Tijden veranderen, dat moge duidelijk zijn.
Een bezoek brengen aan New York City geeft, afgezien van de klassieke wolkenkrabbers, telkens een nieuw gevoel. Er is altijd zoveel gaande in deze Amerikaanse stad dat je zelfs als ervaren bezoeker telkens wat nieuws kunt ontdekken. Denk aan de vele nieuwe torens die gebouwd worden, maar ook op het gebied van taxi’s.
De tijd dat er voornamelijk Ford Crown Victoria’s met een 4.6-liter V8 werden gebruikt als taxi in Manhattan ligt alweer even achter ons. Nu zijn het voornamelijk auto’s als de Dodge Grand Caravan, de Toyota Camry en een Prius die je tegenkomt. De Taxi & Limousine Commission beslist welke auto’s als gele New York-taxi mogen rijden in de stad. Willekeurige voertuigen ga je dus niet tegenkomen.
Op de lijst met toegestane voertuigen staan diverse hybrides, maar een volledig elektrische auto ontbrak vreemd genoeg nog. Daar is nu verandering in gekomen met het goedkeuren van de Tesla Model 3 als officiële taxi in New York City. Kijk dus niet gek op als je in de nabije toekomst in Manhattan gele Model 3’s ziet rijden met de bekende NYC Taxi-stickers.
Voor Nederlanders is een Tesla als taxi allang niet bijzonder meer. Wij staan juist bekend als een Tesla-land, met de vele Model S-taxi’s die op en rondom vliegveld Schiphol rijden. (via Electric)
Dutchdriftking zegt
Lijkt mij een prima keuze om de smog te beperken.
baklava zegt
@dutchdriftking: dan kan je beter bij busjes en vrachtwagens beginnen
cossiekiller zegt
Vast occasietjes die ooit nog als taxi gediend hebben ofzo…
gregorius zegt
Taxi’s? Zijn er nog mensen die in een taxi stappen in NY? Daar is alles Uber en Lyft. En die hipsters rijden al lang met model 3’s.
Voordeel is ook nog dat je daadwerkelijk op de achterbank kan zitten in een Uber en Lyft; terwijl ze in een yellow-cab eerst een heel plastic geraamte om je heen bouwen + allemaal reclame. Alsof je opgesloten zit in een politiecel, met je benen in je nek terwijl iemand je ogen heeft vast getaped om naar reclame te kijken. En je moet je bestemming ook nog 60 keer vertellen; want je taxi-chauffeur kan natuurlijk geen Engels.
flutterby zegt
@gregorius: toen ik er was voor de zaak pakte ik gewoon de officiële taxi hoor.
Daarnaast zit ik liever in z’n Yellow Cab achterin dan in een Model 3 met je knieen in je nek. Oké dat valt mee, maar comfortabel is anders. Bizar eigenlijk voor een auto die ontworpen is als (robo)taxi.
laptom zegt
@flutterby: Afgelopen week nog geweest voor de zaak, maar ik kies alleen nog maar Uber. Nette auto’s en alles goed geregeld. 1x en Yellow cab gepakt en dan zit je echt in zo’n afgeleefd hok met plastic platen erin. Uber heeft nette luxe auto’s en je krijgt meestal een flesje water en je kan de bestuurder beoordelen.
ozzytrk zegt
@laptom: Vraag je ook om aux of bleuthoot ?
fanboy zegt
Maar ze gebruiken daar toch ook al een tijdje de elektrische Nissan e-NV200 als taxi?
emping zegt
@fanboy: precies mijn gedachte: https://www.autoblog.nl/nieuws/nissan-nv200-sinds-vandaag-de-officiele-new-yorkse-taxi-79922
fanboy zegt
@emping: Het ging dus alleen om de benzine NV200 zoals @rubenpriest zegt. De elektrische zou later komen, is misschien niet gebeurt en nu de Model 3. Die natuurlijk ook wel wat verder komt.
RubenPriest zegt
@fanboy: volgens de huidige officiële lijst enkel de NV200 op benzine. De elektrische e-NV200 vooralsnog NIET.
kevin82 zegt
Hier een impressie ? https://electrek-co.cdn.ampproject.org/i/s/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2019/10/Tesla-Model-3-yellow-cab.jpg?resize=1600,707
nietcreatief zegt
Vind het eigenlijk wel bijzonder.
’the land of the free’ waar een commissie bepaald welke auto er ingezet mag worden voor welk doel.
stephane8200 zegt
@nietcreatief: in Nederland lopen ze te klagen over de bouw. Moet je voor de grap in NY eens een verbouwing proberen te regelen. Bureaucratie is een understatement. Land of the free maar niet heus.
hemdem zegt
Kunnen we Schumi’s beruchte uitspraak over Mercedes toepassen op Tesla nu? “Als ik in een Tesla (Mercedes) wil rijden neem ik wel een taxi”.