Een Tesla Model 3 met mega-actieradius dankzij een 100 kWh-accupakket in een bloedsnelle Model 3. Klinkt uitstekend!
Ondanks dat het bijtellingsvoordeel op dit moment enigszins meevalt, is de Tesla Model 3 ook dit jaar erg populair in Nederland. Op dit moment zijn er zo’n 2.000 afgeleverd met een geel kenteken dit jaar. Ook zonder enorme subsidies is er behoefte aan de Model 3.
Populairste D-segment auto
Daarmee is het de populairste D-segment auto van Nederland. Voor sommigen is de overstap naar een elektrische sportsedan nog een beetje eng. Sommige mensen hebben bepaalde knopjes nodig of hebben nog last van range-anxiety.
Zeus M3
Aan dat eerste gaat Tesla echt nooit iets doen, maar aan het tweede wel. Er komt namelijk een Tesla Model 3 met mega-actieradius. Elon Musk liet dit kennelijk onlangs weten in een aandeelhoudersvergadering. Daarnaast druppelt er telkens meer informatie naar buiten. Zo kwam ‘Zeus M3’ (een Tesla-Hacker) erachter dat de software voor deze variant al diep verstopt zit in de Model 3 fabrieksmodus.
100 kWh accupakket
Het moet gaan om een accupakket van 100 kWh, aanzienlijk groter dan wat er nu verkrijgbaar is in de Model 3. Wat de hacker heeft gevonden, zijn waarschijnlijk de programma’s voor een testvoertuig. Met gewone auto’s is dat niet anders, overigens. Sommige motoren van een bepaald model zijn al wel getest, maar nog niet leverbaar.
Enorme actieradius
Een beetje rekenen leert ons dat de enorme actieradius tegen de 700 km zal komen te liggen, we ronden het even af naar beneden gezien het extra gewicht van de accu’s. Maar een actieradius van 650 km is dan nog altijd indrukwekkend.
Battery Day
Wanneer we de nieuwe variant kunnen verwelkomen, is nog niet duidelijk, maar volgens sommige bronnen kan deze verwacht worden op Tesla’s ‘Battery Day’. Dat is een online evenement waarbij alle Tesla een tipje van de sluier ligt over alles wat met accu’s te maken heeft.
Derde week van juni
Deze zal plaats vinden in de derde week van juni, heel binnenkort dus. De legende wil dat collega en stiekeme Tesla-fanboy @jaapiyo al vrij heeft gevraagd voor Tesla’ Battery Day evenement en niet kan wachten op de Model 3 met mega-actieradius.
Reactie Tesla Nederland
Tesla Nederland laat ons weten dat ze “NIET met een 100 kwh versie van de Model 3 bezig zijn”. Ze verwijzen daarbij ook naar een tweet van Elon Musk. (zie onder)
fanboy zegt
Er is eigenlijk al prima door West Europa te rijden met de 75kwh long range versie en Supercharging. Dus echt noodzakelijk is het niet.
karhengst zegt
@fanboy: In west Europa niet maar als je wel eens in Duitsland komt kan je dus verder komen bij hogere snelheden.
Zeker daar waar een Model 3 concurrent met zakelijk gereden 20d’s of de wat minder rijk uitgeruste 3 Liter diesels is de extra range een belangrijk hangijzer.
faalhaas zegt
@karhengst: Moet je hele auto’s aanpassen naar 1 landje op de wereldkaart omdat je daar knetterhard afstanden mag rijden?
dutchneon zegt
nouja, ik rijd in Frankrijk, Italië, Spanje, België om er maar een paar te noemen, gewoon 135 of 140.
Duitsland inderdaad ook wel graag 180, maar op batterijen doe je dat gewoonweg niet. zinloos, geen tijdswinst boven de 130, want je staat langer stil om te laden.
Je optimaliseert echter wel naar de afstand van de volgende supercharger, als je nog 25% over hebt voor 50km dan kan je wel tijdelijk wat harder rijden. Het laden gaat tenslotte ook harder bij een (bijna) volledig “lege” batterij
Als je dat doet met een kleiner accupack scheelt dat je al gauw 60km actiradius.
Dus als je echt veel kilometers vreet is het gewoon fijn dat er een groter alternatief is!
flutterby zegt
@dutchneon: de optimale snelheid ligt op 190 km/u. Iets meer nog met V3 Superchargers.
Maar ja in de theorie wil je gewoon met 150 op AP.
flutterby zegt
@flutterby: in de praktijk dus..
dutchneon zegt
Ja maar het verschilt nogal met welke tesla je dat doet…. met mijn oude p85d is 140 cruisen al niet zo handig ;)
sprankel zegt
“als je nog 25% over hebt voor 50km dan kan je wel tijdelijk wat harder rijden. Het laden gaat tenslotte ook harder bij een (bijna) volledig “lege” batterij”
Of je een batterij nu aan 20% of aan 40% koppelt maakt geen verschil. Je moet al boven de 70% zijn voor hij zuiver op state of charge gaat beginnen inhouden.
Een groter issue is warmte, die snelladers zijn goed om 15 minuten te laden, daarna is het echt wel game over omdat de batterij te warm loopt. De batterij eerst goed opwarmen door ze snel leeg te trekken voor je gaat laden lijkt mij dus niet echt een geweldig idee. Eenmaal je tegen die thermische limiet zit knalt die laadsnelheid recht naar beneden want dan kan je enkel nog het vermogen laden wat je kan koelen, zelfde verhaal voor telefoons overigens.
En dan kom je bij een nog groter issue, mensen die aan een snellader langs de snelweg de batterij volledig opladen, na 15 minuten staat hun batterij te warm en die laatste 20% moet je sowiezo heel traag laden. Dus eerst staan ze max vermogen te trekken, dan kunnen ze evengoed op een 50kwh paal gaan staan en dan kunnen ze evengoed aan een 11kwh paal gaan staan. En als men moet wachten om te laden en het eindelijk hun beurt is, uiteraard wilt men dan de batterij vol hebben.
Die snelladers langs de snelweg zouden dus ingesteld moeten staan dat je er max 15 minuten kan laden zonder de optie terug te kunnen koppelen. Eventueel uitbreiden naar 30 minuten max indien het rustig is.
mikee368 zegt
Sinds de model 3 is het te warm worden niet echt meer een probleem.
En de terugvordering van het laadvermogen heeft alles te maken met accu degradatie en voorkomen van ontbranden van de accu. Verder tegenwoordig weinig met de hitte voor de accu.
Tijdje terug iemand nog een nieuw record neer gezet met bijna 2800km rijden in een model 3 op de autobahn in 24 uur. Snelheden van 180-190 zijn heel veel gereden en de laad sessies waren niet maximaal geoptimaliseerd. Gewoon pauzes houden en niet haasten met de wc of koffie
dutchneon zegt
ja prima voor een nieuwe, maar met mijn ‘oude’ p85d moet ik toch echt minimaal een half uur staan om er weer 230km actieradius te hebben…
karhengst zegt
Moet je één (rand)stadsstaatje als representatief houden voor de hele wereld qua dagelijkse afstand en fiscaliteit?
mikee368 zegt
90% van de forensen ij Amerika rijd 100km per dag en in nl is dat zelfs 50-80km.
Dus verstaat u als een stadsautotje?
karhengst zegt
Misschien nog even de reacties wat beter lezen, voordat je je inmengt? Ik heb het namelijk niet over stadsautootjes, noch over de dagelijkse afstand in Amerika.
Punt is dat de markt voor Tesla groter is dan alleen Nederland en de pendelaars die 25km naar kantoor moeten. Wil je voet aan grond krijgen in de belangrijkste automarkt in Europa, Duitsland, die nu overigens grote stappen maakt qua elektrificatie die je als een merk als Tesla niét wilt missen, dan heeft een hogere range simpelweg meerwaarde. Het zakelijk segment daar is nét iets anders dan in Nederland terwijl daar wel de winst moet worden gezocht en range anxiety is een ding. Thuis opladen, bij de klant of op het werk is nog niet zo ingeburgerd als in de op dat vlak wat meer ontwikkelde landen. Het aantal openbare laadpalen is tevens beperkt, dus als je dan laadt, is het fijn weer langer toe te kunnen tot de volgende beurt.
Dan kan je als een faalhaas je kop in het zand steken en doen alsof het alleen om het planken gaat, maar dan kom je gewoon niet erg realistisch en intelligent over.
lekbak zegt
@mikee368: een van de meest herhaalde, en tevens meest nutteloze stukje statistiek wat je maar kunt bedenken. Als je iets verder nadenkt realiseer je je dat zelf ook.
potver7 zegt
@karhengst: Ja, in Duitsland kom je verder bij hogere snelheden. En vervolgens is de laadtijd voor de volgende stint zo veel langer (want grotere accu) dat je tijdswinst negatief is. Hard rijden is misschien goed voor je ego, maar daar is ook alles mee gezegd…
karhengst zegt
@potver7 Ik denk dat je er flink naast zit. Stel je hebt voor het restant van je reis 75KWh nodig, dan kan je dat met een 75KHz accu niet compleet op volle snelheid laden. Heb je een 100KWh pakket, dan hoeft de accu niet tot de nok toe “volgetankt” te worden, dus kan je juist weer sneller op pad. En mocht je dus capaciteit te over hebben kan je je winst pakken door een hogere gemiddelde snelheid aan te houden.
flutterby zegt
@karhengst: je wilt onderweg niet vol laden. Als je haast hebt max 55-60% en door, maar als je een hapje aan het eten ben is het fijn als het wat langer sneller door gaat en de auto niet gaat piepen dat die vol is (SR+ is snel vol). Een wat langer laadsessie maakt dan de afstand tot de volgende dan weer wat langer.
mikee368 zegt
De laad punten van Tesla kunnen met 500-1500 km per uur laden. Die snelheid haalt NIEMAND op geen enkele weg in de wereld. Dus wat loopt u nou slap te lullen?
audirs3 zegt
dat is een vrij nutteloze statistiek. Een diesel met 800km range kan binnen 5 minuten voltanken. Dus dat is bijna 10.000 kilometer per uur tanken. En die 5 minuten is trouwens wel lang, ik denk eigenlijk dat je binnen 2 minuten wel een volle tank hebt. Zit je op 24.000 km. Nu jij weer.
jag1960 zegt
Hard rijden in Duitsland? Op weg naar de wintersport kan dat nog op zo’n 15-20% van de route tegenwoordig. Rest 130 kmh. Niet echt zinvol dus.
berlinetta zegt
Nu nog iets aan die laadtijd doen en dan lijkt een EV me echt een zeer aantrekkelijke auto.
dalmore zegt
@berlinetta: en de prijs natuurlijk
frederik zegt
@dalmore: En het geluid
VeniVidiVici zegt
@frederik: En het suffe eenheidsworst ontwerp
frederik zegt
@venividivici: En het slaapverwekkende interieur
VeniVidiVici zegt
@frederik: En het karakterloze motorgeluid
Onehp zegt
Na een paar uur rijden is een half uurtje pauze anders ook niet verkeerd…
berlinetta zegt
Het gaat mij er meer om dat EV rijden nu alleen aantrekkelijk is voor mensen die thuis kunnen laden. Voor mensen zonder die mogelijkheid is het toch niet heel prettig om 1x in de week lange tijd bij een laadstation te staan.
hiostu zegt
Ik kan me inderdaad heel erg goed voorstellen dat het bezit van een electrische auto heel anders is voor mensen zonder optie voor thuis laden. De gemeentes zijn nu ineens heel erg terughoudend geworden met het plaatsen van laadpalen, waardoor het laden in de wijk toch stuk onzekerder is. Ik heb zelf de luxe dat ik thuis een 11kw lader heb op de oprit. Dat maakt de keuze al heel anders. Anders had ik er toch heel goed over na gedacht of ik wel een electrische auto zou nemen. De gemeentes moeten echt meer doen om het voor mensen bereikbaar te maken.
berlinetta zegt
Eens. Zeker in steden zijn er echt nog veel te weinig oplaadpunten en is het voor veel mensen echt niet aantrekkelijk om elektrisch te rijden, terwijl ze het best graag zouden willen. Een flink kortere laadtijd zal dat probleem wel oplossen. Voor nu is dat nog toekomstmuziek, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dat ooit wel mogelijk wordt.
rutgerg zegt
@hiostu: precies dit. In onze wijk van ik denk minimaal 500 huishoudens waarvan de helft geen eigen oprit heeft staan welgeteld 2 openbare laadpalen. Die zijn altijd savonds en snachts altijd bezet. De eerste twee die smiddags thuis komen uit t werk plempen m aan de paal en halen m de volgende ochtend pas weer weg. Wordt wat als al die 500 huishoudens in een EV gaan rijden.
mashell zegt
Het plaatsen van laadpalen is toch ook geen ding wat de gemeente moet doen? Gemeenten moeten vergunningen stempelen. En omdat het om infrastructuur gaat moeten ze zelfs gewoon zonder al te veel vragen stellen gaan stempelen. Het plaatsen is iets voor de bedrijven die elektriciteit verkopen. Als een Essent, Eneco of Rattenval nou eens laadpalen gaan plaatsen, het past bij hun core-business (het verkopen van stroom) en zij hebben er dus ook een belang bij dat er zoveel mogelijk staan. De overheid moet alleen nog een displaytje met de tarieven erop verplicht stellen en dan kun je dit aan de markt over laten. Voor je het weet staat er bij elke openbare parkeerplaats eentje.
hiostu zegt
Helemaal eens met wat je zegt. Alleen is het nu de gemeente die de laadpalen tegenhoudt en moet je het bij de gemeente aanvragen. Die zegt nu: er zijn al 2 laadpalen in een straal van 300 meter van je huis, helaas er mag er geen worden geplaatst.
mashell zegt
Dat slaat nergens op. Misschien eens de wethouder/gemeenteraad aanschrijven dat de ambtenaren progressie tegenhouden, het halen van CO2 doelstellingen van de overheid belemmeren en ook nog eens compleet wereldvreemd zijn. Er zou geen maximum aantal laadpalen per wijk moeten zijn maar een minimum.
koeberg zegt
Als een Essent, Eneco of Rattenval eigenstandig laadpalen gaan plaatsen dan ligt overcapaciteit op de loer omdat elk van deze partijen marktaandeel wil veroveren.
Overcapaciteit, is dat een probleem dan? Wel als parkeerplaatsen worden afgekruist exclusief voor het opladen van elektrische auto’s. Dat gaat namelijk ten koste van parkeercapaciteit voor andere auto’s.
Onehp zegt
Ah zo. Jazeker, om die reden geen elektrische auto, woon in appartement en auto staat ergens op straat waar er plaats is…
Villa met eigen oprit = had al lang een elektrische auto gehad.
berlinetta zegt
Voor mij geldt hetzelfde. Ik woon in de stad en de auto staat ook ergens in de wijk waar plek is. Vaak weet ik niet eens meer waar ik hem heb gezet en moet ik zoeken. Dichstbijzijnde laadpaal staat 4 straten verderop. Elektrisch rijden wordt pas een serieuze optie als ik zou gaan verhuizen of als je je auto binnen 10 minuutjes kan volladen bij een laadstation.
koeberg zegt
Van die twee toch bij voorkeur de eerste optie. Één van de grote voordelen van elektrisch rijden is dat je thuis kunt laden: altijd een volle auto voor de deur. Weer geregeld naar een tankstation in de buurt moeten rijden en daar 10 minuten (is langer dan tanken) wachten zou ik toch als een stap terug ervaren.
berlinetta zegt
Er zal vast wel eens een moment komen dat die 10 minuten wachten ontzettend onhandig uitkomen, maar het zijn maar 10 minuten. Even de laatste nieuwtjes op AB lezen of je neus leeg graven en je kan weer verder.
j05b zegt
Wat is in jou perceptie ’thuis laden’?
Ik woon in een appartement en sta echt zelden te wachten bij een laadpaal. Dit komt uitsluitend voor bij lange afstanden +300km.
berlinetta zegt
Iedere situatie is anders toch?
flutterby zegt
@berlinetta: Sommige Lidls hebben een snellader (50kW) en vaak staat er in de wijk ook wel ergens één of twee. Snelladers zijn echt “last resort” als niets anders geschikt is.
berlinetta zegt
Maar jouw reactie beschrijft toch precies waarom EV rijden nog niet aantrekkelijk genoeg is voor veel mensen?
rs62k5 zegt
Heb thuis geen lader en oprit, laad altijd op het werk en als ik echt moet bij de 11kw paal op 50m van mijn huis.
audirs3 zegt
misschien 5 minuten, niet een uur…
generaalalfa zegt
@berlinetta:
Of aan de pannel gaps, of aan de krakende interieurs en het te kort aan interieur onderdelen zoals die prachtige iPad.
rutgerg zegt
@generaalalfa: ja want een alfa is rammel vrij :-p
hiostu zegt
Welke panel gaps en welke krakende interieurs? Enige dat er kraakt aan mijn Tesla is de stoelverhoger van mijn dochtertje. Dat was in mijn Passat wel anders. Om nog maar niet over de nieuwe BMW te hebben die ik heb gereden.
Ot92 zegt
@hiostu welke passat was dit? Als het gaat om het model na 2015, geen kraakjes te bekennen hier…
hiostu zegt
Ik had een nieuwe Passat in 2015, het nieuwe model voor de facelift. Al na een jaar begon het dashboard te kraken, met name bij het nemen van een drempel en een bocht.
Pallas zegt
@hiostu: Toch gek, mijn 20-jarige fransoos is geheel kraakvrij, en drempels bestaan sowieso niet…
flutterby zegt
@hiostu: same here, dacht dat het de ophanging was..
dutchneon zegt
hoe groter de accu, hoe sneller de laadtijd… relatief gezien dan.
Je kunt met dit ding veel sneller 300km laden dan met de kleinere, scheelt bijna de helft van de tijd
flutterby zegt
@dutchneon: Mijn vermoeden is dat dit een Robo taxi accu gaat worden. Tesla is bezig met verschillende type accu’s waarbij de ene meer cycles kan (grid accu’s, Semi en Robotaxi’s) en andere performance accu voor reguliere verkoop die dus niet alleen sneller vermogen kunnen afgeven, maar ook opnemen (laden).
Alleen snap ik de keuze voor een Model 3 als (robo)taxi niet. Dan is de Y toch veel beter geschikt..
erik64 zegt
Als de verflaag eraf pleurt word de auto weer lichter, kan je weer een paar km verder rijden op 1 volle accu….
SimonMc zegt
En door de “t” van “wordt” af te pleuren, wordT je zin korter zeker?
cazzo046 zegt
Voor mij hoeft het niet, ik heb genoeg aan de huidige M3P.
Maar als je veel lange afstanden rijdt is het wel een voordeel.
jaapiyo zegt
Ik verwacht niet zoveel van Battery Day. Tesla heeft onlangs een deal gesloten met CATL (IIRC) om een extra goedkope Model 3 voor de Chinese markt te bouwen met ouderwetse knaak batterijen. Dat zegt mij dat de grote verwachte doorbraak van een superbatterij die meer kWh levert voor weinig geld nog op zich laat wachten.
crepito zegt
@jaapiyo: En Musk liegt over 400mi range!!11!!!
https://www.autoblog.nl/nieuws/epa-musk-liegt-over-test-met-tesla-model-s-151783
https://electrek.co/2020/06/15/tesla-upgrades-model-s-402-mile-range-wheels/
hiostu zegt
Lol: https://www.autoblog.nl/nieuws/elon-musk-wint-ruzie-met-epa-over-range-van-model-s-158677
ty5500 zegt
Ik vermoed dat er toch nog wel batterijwijzigingen op komst zijn. Er was vroeger aangegeven dat er niet genoeg ruimte was onder de model 3 voor grotere batterijen. 100 kwh batterijen voor de model 3 zou betekenen dat ze bijkomende stappen op energiedichtheid hebben gezet. Dit in combinatie met dat ze nu werk lijken te willen maken van de semi’s met hun gigantische energiepakket en bijhorende kostprijs zou kunnen aangeven dat ze denken ver genoeg te staan. Waarom ze voor de Chinese auto’s beroep doen op CATL weet ik echter ook niet, waarschijnlijk kunnen ze zelf niet genoeg batterijen produceren voor alle modellen. Batterijen zijn steeds hun grootste bottleneck geweest
rs62k5 zegt
Heb nu een performance en ik zou wel over willen schakelen. Met +/- 400km bij normaal rijden en 90% red je het wel nu. Maar.. met zo’n 100kwh kan je op weg naar de wintersport gewoon lekker 150-160 rijden met matig weer (+/-250-260wh/km) en nog 350-370km halen. Dat is zeker wel een plus. Ook is meer cellen sneller laden en meer vermogen.
mashell zegt
Het probleem van reikwijdte op weg naar “de wintersport” (een eufemisme voor après-ski) hebben we op een heel andere manier opgelost: het coronavirus (dat dol is op “de wintersport”) zorgt er voor dat de wintersport en carnaval de komende jaren worden afgelast.
audirs3 zegt
nee hoor, ik vertrek morgen gewoon naar zuid-frankrijk. 1400km met een diesel, 1x tanken!
pyrat zegt
Sneller laden is belangrijker imo. 500 km is in NL ook meer dan genoeg voor dagelijks gebruik.
Probleem blijven vakanties.
Ik ga bijvoorbeeld 2x per jaar een midweek skiën. Dan vertrek na een halve dag werken en rijd ik (zonder tanken) met 1 eetstop/ rijderswissel naar Oostenrijk. Daar ben ik dan einde avond (8 a 9 uur reistijd).
Met die snelheden (150/160) heb je met die tesla sowieso 3 stops van 45 min nodig. 500km range en binnen 15 min weer helemaal vol zou daarentegen wel werken.
rs62k5 zegt
Reed afgelopen winter in 10 uurtjes van Laax naar Utrecht in mijn M3p, inclusief onderwerg dineren en drukte op de weg. Ook wat stukjes flink doorgereden, even gesport met een BMW m3, maar meestal 130-140. In theorie kan het in 8:10u met een m3, wij deden er 10u over.
Als je 400km met 140km/u kan rijden, dan kom je uit met 1 lange (35m eten) en 1(10m, naar de wc) korte stop.
Als je op vakantie gaat en je gaat muggenziften over 60-90 minuten extra reistijd, dat snap ik niet. Ik heb hier nog een diesel station staan uit 2016, maar elke keer als ik in zo’n diesel handbak rij dan voelt dat echt als een throwback in time. Hard werken. Ga echt liever met de Model 3, vooral autopilot is zó fijn op dit soort ritten.
jeroenm83 zegt
Ik heb daar in Sölden (Oostenrijk) overigens nergens een laadpaal gezien. Welgeteld 1 Tesla Model 3, uiteraard met gele platen. Ze hadden er wel tankstations! En dat was toch best goed nieuws voor de V8 benzinemotor met automaat uit 2013. Dat ritje terug vond ik ook niet werken, integendeel zelfs.
rs62k5 zegt
Zelf in hotel die berge gezeten in solden en daar waren gewoon 2 laders in de parkeergarage. Als je ff zoekt zijn er waarschijnlijk nog 10. Bovendien kan je altijd nog gewoon het stopcontact gebruiken, is hij na een dagje ook weer aardig vol.
audirs3 zegt
een handbak bij lange snelwegritten “hard werken” noemen…
crepito zegt
@pyrat: Die twee uur op jaarbasis maken het leven erg zwaar inderdaad!
pyrat zegt
@crepito: op jaarbasis niet, maar op een heenreis van 8 uur als ik al laat aankom wel.
Het kan wel, maar ik vind het nog een gebrek. Vooral in vakanties met wachtrijen voor laadpalen. En al helemaal als je een dakkoffer nodig hebt, dan mag je nog vaker genieten van de prachtige raststättes.
Begrijp me niet verkeerd, 650 km range is echt goed. Maar écht snelladen zou het concept afmaken.
arta zegt
Beter een 75kWh pack met minder gewicht. 50 of 100 kilo minder zou het een nog fijnere auto maken.
Die enkele keer per jaar op road trip even pauzeren bij de supercharger zou ik voor lief nemen.
fastshifter zegt
Ik neem aan dat de huidige Model 3 niet zomaar extra ruimte heeft om 25kWh toe te voegen en hoop er dus op dat dit mogelijk wordt door toepassing van nieuwe (kleinere en lichtere) technologie. Maar eens, de huidige electo auto’s zijn al fijn en met iets minder gewicht wordt het alleen maar beter.
tge2 zegt
De omgekeerde wereld. Ik heb een kleine tank van 30L nodig om 700 echte kilometers te kunnen rijden. Zo een electrobak heeft een gigantisch groot en zwaar pakket nodig om ongeveer hetzelfde te bereiken.
rs62k5 zegt
De omgekeerde wereld, jij hebt 300kwh in je dieseltankje om 700km te rijden 1, terwijl die accubak met 120kwh die 700km kan rijden. Wat een verspilling! En dan rij je nog in een kleinere, minder geavanceerde auto. Want een model 3 vergelijkbare auto (formaat 3-serie) rijd geen 1:23 tenzij je echt heel erg je best doet.
mashell zegt
De energiedichtheid van een liter brandstof is gewoon veel groter dan van een kilo accu cel. Daar moet inderdaad verbeteren en daar wordt ook aan gewerkt. Als je een Nobelprijs wilt winnen, dit is de plek om het te doen. Ontwikkel een accucel met een 10x zo hoge energiedichtheid en we zullen scholen naar je noemen en standbeelden van je bouwen.
koeberg zegt
Je wordt schathemelrijk als je je vinding weet te patenteren.
arsimo zegt
Wellicht heeft die test-Model 3 met 100 kWh al speciale nieuwe batterijen in test. Want namelijk voor de huidige batterijen die in de (Amerikaanse en dus ook “onze”) Model 3’s zitten is simpelweg geen extra ruimte beschikbaar in de auto – of men moet als experimentje de achterbank er hebben uitgesloopt om die extra 25 KWh (een derde van het orgineel dus) er in te stoppen.
Tesla en ook anderen zijn hard bezig om de energiedichtheid van de batterijen te verhogen wat minder omvang en minder gewicht betekent bij dezelfde range of meer range met gelijk gewicht als voorheen. Verwachting is dat dit een van de zaken is die op de Battery Day aan de orde komen.
NB: de “simpele” batterijen van CATL & LGchem in de Chinese Model 3 (alleen de SR+ trouwens!) is om daar de Model 3 goedkoper te kunnen produceren en leveren. De duurderde Tesla-Panasonic batterijen moeten bovendien dan elke keer naar China worden verscheept, wat met de bekende handelsconflicten ook kostbaar uitpakt. Dus om nog concurrender op de Chinese markt te zijn is die keus door Tesla gemaakt – Tesla komt daarmee ook onder bepaalde prijsdrempel aldaar die (fiscale? subsidie? ben het ff kwijt) voordelen biedt.
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, 650km range is gewoon heel netjes. Hoe snel laad je dit weer bij?
SimonMc zegt
Als je batterij reeds op temperatuur is, en je aan een Tesla V3 snellader staat: 120 km range in 5 minuten, 290 km aan range in 15 minuten. Let wel, dit is met de huidige Model 3 zo.
B00G1E zegt
https://electrek.co/2020/06/16/elon-musk-denies-tesla-model-3-with-100-kwh-battery-still-something/
O plaat zegt
Meh, dan heb ik toch nog steeds liever die Mach 1 van hieronder.
jeffreyvanbaal zegt
Ik las net bij Autoweek dat ze hadden over een model s met een range van 650 kilometer die ze in Amerika in productie hebben.
bramboogie zegt
Wanneer er een 100kWh versie komt, zal die geen grotere batterij hebben maar een batterij met cellen die een hogere capaciteit hebben. Enig gewichtsverschil zal dus niet liggen aan de batterij met hogere capaciteit (tenzij vanwege andere materialen).
718s zegt
Ik heb een m3p uit 2021 met een 83kw accu pakket. Die 17 kw extra brengt nog geen 100km.
Ik haal nu met normaal rijden 350 tot max 400 km. Dus 17kw extra brengt maar 100 km erbij (realistisch gezien).