Ze worden niet enkel verkocht als occasion, export van de Tesla Model 3 is ook heet.
Het einde van het jaar komt langzaam in zicht. Al het hele jaar zien we het aantal gebruikte Model 3’s op Marktplaats flink toenemen. Aflopende leasecontracten zorgen ervoor dat vijf jaar oude Tesla’s op de occasionmarkt terechtkomen. Waardoor je de instap-Tesla voor een prikkie op de kop kunt tikken. Mits je niet bang bent voor exemplaren met flinke kilometers ervaring.
Export EV’s 2024
Het is niet zo dat al die gebruikte exemplaren hun weg vinden naar de tweedehandsmarkt. Een flink deel gaat de grens over, op zoek naar een tweede leven buiten onze wegen. Iets waar de overheid overigens niet blij mee is. Hebben ze hier lekkere lage bijtelling gehad, verdwijnen die auto’s met nul uitstoot vervolgens over de grens. In het ‘ergste’ geval gaat de ex-Model 3 rijder weer benzine rijden. De horror!
Maar goed, we hebben het over export. Vorig jaar was de Tesla Model S de meest geëxporteerde gebruikte auto, op basis van cijfers van VWE Automotive van januari tot en met augustus 2023. In vergelijking met de Model 3 dit jaar vielen de aantal enorm mee.
Er gingen namelijk 916 exemplaren van de Model S over de grens. Uit cijfers van VWE Automotive op basis van januari tot en met september 2024 blijkt dat de Tesla Model 3 maar liefst 3.280 keer werd geëxporteerd. Daar zit wel een maandje bij. Flink meer in vergelijking met zijn grotere broer, vorig jaar. De Model S staat ook nog in het lijstje hoor, op de derde plaats met 1.249 stuks. Op de tweede plaats staat de Hyundai Kona: 1.364 keer geëxporteerd.
Top 10 export EV’s januari t/m september 2024
- Tesla Model 3 (3.280)
- Hyundai Kona (1.364)
- Tesla Model S (1.249)
- Jaguar I-PACE (1.097)
- Kia e-Niro (1.057)
- Nissan Leaf (941)
- Volkswagen e-Golf (604)
- Tesla Model X (572)
- Audi e-tron (475)
- Hyundai IONIQ (357)
Bron: VWE Automotive
Import EV’s 2024
Er komen ook elektrische auto’s het land in. Al zijn de aantallen een stuk minder in vergelijking met de export. De populairste geïmporteerde elektrische occasion is de Fiat 500e met 722 stuks. Op plaats twee staat de Volkswagen ID.3 met 498 exemplaren. De derde plaats is de Hyundai Kona: 487 keer geïmporteerd. Daarmee is de Koreaan niet alleen populair om de grens over te gaan, de elektrische auto komt ook het land in.
Top 10 import EV’s januari t/m september 2024
- Fiat 500 (722)
- Volkswagen ID.3 (498)
- Hyundai Kona (487)
- Volkswagen e-Up (452)
- Renault Zoe (443)
- Tesla Model Y (414)
- Tesla Model 3 (403)
- MINI Electric (352)
- Audi e-tron (272)
- Volkswagen ID.4 (265)
Bron: VWE Automotive
faalhaas zegt
Daar gaan onze belastingcenten, onze kortingen, onze duurzaamheid, onze uitstootreductie toen het nieuw was met vol ornaad binnen gehaald “om de toekomst te verbeteren”.
Uiteindelijk is het gewoon duur oud ijzer die over de grens meer oplevert. Een weggooi product.
reactief zegt
Nu wordt het weer op een manier gebracht alsof niemand een elektrische auto wilt hier en ze daarom maar massaal geëxporteerd worden.
Maar wat zijn de totale cijfers? En de verhouding t.o.v. nieuw verkocht?
Want totaal zijn er zo’n 58.000 Model 3’s in NL. Er gingen er 3300 weg, kwamen er 400 voor terug. Dus slechts 5% gaat de grens over.
Dat kan je niet massaal noemen!
reactief zegt
En dan zijn de export auto’s waarschijnlijk nog degene die we hier niet willen. Dus met hoge km.standen. Die over de grens graag gereden worden!
En blijkbaar is die aanstaande angst voor een overvloed van de Model 3 ook een beetje overhyped. Want waarom zou je anders in hemelsnaam nog een model 3 importeren!? Wat dus ook ruim 400 keer gedaan is., bijna massaal te noemen ;)
hotze zegt
“Ga weg en kom nooit meer terug” (op de melodie van “Go West” van de Pet Shop Boys. Dat scheelt weer een hoop van die lelijke hokken op de NL-weg. Tenzij ze massaal naar NL op vakantie komen met die dingen 😬
Hubert zegt
Ik hoop dat het genoten belastingvoordeel wel eerst terugbetaald wordt voordat de auto de grens over gaat.
marcomanta zegt
Er gaan veel meer EV’s naar het buitenland, het loont niet meer om een gebruikte EV te gaan rijden, MRB bijvoorbeeld en het gros van de mensen zal thuis nooit kunnen laden. Oja en wat dacht je onderhoud, de ex lease bakken hebben mondjesmaat onderhoud gehad, kijk maar eens naar Duitse Tuv verslagen.
991TurboS zegt
Zoals jij het bekijkt kun je het inderdaad niet massaal noemen. Als je echter bekijkt dat van januari-september dit jaar 3846 gebruikte Model 3 Tesla’s in Nederland verkocht zijn dan is 3300 die het land verlaten hebben wel degelijk massaal.