De mensen die Tesla groot hebben gemaakt, willen nu ook a bit of the action.
Het is veel te kort door de bocht om de stelling te maken, maar er schuilt een vorm van waarheid in: Tesla heeft een hele hoop te danken aan Nederland en Noorwegen. Beide landen voerden (en voeren) een enorm gunstig fiscaal beleid.
Mocht je denken dat het gat tussen elektrisch rijden en een ‘echte’ auto in Nederland groot is, dan moet je een eens kijken naar de prijsverschillen in Noorwegen. Althans, dat was vroeger zo. Noorwegen was echt schrikbarend duur. Tegenwoordig betaal je daar voor een BMW M5 166.000 euro. Dat zouden we vroeger krankzinnig vinden, maar nu betalen we ook in 161.000 euro in Nederland. Tesla’s daarentegen vallen relatief mee. Een Model S P100D Performance kost 96.000 euro in Noorwegen, vergelijkbaar met de prijs in Nederland.
Fresco
De auto’s met verbrandingsmotoren worden enorm belast, terwijl de auto’s geheel op elektriciteit flink gesubsidieerd worden. Dat die Noren niet denken: “Hey, dit moeten wel zelf toch ook wel kunnen bouwen?” Dat is waarschijnlijk wat er gebeurd is, want er is namelijk een nieuw Noors automerk: Fresco. De naam kom van de barmhartige ingenieur Jacque Fresco. Daarbij vonden de Noren het ‘fresh’ en ‘cool’ klinken. Fresco is een project van Espen Kvalvik, maar ook een drijvende kracht achter projecten als The Venus Project en The Zeitgeist Movement. Net als Michael Jackson zong in ‘Heal The World’ wil Kvalvik een betere aarde voor jou en voor mij.
Reverie
Hun eerste product is de Reverie, een relatief grote sedan. De afbeeldingen zijn nog renders, maar laten een goed beeld zijn van hetgeen wat we kunnen verwachten. De dimensies staan namelijk al vast. De Fresco Reverie is 4,81 meter lang en 2,23 meter wijd. We weten niet of dat met of zonder spiegels is. Gezien de kleine spiegeltjes is inclusief spiegels aannemelijker. De hoogte is 1,40 meter, terwijl de wielbasis 2,75 meter bedraagt. Qua afmetingen staat de Fresco Reverie het dichtst bij de Tesla Model 3.
Innovatieve accu
Dan het technische aspect. Er is niets bekend over de motoren, behalve dat deze geheel elektrisch zijn. Wel zijn er twee enorme verschillen ten opzichte van een Tesla. Ten eerste de accus’s. Deze zijn modulair. Kvalvik wil er nog niet heel erg veel over kwijt, maar geeft aan dat als de accu aan zijn einde komt, deze niet vervangen hoeft te worden. Hij omschrijft het zelf als een soort lade. Het tweede bijzondere technische aspect: de auto heeft een versnellingsbak met vier verzetten. Er zijn al 70 exemplaren ongezien verkocht, volgens Fresco. Of en wanneer de Fresco Reverie naar Nederland komt, is niet duidelijk.
lacker zegt
Hij lijkt wel erg op een Tesla. Zelfs het logo….
sirprize zegt
@lacker: met koplampen van Ford
Edge zegt
@sirprize: En daarin dan weer de led dagrijverlichting van de Model X
jpoers zegt
@Edge: en de banden van een BMW.
shalomleon zegt
@jpoers: en de uitlaat van een… ow nee
dawwg zegt
@shalomleon: Conclusie: het is gewoon een slechte fotoshop !
joost1234 zegt
@Edge: Ford was hier eerder mee hoor…
Edge zegt
@joost1234: Mag ik vragen op welke Ford je doelt? Want ik kan mij zo 1,2,3 geen Ford voor de geest halen waarvan de DRL op die van de Model X lijkt
StijnB zegt
Mooie elektrische A5
vonklausenburg zegt
Alsof een Mondeo seks heeft gehad met de Model S…
mp014 zegt
Erg mooi, hoop dat de binnenkant een beetje fatsoenlijk is en er mooiere materialen gebruikt worden dan in die Amerikaan. Ben benieuwd, het wordt zo langzamerhand wel tijd voor een beetje mooie concurrentie he
Godefridus zegt
Een elektromotor met versnellingen? Wat is daar precies het voordeel van?
smartlappie zegt
@Godefridus: dan heb je maar 1 motor nodig en die hoeft ook nog eens niet zo sterk te zijn als een motor zonder versnellingsbak, zie het als downsizing, ook de complexiteit is een stuk simpeler in regelingen enz. Enige nadeel is dat je meer draaiende delen/slijtdelen in je auto brengt en iets meer verliezen hebt.
pramm zegt
@smartlappie: een versnellingsbak in een conventioneel aangedreven auto is logisch. Een motor die van 0 naar 160 kan is niet erg efficiënt en zou veel te groot worden.
Een elektro motor is maar klein maar het maakt qua efficiëntie niet heel veel uit hoeveel toeren hij moet draaien.
flutterby zegt
@pramm: Koenigsegg gebruikt in een model volgens mij ook geen versnellingsbak omdat het blok op zelfs op lage snelheid meer torque heeft dan de wielen aan kunnen.
RiKe zegt
@flutterby: dat is de Regera
bilscobar zegt
@smartlappie: en daarmee dat je op hogere snelheden relatief minder energie verbruikt. Ga ik even vanuit.
fanboy zegt
@smartlappie: Nee het wordt er veel complexer van en ook moeilijker in te regelen. Want je wil soepel schakelen en de bak niet slopen enzo. Het lijkt mij onzinnig tenzij je 300km/u en harder wil rijden. Heeft niks met efficiëntie te maken.
laptom zegt
@fanboy: plus, een versnellingsbak heeft verliezen.
crepito zegt
@smartlappie: Juist veel complexer. Is Tesla in de beginjaren juist vanaf gestapt.
lekbak zegt
@Godefridus: omdat koppel van de MOTOR, waar elektromotoren goed in zijn, in tegenstelling tot wat 99% van de mensen hier denkt een volledig nutteloze waarde is.
Met een versnellingsbak kan je het VERMOGEN wat de elektromotor levert beter omzetten in koppel aan de wielen.
fanboy zegt
@lekbak: Als je 2 motoren gebruikt kun je die al met verschillende final gear ratios op de weg brengen. Dat doet Tesla en is je bereik waarin je een elektromotor in zijn efficiëntiegebied hebt megagroot.
In de Semi gaan ze zelfs meer 3 of 4 verschillende verhoudingen gebruiken want 4 assen.
Versnellingsbak is echt zonde, tenzij je 300 en harder wil kunnen rijden.
flutterby zegt
@fanboy: tegenwoordig gebruikt Tesla twee verschillende soorten motoren. In de 3 zit de efficiëntste motor achter (vanwege rwd versie) en bij de S en X zit deze voorin.
robert110 zegt
@godefridus: Hoewel een elektromotor zijn maximale koppel direct af geeft, heeft een elektromotor wel degelijk een effectief toeren bereik afhankelijk wat je er mee wil doen (in geval van een auto bv acceleratie, topsnelheid of maximale trekkracht) een enkele versnelling is dus altijd een compromis tussen de verschillende toepassingen. Omdat het effectieve toeren bereik bij een elektromotor minder nauw luistert dan bij een brandstofmotor kom je er meestal wel mee weg bij een auto maar het is niet ideaal.
jpoers zegt
@robert110: kan je uit ervaring vertellen dat rijden met een elektromotor een stuk prettiger verloopt dan een elektromotor achter een versnellingsbak. Hebben thuis een Zoë en een Kia Optima PHEV. Bij de Kia krijg je toch een minischokje bij het versnellen. Verder wel heerlijk comfortabel om elektrisch te rijden tov de brandstofmotor.
elemento zegt
Ik wist niet dat noorwegen net als chinezen gingen kopieren
mijnporsche zegt
Nederland? Hahahahahaha, Tesla verkoopt relatief gezien niks in NL, vergeleken met de USA. Arrogant en een domme stelling. Tesla heeft vooral veel te danken aan… Amerika. Amerika first.
crepito zegt
@mijnporsche: Precies, zou willeme sieren om dan even de echte cijfers erbij te pakken.
willeme zegt
@crepito: Het klopt gewoon. Zeker als het om marktaandeel gaat. Zeker met de Model S in het begin waren Noorwegen, Zwitserland en Nederland de grootste afzetmarkten voor Tesla buiten hun eigen land. Maar mocht je dat zelf anders vinden, dan mag dat zeker ;-). Feit is dat Noorwegen en Nederland enorm gunstig beleid voeren waardoor het rijden van een dergelijke auto interessant is. Toch? :-D
crepito zegt
@willeme: Wat is de totale afzet in NL tov wereldwijde afzet?
willeme zegt
@crepito: Niet heel erg relevant. Goh: dan valt het Nederlandse aandeel mee. Het gaat in dit geval om de opstart periode van de Model S. Mede dankzij het overheidsbeleid wist de Model S een heel keurig marktaandeel te pakken. Zeker in zijn klasse. Dat jij dit anders ziet, mag natuurlijk :-D
crepito zegt
@willeme: Zou goed kunnen, maar hoe veel was dat?
BaRa zegt
@willeme: grijp er even de absolute cijfers bij, Willem. Bijvoorbeeld voor de Model S: In Nederland zijn er sinds de beschikbaarheid van de model S 14.000 exemplaren op nummerplaat gezet. Wereldwijd zijn er dat meer dan 200.000. Wereldleider met grofweg 7% aandeel? Alleen in de eigen verbeelding, vrees ik.
willeme zegt
@bara: Op dit moment ben ik aan het werken (dus met nieuwe artikelen bezig ;-)).
In totaal NU wel ja, waarom het mij om ging was de BEGIN periode van Tesla. Toen was Nederland een behoorlijk grote afzetmarkt voor Tesla. Overigens vind ik 7 procent voor een kleine markt als Nederland nog steeds heel erg groot.
davelepeef zegt
@willeme: dat is het ook. Nederland is natuurlijk vele malen kleiner dan de andere landen, een dergelijk aandeel is dan significant als je het relateert aan de relatieve marktgrootte.
rutgerg zegt
Ze hebben nog geen achterkant ontworpen?
mcshine zegt
Kan het alleen maar toejuichen. Inmiddels ben ik best wel een Tesla fanboy, maar vooral vanwege de voorsprong die ze hebben op de traditionele merken qua technologie. Het snelladen, het rijbereik en de efficiëntie, ik heb het gewoon nog niet gezien bij andere merken. Ik vind dat ook wat belangrijker dan uitblinken in afwerking, maar mocht er een merk zijn die beiden voor elkaar krijgt, tegen een redelijke prijs, dat heeft goud in handen.
tvklarenbosch zegt
Dat is breder dan een Range Rover?
johnwaters zegt
De dag dat EV’s niet meer gesponsord worden volgens het socialistische principe zal hun populariteit zienderogend afnemen. Iets kopen met anderen hun geld is leuk, maar dit principe heeft bewezen dat het niet houdbaar is op lange termijn. Noorwegen sponsort EV’s met de opbrengst van olie-export, dat is gewoonweg pervers.
lekbak zegt
@johnwaters: een ev is goedkoper om te rijden dan een auto met brandstofmotor. Dat blijft ook zo, want je hebt de mogelijkheid de energie zelf te maken. Daarbij zijn er voordelen zoals vermogen en stilte, en je kunt je auto goed koelen en verwarmen voordat je instapt. De ev is er om te blijven.
johnwaters zegt
@lekbak: en die elektriciteit zelf opwekken kost niets? Hoe ga je dat doen? Met enkele gesubsidieerde zonnepanelen op je dak of met een windmolen in je tuin? Je laat de anderen er voor betalen m.a.w. Of ga je alles zelf betalen? Zo wordt die zelf opgewekte elektriciteit wel heel duur. Of een thuisbatterij, die geven ze toch ook bijna gratis weg?
henkdaalder zegt
@johnwaters: Zelf stroom opwekken kan goed met een eigen kavel windpark of zonneweide
Met salderen heb je de stroom dan voor de kostprijs, ca 4 cent per kWh
In ht klimaatakkoord, moet elke regio ca 50% van alle energie in de regio gaan opwekken.
En 50% van alle nieuwe windparken en zonneweides, moet “van burgers” worden
Overheden, banken en investeerders willen dan dat burgers alleen investeerder zijn, zodat iedereen de rendementen gaat betalen.
Maar met salderen, is er geen subsidie nodig.
https://salderenvanstroom.petities.nl/
johnwaters zegt
@henkdaalder: https://www.hln.be/auto/accu-van-je-elektrische-smart-versleten-da-s-dan-17-000-euro~a4d91e83/
Daar sta je dan met je zonneweide en kavel met een molentje.
henkdaalder zegt
@johnwaters: je moet ook geen EV kopen met maar een paar jaar garantie op de accu.
En alleen een merk kiezen met een goede reputatie voor accu beheer, tijdens laden en rijden.
Zowel Tesla als sommige andere merken laten zien dat een accu jaren mee gaat, en langer dan de auto zelf.
Zulke merken geven ook lang garantie op de accu. En dat komt door de lader die de accu met beleid oplaadt, en de auto die de accu met koelvloeistof of een ventilator op temperatuur houdt.
Een overzicht zo’n systeem
https://www.orionbms.com/general/how-it-works/
johnwaters zegt
@henkdaalder: 8 jaar is ook geen vetpot, die zijn zo voorbij. En vermits jij goed geïnformeerd blijkt te zijn zul je me wel haarfijn kunnen vertellen hoeveel een vervanging kost van een Model S batterij inclusief werkuren.
johnwaters zegt
@henkdaalder: wel meneer uit de auto industrie, ik wacht nog steeds op een antwoord.
henkdaalder zegt
@johnwaters: de bekende grote merken zijn alelmaal bezig met hun EV modellen. In 2020, 21 en 22 komen die op de markt, en komt de concurrentie op gang.
Dan zakt de EV prijs onder die van de fossiele auto, want in aantal onderdelen en bouw kosten zijn EV’s goedkoper.
Alleen de prijs van de accu is een beetje onzeker.
Want die kost relatief veel, maar je kunt er ook geld mee verdienen, als hij aan de lader hangt.
Dan kan een EV een rol spelen bij het balanceren van het net. Bij een pilot leverde dat deelnemers een paar honderd EUR per jaar op.
johnwaters zegt
@henkdaalder: meneer heeft een glazen bol?
henkdaalder zegt
@johnwaters: nee hoor geen glazen bol. Ik werk in de auto industrie, en volg het nieuws. Dan hoor je van alles.
Met gezond verstand dat alles opgeteld, leidt tot deze verwachtingen, maar dat is geen garantie.
Wat tesla gedaan heeft, had bijv Volkswagen ook kunnen doen, alleen sneller, had.
Nu volgen ze, sneller. Dat is het begin van die concurrentie
https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/id3
JaxDryke zegt
In Noorwegen zijn auto’s schrikbarend duur, maar vergeet ook niet dat de Noren in verhouding een stúk meer verdienen voor hetzelfde werk als in Nederland. Dus voor de gemiddelde Noor is het een stuk makkelijker om een M5 te rijden dan een doorsnee Nederlander.
Dutchdriftking zegt
Ziet er uit als een futuristische auto uit een oude film…. Ben benieuwd, vooral het idee met de versnellingsbak. Ik dacht dat een elektrische auto dit niet nodig had? Maar als het stroom bespaard en een fatsoenlijke topsnelheid oplevert dan zeg ik doen!
fanboy zegt
@dutchdriftking: Het is 1 van de 2 laatste dingen, niet tegelijk :P
Maar het is onzinnig voor de efficiëntie, het is ook weer verlies.
JanC zegt
Tesla (Musk) heeft alles van de Noren afgekeken! De Th!nk ;)
unavailable zegt
Foto van achterkant ontbreekt.
Hubert zegt
Mag je met die breedte wel op de linkerbaan in Duitsland?
bitteeinbit zegt
@Hubert: 2.23 is inderdaad belachelijk breed, veel breder dan een Hummer h2 of een Rolls Royce SUV.
Hubert zegt
@bitteeinbit:
Ik zie dat dit slechts bij wegwerkzaamheden geldt. Maximaal 2meter
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hebben ze nog geen achterkant gefotoshopt? Mooi detail vind ik de volledig dichte, ‘gladde’ neus. De Tesla neus is nog een soort verwijzing naar benzine-auto’s, deze helemaal niet meer
marcelve zegt
De afbeeldingen zijn nog renders… Innovatieve accu. Ik zou zeggen allemaal FAKE NEWS. Er is dus nog helemaal niets als wat computer plaatjes met mooie praatjes.
tvr1974 zegt
Leuk dat prijsvergelijk maar vermeld er dan ook even bij dat de gemiddelde Noor het dubbele verdiend tov van de Nederlander… Of wel de auto kost voor hun de helft van wat wij betalen! geldt trouwen ook voor de benzine prijzen daar.. die zijn namelijk ook vergelijkbaar… maar ja als je dus 2 x zo veel verdient…
larsyboy1997 zegt
@tvr1974: Vergelijk dan meteen alles. Betaal jij 25 euro aan tol om de stad in te rijden? Of ga een keer naar de supermarkt in Noorwegen
jerudo zegt
@larsyboy1997: dat staat los van het feit dat zo’n tesla bij wijze van spreken daar maar de helft kost als je naar het inkomen kijkt. Bij ons is de supermarkt ook duurder dan in Bangladesh, maar op het einde van de maand houd je waarschijnlijk meer over dan de gemiddelde Bengalees na 10 jaar sparen.
larsyboy1997 zegt
Noorwegen had in 2007 al een elektrische auto, de Buddy. In Oslo staan ze in bijna elke straat
cabriohater zegt
Tesla voelt zich vast geïntimideerd door al die concurrenten die alleen een 3D render hebben.
berend_struick zegt
@jpoers: en de zijspiegel van een audi achteruitkijkspiegel
minimaniac zegt
Naam zou niet gek zijn bij Starbucks. Maar voor een automerk!?