Dat zou wel heel snel zijn.
De Tesla Model 3 zou weleens de geschiedenisboeken in kunnen gaan als de auto die het verschil maakte voor de Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s.
Natuurlijk, de Model S en Model X plaveiden de weg naar het succes voor het merk, maar met de Model 3 worden écht de aantallen gemaakt. Dat blijkt ditmaal niet alleen uit de tweets van Ome Elon en zijn Fansla’s. Neen, ditmaal zijn het ook de cijfers die het onderstrepen. In de afgelopen maand (februari 2019) is de best verkochte elektrische auto namelijk de Tesla Model 3!
Is dat nu dan zo bijzonder? Niet een gevalletje ‘open deur’? Nou, nee. Eigenlijk niet, want februari 2019 is namelijk de eerste volledige maand dat de Model 3 leverbaar is. De Tesla Model 3 verkocht dus beter dan auto’s als de Renault Zoe, Nissan, BMW i3 en Hyundai Kona (in die volgorde).
Het aanbod van elektrische auto’s is nog niet zo gek groot. Een gevalletje: in het land van blinden is eenoog koning. Dus hoe heeft Tesla het gedaan in zijn klasse? Het antwoord is simpel, want dat kon niet beter. De Model 3 is namelijk de meest succesvolle auto in het segment en laat daarmee concurrenten als de Mercedes-Benz C-Klasse, BMW 3 Serie en Audi A4 achter zich.
Zien we dan binnenkort op elke straathoek een Tesla Model 3? Dat lijkt niet direct het geval te zijn. Verreweg de meeste auto’s die zijn verkocht hebben alsnog een conventionele verbrandingsmotor. De best verkochte auto in februari 2019 was de Volkswagen Golf (31.769 stuks). De binnenkort te vervangen Renault Clio deed het ook erg goed met 26.062 verkochte exemplaren. Nummer drie was wederom een Volkswagen, namelijk de Polo. Daarvan zijn er 22.610 verkocht
Op de headerfoto is overigens onze enige echte @martijngizmo te zien, terwijl hij rondloopt om een ideale hoek uit te zoeken, zodat de Model 3 er fraai uitziet tijdens de rijtest. De legende wil dat Martijn aldaar nog steeds ronddwaalt.
T5Power zegt
De E Kadett anno 2019.
Als zoete broodjes :-)
chrisvonmeer zegt
@t5power: 3600 stuks in Europa noem ik geen zoete broodjes. In perspectief de Renault Zoë is 2800 keer op kenteken gezet deze maand. Je weet wel, dat ding dat je zelden ziet. Tel daarbij op dat Tesla het model net is gaan uitleveren maar al 3 jaar pre-orders aannam. Elon de marketeer had deze cijfers niet beter kunnen presenteren Autoblog. ;-)
basjaski zegt
mag je wel hopen ja, na een wachtrij van 3 jaar! Maar dit is heel slecht nieuws voor Tesla; de autos is nu al 2 maanden leverbaar in Europa en de deliveries vallen zwaar tegen niet alleen in Europa maar in Amerika is drastisch naar beneden gegaan. En dan spreken we alleen over de Model 3.
X en Y sales zijn totaal inelkaar gezakt
flutterby zegt
@basjaski: de Y sales zijn in elkaar gestort sinds die een week te bestellen is?
basjaski zegt
@flutterby: ik bedoel uiteraard de X.
flutterby zegt
@basjaski: ik neem aan dat je de S bedoelde..
crepito zegt
@basjaski: Y is nog niet op de markt. Afleveringen gaan in batches, dat was de laatste tijd voornamelijk Europa en China. Vandaar de drop in de US. Je lijkt áltijd weer een nieuw negatief punt te vinden, maar wat betreft dit kun je nog geen uitspraak doen.
richh zegt
@basjaski: voorlopig is de productie nog niet omlaag geschroefd. Als de productie inkakt zal het 35.000 dollar model snel geïntroduceerd zijn die nog heel wat potentiële kopers heeft.
gebruikersnaam3 zegt
Ok en dan deze statistiek graag over een half jaar nog eens, als alle pré-orders uitgeleverd zijn.
Dutchdriftking zegt
@gebruikersnaam3: zal zeker een rol spelen. Al zullen er ook zat mensen zijn die nu pas aan deze auto denken of deze nu pas durven te bestellen.
stalensnuitje zegt
Ligt misschien aan mij, maar wat doet dat plaatje bij dit artikel? Daar staat Tesla als merk niet in het linker rijtje en de model 3 niet rechts? Dat de Fiat Panda 21% plus vind ik het meest interessante uit dit plaatje.
sonnybonds zegt
@stalensnuitje: dacht precies het zelfde. Grapje van de redactie misschien. Ik maar zoeken naar Tesla die er niet bijstaat
torsen zegt
@stalensnuitje: “Zien we dan binnenkort op elke straathoek een Tesla Model 3? Dat lijkt niet direct het geval te zijn. Verreweg de meeste auto’s die zijn verkocht hebben alsnog een conventionele verbrandingsmotor. De best verkochte auto in februari 2019 was de Volkswagen Golf (31.769 stuks). De binnenkort te vervangen Renault Clio deed het ook erg goed met 26.062 verkochte exemplaren. Nummer drie was wederom een Volkswagen, namelijk de Polo. Daarvan zijn er 22.610 verkocht”
stalensnuitje zegt
@torsen: ja, ik kan wel lezen, maar dan gaat de inhoud van de cijfers toch helemaal niet over de Model 3? Ik ben niet zo van ’t azijn drinken, maar ik snap wel waarom ik tegenwoordig regelmatig “wat een clickbait” reacties voorbij zie komen.
torsen zegt
@stalensnuitje: @willeme: kan er ook niet zoveel aan doen dat ze bij Jato niet meer info verstrekken dan dit.
Maar het had al geholpen als het plaatje niet boven de alinea stond die daarop ingaat.
HzR zegt
@torsen: ja, het zou helpen als de verkochte aantallen Model 3 ook vermeld zouden worden…
kanffniksbetersbedenken zegt
@hzr: blijkbaar 3630 stuks. Zijn ze nog wel een stukje af van de laatste op het top lijstje. Zijn wel nr 1 van de ev’s. https://insideevs.com/tesla-model-3-tops-european-sales-charts/
w0ut zegt
Een model dat ze wel eerst drie jaar hebben lopen verkopen.
Joerek zegt
@w0ut: Hebben zitten te lopen te verkopen
flutterby zegt
@w0ut: en alleen de duurste versie van uitleveren..
phaeton zegt
@flutterby: Wie niet? Bij de nieuwe A6 is de instapper ook later leverbaar, om een voorbeeld te noemen.
flutterby zegt
@phaeton: en bovenaan welk lijstje staat de A6 ook al weer? Duurste meeruitvoering?
frank2b zegt
Hoeveel zijn er verkocht dan?
torsen zegt
@frank2b: 3,657
frank2b zegt
@torsen: Dank!
stefanham zegt
Echt een lelijk hok
w0o0dy zegt
@stefanham: heb de auto nu een aantal keren gezien maar lelijk is die zeker niet.
evdw zegt
@stefanham: Over smaak valt niet te twisten maar meestal komen er geen tunings accessoires beschikbaar voor “lelijke hokken”.
Voor de model 3 is er inmiddels al behoorlijk wat te krijgen terwijl hij nog maar relatief kort op de markt is.
Dat zegt genoeg lijkt me en als jij het een lelijk hok vindt ben je daarin een behoorlijke uitzondering.
Just saying.
racerx zegt
@evdw: ik denk dat dat wel meevalt, ik vind het ook geen looker… in de juiste kleur en onder de juiste hoek kan ‘ie er nog wel mee door. Zal vast leuk rijden, maar een Model S is vele malen beter in proportie.
BaRa zegt
@stefanham: true, een lelijk hok. Op dezelfde manier als 95% van de auto’s tegenwoordig lelijk is. En dan is er nog de 5% hondslelijke mormels. Daar hoort deze 3 gelukkig niet bij.
bmwe46m3balling zegt
Logisch als de model 3 deze maand beschikbaar is voor bestelling. Mensen hebben zoals reacties hierboven al beschreven 3 jaar moeten wachten op hun bestellingen en vanwege de logistieke omstandigheden toevallig deze maand kunnen uitleveren en uiteindelijk verkopen. Beetje flauw om hier een artikel over te schrijven.
frank2b zegt
Als ik het grafiekje goed lees dan is Daimler de grote winnaar met de -uhm- T-roc (?) en daarna Tesla met de -euh – XC40 ofzo? En VAG verliest terrein met vooral inzakkende Golf- en Passat-verkopen?
911targa zegt
De levertijd is momenteel 3 maanden. Reacties onbegrijpelijk.
stfu zegt
@911targa: korter zelfs.
flutterby zegt
@911targa: 8 weken levertijd en als je geluk hebt is “jou” configuratie al onderweg.
torsen zegt
Veel ernstiger statistiek uit dit onderzoek: 36,9% van de verkochte auto’s in februari is een SUV.
ghost zegt
Ach ja, met subsidie en voordelen kan ik ook dingen verkopen. Vind ik persoonlijk altijd jammer want het zeg niks over de werkelijke vraag naar een EV in mijn optiek.
flutterby zegt
@ghost: waarom doe je dat dan niet? Volgens mij levert Tesla miljarden op voor Elon Musk als die zijn doelstelling haalt.
ghost zegt
@flutterby: omdat ik ander werk doe waarin ik niet hoef te verkopen.
flutterby zegt
@ghost: Ah, dus de schoenmaker weet het beste hoe een muurtje gemetseld moet worden.
ghost zegt
@flutterby: ik ben van alle markten thuis.
torsen zegt
@ghost: het zegt voornamelijk dat zelfs met financiële voordelen de EV nog teveel praktische en financiele nadelen heeft om écht een succes te zijn.
Maar hoe is dat over 5 of 10 jaar?
ghost zegt
@torsen: ik denk dan beter!
thierryvth zegt
@torsen: ik wil een Model 3 om maar 1 reden (zit nog 2 jaar vast lease helaas) en dat is omdat woon werk electrisch superieur is en onder electrisch rijden de tesla superieur is en ik ben niet de enige, het geld is niet van beland in deze
gandini zegt
Hier rondom München is inderdaad wel goed te merken dat de uitlevering is begonnen. Ze rijden hier echt met bosjes. Het uiterlijk valt me niet tegen zo IRL, maar dat dashboard kan ik nog steeds niet aan wennen.
Onehp zegt
@gandini: rond Stockholm ook, vandaag 5 st gezien op weg naar huis.
nautique206 zegt
Vind de aantallen van Dacia ook wel indrukwekkend, had ik niet verwacht
phaeton zegt
Ben niet verbaasd. Je ziet die Model 3s nu al een paar keer per dag.
sudbina zegt
De Tesla 3 verkopen haalt dus de top 25 bij lange na niet en de Model S en X verkopen zijn ook nog eens ingestort..
Vergeleken met de verkoop cijfers van de Zoe in februari (2800) scheelt t eigenlijk ook niet eens zoveel.
Hoeveel zijn er nu daadwerkelijk besteld die nog uitgeleverd moeten worden? Dat vraag ik me af.
bugboy zegt
AutoBlog mag weer graag Tesla afzeiken, maar waar alle media het nieuws toont dat Audi de e-troon niet gebouwd krijgt schrijft AudiBlog liever zure berichten over Tesla. Verkopen ze eindelijk de auto’s en dan nog zo’n bak azijn…
harry_vanmelick zegt
@(De legende wil dat Martijn aldaar nog steeds ronddwaalt.) moet waarschijnlijk zijn, ”het verhaal doet de ronde dat Martijn daar nog steeds ronddwaalt.” Legende ??
thierryvth zegt
Dat volgens de kenners van de kaart vegen door audi, bmw en Merc laat dus nog even op zich wachten
advandermeer zegt
De eerste boot kwam pas 10 februari aan in Zeebrugge aan volgens mij, dus van een volledige maand kan geen sprake zijn.
Extra feitje: Er zijn deze maand al meer dan 3000 Model 3’s in Noorwegen afgeleverd, dus ik voorzie een significante stijging van het marktaandeel van Tesla.
nijhofp zegt
Jammer want het is donders saaie auto. Zo’n auto die je liever niet ziet op de weg. Tja bijtelling doet wat met de smaak van mensen.
jag1960 zegt
Oeps, slechte dag in de duitse bestuurskamers. Want ondanks het gemauw op deze site, en de talloze aankondigingen van “Tesla killers” die voorbij kwamen, zijn er een hele hoop verkocht. Pak nu.nl er even bij: slechts 472 van de 3600 in Nederland. OEPSIE!