En dat voor een auto die nog steeds niet officieel leverbaar is.
Je kunt zeggen wat je wilt over Tesla, maar één ding is zeker: ze halen op 1001 manieren het nieuws. Gisteren nog met een Model S die zijn eigen leven leidde, vandaag wordt iets geheel anders duidelijk: de Model 3 verschijnt via de tweedehandsmarkt op Europese bodem.
Nadat Tesla’s kleinste op 1 april 2016 officieel werd voorgesteld, laat de Europese marktintroductie nog altijd op zich wachten. Dat is jammer voor zakelijke rijders die zichzelf wel een Model 3 gunnen dit jaar. En dat allemaal vanwege die lagere 4% bijtelling, of omdat het echt zo’n milieubewuste auto is…
Het model is momenteel enkel in de VS officieel te koop, en daar maken Amerikanen gretig gebruik van. Zo blijkt dat een aantal van hen een nieuwe Model 3 niet voor zichzelf aanschaffen, maar voor ons Europeanen. Dat is attent, zou de leek denken. Maar uiteraard zit er weer een addertje onder het gras.
Door de importkosten pakt de aanschafprijs flink hoger uit. Zo kost bovenstaande Model 3 in Duitsland 65.000 euro, inclusief de daar geldende 19% btw. En dat terwijl de vanafprijs bij de onthulling werd vastgesteld op 35.000 dollar (omgerekend 28.400 Euro). Wel ontvang je in dit geval een grotere accucapaciteit van 75 kWh en uitgebreide Autopilot-functies. Er staan er echter meer te koop via mobile.de, de meeste rond de 80.000 Euro.
In Nederland blijft het voorlopig bij één Model 3, zoals we HIER beschreven. Wie alsnog een ander exemplaar spot: uploaden doe je via Autojunk.nl! (via: Electrek.co)
theblazerunner zegt
Ik zou nooit meer dan de nieuwprijs betalen voor zo’n wasmaschine.
raoufff zegt
@theblazerunner: ook niet als je graties een setje remblokken erbij krijgt??
v6ti zegt
Lekker laten staan
rulefollower zegt
@v6ti: die wasmachine.
jakki zegt
Ik zou nooit meer dan 1 euro betalen voor zo’n wasmachine.
postzegel zegt
@jakki:lijkt mij verstandig om helemaal geen euros uit te geven aan een Tesla Model 3 als je een wasmachine zoekt. Er zit van alles op en aan ( wielen, stuur) maar als wasmachine is de auto denk ik uitermate ongeschikt.
jaapies zegt
@postzegel: ik heb wel ooit eens een wasmachine motor op een skelter geschroefd. Als 10 jarige een hele beleving zo’n wasmachine auto… (tot het einde van het verleng snoet dan)
jakki zegt
@postzegel: ?
wildewesten zegt
Ik zou nooit betalen voor zo’n wasmachine
dare2think zegt
Jammer dat door de extra kosten de auto naar een prijsniveau geprijsd is waar hij in de VS niet voor gebouwd is. Als dit voor €35k in de winkel stond zou de Nissan Leafde snel verkillen.
2wheeler zegt
@dare2think: komt het niet door een CO2 tax dan wel door importheffingen, blijkbaar.
B00G1E zegt
@dare2think: mijn collega heeft er 1 besteld hier in de VS maar hij vertelde dat je hoe dan ook het extra grote accupakket moet kopen en dat je enkel kleur en wielen kunt kiezen , het kwam ongeveer op 52k uit in dollars. Je krijgt dan wel weer een federal incentive terug van 7.5k uit mijn hoofd maar het blijft toch wel ver uit de buurt van de 35k die je overal hoort.
amg65 zegt
@B00G1E: Onzin. Als deze pientere collega gewoon even wacht krijgt die gewoon het kleinere accupakket. Meneer wil waarschijnlijk zeker weten dat hij de incentive krijgt. Heel ander verhaal b
RuVi zegt
@dare2think: in de vs kost hij ook geen 35000…..
amg65 zegt
@rudyv: wel, wordt alleen later geleverd. Iets met de duurdere modellen eerst. Dat is toch heel normaal?
fanboy zegt
Een Model S die helemaal niet zijn eigen leven leidde, dat artikel hebben jullie zelf al ge-update met de juiste info. Maar, lekker makkelijk scoren weer.
baske zegt
@fanboy: ik hoor het al, een echte fanboy
fanboy zegt
@baske: Ook jij doet aan makkelijk scoren :P
Donstil zegt
Prijs is helemaal niet verkeerd lijkt mij. Dit is een Model 3 die in de US c.a $60.000 kost (die van $35.000 worden nog niet geleverd).
Reken $60.000 om naar euro’s. Btw erbij, importheffing en wat marge en je komt al heel rap aan die €65.000.
shadowbroker zegt
19% btw??
acizane80 zegt
@shadowbroker: in duitsland is de btw tarief 19% voor de meeste dingen. Belgie is 21% en nog een hoop bijkomende taxen. Nl weet ik niet zeker maar dacht het grotendeels hetzelfde is als belgie.
shadowbroker zegt
@acizane80: sorry, heb de tekst maar half gelezen..
mashell zegt
@acizane80: NL is een belastingparadijs (mits je de belastingdienst of een onderneming bent) dus is het BTW tarief 21%.
stfu zegt
Met die Model S is gister alweer ontkracht: https://nos.nl/artikel/2222541-tesla-slaat-op-hol-door-bedieningsfout-bestuurster.html
joost1234 zegt
@stfu: Fout van Tesla!!1!
ablogjunk zegt
“Je kunt zeggen wat je wilt over Tesla, maar één ding is zeker: ze halen op 1001 manieren het nieuws”
Je kunt het ook anders formuleren: Autoblog weet op 1001 manieren nieuws te maken van iets wat eigenlijk geen nieuwswaarde heeft.
Is ook knap…..dat dan weer wel.
sntial zegt
@ablogjunk: En daar ben jij blijkbaar aan verslaafd. Het is dus jouw eigen schuld. No demand, no supply.
alpinafanb10 zegt
Tesla is marketing vind er geen drol aan. Krijgt veel te veel aandacht.
dwfc zegt
Autoblog heeft aandelen van Tesla …. ?
stfu zegt
@dwfc: daarom zeiken ze het merk ook in elk artikel (subtiel) af.
pivavar zegt
Geen garantie, geen 4G, andere type-2 kabel en geen gebruik kunnen maken van de Europese Superchargers. Tel uit je winst.
mgmgb zegt
Ja, bestel dan een I-Pace. Of beter, had dat gedaan want die zijn ook al stijf uitverkocht.