
Kijk, toch gaat het ergens goed met het merk.
Sinds fabrikanten zich massaal hebben gestort op het maken van elektrische auto’s, is het vooral een wedstrijd om te zien wiens product het meest ver kan rijden en het snelst kan opladen. Tesla mag dan bergen kritiek ontvangen, op beide gebieden wordt het nog relatief nieuwe automerk amper overtroffen. Afgelopen weekend heeft het zichzelf weer naar een hoger niveau geholpen, door een update uit te rollen die de Model 3 (rijtest) weer sneller laat opladen.
We praten over een firmware-update, die Tesla dit weekend heeft uitgerold voor alle Europese Long Range Model 3’s. Dankzij de nieuwe update kunnen deze EV’s nu opladen met een snelheid van 200 kW. Dit is 50 kW meer dan voorheen en dus weer een stap in de juiste richting. Bij de juiste snelladers kan de Model 3 Long Range nu worden volgeladen in ongeveer een half uur tijd.
Hoewel het een positief bericht is voor Tesla-rijders, is het niet zo dat nu direct overal van deze opwaardering geprofiteerd kan worden. Een aanzienlijk deel van de snelladers kan dit aantal kW’s momenteel namelijk niet handelen. Tesla’s V2 Supercharger zijn goed voor 150 kW, bij sommige Fastned-laders wordt 175 kW gehaald.
Gelukkig staat dit op het punt te veranderen. Tesla zelf zal zijn V3 Supercharger op korte termijn uitrollen, waarmee tot snelheden van 250 kW geladen kan worden. Daarnaast zal men met het IONITY-snellaadnetwerk, een initiatief van een aantal autofabrikanten, snelheden van 350 kW moeten kunnen bereiken. Tesla’s die hier laden, kunnen energie opslurpen tot 200 kW. Fastned is eveneens bezig met een dergelijke upgrade. (Bron: Autocar)
Geef het nog een paar jaar en je elektrische bolide is binnen 5 á 10 minuten volledig opgeladen. De nadelen ,afgezien van passie en een lekker motorgeluid,want je 1 liter 3 cilinder klinkt zo lekker, worden steeds kleiner.
@singer911: ja en het zal voor mij misschien een paar keer per jaar zijn. De rest van het jaar rijdt ik niet meer dan 400km per dag en is hij dus gewoon elke nacht vol thuis. Daar gaat hij gewoon op de oprit aan de 3 fasen en is hij de volgende ochtend weer opgeladen. Het gaat dus voornamelijk om vakanties dat ik dit nodig zou hebben. Dan hoef ik verder nooit meer aan de pomp te staan. Dat scheelt al weer tijd en ik hoef toch geen koffie of broodjes bal daar te halen.
@singer911: passie? Ik rijd geregeld in mijn Morgan plus 8 met een bak lawaai. Geweldig. Maar laatst reed ik voor het eerst in een elektrische wagen. Een Kona. En dat vond ik ook fantastisch. Kortom. Appels kan je niet met peren vergelijken. Benzine of elektrisch? Het heeft allebei z’n charmes.
@schreute01: Precies dit! Ik vind het helemaal prima om mijn 4-cilinder daily in te ruilen op een elektrische bak, als ik in het weekend nog maar wel mag en kan genieten van mijn motor of fun-auto. Gaaf trouwens zeg, een Morgan!
@2wheeler: ik rijd daily een 6-pitter. Elke rit voelt als weekend!
@detroitv8: top! Daar was bij mij het budget even niet naar i.v.m. verhuizing. Moet het stellen met een (19 jaar oude) geblazen 4-cil als daily en een één-pitter in het weekend.
@detroitv8: en in het weekend een V8 uit Detroit?
@schreute01: Een Plus 8. Wow! Gaaf. Ik weet nog dat CAR in GBU (The Good, The Bad & The Ugly) het had over “boneshaking ride” als nadeel… Maar blijft super zo’n Plus 8! Van welk jaar is die van jou?
@jeroenwz: een ‘97er. En die bone shaking: klopt wel. Je leert er mee omgaan. Soepel rijden en andere banden. Ik heb er nu Firestones onder liggen. Scheelt wel wat.
@singer911: passie haal je uit andere voertuigen. Iets wat jij nog niet helemaal begrijpt.
@emping: sarcasme proeven: iets wat jij nog niet helemaal begrijpt.
@emping: Waar mensen passie uit halen is voor iedereen anders, maar dat begrijp jíj dus kennelijk niet.
@emping: volgens mij zat er wel iets van sarcasme in zijn comment. Lees de laatste zin vanaf “want je…” nog eens even goed…
@emping: sarcasme, iets wat jij nog niet helemaal begrijpt..
Moet ik weer een zwaarder diesel aggregaat aanschaffen…
@lompey: nee dat gaat het je niet redden vriend
@lompey: op je laat zonnepanelen op je dak leggen…
@jeroenwz: *of
@jeroenwz: flink dak, als je 200 kWh kan leveren
@sjonniedeluxe: kWh is een hoeveelheid en geen snelheid. Je bedoelt KW.
Maar als je thuis binnen 15 minuten een volle accu wilt hebben om weer te vertrekken zijn je problemen groter dan het formaat van je dak.
@flutterby: dank voor deze wijsheid
Is geen vooruitgang in de zin van dat hij al op 250kw kon laden op eigen netwerk.
Maar het is mooi als we straks een universeel 350kw netwerk hebben en dat gemeengoed wordt voor toekomstige generaties EVs. Dan doe je net zo lang over lange ritten aps een brandstofauto.
Pure voorsprong door techniek.
Trendy Groen Links Gelul Hier!!
@quinn: Over (dom) gelul gesproken…
@quinn: dikke bullshit… helemaal niks nul de botten links aan Tesla’s. Of heb je we prijs van die dingen nog niet gezien?
Eye opener: ze zijn niet gratis.
Ik wordt erg moe van jullie rechtse anti vanalles en nogwat rakkers…
Boeit het je niet lees het dan niet.
@quinn: Hahahaha
Mooie ontwikkeling maar ik wacht nog even op modellen waar ik wel warm van wordt! Tegen de tijd dat ik weer geld heb dat ik wil uitgeven aan een auto zullen die er zat zijn ?
@mp014: rij er eens mee en je bent verkocht.
@stfu: Geprobeerd. Werkte niet.
@frederik: vreemd, iedereen vindt m fantastisch rijden.
@stfu: zoveel mensen zoveel wensen. Ik kan niet wachten tot ik van mijn BMW af ben en weer in mijn Tesla stap.
Snelst ladend maar blijft een lelijke auto.
@ghost: Amen! Wat een lelijk ding is die 3. Geen verhouding klopt aan het design.
“wiens product het meest ver kan rijden”
Ik zou zeggen:
“Wiens product het verste kan rijden”
@hatsikidee: Is dat de nieuwste versie van ” de mijne is groter, dikker, langer, mooier”?
In dit filmpje met een Model 3 aan een 350 kW Ionity lader zelfs even meer dan 1250 km/uur: https://youtu.be/PPrVZtzAqX4
Ik zou graag willen dat mijn panoramisch dak open kon.