Een sterk staaltje verwachtingen managen van Tesla.
De wereld wacht gespannen af op het moment dat de Tesla Model 3 verschijnt op de gritty streets. Er wordt ontzettend veel verwacht van de auto die elektrogebakjes wellicht definitief naar de massa gaat brengen. Bij dergelijk hoge verwachtingen kan het eindproduct bijna alleen maar tegenvallen. In dat licht bezien heeft Tesla zelf een opvallende vergelijking gemaakt tussen de Model S en de Model 3, met dingen die je wel en niet kan verwachten van het nieuwste model.
Wat opvalt aan deze vergelijking: de Model 3 steekt behoorlijk schraal af bij de Model S (rijtest) als je alle feiten zo achter elkaar zet. Logisch ook, want de Model S is een veel duurdere auto. Maar, doorgaans proberen fabrikanten juist te benadrukken wat hun ‘mindere’ modellen wél gemeen hebben met de dure modellen. Het hele idee van de ‘Halo-car’, of zelfs het meedoen aan bijvoorbeeld de F1 is daarop gebaseerd. Als Lewis Hamilton F1-races wint in zijn W08, dan is de geclaimde ‘sportiviteit’ van jouw A160 CDI opeens ook een stuk geloofwaardiger, dat spreekt.
Je zou het omgedraaide argument kunnen maken en zeggen dat Tesla de relatief oude Model S in het zonnetje zet met deze harde vergelijking, ten koste van de Model 3. Maar wat mij betreft snijdt dat geen hout. De Model 3 is immers hét model dat het nu moet gaan doen voor Tesla. Denk je eens in dat BMW over afzienbare tijd met een nieuwe 3-serie op de markt komt en met een tabelletje komt waarin het uitlegt hoeveel beter de huidige 7-serie wel niet is…
Weet jij wat er achter dit ragfijne spel van Elon zit? Laat het weten, in de comments.
mout zegt
Twee dingen:
1) ‘delivery timing’ noemen ze het. Veel orders is leuk, maar als je de productiecapaciteit nog aan het opbouwen bent, legt het wel een flinke druk op het bouwen van je fabriek. Als pakweg BMW met de X1 begint, staat daarvoor al een fabriek. Verkoopt ie beter dan verwacht, dan kan BMW bijvoorbeeld in Born extra capaciteit organiseren. Een voordeel aan een fabrikant met een gevestigde positie.
2) Verwachtingen temperen, ja. De Roadster was onaards snel in acceleratie. De Model S brengt veel meer nieuws dan zijn aandrijflijn. Zie het lijstje boven. Ook de Model X heeft een hoog gadget gehalte. Wie op de 3 intekent, doet dat met die modellen in zijn achterhoofd. Blijkt het vervolgens slechts een prima auto, dan zullen hele volksstammen teleurgesteld zijn, omdat ze op meer spektakel hadden gerekend. Die mensen waarschuw je liever van tevoren, dan dat je ze straks boos op social media moet gaan aanhoren.
stfu zegt
@mout: denk dat jij het prima verantwoord. De 3 wordt de helft goedkoper en bij een BMW hoeft dat geen probleem te zijn, wel voor een klein merk uit Amerika dat dure accu’s heeft. Ik ben een beetje bang dat de 3 gaat tegenvallen maar financieel gewoonweg super aantrekkelijk.
Design_Driven zegt
@mout: Goed gezegd. wat ook nog meespeelt is dat met de enorme aantal pre-orders Tesla zeker niet gebaat is bij potentiële S kopers die voor een kleinere 3 tekenen omdat het nieuw is. Op de S zit nog altijd een veel grotere marge dan op de 3 en dus is Tesla meer gebaat bij meer orders op de X en S.
dutchneon zegt
@mout: Gewoon eerlijkheid duurt het langst strategie…. Als iedereen zo hoog van de toren blaast val je meer op als je netjes de waarheid neerzet!
stationcar zegt
Hij dekt zich in, dat de model 3 straks niet massaal afgezeken wordt door de pers omdat het toch wat tegenvalt tov de S. In plaats daarvan kan de Model 3 vanaf nu alleen maar méévallen. Bovendien is het niet verkeerd om nogmaals te benadrukken wat de Model S wel niet kan. Uiteindelijk is dat een auto voor een andere doelgroep dus win win…
meneer zegt
heel de aandelen-waardering is gebaseerd op de verwachtingen die mensen hebben van de model 3. omdat tesla enkel de S en X heeft is dat waar mensen de kwaliteit van de 3 op baseren.
Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat dit na lancering nog een topper gaat worden en ik verwacht ook absoluut niet dat Tesla in 2020 inderdaad 1.000.000 auto’s op de markt gaat zetten zoals ze beloven.
ben benieuwd hoe het bedrijf en de aandelen zich komende jaren gaan ontwikkelen.
lekkerlinksrijden zegt
@meneer: elektrisch wordt steeds populairder in de wereld dus dat is een plus voor Tesla, maar alle gerenommeerde auto bouwers gaan ook elektrisch en dat kan voor Tesla weer negatief uitpakken. Maar we zullen zien in hoeverre de concurrentie Tesla het vuur aan de schenen kan leggen
str8six zegt
Slim om het product te plaatsen als een iPhone. Wil je de echte experience dan mag je lappen. Wil je mee doen om het mee doen dan krijg je een schrale versie, maar er staat wel Tesla op. Beetje iPhone S, iPhone C idee
Boomer zegt
@str8six: De S is de schrale versie, dat is het probleem juist. De meeste S eigenaren ervaren veel problemen maar bedekken dat met de mantel der liefde omdat ze early adopter zijn. De 3 zal dat niet hebben en zal keihard afgerekend worden op kwaliteit. En die is niet best bij Tesla.
str8six zegt
@airc: inmiddels zijn veel van deze lui toch geen early-adopters meer? Er is inmiddels al een facelift en er zijn meerdere technische updates geweest. Ben het eens met je hoor, de kwaliteit waarbij je denk ik doelt op afwerking en bugs, is idd om te janken.
Boomer zegt
@str8six: het is meer het Apple effect idd. It’s not a bug it’s a feature.
vonklausenburg zegt
@airc: Wat bazel jij nu? De S is juist de gefacelifte versie. De eerste versie van een nieuwe generatie geeft juist altijd problemen (iPhone 4, 5, 6). De S modellen daarvan zijn juist geweldig en gaan veel langer mee (iPhone 4S heeft vijf jaar in de nieuw verkoop gezegen, de 5S nu ook richting 5 jaar). Kijk verder ook naar de technische verschillen, dan kan je alleen maar concluderen dat de S het betere en stabielere model is!
Jochempie zegt
Wees eerlijk, zouden we niet allemaal liever hebben dat we een eerlijk verhaal over onze dure aanschaf krijgen?
benzinehoofd zegt
“Denk je eens in dat BMW over afzienbare tijd met een nieuwe 3-serie op de markt komt en met een tabelletje komt waarin het uitlegt hoeveel beter de huidige 7-serie wel niet is…
Weet jij wat er achter […] zit?” Eh… dat BMW-klanten slim genoeg zijn om de verschillen tussen te doorgronden maar dat het de Apple… eh… Tesla-fanaten aan dergelijk inzicht ontbreekt? *duikt weg*
pomoek zegt
@benzinehoofd: Het punt dat wordt gemaakt is dat BMW dat dus nooit doet. Juist omdat BMW-fans dat onderscheid niet kunnen maken ;-)…
peug206 zegt
@pomoek: die hoeft er ook niet over na te denken, de baas houd hem een briefje voor met 4 of 5 merken en de leasert klikt het merk aan. Afhankelijk van de baas krijg je dus een 1 3 5 of 7 ;)
autodrop zegt
@benzinehoofd: jij hebt teveel benzine in je hoofd;)
occasiefapper zegt
Verwachtingenmanagement ten top. De model S zit als auto leuk in elkaar, maar met name het interieur laat wat steekjes vallen tov de Duitse concurrentie. Deze actie was dus gepland om de consument alvast voor te bereiden op een potentiële deceptie.
stfu zegt
@occasiefapper: ja en schijnbaar is het interieur het enige punt wat Tesla critici het aller allerbelangrijkst vindt. Ik vind een BMW dashboard ook mooier maar om daarvoor de Model S te laten staan?
imaginenl zegt
Niet zo heel gek marketingwise. De model 3 komt eerst als standaardmodel op de markt en wordt daarna steeds opgesplust om aandacht en verkopen te genereren. Op het moment dat de 3 de S begint te benaderen zal deze vervangen worden.
kingdante zegt
“Auto-precenting door handles” ook, haha.
robert110 zegt
Eigenlijk is op basis van deze tabel de 3 dus de betere keuzen. Maar één scherm in plaats van twee, maar 100 configuraties in plaats van 1500 en geen premium features. Ik kan niet wachten tot de eerste elektrische Dacia op de markt komt, een feest van eenvoudigheid.
w0o0dy zegt
@robert110: koop een panda, vervang de motor en versnellingsbak door een wasmachine motor per voorwiel en de rest van de ruimte vul je op met accu’s… WIN!
victornator95 zegt
@w0o0dy: Hoeft niet eens! Dat heeft Fiat al voor ons gedaan:
http://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-zou-je-18-750-euro-voor-deze-oude-panda-betalen-82578
harrie zegt
Veel minder onzinnige features dus, top.
pomoek zegt
Ik denk dat dit gewoon slim is. Hoewel er vrij weinig over deze auto bekend was heeft Tesla al binnen 2 weken 400.000 exemplaren verkocht (hoeveel het nu is weet ik niet). De auto is dus nu al een megasucces en daardoor kan Tesla redelijk transparant communiceren over wat klanten mogen verwachten. Scheelt straks een hoop gezeik.
fanboy zegt
De tabel laat zien dat de Model 3 hartstikke prima is, voor iedereen is 5,6 sec naar de 100 al heel erg snel, en de rest van de voordelen zijn ook niet interessant.
Helaas zal dr model 3 waarschijnlijk niet zo’n schoonheid worden als de model S
rolov zegt
@fanboy: op de range na. Die valt mij vies tegen .
pomoek zegt
@rolov: ja dat had ik ook!
stfu zegt
@rolov: lijkt me logisch toch als je kijkt naar prijs? Accu’s zijn duur.
autodrop zegt
Heel slim en logisch dit, klantverwachting managen. Tesla weet dat er een enorme druk is ivm de kwaliteit van de 3. Echter kan ik me voorstellen dat het door de markt als “hallelujah”-product gezien / ontvangen wordt, terwijl het de bedoeling is dit product als laagdrempelig op de markt brengen. Een ferrari met een 8cilinder bijvoorbeeld, of een jag met 6cilinder.
Niet voor niets is de prijs vele malen lager. Ik hoop van harte voor Tesla dat dit het succes oplevert wat men verwacht.
postzegel zegt
Het enige punt wat er bij EV’s toe doet, hoor je niemand over.
Range!!
Sneaky zwart op wit zetten dat de range kleiner is. Terwijl iedereen en z’n moeder denkt/hoop/verwacht dat de nieuwe EV’s telkens betere een betere range en daarmee bruikbaarheid krijgt.
Auto geschikt voor de massa, niet op prijs, maar op te rijden afstand zonder laden.
Dát is waar we op zitten te wachten. Een minder zware, iets minder fancy, goedkopere EV met een grotere of minimaal zelfde range als/dan de model S
pomoek zegt
@postzegel: sneaky als in software die meet dat een auto in een testcyclus zit? :-). Ze noemen de range gewoon wel en, daar moet ik je absoluut gelijk in geven, die valt behoorlijk tegen.
postzegel zegt
@pomoek: Niet zooo sneaky, behalve dat er geen (EPA) achter staat (dus een losse opgave zonder externe controle),..
Maar sneaky als in: verstopt tussen luxe features die ontbreken. Die luxe is waar mensen vooral aan denken, maar range is wat ze eigenlijk écht nodig hebben,.
pramm zegt
@postzegel: Als er iets is wat volledig overtrokken wordt door mensen zonder ervaring met elektrisch rijden (en een keer een ritje in een EV telt zeker niet mee), is het wel de range.
Op het Tesla forum zijn er mensen die met hun Tesla zonder enig probleem 80.000 – 120.000 km per jaar rijden.
Als je iedere dag gewoon thuis de auto vol laadt (uitgaande van een Tesla 90) kan je daar vervolgens 400 km mee afleggen. Als je 5 dagen in de week werkt, 46/47 weken per jaar, kan je, zonder dat je een keer een supercharger aan doet al 92.000 km afleggen. Als je dan in de weekenden wat ritjes doet kom je nog aardig wat hoger uit. Tel daar nog wat voor bij voor de keren dat je supercharged en wanneer je op kantoor, in een winkelcentrum etc kan laden, en haal er nog 30% vanaf voor het feit dat je niet altijd de volledige range zal gebruiken, dan begrijp je dat je zonder enige moeite 80.000 km per jaar kan afleggen. En het scheelt je ca. 100 keer naar de pomp (wat in totaal al snel meer dan 10 minuten duurt).
Met een Model 3 komt dat op ca. 300km op een volle lading, oftewel ca. 30% minder. Dus tussen de 50 en 60.000 km afleggen doe je zonder enige moeite en kost je minder tijd aan tanken dam dat het je aan tijd om te laden kost.
postzegel zegt
@pramm: een hoop als en mits en maar.
Dat trekt kopers niet over de streep.
Ik volg je beredenering wel hoor. En ik heb zelf ook ervaring met de beperktere range. 260 a 280 km. En ik kan ‘m niet eens thuis volgooien. Toch 25 à 30.000 km/jaar. Zonder range anxiety.
Maar ik zal het vrienden en bekenden niet aanraden. Zonder thuistap vraagt het om een groene kronkel in je kop. En die heb ik dan misschien wel. Maar die vrienden van mij niet. Ik ga het zo dan ook niet zondermeer aanprijzen.
stfu zegt
@postzegel: range zit 90% van de tijd tussen je oren. Als je je brandstofauto elke nacht thuis kon tanken hoorde je ook niemand over het bereik van die auto’s.
flutterby zegt
@postzegel: hoe kleiner de auto, hoe minder ruimte voor accu’s. De S en X heeft plek voor 100 kwh, maar de 3 heeft maar plek voor 75.
Jij wilt dus een geen kleinere lichtere auto, maar juist een grotere en zwaardere auto voor meer accu’s zodat je die 2x per jaar een uurtje eerder op je bestemming bent.
Loek zegt
Ik snap het probleem niet?
Als je een C Klasse koopt weetje dat er een heel scala aan modellen boven zit. En uiteraard zou je liever de op elk vlak superieure S Klasse willen. Maar de goedkoopste S Klasse is duurder dan de duurste (AMG C 63 daar gelaten) C Klasse. Lijkt mij niks behalve logisch. De Model 3 wordt een simpelere auto dan de S omdat je weinig voor de 3 betaalt.
shogun zegt
ik denk niet dat de vergelijk gemaakt kan worden met BMW.
de opties die je hebt op een BMW 7, die zitten ook op de 3 Serie van morgen.
dat is het ding van BMW, Audi, Mercedes. bouw het dikste van het dikste, en maak delen daarvan ook beschikbaar voor het lagere segment.
tesla heeft nu een sportwagentje neergezet, een luxe sedan en een luxe SUV (achtig ding).
en komt nu met een autotje voor de massa. ik vind de marketing erachter wel ontzettend eerlijk en dat werkt verfrissend. je krijgt geen Mini Model S, maar een Model 3.
stfu zegt
Ah. Jaapie heeft weer zijn kans genomen om een sensatietitel te plaatsen. Gelukkig zijn de meeste reacties wel wat objectiever.
cantuccini zegt
Dit is gewoon om duidelijkheid te scheppen voor de consument.
Dan weet je wat je koopt.
Deze site snapt er helemaal niets van , “electrogebakjes” ? en een A160 CDI wordt sportief als hammilton een GP wint ?! Kant nog wal!
hans75 zegt
er is volgens mij maar één reden… De Model 3 kannibaliseert de Model S… Potentiele klanten die normaliter naar een S zouden stappen, wachten nu met (te) hoge verwachtingen op de Model 3.. de wachtlijst daarop is zo lang dat Elon ze probeert duidelijk te maken dat de extra investering in een S de moeite waard is. waarschijnlijk ishet orderboek voor de S behoorlijk aan de dunne kant…. door de interne concurrentie.
cantuccini zegt
Yup het enige voordeel van de S is dat je gratis kunt superchargen.
Verder is die overpriced tov de 3
Onder de 3sec is leuk maar het is er niet de auto voor, als je een racer wil koop je iets anders.
Paar goodies zoals de HEPA fitler is ook leuk maar niet zo leuk dat het de prijs van 2 tot 4x zo duur als de 3 waard zijn. De S zal binnen 2 jaar opgefrist moeten worden met een goedkoper prijskaartje om bestaansrecht te behouden
stfu zegt
Dat alle eigenaren nu weer gratis Superchargen hebben en als ik een vriend aandraag dat hij dat ook krijgt is trouwens ook leuk nieuws toch, Jaapie? Ik zie zulke dingen niet gebeuren bij een ander merk.