede voorbereiding vergt. Ook als je, zoals wij, op vakantie gaat met een Tesla Model 3. Het is handig om vooraf een aantal routes te hebben bekeken, zodat je ook een plan B hebt als er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurt op de route.
Als je in een Tesla rijdt kun je via de website van Tesla gemakkelijk zien waar je laadopties zich bevinden. Als back-up is de routeplanner van ‘A Better Routeplanner’ een goede optie. Met deze routeplanner kun je ook zien waar snelladers van andere partijen zitten én wat een laadsessie je kost. Ook als je Tesla-rijder bent kan ik je adviseren te checken waar snelladers van andere aanbieders zitten. Dit is nog belangrijker als je van plan bent op een drukke reisdag op vakantie te gaan. Omdat het navigatiesysteem van Tesla bijna iedereen langs dezelfde superchargers stuurt, kan een lange rij bij de laadstops ontstaan. Zorg dus voor een plan B en misschien nog wel voor een plan C en D.
Laden bij je accommodatie
Nog voordat je met de planning voor de reis gaat beginnen, is het ook slim om bij het kiezen van de accommodatie uit te kijken naar laadmogelijkheden in de buurt. Tegenwoordig kun je bij Booking.com bijvoorbeeld al filteren op bestemmingen met laadvoorzieningen. Ook Airbnb houdt steeds meer rekening met de behoefte om te kunnen laden. Een echte filtermogelijkheid is er nog niet, maar je kan als verhuurder wel aangeven dat de opties er zijn. Wij kozen – ook omdat we redelijk last minute waren vanwege corona – voor een accommodatie waar géén directe laadmogelijkheid aanwezig was. Dat deden we overigens niet zonder eerst te checken of er in de dorpjes en steden daaromheen wél laadmogelijkheden waren. Omdat ons appartement op 10 kilometer van Salzburg en Berchtesgaden (Duitsland) lag en daar voldoende laadvoorzieningen waren, zagen we geen reden om niet te boeken.
Laadpassen
Je zou kunnen proberen met één laadpas op vakantie te gaan, maar voor je eigen gemoedsrust zijn een aantal back-ups in de portemonnee geen gek idee. Daarom heb ik voordat de vakantie begon een pas van Plugsurfing en Maingau aangevraagd. (Die laatste kwam overigens te laat. Vraag een laadpas twee weken van te voren aan als het kan!) Ik was zelf al in het bezit van een Shell Recharge pas (voorheen The New Motion) en een laadpas van Eneco. Die gingen uiteraard ook mee op vakantie. Tip! Op een site als laadpastop10 kun je nagaan welke pas voor jouw vakantieland de beste keuze is.
Apps
Overigens zijn er zes handige apps die je tijdens je rit kunt raadplegen. Om bijvoorbeeld te kijken waar de laadpunten zich op jouw route bevinden (laadsnelheid), of ze beschikbaar zijn en welke kosten eraan verbonden zijn.
Milieusticker en vignet
Plek van bestemming gekozen? Laadvoorzieningen gecheckt? Dan moet je de dingen nog regelen die je bij een brandstofauto ook gewend bent. Let erop dat een elektrische auto in Duitsland ook een mileusticker moet voeren als je in regio’s rijdt waar dat verplicht is. Een EV is niet vrijgesteld van deze verplichting, ondanks dat de auto geen directe Co2 uitstoot. Persoonlijk vind ik dit een beetje flauw. Die stickers moeten er toch voor zorgen dat de uitstoot wordt verlaagd? Maar goed, let er wel op. Een elektrische auto met een Nederlandse kentekenplaat wordt ongetwijfeld extra goed op de stickers gecontroleerd. Ga je naar Oostenrijk, dan is een vignet natuurlijk onmisbaar. Dat kan overigens tegenwoordig ook met een digitaal vignet!
Onderweg
Ik heb geen laadpaal thuis dus ik heb de dag voor het vertrek, bij ons kantoor in Eelde, de Tesla Model 3 voor de vakantie volgeladen. Ruim 480 kilometer rijbereik gaf de auto aan. Nou rijd ik al wat langer elektrisch en weet ik dat de de range die een elektrische auto aangeeft in 99 procent van de gevallen onhaalbaar is. Het lastige is dat het navigatiesysteem van Tesla in eerste instantie wel uit gaat van die range bij het calculeren van de route. Al geeft de auto wel aan dat je niet harder dan een bepaalde snelheid mag rijden als dat nodig is.
Gelukkig had ik m’n eigen route al gepland. Stop 1 bij de Supercharger in Emsburen, stop 2 net voorbij Kassel bij Malsveld, stop 3 bij Hilpoltstein voorbij Nuremberg en stop 4 bij Weyarn vlakbij de Chiemsee. Overigens was stop 4 niet nodig, maar leek het ons een slim idee om zo vol mogelijk op de plek van bestemming aan te komen, zodat we de volgende dag niet direct naar een laadpaal hoefden. Overigens konden we bij de vierde stop ook direct boodschappen doen. Twee vliegen in één klap.
Met 450 kilometer range in de accu zijn we de volgende dag gaan rijden. Het was een rustige woensdagochtend dus drukte bij de superchargers was zeer onwaarschijnlijk. Rond half 7 gingen we weg en tegen kwart voor 8 stonden we te laden. Een korte stop, want zoveel range hadden we er nog niet afgereden. De Nederlandse snelheidslimiet én baustelle zorgden ervoor dat we onbedoeld zuinig aan het rijden waren. Een kwartiertje later – inmiddels aangemeld bij Netflix en Spotify – waren we weer klaar om door te rijden.
Ondanks dat ik dacht dat Kassel makkelijk haalbaar was met een accu die ongeveer 80% vol is, kwam de Tesla Model 3 op vakantie al vrij snel met het advies om niet veel harder dan 115 km/u te gaan rijden. Best gek, want de totale afstand was ongeveer 250 kilometer. Nou begon het best hard te regenen en weet ik dat elektrische auto’s daar niet van houden. In zo’n bui wordt het kouder en bovendien rollen de banden niet zo gemakkelijk over een nat (en oud Duits) wegdek. Toch zou dat niet mogen verklaren waarom we een marge van 100 kilometer zouden moeten opmaken over deze afstand.
Later bedacht ik me dat de Tesla is z’n algoritmes misschien rekening houdt met het hoogteverschil bij de snelweg in de buurt van Kassel, maar een eenduidig antwoord heb ik daar nog niet op gevonden. Hoe dan ook zorgden de wegwerkzaamheden er weer voor dat ook de tweede laadstop met gemak werd gehaald. Even een toiletstop en een kopje koffie bij het restaurant naast de supercharger en de auto én wij waren er weer klaar voor.
Onderweg richting stop 3 werd het lekker weer, ruim 25 graden! Heerlijk voor ons en ook voor de auto. De ideale temperatuur voor een elektrische auto ligt ergens tussen de 20 en 25 graden. De airco hoeft op die manier niet zo hard te werken en de accu blijft goed op temperatuur. We haalden de stop gemakkelijk, zonder dat we achter een vrachtwagen hoefden te blijven plakken. Volgens mij lag de gemiddelde snelheid op ongeveer 120 km/u. In theorie had deze stop overigens onze laatste kunnen zijn. De Tesla Model 3 gaf tijdens deze vakantie aan dat we Berchtesgaden wel op één volle accu konden halen. Om de eerder genoemde reden kozen wij ervoor om er een vierde stop achteraan te plakken.
Tesla Lounge
Bij de vierde superchargerstop stond een zogenaamde Tesla lounge. Iets wat ik op zichzelf nog niet heb gezien. Ik weet dat er eentje in Amsterdam zit, maar dat is alleen maar omdat de Superchargers tegen het kantoorpand van Tesla aanstaan. Een apart gebouw(tje) voor alleen Tesla rijders had ik nog nooit gezien. Met een code die je in het navigatiesysteem van Tesla kan vinden, kun je de lounge openen. Super handig! In de lounge zelf kun je even zitten, naar het toilet – en als je niet op vakantie bent- je laptop aansluiten om te werken. Anders dan een toiletbezoek hebben we er overigens geen gebruik van gemaakt.
Rit van twaalf uur
Precies twaalf uur na ons vertrek waren we op onze plek van bestemming. Later sloeg ik aan het rekenen. ‘Hoe lang zou je erover doen met een benzine of een diesel’? Negen a tien uur wellicht, maar dan wel zonder uitgebreide pauze en zonder de boodschappen. Geen schrikbarend groot verschil. Ook viel het ons op dat we veel frisser waren omdat we regelmatig langer dan een kwartier waren gestopt. We lagen niet helemaal gesloopt op de bank.
Laden in het buitenland
De volgende dag was het tijd om de omgeving te verkennen, en direct even te checken waar we kunnen laden. Uiteraard hoop je dat je kan laden als je iets gaat doen. Eten, wandelen, fietsen, noem maar op. Met de app Chargemap kun je ook in het buitenland zien waar je kan laden. Deze app is handig (en misschien wel de beste) omdat gebruikers laadpalen ook kunnen toevoegen. Bovendien worden er vaak foto’s van laadpalen toegevoegd zodat je weet waar je moet zoeken. Met een aantal opties in het achterhoofd zijn we naar Berchtesgaden gereden. Eerste laadpaal gevonden, maar helaas buiten gebruik. Geen enkele laadpas deed het. Later zag ik een verfrommeld briefje met ‘Defekt’ liggen, die zou bij de laadpaal gehoord hebben.
In Duitsland rijden nog niet zoveel elektrische auto’s en dus is de nood tot reparatie ook niet zo hoog vermoed ik. De tweede optie was een Tesla destinationcharger bij een hotel. Dat is altijd even afwachten. Het komt namelijk voor dat je hier niet zomaar gebruik van kan maken. Vaak zitten deze laders achter een slagboom. Gelukkig maakt het hotel gebruik van een gedeelde parkeergarage en konden we gebruik maken van de destinationcharger. Grote voordeel van deze plek was de centrale ligging en de kosten. Laden was namelijk helemaal gratis! Ga er trouwens niet blind vanuit dat je kan laden als de app aangeeft dat de laders vrij zijn. Heel vaak stonden er reguliere auto’s op de laadplekken. In Duitsland zijn ze nog niet zo streng als hier dus.
Laadprijzen
Het grote voordeel van een auto met een grote actieradius is dat je de auto eigenlijk maar een paar keer per vakantie hoeft op te laden. Time je dit goed, dan hoef je er niet eens rekening mee te houden. Zo deden we dat ook bij ons bezoek aan de stad Salzburg. Op internet had ik een laadpaal gevonden in een parkeergarage op een steenworp afstand van het centrum. Ideaal! Eenmaal aangekomen bij de laadpaal bleek dat deze (helaas) niet gratis was. Tijd om de collectie laadpassen tevoorschijn te halen dus. Na een aantal keren geprobeerd te hebben, (een vriendelijke Oostenrijkse man probeerde nog te helpen, maar had een elektrische auto nog niet zo vaak gezien), kregen we de laadpaal aan de praat. Eerst de pas ervoor houden en dan pas de kabel erin steken was de juiste volgorde.
Toen we na een uurtje op een terras waren gaan zitten, ben ik toch maar eens gaan opzoeken welke laadkosten de leverancier van de laadpaal rekent. Na een lange zoektocht zag ik een aantal tarieven per minuut staan (Chargemap kende deze laadpaal niet). Dat is al anders dan in Nederland, bovendien zijn tarieven per minuut verraderlijk. Je betaalt namelijk net zoveel als de stroomtoevoer een dipje heeft, of als je auto al vol is maar wel aan de laadpaal blijft staan.
Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik ongeveer 0,10 eurocent per minuut zou betalen. Drie uur laden zou dus 18 euro kosten. Dat was te overzien. Toch schrok ik me aan het eind van het dag een hoedje. In de app van Shell stond namelijk een bedrag van 33 euro exclusief BTW. Dat is dus bijna 40 euro inclusief belasting en een prijs van 0,22 eurocent per minuut. Check dus altijd goed wat de kosten voor het laden zijn en slinger niet zomaar overal een auto aan de laadpaal. Overigens kun je een net overzicht van laadkosten bij de laadpaal vergeten. Hiervoor zul je altijd een app moeten raadplegen of moeten zoeken op internet. Daarna is het nog maar de vraag wat de laadpasleverancier aan overige roamingkosten rekent.
Over het algemeen mochten we trouwens niet klagen over laden en laadkosten. Op den duur hadden we door dat veel Oostenrijkse en Duitse parkeergarages al voorzien zijn van een groot aantal laadpalen, zonder dat er al heel veel elektrische auto op de weg zijn. En dus kozen we vaak zonder een uitgebreide zoektocht voor een parkeergarage. De parkeergarage in Hallein (Oostenrijk) werd uiteindelijk onze favoriet. We hebben er meerdere keren gestaan en geen enkele keer stond er nog een andere elektrische auto te laden. Bovendien was ook deze laadpaal weer gratis te gebruiken. Ideaal die promotie voor elektrische auto’s in het buitenland :-).
Rijden in de bergen
Een elektrische auto rijdt goed. Door het directe koppel en het regeneratieve remmen, is de auto gemakkelijk te besturen door vrijwel iedereen. Daarom was het interessant om te ervaren hoe het is om met een elektrische auto in de bergen te rijden. Daar kan ik kort over zijn; de Tesla Model 3 op vakantie is in de bergen een uitstekende auto. Dat heeft aan de ene kant te maken met de enorme hoeveelheid koppel en PK’s, maar ook met het stuurgedrag en de versnellingsbak (of het ontbreken daarvan).
Menig BMW had moeite de Tesla in de bochtige bergwegen bij te houden. Bergaf is trouwens misschien nog wel leuker dan bergop met de Tesla. Omdat de auto sterk regeneratief remt, hoef je nauwelijks aan je rempedaal te zitten en kun je je dus volledig focussen op sturen. Houd er qua actieradius rekening mee dat je twee keer zoveel range verliest bergop. Bergaf win je dat ongeveer weer terug.
Tesla in Duitsland
Hoe snel wij gewend zijn geraakt aan Tesla’s in het straatbeeld blijkt als je in Duitsland gaat opletten hoeveel je er tegenkomt. Bijna niks! De Tesla’s die je op vakantie tegenkomt komen uit Noorwegen of uit Nederland. De Duitse en Oostenrijkse mensen waarmee ik in gesprek ben geraakt over de auto, staan overigens helemaal niet negatief tegenover elektrisch rijden. Ze waren vooral heeft benieuwd hoe het nou is om elektrisch te rijden en of zo’n auto ook nog praktisch is als je veel in bergachtige gebieden rijdt of tijdens echt koude winters. Mijn vermoeden is dat we de komende jaren veel elektrische auto’s met Duitse kentekens gaan zien. Zeker nu daar ook de financiële prikkel van de overheid een grotere rol speelt. Aan de laadinfrastructuur ligt het in ieder geval niet, die hebben ze al heel aardig voor elkaar.
De terugweg
Met de rit van de heenweg in gedachten, hebben we de terugweg uitgestippeld. Vanwege de grote drukte bij München zijn we eerst doorgereden tot ver voorbij de ring. Omdat we vroeg zijn ingestapt, hebben we de spits helemaal kunnen vermijden en stonden we iets na half 9 alweer aan de lader! Al met al was de terugweg nog relaxter dan de heenweg. We zijn weer vier keer gestopt, maar wel iedere keer maximaal 20 minuten. Daardoor hebben we er nog ruim een uur korter over gedaan dan de heenweg en waren we voor half 6 ’s middags weer in Assen.
Conclusie
Terugkijkend op de vakantie kan ik zeggen dat een Tesla Model 3 een uitstekende vakantieauto is. Natuurlijk heb ik dat om mij heen al meerdere keren gehoord, maar je moet de drempel toch ook maar over durven gaan. Een beetje voorwerk zodat je weet waar je kan laden blijft overigens wel gemakkelijk. Ook laden op de plek van bestemming was gemakkelijker dan in eerste instantie gedacht. Wel is het slim om altijd een aantal laadpassen op reserve te hebben. Op naar de volgende vakantie met de elektrische auto!
Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
Pascal zegt
Mooie uiteenzetting, extra waardevol omdat het van een ervaringsdeskundige komt.
mennok zegt
@Pascal: Een ervaringsdeskundige met een commercieel belang.
bugboy zegt
@mennok: Ik ben zelf nu meerdere malen met een Tesla op vakantie geweest. Qua rijden is die fijner, maar een benzine is gewoon praktischer. Voor woon/werk verkeer is een Tesla geweldig fijn (als je thuis een laadpaal hebt). Nooit tanken, nooit range issues en heerlijk relaxt rijden. Op vakantie vind ik het nadeel dat je zelf niet je stops echt kan kiezen. Vooral in Duitsland sta je vaak bij de Burger King, maar soms zijn er ook betere alternatieven. Dat vind je online terug.
Grootste nadeel zijn de drukte op sommige dagen. Dit jaar viel de wintersport heel erg mee (ondanks de negatieve berichtgeving). Dit jaar zijn regio noord en midden tegelijk vrij, dus dat kon wel eens lastiger worden. Maar mijn probleem zit vooral op locatie. Als je veel rijdt dan moet je veel laden en de snelladers zitten vooral aan de snelwegen waar ik niet veel kom. Dan is tanken gewoon prettiger (tenzij je kan laden bij je huisje).
De onduidelijkheid met laadprijzen is een drama. Met verschillende pasjes betaal je andere bedragen bij dezelfde paal. Ze mogen wat mij betreft verplichten dit beter inzichtelijk te maken.
johanteekens zegt
Ik herken alleen de uitdagingen met laden niet. misschien is het gewoon even wennen. Ik ben voor vakantie vorige zonder onvoorbereiding Italie heen en weer gereden. Ook de auto pilot (fsd, navigate on autopilot) maakt de rit heel ontspannen. Ondertussen heb ik 73000 km in de model 3 gereden, maar voor mij was het ook even wennen in het begin.
osmo zegt
Ik heb mij altijd afgevraagd hoe haalbaar een vakantie met een elektrische auto nu zou zijn. Perfect te doen blijkbaar. :)
Bedankt voor het leuke leesmateriaal!
johnhert zegt
@osmo: Te voet kan ook, maar net wat jij acceptabel vindt…
Robert zegt
Interessant verhaal, maar er wordt dus best nog wel veel voorbereiding gevergd, wil je onaangename verrassingen voorkomen.
Ik lees lees verder “0,10 eurocent per minuut” en “0,22 eurocent per minuut”, maar het lijkt me dat dit € 0,10 resp. € 0,22 moet zijn?
mobieler zegt
In de jaren tachtig ging ik met m’n ouders met een auto op lpg naar Frankrijk. Was exact hetzelfde verhaal als dit. Daarna een van de eerste auto’s op loodvrije benzine. Zelfde verhaal. Hele route plannen en uitstippelen naar pompstations. En dat toen zonder internet en apps.
vaakbenjetebang zegt
Met het verschil dat een LPG-auto ook gewoon op benzine kan rijden. Een niet onbelangrijk detail.
pramm zegt
Ik denk dat deze wens om zo goed voor te bereiden vooral vanuit persoonlijkheid komt. De een wil graag alle risico’s vooraf uitsluiten, de ander denkt, ik zie wel.
In 2015 ging ik voor t eerst met de Tesla op vakantie. Superchargers waren er al wel, maar nog niet half zoveel als nu. Publieke laadpunten ook nagenoeg niet. Enige wat ik als voorbereiding had gedaan, was een goede verlengkabel in de auto leggen.
De rit richting St Tropez duurde 16 uur. Wat eigenlijk maar 2 uur langer was dan de jaren daarvoor met een diesel.
En laden op bestemming… Overal is een stopcontact en kan je dus gewoon laden. Er zijn maar weinig mensen die op hun vakantiebestemming dagelijks graag 400 km blijven rijden. Op een gewoon stopcontact komt er iedere 24 uur weer 275km range bij. Meer dan genoeg dus.
probono zegt
Enorm lang verhaal, maar waarom? Ik ben zonder voorbereiding naar zuid Frankrijk geweest, gewoon navi aan en rijden. Echt, ik snap alle drukdoenerij en plan A t/m D (?) eromheen niet, want simpeler dan dit gaat t niet snel worden. Gewoon gaan karren en super simpel. Op de camping ook makkelijk op de stroom aansluiting even ‘s nachts bijladen. terugzakken naar 8 ampere laden en je laadt met 11-12 km per uur bij zonder zorgen over de stoppen.
probono zegt
@probono: enige is wel: met niet tesla zou ik me wel voorbereiden, zonder supercharger netwerk bsb.
SpiderIV zegt
@probono: het gros van de Nederlanders bereidt de vakantie uitgebreid voor mede omdat het de langste rit is die ze in het jaar maken. Wat extra toelichting zeker met het “nieuwe elektrische rijden” is dan wel welkom.
Als niet elektrische rijder komt dit als een leesbaar en reëel verhaal over. Geen Tesla-gekwijl maar redelijk reëel met natuurlijk een commercieel tintje maar dat is al keurig in de eerste alinea aangegeven dus uitstekend toch?
probono zegt
@SpiderIV: dat snap ik. Echter, zoals het artikel is geschreven wordt er veel moeilijker gedaan dan nodig. Zoals gezegd, ik heb me geen minuut voorbereidt op de reis naar zuid Frankrijk in m’n model 3. Het verzinnen van een plan a tm d is je reinste tijdverspilling.
stefan00 zegt
@probono: klopt, ik ben in 1x naar Biarritz gereden, 0 voorbereiding. Instappen en gassen maar. En 120kmh? Ik heb een groot gedeelte van de reis 150kmh gereden, het laden van 8% naar bijv 25% gaat zo snel, dat het niet de moeite waard is om energie te gaan sparen. Wel leuk om te zien dat er eens iets positiefs te melden valt.
Gert-Wim van der Snel zegt
Klopt, heb ik ook gedaan, dat laden op de camping met 8 Ampère. Gaat prima. Wel een niet al te dunne (minimaal 3 x 1.5 mm2) kabel menemen. Overdag rijden en ’s nachts laden.
bugboy zegt
@probono: Een rondrit door Schotland ga je niet redden zonder voorbereiding. Ik heb een CCS retrofit laten uitvoeren en de huisjes geselecteerd zodat ik dichtbij kan parkeren om te kunnen laden (heb ook een industrieel 25m verlengsnoer). Maar ook in Noorwegen moest ik toch wel wat puzzelen, omdat mijn 230V lader daar meestal niet functioneerde.
Gijs zegt
Leuk verhaal! En zeker herkenbaar, wij zijn dit jaar ook voor het eerst met de Tesla Model 3 Long range op vakantie gegaan, Frankrijk voor ons. Ruimte in de kofferbak was voldoende (gezin van 5 personen), kon nog opblaasbare roeiboot mee wat ik niet had verwacht. Supercharger netwerk is écht een uitkomst, denk dat ik meer stress had gehad als we deze niet hadden kunnen gebruiken. Je moet wel beseffen dat het (voor ons) traditionele ‘aire’ gevoel er niet is als je ergens in de middle of nowhere met 16 Tesla’s staat te laden….. ABRP (a better route planner) is echt een top-app. Ik had 5 laadpassen mee, gelukkig alles kunnen doen met de Shell pas. Hotels hebben ook steeds vaker palen staan, moet wel beetje geluk hebben dat deze niet bezet zijn maar dat ging goed. Op te terugweg 1x moeten wachten omdat alle superchargers bezet waren met 3 wachtenden voor ons….uiteindelijk binnen 10 minuten aan de beurt, iedereen komt toch een beetje gefaseerd aan. Jammer dat je in de auto niet aan kan geven dat je met xx% accu op je bestemming aan wil komen, is echt een feature die ze moeten instellen (ABRP heeft die wel in de app).
Al met al enorm meegevallen hoeveel geklooi / stress het gaf om met de EV op vakantie te gaan. Ben benieuwd naar ervaringen van EV’s die geen Tesla zijn!
flardi zegt
Kortom: een hoop gedoe.
nautique206 zegt
@flardi: haha, ik ben al afgehaakt bij de uitgebreide voorbereiding…
probono zegt
@nautique206: dat snap ik wel. Daarom vind ik het ook zo’n onzinnig artikel. Ik reis zelf naar zuid Frankrijk met m’n model 3 en werkelijk waar: je hoeft alleen je navi te volgen & al die voorbereiding is gewoon onzinnig tijdverdrijf.
B00G1E zegt
Vergeet die 10 verschillende laad passen niet!
pramm zegt
Ik gebruik er al 5 jaar en 150k km inclusief meerdere buitenland trips in totaal…1.
quincy zegt
@pramm: Kan je ook delen van welk merk?
pramm zegt
Natuurlijk, wil ik dat delen. Het is een Tesla. Dit jaar is overigens een collega voor t eerst ook met een Etron 50 naar Italie gereden, zonder enige verdere voorbereiding, gewoon via de Ionity laders.
alloallo zegt
Ik ben super tevreden met mijn Tesla, maar ik erger me kapot op lange afstanden. Niet harder dan 130 op de autobahn en circa 2 uur tijdverlies op een afstand van 800km. I admit: ik ben een ongeduldig type..
pramm zegt
2 uur tijdverlies… 4 uur retour… Wel eens berekend hoeveel tijd je op jaarbasis verliest met tanken.
bugboy zegt
@alloallo: Je bent sneller met 165km/u rijden. Moet je wel wat iets langer laden, maar dat tijdverlies maak je ruimschoots goed met de extra snelheid. Werkt vooral ‘s nachts want overdag kan je vaak toch niet lang hard rijden.
Ot92 zegt
Dankzij dit artikel kan ik concluderen dat electrisch rijden buiten NL niks voor mij is.
Gert-Wim van der Snel zegt
Niet nodig. Voor het eerst dit jaar met een Tesla 3 gereden op vakantie nasr Zuid-Frankrijk en fluitje van een cent. Rijdt heerlijk berg op berg af. Zelfs mijn vrouw wil nu wel in de bergen rijfen. ’s Nachts met normale stekker opladen en overdag rijden. Op de snelwegen de superchargers gebruiken, daar zijn er in elk land zat van.
bugboy zegt
@Ot92: Top! Houden we meer plekjes vrij bij de lader ??
kwaks zegt
Moet zeggen dat ik er eerst wat tegenop zag, maar ik ben dit jaar voor het eerst met mijn model X op vakantie geweest naar Zuid-Frankrijk. Went wel, prima te doen.
Range anxiety valt wat mij betreft onder pseudo-angst.
MarcoM zegt
Herkenbaar bij velen, de laadangst, 40 jaar geleden was dat met LPG ook zo, men reed amper op benzine aangezien de carburateur meestal verstopt was, dus iedere 350km met je Opel Manta naar de gaspomp, voor het buitenland hadden we een LPG boekje waar de gasstations in stonden, dat was meestal ergens achteraf op een industrieterrein en dan hopen dat het werkte. 40 jaar later rijden we een (as)Kona, (zoonlief had er een sticker voorgeplakt), en de Kona rijdt ook ongeveer 350 km met een volle “tank”. Voordeel nu is miljoenen laadmogelijkheden, immers in geval van nood kun je altijd ergens aanbellen en wat stroom er in druppelen. Laadangst, nee; verbaasde blikken in het buitenland, ja. De Kona heeft net als Tesla bijvoorbeeld, geen grill, dus een beetje een auto met muilkorf, v.w.b. design is dat wel een dingetje. Sommige Duitsers willen koeken onder de haube, blijkt dat ze onder de motorkap willen kijken, tja en dan zien ze een wasmachinemotor.
quinn zegt
Spontaan een mooie verre trip ondernemen is dus onmogelijk, jammer want dat is juist vakantie!
pramm zegt
Juist wel. Want de auto staat ook op locatie gewoon aan een stopcontact en is dus meestal gewoon opgeladen.
Dus niet zoeken naar een pompstation.
bugboy zegt
@quinn: Wat een onzin. Die voorbereiding doe je de eerste keer voor de zekerheid. Daarna weet je dat het onnodig is.
quinn zegt
@bugboy: verschrikkelijk ding zo’n Tesla, de Duitse rechter heeft daar zojuist ook uitspraak over gedaan.
bugboy zegt
@quinn: Lekker makkelijk. Heb ik er ook eentje. Dieselgate…
flutterby zegt
In Spanje en daar ook genoeg Tesla’s gezien (met gele platen uiteraard) en maar één eNiro onderweg in Frankrijk.
Ondanks dat er bij mij gewoon benzine in gaat nog steeds meer gestopt dan met een EV nodig was geweest. Hoewel bij vrijwel elke stop één snel(?)lader te vinden was denk ik niet dat mijn kinderen zich zo goed laten plannen. Of ik het volgend jaar volledig elektrisch aandurf weet ik nog niet. De Model X lijkt wel af te vallen aangezien die aanzienlijk vaker moet laden dan een S of 3.
Bergaf was met de plugin ook heerlijk en totaal 10-15% “emissievrij” kunnen rijden (wat dat ook inhoud).
pramm zegt
Een nieuwe model x (raven) heeft een prima range hoor. Ook op de snelweg.
RiKe zegt
Dit jaar ook met een Tesla model 3 op vakantie geweest naar Oostenrijk, was prima te doen en je komt inderdaad best fris aan. Het is wel duidelijk dat het pas interessant wordt om met een elektrische auto op vakantie te gaan als je snelle laadtijden hebt en een fatsoenlijk (350 km) bereik hebt. Anders gaat zo’n rit echt veel te lang duren
baklava zegt
Klinkt als een enorm gedoe.
padoempats zegt
Hha die conclusie: ‘kortom uitstekende vakantieauto’. Ik ben ook met tesla op vakantie geweest. Nee hij is VERRE van uitstekend. Ja het kan, maar uitstekend is het gewoon niet. Plannen, plannen en hopen dat de laadstations werken. Ook de ruimte in een model 3 is bij lange na niet ruim om het hier ook een ‘uitstekende vakantieauto’ te noemen.
Gewoon commercieel verhaal. Trap er niet in
flutterby zegt
@padoempats: iemand op je uitlaat getrapt?
viezefreddyw zegt
@flutterby: Waarom gelijk zo’n reactie? De auteur van het artikel geeft zijn bevindingen, een ander mag toch tegenovergestelde bevindingen hebben?
flutterby zegt
@viezefreddyw: het wordt lastig inhoudelijk reageren op een reactie zonder inhoud.
degrotemuis zegt
@flutterby Geen inhoud? Ik lees toch duidelijk te weinig ruimte, teveel plangedoe en tussen de regels in dat er 1 of meerdere laadpalen onderweg niet werkten en voor ellende zorgden. Die keer inhoud. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar dat zijn wel de bevindingen van padoempats.
probono zegt
@padoempats: dat is apart. Je voert gewoon je eindbestemming in, en je doet wat je navi zegt. Jouw ervaring is dan wel een heel aparte, want hoe je dat voor elkaar krijgt is bijna knap!
padoempats zegt
@probono: voor een enkele reis werkt dat. Maar na die bestemming moet je terug, daar wordt geen rekening mee gehouden. Zo moest ik om de volgende dag verder te rijden helemaal terug rijden naar die supercharger om weer verder te komen.
Of naar winterberg, heen gaat prima, maar als je daar niet kan laden, en je rijdt wat, dan red je de supercharger terug niet meer
padoempats zegt
@probono: een 3e keer was ik 180km verder dan mn laatste supercharger. Maar terug kon niet, dst redde de range niet. Om naar huis te gaan moest ik juist verder door rijden frankrijk in om bij dichtsbijzijnde sc te komen.
Maw, je eindbestemming is niet je laatste bestemming. Dat is wel degelijk iets om rekening mee te houden
flutterby zegt
@padoempats: Één keer kan gebeuren, maar na de tweede keer had je nog niet door dat snelladen is voor tot volgende lader? Dat hoeft trouwens niet uitsluitend bij Superchargers maar kan ook bij andere.
Verder is dat totaal een andere situatie als je initiële reactie dat laadpalen niet werken en de auto te klein is voor een “vakantieauto” (terwijl ik mensen ken die met een MX-5 gaan).
padoempats zegt
@flutterby: jawel, maar als blijkt dat op de eindbestemming een publieke paal had moeten staan die nergens te bekennen was sta je toch mooi voor paal
pramm zegt
Dan zijn er genoeg locaties waar je kan vragen of je een stopcontact (tegen betaling) mag gebruiken. 1x zelfde meegemaakt. Gewoon gevraagd of ik een paar uurtjes het stopcontact mocht gebruiken en de range was al weer voldoende.
riel zegt
@padoempats: Ik ben in Slovenië en je hoeft eigenlijk niks te plannen. Gewoon rijden.
bugboy zegt
@padoempats: Een model 3 heeft toch aardig wat bergruimte. Klinkt als blind voor de bijtelling een Model 3 geleased. Ik heb genoeg aan te merken op Tesla, maar bagageruimte is meer dan AP de meeste andere auto’s.
padoempats zegt
@bugboy: ik heb geen model 3 gehad, maar een model s. De bergruimte is natuurlijk niet uitstekend te noemen als vakantieauto. Een station is dat veel meer. Ik viel over de conclusie ‘uitstekend’, wat natuurlijk onzin is
bugboy zegt
@padoempats: Ik heb ook een Model S. Daar past meer in dan in mijn vorige Audi A4 station of Mazda 6 station. Alleen zit achterin vind ik minder qua ruimte. Met 2 mannen, 2 vrouwen en een kind van 6 op wintersport. Wellicht dat een station van het kaliber Suoerb of V90 meer ruimte heeft.
Model 3 zal iets minder zijn, maar veel voor dat segment. Ik zou alleen die kofferklep onhandig vinden.
padoempats zegt
Een Model S is al een heel stuk beter, echt veel ruimte. Maar het ging hier om de ‘uitstekende vakantieauto’ de Model 3 …
fabian1978 zegt
Moet er niet aan denken. Wat een gedoe.
scrmeagle zegt
Zo’n verhaal hoef je gelukkig niet te maken met een brandstof auto! Is meneer een beetje autistisch? Wist niet dat je zo kan ouwehoeren over een rijdende ipad.
frank2b zegt
Even kijken, hoe doe ik dat het liefst….
Maandagochtend vroeg neus naar het zuiden en gaan. Waar zijn de leukste en kleinste weggetjes? Genieten begint al in de Ardennen. Weet je wat? Ik ga hier even door het Müllerthal. Schitterend!
Door naar het Frans Massief. Onbeperkt cruisen door kleine ingeslapen dorpjes!.Ohw wacht, brandstof op 10%. Geen nood, in het volgende dorpje is een pomp. 5 minuten pauze en dóór! Hé wat een leuk hotelletje. Even een forelletje pakken en de volgende dag weer de weg op. Wordt het Zwitserland of Italië?
Wat zei je daar? Plannen? Huh?
arta zegt
Dit is toch een prima samenvatting van zijn vakantie? Voor iedereen die angst (of haat) heeft tegen elektrisch rijden: je bent nog niet verplicht om over te stappen hè!
Geniet van je plofmotor zolang het kan en het gevoel van vrijheid die het jou geeft!
De toekomst is elektrisch en het wordt makkelijker dan hetgeen nu voorgesteld.
Nb. Ik heb de ochtend voor vertrek nog even een Maingau account aangemaakt in de app om te kunnen laden. Direct dezelfde dag te gebruiken.
riel zegt
@arta: die account is wel handig. Werkt ook hier in Slovenië bij de chargers van het vakantiepark. Niet nodig, wel makkelijk :)
probono zegt
Vind het toch gewoon een slecht artikel, en dat zeg ik als tesla rijder. Het klinkt allemaal zo veel ingewikkelder dan het is; jammer, want daarmee bevestigd de auteur vooroordelen die wat mij betreft onjuist zijn, terwijl ik eerst zelf best sceptisch was over op vakantie gaan met een tesla. Met name al dat geplan…waar gaat dat over? Iedereen vraagt 5 passen aan, maar de praktijk leert dat je die helemaal niet nodig hebt. Ook abetterroute planner is leuk, maar helemaal niet noodzakelijk. De superchargers zijn zo ontzettend goed geregeld….een kind kan de was doen zou ik zeggen.
arta zegt
@probono: ja. Dat idee heb ik ook. Over de route du soleil; zwager is al drie jaar aan het kamperen met 4 personen in zuid Frankrijk en rijdt zonder problemen heen en terug via SC netwerk.
Dit is voor mij DE reden om een tesla te kiezen als volgende auto en niet een Kia, VW of andere auto. Die zijn in nederland (met Fastned) helemaal prima. Maar voor Europees rijden is Tesla de enige die het echt goed voor elkaar heeft!
In de auto plannen, selecteren en heen rijden. In pluggen en laden maar. Kind kan de was doen.
riel zegt
Ik lees dit momenteel op vakantie in Slovenië. Het supercharger netwerk is voldoende. We zijn zonder gereken of gepuzzel hierheen gereden. Een of twee keer pak je even een supercharger om op bestemming wat rond te rijden. 350km range is hier in Slovenië echter ruim voldoende. Laden tot 80-85% duurt 20 minuutjes vanaf bijna leeg. En ja, bergop houdt de navigatie zeker rekening mee, check je energie dashboard maar met de voorspelling van de rit daar lees je eigenlijk al de hoogte verschillen uit af!
louisvdd76 zegt
Gedeeltelijk herkenbaar…. nu 2x op wintersport (Oostenrijk & Italië) geweest met een Model 3 LR. Autopilot op 150kmh en laat maar hobbelen… ja, dan verbruikt hij wat meer maar doordat er genoeg snellaadstations zijn (van Tesla maar ook van andere) is het volgooien tot 75-80% en door.
Ik was ook het type die zondagnacht om 4 uur ’s ochtends richting Obertauern vertrok met een Passat Diesel…. en daar om 11.00 uur dan aankwam…. 12.00 uur op de ski’s en ’s avonds vroeg eten en dan klapte je in….
Nu ook vroeg vertrekken maar je (en je passagiers) komt zo veel relaxter aan… Ik ben om :-)
En op de locatie rustig voldruppelen met een 220V stekker.
Ot92 zegt
@louisvdd76 950km in 7 uurtjes heb je knap gedaan met een volgepakte Passat b8 1.6tdi.
Koos zegt
Inderdaad plannen is niet meer nodig. Net terug uit Zuid-Frankrijk. Navi aan en rijden maar. Geen enkele keer moeten wachten voor een vrije laad plek. Meestal was de auto sneller vol dan de familie tijdens lunch en koffiestop. En in de bergen rijdt het geweldig. Voorheen met de e-Golf was het altijd plannen. Plan B en C achter de hand was nodig. Nu totaal niet meer. En de Supercharger locaties leken me meer Corona-proef dan de tankstations. Kortom topervaring.
faalhaas zegt
Als alternatief rij ik een hybride op LPG, 20 euro voor 500km, en in noodgevallen benzine als backup. 1 pasje en binnen 5min weer ready om te gaan. Elektrisch is prima maar overall voor mij nog iets teveel haken en ogen.
bitd zegt
Corona maakt alles wat makkelijker onderweg, het is gewoon rustiger.
Afgelopen Zaterdag om 11:00! naar Italië gereden 1350km in 13 uur met 1 uur stop om te eten en 1x tanken… ik zie dat niet gebeuren met een stekker auto en 3 kids op de achterbank…
Ot92 zegt
@bitd 1x tanken in 1350km? Dat is niet met de Rs6, daar durf ik wel op te wedden :-)
jeroenm83 zegt
Met de RS6 wederom lekker op vakantie geweest. Gardameer->Gelderland in een reistijd van 10:30. Rijtijd was iets meer dan 8,5 uur. Geen files, lekker jagen en dan sta je toch vaak te tanken…..in een paar minuten, en je klapt er ergens nog even zo’n hamburger in. Regeneratief rijden? Hmm….terugschakelen geeft altijd lekkere klappers, best vermakelijk. Vindt mijn vriendin ook. Ohja, en in Duitsland linkerbaan rammen, alles begint qua snelheid met een 2 en ook de 3 nog even aangetikt. Ik noem dat vakantie.
Allemaal slecht voor t milieu, blabla. Ik stapte uit thuis, en voelde me prima. Now we’re talking reis- of vakantie-auto. Je kan een RS6 of zoiets niet helemaal vergelijken met een Tesla natuurlijk, maar dat opgehemel en dat gezeik met die laadpalen en dat eindeloze goed praten dat t allemaal mega-makkelijk gaat….hou op zeg.
Voorbereiding? Koers noord. Dat was t.
Dit bericht was niet gesponsord door de VAG groep.
degrotemuis zegt
@jeroenm83 Als het gaat om snel thuis komen, probeer het volgende keer eens met een 130pk franse diesel, die kunnen het zonder file in 8 uur rijtijd, 9 tot 9,5 totaal.
jeroenm83 zegt
Dat is tegen de 140 kmh gemiddeld. Vind ik knap! Doet de 130 pk Franse diesel t dan nog bij aankomst?
Ot92 zegt
@jeroenm83 Haha mooi stukje tekst, ik heb er wel om kunnen lachen. Verder ben ik het compleet met je eens.
vreekfonk zegt
“Allemaal slecht voor t milieu, blabla.” Jammer van deze opmerking. Had liever gelezen: “hoewel ik een groot liefhebber ben van Audi kan ik het tegenover m’n kinderen niet meer verantwoorden een plofmotor te blijven rijden, mijn volgende Audi wordt dus een Etron…” We gaan de wereld niet redden met alleen Ev’s maar het zou wel helpen als de mensen met voldoende budget de plofmotor zouden skippen en kiezen voor het , minder milieubelastende, prima alternatief genaamd EV.
quinn zegt
@vreekfonk: EV is enorm belastend voor het milieu, wordt toch eens wakker groen linkse rakker!
vreekfonk zegt
Ben klaarwakker en geen groene linkse rakker (anders zou ik niet in de automotive werken) Een EV is nu al vele malen schoner dan een ICE ncl. productie (en wordt alleen maar schoner indien de gebruikte energie voor productie en gebruik duurzamer wordt opgewekt, zelfs auto blog heeft hier een item aan gewijd: https://www.autoblog.nl/nieuws/elektrische-autos-zijn-3-keer-schoner-dan-benzine-en-diesel) Dat het verdwijnen van de ICE misschien niet leuk is begrijp ik (hoewel, als je van nieuwe techniek houdt kan een echte autoliefhebber ook z’n ei kwijt tussen het steeds groter wordende aandeel van Ev’s) Het probleem van de klimaatproblematiek is gigantisch groot en lijkt onoplosbaar, Simpelweg negeren dat het er is lost niets op en maakt het probleem alleen maar groter. Als autoliefhebber zie ik de EV als fantastische nieuwe techniek die het mogelijk maakt onze hobby (auto’s rijden en bewonderen), te blijven uitoefenen. Mijn advies zou dus zijn: kijk met een positieve blik naar de komst van Ev’s aangezien de ICE echt gaat verdwijnen..
bitd zegt
@Ot92: hehe nee, met de 3.0 diesel idd. De RS6 zou met 3 a 4x tanken worden… zonder kids dan
Ot92 zegt
@bitd Is dat (ook) een a6? Ik gok een 3.0 bitdi? Die zijn lekker te tunen zeg pff, gaan met gemak richting de 450pk en ruim 900nm koppel.
bitd zegt
@Ot92: nee een Q7 3.0 hybrid
bitd zegt
@Ot92: had trouwens ook een A7 BiTdi met 375 pk, echt top, 280+ autobahn en nog steeds 700km per tank. Maar die is eruit
Ot92 zegt
@bitd Dat geloof ik wel, die dingen gaan echt lekker.
De Q7 3.0tdi E-Tron heeft ook wel een leuk vermogen na een remap. :)
jeroenm83 zegt
Bij JD?
9000cse zegt
@bitd “…naar Italië gereden 1350km in 13 uur met 1 uur stop om te eten en 1x tanken…en 3 kids op de achterbank…” Mijn conclusie: Deze kids verdienen echt een betere vader…
bitd zegt
@9000cse: uh… zolang iedereen het naar zijn/haar zin heeft niets aan de hand toch?
Het plan was trouwens om een hotelletje te pakken, want ik dacht dat het kansloos was, maar Corona maakte het mogelijk.
Snap trouwens maar gedeeltelijk je opmerking: bijna iedereen kan wel langere reistijden melden indien ze ooit met de auto naar wintersport/Frankrijk/ItaIië zijn gereden, of misschien Zweden in jouw geval?!
degrotemuis zegt
Tweede jaar een soortgelijk artikel met de meest vakantie geschikte EV naar mijn mening. Jammer ergens.
Ik ben vooral benieuwd naar dezelfde reis met een Leaf 40kWh, eGolf, MG ZS. Zonder Superchargers, minder range en 2 van de 3 Rapidgate. Elektrisch rijdt erg comfortabel en relaxed, maar is het nog zo relax met oplopende laadtijden per laadsessie bij de eGolf en Leaf, een range van max 200km over de snelweg en het niet kunnen gebruiken van Superchargers?
Met een Tesla zou ik niet zo moeilijk doen, paar laadpassen mee, ABRP, Chargemap, evt Chargeprice en gaan. Ik snap ook niet helemaal het nut van het voordeel van een AC laadplaats 10km van de verblijfplaats, ga je dan de auto 10 km verder wegzetten en naar je verblijf lopen?
Houd voor Maingau maar 4 weken aan voor de veiligheid.(prima pas voor snelladen trouwens, helemaal nu Eins vanaf 1 sept de prijzen omhoog gooit)
Maingau gaf een paar weken terug op de website aan dat er vertraging is door drukte.
jag1960 zegt
Leuk verhaal maar nog iets te veel laadstress, wij doen nu al weer een paar jaar vakanties met onze S (100) en het is wat makkelijker dan in dit verhaal. Met slechts 1 pas (shell newmotion) kun je vrijwel overal in Europa laden. Om vanaf Utrecht in Fuessen te komen (bij grens met Oostenrijk) hadden we aan 2 laadstops genoeg (Oberhonnefeld en Stuttgart). Thans in Sudtirol (Italië) en we hebben m 1x tijdens vakantie van 2 weken aam een lokale lader gehangen in een dorpje, tijdens een wandeling. Auto weer vol. Werkt toppie. Nog even over harder dan 130 rijden in Duitsland: yeah right, waar kan dat nog langer dan 10 min? Tegenwoordig overal Baustelle ofwel max 130. Das war einmal.
peke zegt
Leuk verhaal, maar elke trip dient gepaard te gaan met laad voorbereiding.
Ik wil niet ev bashen, maar elke keer checken of er een paal in de buurt is, niet-transparante prijzen in laden, een extra stop om vol op locatie aan te komen, etc.
Vakantie is voor mij: gaan en helemaal nergens meer aan hoeven denken.
Dit zou voor mij niks zijn. Teveel plannen en dergelijke.
Kinderen vind ik nog het grootste probleem.
Wij zijn dit jaar 900km in 9 uur naar huis gereden. Onze kleine jongens (2 en 4) deden het zo goed, 1 keer half uur gestopt bij speeltuin. Daar getankt en door.
Ik wil niet als boys lekker slapen (dan worden ze zeker wakker) of lekker kletsen of spelen opeens moeten laden. Daarvan wil ik profiteren en doorrijden:)
Ps: de wintersport gedaan met een model 3. Bedankt, daarvoor is het echt niet geschikt ;)
helaaspindakaas zegt
Wat een gedoe, ben gisteren even naar Salzburg gereden op 1 tank en straks weer op 1 tank terug heb niks gepland. Gewoon rijden klinkt na het lezen van dit verhaal als de toekomst?
throwingstars zegt
Wat een gedoe! Ik rijd al 3 jaar Model S en ga er 2-3 keer per jaar mee vakantie. De enige voorbereiding die ik tref, is op voorhand toestemming vragen om op mijn bestemming een stopcontact te gebruiken, uit beleefdheid. Voor de rest heb ik nog nooit wat dan ook gepland of mijn hoofd gebroken over bereik, opladen of snelheid aanpassen. Ik ben er zo weinig mee bezig dat wanneer mensen mij de eeuwige “hoe ver geraak je nou op een volle batterij”-vraag stellen, ik zelfs niet kan antwoorden. Ik rijd en ik laad wanneer dat nodig is, de auto rekent alles netjes uit voor mij.
Afgelopen winter op skivakantie geweest met twee auto’s (7 mensen). De 420d Gran Coupé van de vrienden heeft over de rit van 920 kilometer 35 minuten minder lang gedaan dan wij. Op die afstand is dat echt niks. Sterker nog: zij hadden voor ons gekookt tegen dat wij arriveerden. Ik klaag niet ;)
sudbina zegt
Ik ging een tijdje terug naar de Franse Alpen, tank was bijna leeg en toen even gestopt bij een tank station en kon vijf minuutjes later weer door.
Kort geleden moest ik ook op stel en sprong naar Tsjechië. Ging uitstekend met grote stukken op snelheden waar een accu spontaan van leegt loopt. Wederom, lampje ging branden en zonder vertraging of zwetende billen kon ik in vijf minuutjes weer mijn weg vervolgen.
Ik gun iedereen zijn pleziertjes en al die collega’s die graag die paar honderd piek in de maand besparen gun ik het ook van harte; maar ik hou het toch echt nog even bij mijn benzine autotje.
Diesel Rocks zegt
Nou ik zie het al, als je een BEV hebt dan moet je echt houden van ingewikkelde vakanties waarbij de auto steeds aan je kop zeurt dat je niet zo hard moet rijden en je dwingend adviseert waar je de auto stil moet zetten. Pak dan een diesel, en neem je schoonmoeder mee. Dan heb je hetzelfde gezeik aan je kop, dat je genoeglijk kunt negeren, en duurt het niet zo lang.
rs62k5 zegt
Wat een onzin, met een Tesla stelt het niks voor om zo’n trip te maken. De schrijver maakt het ook wat complexer als het is. Ben een weekje terug met de Model 3 in 1 ruk teruggereden uit Toscane (1420km), met dakkoffer. Steeds 200-280km tussen stops (affi, brenner, ulm, hirschberg, ionity bad honnef -> utrecht). Tesla navi gevolgd en af en toe zelf stops gekozen. 130 gereden waar het kon. Kleine kids achterin.
Vrienden op dezelfde camping vertrokken 1 uur eerder en kwamen 2 uur en drie kwartier eerder thuis (vlak bij ons) aan. Conclusie, met grote diesel station en kids (net als wij) rij je dus op een normale dag over 1400km, 1,5 uur sneller. Natuurlijk, rij je in je eentje, en is er niemand op de weg, dan kan het verschil groter zijn, maar in de praktijk komt dat in DE bijna nooit meer voor (tenzij ‘s-nachts). Zonder dakkoffer en met V3 superchargers kan je nog een stuk sneller en verder rijden.
Op lokatie laden: iedereen heeft een stopcontact en daarmee kan je, zelfs op 6a, je auto langzaam wel vol krijgen. Op een camping kan je met een blauwe caravanstekker veel sneller laden.