![](https://www.autoblog.nl/files/2020/02/Tesla_fietsenstalling_veenendaal_de_klomp-918x612.jpg)
Zowel de Tesla als de fietsenstalling zijn afgeschreven
Gisteravond omstreeks 22:30 uur is een Tesla tegen de fietsenstalling gecrasht bij station Veenendaal – De Klomp. De Tesla reed over de parkeerplaats van het station en crashte door nog onbekende oorzaak tegen het fietsenhok. De bestuurder werd onderzocht door het ambulancepersoneel maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis.
![Tesla Model 3 crasht in fietsenstalling](https://www.autoblog.nl/files/2020/02/Station_Veenendaal_Tesla_ongeluk-816x612.jpg)
Een auto gecrasht, daar wordt de brandweer normaal niet voor ingeschakeld. Maar ‘Tesla gecrasht’ betekent dat de auto ‘spanningsloos’ gemaakt moet worden. En dus ging het alarm af bij de firefighters en kon Netflix even op pauze. Aan de foto’s te zien nam het hele korps deel aan deze ingelaste praktijkoefening. Het zal ook zelden voorkomen dat je op zo’n goed verlichte plek je werk kan doen.
De precieze toedracht van het ongeval is nog niet duidelijk. Op de foto’s te zien is dat naast de fietsenstalling een dijk loopt. Daar is de Tesla vermoedelijk vanaf gereden. Omdat het ongeluk later op de avond plaats vond heeft de bestuurder in ieder geval niet al te veel forenzen een rotavond bezorgd. Want veel fietsen lijken er niet mee te zijn genomen in de Tesla fietsenstalling crash.
Kleine tip voor iedereen die wel eens last heeft van een ramkraak. Een stevig fietsenrek lijkt dus ook afdoende om een auto te stoppen.
fotocredit: AS Media
Autopilot in de slaapstand gegaan vermoedelijk
Hmm. Dit is nieuws omdat het mogelijk van zelf accelereerde? :)
@jarno_dewilde: Nee, het is nieuws omdat een Tesla crashte :-)
Is hij er tegenaan gereden door de autopilot of de bestuurder?
@dutchdriftking: Autopilot (AutoSteer) is voor op de snelweg..
@flutterby: eh ja? Werkt gewoon overal hoor.
@porker: met een RS6 kan je ook met 150 km/u door de woonwijk, toch is dat niet de bedoeling en heb je niet eens apart voor akkoord moeten gaan.
Met 14-15 man uitrukken omdat een Tesla tegen een fietsenstalling aan rijdt???
@cazzo046: Blijven oefenen is ook belangrijk!
@unknown32: Zouden alle studenten ICT nu ook meekijken bij Autoblog om te leren hoe het niet moet?
Ik weet het.. flauw.
@crepito: nou.. ik ben app ontwikkelaar en heb wel een paar keer op het punt gestaan om eens contact op te nemen met Autoblog om te vragen of ze misschien een offerte willen. Die app blijft maar naar doen..
@peekaas: Ik heb inmiddels een apk geïnstalleerd van een oude versie van de app, en dat werkt iig beter dan de huidige.
@cazzo046: zoals in het stuk al staat is een elektrische auto wel nieuw voor veel korpsen. Dit is natuurlijk een prachtige case om eens te kijken.
@sportevo: eens te kijken hoe een en ander werkt en wat er gedaan moet worden bij een elektrische auto om hem veilig te krijgen.
Die Tesla komt niet van de dijk. Op die dijk ligt spoor.
@bts: de Tesla was aan het laden
Teslaap?
Zou er goed ziek van zijn, mijn mileu vriendelijke groene stalen ros helemaal naar de gort gereden door zo’n op vieze stroom electrisch geladen voertuig, die denkt dat ie alles maar mag.
Gevalletje rechter pedaal intrappen IPV het pedaal in het midden. Je hebt daar een klein rondje om mensen te droppen die met de trein willen. Daar vol op het gas en je gaat de bocht uit en komt naast de fietsenstalling..
Misschien iets schuin omhoog alvorens een spin een einde maakte aan het uitstapje.
@w0o0dy: een Tesla heeft er maar 2
@w0o0dy: Nou is koppelen ook wat lastig bij een elektrische auto.
Zoals ik ooit geleerd heb van die ouwe om met een automaat om te gaan: met 50 km/u op een leeg parkeerterrein 1x met automaat met je linkerbeen de rem intrappen.
Je haalt ze dan nooit meer door elkaar ;-)
@flutterby klopt, maar dit is de laatste tijd al vaker mis gegaan….
Ik werk in Veenendaal en heb mijn fiets ook altijd daar in die stalling staan. Gelukkig zet ik hem altijd net wat verderop.
@berlinetta: Komt zo wel dichtbij zeg !!!!
@berlinetta: Sterkte.
Blijft lastig een laadplek vinden in het donker.
vraag me af wat er gebeurd als je met een tesla het water in rijd. Wordt je dan geelectriceerd door de accu of valt dat wel mee?
@sonnybonds: probeer het en vertel het ons!
@sonnybonds: de accu is lucht en waterdicht. Echter is een Tesla net als elk andere (normale) auto bij onderdompelen total loss vanwege de schade aan het interieur en electronica.
Hij word er in iedergeval niet lelijker op??
Daar gaat je 4% bijtelling. Nieuwe auto zit gelijk in de 8% en de verzekeraar dekt de verhoogde bijtelling voor 5 jaar lang niet. Duur geintje wat hem dus zo’n 100e per maand (extra) kost
Dacht dat zo’n Tesla 389 systemen aan boord had die dit soort ongevallen kon voorkomen?
Vergeet al die elektrische fietsen en scooters niet die geraakt zijn spanningsloos te zetten.
In een Tesla zitten een aantal beveiligingen om een slechte sensor te detecteren.
1. Als het signaal blokvormig is wordt het signaal geweigerd en accelereert de auto niet. Sterker nog de volledige curve moet door de software zijn gedetecteerd. (Ergo: de auto kan alleen gaan rijden als ook feitelijk het gaspedaal is ingetrapt en kan nooit een storingssignaal zijn.)
2. In het rempedaal zit een sensor waarbij het gaspedaal wordt overruled als beide pedalen worden ingetrapt. (Ergo: de auto accelereert niet als je ook het rempedaal intrapt.)
3. Als alles gesaboteerd is en ook nog eens kapot dan hebben de remmen meer remvermogen dan de motoren power hebben en zal de auto afremmen ook al gaan de motoren op vol vermogen.
Al deze acceleratie smoesje lijken dan ook meer op een Marco Bakkertje dan dat er iets mis met deze Tesla’s.
https://www.trouw.nl/nieuws/marco-bakker-schuldig-aan-ongeval-bij-arena~b6bdd272/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
@citrorob: maar. De hendel van de PNRD zit aan de rechterkant van het stuur. Diezelfde hendel is ook bedoeld om de (a)CC in te schakelen. Stel nu dat hij de auto tijdelijk neerzet zonder ‘uit’ te zetten en daarna per ongeluk de hendel twee keer naar beneden in D drukt. Gaat de auto dan nog steeds automatisch naar de laatst geprogrammeerde snelheid? Dan wordt ee namelijk op dat moment geen rem aangeraakt en met de acceleratie stand op standaard ipv chill schiet de auto er vandoor….
@citrorob: wat heeft Marko Bakker hiermee van doen? Die dingen die je beschrijft zijn normaal, zitten eigenlijk in elke auto. Maar we weten van eerdere ongelukken met Tesla’s dat Tesla niet altijd helemaal aan de gangbare veiligheidsnormen voldoet en wel eens wat vrij laat op de weg dat nog niet voldoende af is.
Dat had ik al voorspeld, dat het ongelukken zou regenen met de Model 3, die leveren veel vermogen waar lang niet elke bestuurder voldoende goed mee kan omgaan. En dan is er nog twijfel of de engineering van Tesla op het gebied van de veiligheid wel van voldoende niveau is. Bediening via touchscreen is door de technische eigenschappen van touchscreen (bijvoorbeeld fake touches door ESD) toch wel een risico.
@mashell: wat een onzin, de m3 scoort qua veiligheid het allerhoogste in zijn klasse. Kan volvo nog war van leren.
Directe gasrespons, veel grip en vermogen + veel bestuurders die eerst een handbak 1.6 tdi reden geeft dit soort ongelukjes. Onkune.
@rs62k5: onkunde van de bestuurder om met het excess aan vermogen om te gaan is precies wat ik zeg.
Qua passieve veiligheid scoort Tesla heel aardig, hoewel er ook een stupide incident was met de deurklinken van de model S. Qua actieve veiligheid en kwaliteit van de systemen is het maar magertjes, daar gaat gewoon te veel mis.
Waarom zou daar twijfel over zijn?
Dat jij iets niet kent wil niet zeggen dat een ongefundeerde opmerking ook hout zaagt.
hmm…milieuvriendelijker crashen kán bijna niet!!?
@mustang750supersnake: Milieuvriendelijker kan wel, als het mbv auto pilot naar de gemeente stort rijdt en zodanig uit elkaar valt dat het gescheiden gesorteerd is.
Dat moet wat worden als alles elektrisch moet worden ? zoveel brandweermannen zijn niet te vinden..
2. In het rempedaal zit een sensor waarbij het gaspedaal wordt overruled als beide pedalen worden ingetrapt. (Ergo: de auto accelereert niet als je ook het rempedaal intrapt.)
Punt 2 heb ik getest in een i3… En daar kun je beide pedalen wel indrukken. Bij stilstand rem indrukken en dan elektronenpedaal gedrukt.. en voila we gaan vooruit!
@padoempats
Inderdaad! Als het al een om een casco verzekerd voertuig gaat. Is natuurlijk het grootste deel lease.
De zoveelste die niet met zoveel vermogen om kan gaan en gaat roepen dat de auto dat zelf deed, waarschijnlijk.
@mashell Noem eens een paar voorbeelden van je nogal ernstige beschuldigingen.
Wat ik alleen heb gezien is dat jouw beschuldigingen vaker zijn gemaakt ook door betrokkenen van een ongeval maar dat steeds is gebleken uit onderzoek dat het gewoon onzin is.
De eerste claim wordt dan wel breed uitgemeten in de media maar wanneer het volledig onzin blijkt te zijn, dan is het geen nieuws meer en vind je er niets meer van behalve als het je een beetje intresseert.
@aikon1694 Een i3 is ook geen Tesla :-)
Je bewijst daarmee wel dat @mashell uit zijn nek lult.
Overigens ook al het gaat om de systemen m.b.t. actieve veiligheid.
Toch raar dat @mashell een volledig andere conclusie heeft dan NCAP op dit punt.
NCAP lijkt mij hier toch betrouwbaarder dan zijn gebrul.
@mashell Heb je de rapporten over de deurklink wel gelezen?
Het korte verhaal:
Een Model S rijder vouwt zijn auto met minimaal 160km/u (binnen de bebouwde kom) om een boom.
Wonder boven wonder is de berijder niet gelijk dood maar de auto vat vlam.
De handgrepen komen niet naar buiten en de deuren blijven op slot. Dat is overigens standaard bij alle auto’s waarvan de deuren automatisch op slot gaan. Tenminste ze hebben wel een deurklink maar als de deur op slot blijft helpt dat je niet.
Hulpverleners leren dan ook dat ze de ruit moeten intikken en de deur van binnenuit openen om dit altijd werkt ook bij andere merken. Van dit geval is er zelfs een filmpje en je ziet dan dat de agent niets doet, en zelfs de ruit niet intikt en laat de bestuurder aan zijn lot over.
Het verwijt was dat Tesla, als extra veiligheid, een crash detector heeft gekoppeld waarbij de deuren ook van het slot zouden moeten gaan als er een crash gedetecteerd wordt. Dit is dus iets wat anderen niet eens hebben maar de crash was zodanig dat dit extra systeem uitviel door de klap van minimaal 160km/u. Ja, er is nog een 2e geval bekent maar daar ging het om twee knullen die een Model S met 170km/u in een muur hadden geparkeerd. Ja soms zijn de klappen zodanig dat het gewoon een keer eindigt.
Als deze crash met een volvo v40 automaat had plaatsgevonden, dan hat niemand er over bericht. Als je gaat googlen vind je ook genoeg andere merken in winkelpuien, fietsenrekken, bushokjes etc. Slechte bestuurders genoeg. Helaas schroomt autoblog niet om elk mogelijk negatief berichtje over Tesla, zonder enige check of achtergrond, online te gooien.
@citrorob Het waren 18-jarige bestuurders die met 116mph (186km/h) in de bebouwde om reden en tegen een muur crashten. De vader van de jongens had de P100D eerder al op snelheid laten limiteren, maar de jongens hadden dat weer laten verwijderen.
De ouders van die jochies moeten niet Tesla aanklagen, maar Charles Darwin.
Precies het is overigens niet alleen Tesla die hier last van heeft.
https://www.ad.nl/auto/porsche-aangeklaagd-voor-dodelijke-crash-paul-walker~a71399a4/
Porsche is ook aangeklaagd omdat Paul Walker een crash van meer dan 160km/u niet heeft overleefd op een plek waar je maar 70km/u mag. Volgens de nabestaande was de wegligging van de Porsche gewoon slecht waardoor hij crashte en had de auto heel moeten blijven bij een crash met die snelheid….
@Crosscabouter om hem vanuit N in D te kunnen zetten moet je eerst je voet op de rem zetten. De TACC kijkt ook of er obstakels zijn als je deze aan zet.